Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 16:27:14
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:55:30
Programmeren cv door RetroJack
Vandaag om 15:54:12
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
Vandaag om 15:44:26
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 15:41:14
Zelf gebogen brug maken door FritsT
Vandaag om 15:09:52
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:59:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 14:50:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
Vandaag om 14:11:55
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 12:13:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 12:13:00
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 12:12:23
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:10:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:26:03
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 09:09:15
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44

Auteur Topic: SMD LED(s) op smalle lichtgeleider, hoe?  (gelezen 5906 keer)

jowi

• Offline Offline
SMD LED(s) op smalle lichtgeleider, hoe?
« Gepost op: 08 August 2014, 17:39:36 »
Voor mijn Minitrix NS1208 ben ik aan het uitzoeken hoe ik daar de sluitverlichting en eventueel het omgekeerde L sein in kan bouwen. Er zit alleen voor de bestaande, onderste 2 lampjes een interne lichtverdeler, voor de bovenste 2 zit niets, daar moet ik dus in ieder geval iets zelf voor fabrieken, met 0.75mm diameter ronde lichtgeleiders van een paar mm lang.

Voor de onderste 2 denk ik om ofwel 2 smd led's te plakken op de bestaande lichtgeleider, of om de smd led's te plakken op een stukje conrad lichtgeleider van 1,5mm a 2mm diameter. Dat moet wel lukken denk ik.

De sluitverlichting echter is een ander verhaal. Die lichtgeleider zal dunner zijn, max 0.75mm diameter, daar kan ik dan denk ik ook nog wel aan de ene kant een rode smd led op plakken, maar de andere kant zou afwisselend rood of geel moeten zijn...

Hoe kan ik het beste 2 led's zo monteren op een stukje 0.75mm lichtgeleider? Want ze zullen ieder op de helft moeten... of zijn er betere ideeën?
Uiteraard wil je wel dat de linker sluitverlichting net zo veel oplicht als de rechter...

Voorbeeld van de 1208 neus. Onderste gaatjes zijn bijna 2mm, de bovenste zijn dicht maar zullen iets van 0.75 worden denk ik.
Linksboven wordt dus een rood ledje, rechtsboven rood + geel.
« Laatst bewerkt op: 08 August 2014, 17:42:28 door jowi »

RobbertJan

• Offline Offline
  • Mcn NSR Groningen.
Re: SMD LED(s) op smalle lichtgeleider, hoe?
« Reactie #1 Gepost op: 08 August 2014, 18:03:15 »
Hoi,

De gele en de rode led elk onder een hoek van 45 graden met Kristal Clear
op de lichtgeleider plakken, dit een dagje laten drogen en dat zou de klus moeten
klaren.

Overigens zou ik de zelfde methode (zonder de 45 graden dan) toepassen op de andere leds.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

jowi

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 08 August 2014, 18:16:16 »
Ondanks dat het uiteraard enorm priegelwerk zal worden aangezien het om ledjes zal gaan van 0.8x1mm, zal de rode led onder 45 niet minder licht geven dan de andere rode led, die wel recht op de geleider komt? Of zou ik beter die andere rode ook onder 45 graden lijmen? Of zou het verlies/verschil in opbrengst verwaarloosbaar zijn?

RobbertJan

• Offline Offline
  • Mcn NSR Groningen.
« Reactie #3 Gepost op: 08 August 2014, 18:20:19 »
Hoi,

Ik heb het zelf maar 1 keer op aangegeven wijze gedaan, echter wel na het hier op het
forum te hebben gelezen, ik kon zelf geen noemenswaardige verschillen in lichtsterkte
waarnemen.

Maar ik neem aan dat er meer ervaringsdeskundigen zijn die vast wel even willen reageren.

Gr.

Robbert Jan.

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 08 August 2014, 18:22:12 »
Net zoals RJ zegt. Onder 45 (of 90 is gemakkelijker) tegen elkaar solderen, draadjest er gelijk aan solderen. even de lichtgeleider schuin vijlen aan het uiteinde ====> dan met een druppel Kristal Klear de ledjes erop plakken. Nachtje laten drogen, daarna in de lok vastzetten met KK. Je kunt ook zonder lichtgeleider werken en de smd leds gewoon achter het lampen gat lijmen met KK. Dan na een nachtje drogen met mbv een cocktailprikker het lampengat van voren af goed vullen met KK. Goed laten drogen. KK droogt helder op (y).
Wel in H0, maar het principe is gelijk. Mijn 1200 of hier de  1000.

ps: licht opbrengst is perfect. Ik dim het licht zelfs vaak met de helft ;)
« Laatst bewerkt op: 08 August 2014, 18:24:07 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

RobbertJan

• Offline Offline
  • Mcn NSR Groningen.
« Reactie #5 Gepost op: 08 August 2014, 18:25:49 »
Hoi Ruud,

Het is inderdaad je mijn aanbevelen interpreteert, 45 graden per ledje das dus totaal 90 graden.

Heb even het plaatje uit je draadje van de 1000 geleend, hier is het antwoord duidelijk te zien.

Gr.

Robbert Jan.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 08 August 2014, 18:27:18 »
Ziet er mooi uit (y) echter in N is het allemaal zo veel kleiner... ik kan me haast niet voorstellen dat ik uberhaupt aan een 0.75mm geleider 2 schuine kanten kan vijlen...

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 08 August 2014, 18:34:47 »
Zal in praktijk gewoon 2x de vijl erlangs strijken zijn ;). Komt niet zo nauw. Maak er maar eens eentje, laat hem een nachtje drogen en test het maar eens voor je het inbouwd. Vergeet het serie weerstandje niet 8).
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

jowi

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 08 August 2014, 18:37:47 »
Zal in praktijk gewoon 2x de vijl erlangs strijken zijn ;). Komt niet zo nauw. Maak er maar eens eentje, laat hem een nachtje drogen en test het maar eens voor je het inbouwd. Vergeet het serie weerstandje niet 8).
ja ik ga het zeker eerst een paar keer oefenen :) Dan weet je wat je tegen kan komen en kweek je wat handigheid (y)

Ik zal van het weekend eens wat dingen bij conrad etc bestellen.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 08 August 2014, 20:28:40 »
Praktisch vraagje, ik merk dat een 3e handje met vergrootglas niet toereikend is voor dit soort klein spul. Nu zit ik te denken aan een usb microscoopje, om dat te gebruiken als 'vergrootglas' bij het solderen en monteren van dit spul. Iemand daar ervaring mee? Ik zag nl. op youtube een tutorial smd solderen waarbij dat ook gebruikt werd...

voorbeeld: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/191393/USB-microscoop-20-tot-300x-5-Mpix-dnt-DigiMicro-Profi

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 08 August 2014, 20:52:11 »
Ik denk dat met een microscoop je zo dicht bij je ledje komt dat je je lens gelijk mee vast soldeerd ;D.
Zoek eens naar een loepbril van 4x. Zo iets of deze bv. 2.5x is misschien ook al voldoende.
« Laatst bewerkt op: 08 August 2014, 20:59:43 door ruudns. Reden: 2.5x is misschien ook al voldoende. »

Pjotr500

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 08 August 2014, 22:07:27 »
Bij de LED Baron op eBay zijn SMD duo LED's te krijgen met drie aangesoldeerde draden (gemeenschappelijke anode)
Wanneer je een lichtgeleider met het uiteinde in de buurt van een soldeerbout houdt en vervolgens deze op een glad oppervlak drukt, ontstaat een trompetvorm.
De SMD led van het type 0605 zou je dan met Krystal Klear hierop kunnen lijmen.

groeten,
Pieter

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #12 Gepost op: 08 August 2014, 22:26:24 »
Nu zit ik te denken aan een usb microscoopje, om dat te gebruiken als 'vergrootglas' bij het solderen en monteren van dit spul. Iemand daar ervaring mee? Ik zag nl. op youtube een tutorial smd solderen waarbij dat ook gebruikt werd...
Dat kan enkel en alleen als je ook een goed scherm voor je neus hebt. De microscoop is dus direct onder het scherm gepositioneerd, omdat het anders voor geen meter werkt.
In mijn ogen (wat toepasselijk) overbodig, maar ik doe 0603 LEDs dan ook met m'n bebrilde ogen en ik kan me voorstellen dat dat voor veel mensen al een stap te ver is.

@ Ruudns: dat valt wel mee hoor ;)
@ Jowi: wat ik wel eens gedaan heb is een stukje acryl van Plastruct, met een originele diameter van 1,6 mm, verwarmen met een verfbrander, net zolang tot ik het uit kan rekken. Daarbij neemt de lengte toe en de diameter af. Op die manier heb je aan 1 zijde een heel fijn lichtgeleidertje en aan de andere kant een vrij dikke geleider waar gemakkelijker mee te werken is. De methode vergt wat oefening en gaat niet altijd vlekkeloos. Maar of het handig is voor jou weet ik niet, ik heb geen ervaring met N-modellen.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 08 August 2014, 22:32:37 »
Ik heb wat reviews zitten kijken op oa youtube en het probleem met die usb camera's is niet zozeer dat de lens er te dicht op zit, dat lukt nog wel, maar je hebt geen dieptewerking. En wat nog een groter probleem schijnt te zijn is de beeldvertraging... ik denk dat ik inderdaad maar afzie van zo'n ding.

Overigens staan er bij conrad ook simpele 'echte' stereo microscopen die 10 tot 20x vergroten, met led verlichting en genoeg afstand tot het werkstuk om met een soldeerbout etc te werken, en nog goedkoper ook, rond de 5 tientjes. Ik denk dat dat nog beter werkt...

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 08 August 2014, 23:08:57 »
De dieptewerking gaat met elke loep wat verloren. Hoe sterker de vergroting, hoe kleiner de dieptewerking. Ik gebruik een horlogemakers oogloep en zit er vaak naast met mijn pincet, kwastje of soldeerbout. het is altijd oppassen :(.