Doel:€250.00
Donaties:€72.00

Per saldo:€-178.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-04-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Couperijtuigen NS/HSM/SS schaal 0 door JaJo
Vandaag om 17:49:11
Westlandbaan door Tulpendaal
Vandaag om 17:48:20
Perron HO, printontwerp gezocht door Gerard Rozeveld
Vandaag om 17:43:24
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Almar
Vandaag om 17:40:24
DM90-Buffel Dieseltreinstel door wibi
Vandaag om 17:39:53
Modelspoorbeurs Houten 4 mei 2019 voor/nabeschouwing. door JaJo
Vandaag om 17:35:47
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 17:08:06
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:53:20
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 16:51:20
Artitec / REE 1300, materieelbespreking. door Biesje
Vandaag om 16:50:31
Benodigdheden ROCO Multimaus in combinatie met Itrain door henk
Vandaag om 16:14:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:03:27
ICM-0 vraagje door ZwolsBas
Vandaag om 15:41:13
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Hlv53
Vandaag om 14:49:16
Start met TT door KNed
Vandaag om 13:28:00
Artitec 6300 door Gerke
Vandaag om 12:51:26
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 12:31:13
SNCB HLE 18 (ALSTOM) 3-rail of 2-rail? door Marklin6480
Vandaag om 11:55:07
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
Vandaag om 11:45:20
Montage bouwkit Weinert BR 93 door Sven
Vandaag om 11:20:36
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Bert van Gelder
Vandaag om 10:43:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:35:30
Intellibox en S88 storing door Ronald Koerts
Vandaag om 09:24:50
Sehr-am-Üzant II door Pnarfk
Vandaag om 09:09:33
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 08:43:39
Wissel loopt stroef door zuylen
Vandaag om 08:42:06
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door VFR
Vandaag om 07:59:37
Moderne loc koppelling door Thom
22 april 2019, 23:07:41
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
22 april 2019, 22:55:02
Doornvliet door NS264
22 april 2019, 22:39:03
  

Auteur Topic: Harz: De Brockenbahn  (gelezen 3208 keer)

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 7420
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Harz: De Brockenbahn
« Gepost op: 08 augustus 2014, 12:37:27 »
Op een uurtje of 4 tot 5 rijden vanaf Utrecht ligt in Duitsland het berggebied de Harz. Dit middelgebergte is een uitgestrekt gebied met veel verleden. De Duits-Duitse grens liep er dwars doorheen en dat merk je op een of andere manier nog steeds. Het was één van de populairste vakantiebestemmingen van de de duitsers. Nu merk je dat het veel minder is. In veel dorpen kan je merken dat ook hier de bevolking van het platteland vertrekt. Veel "zu vermieten", "zu verkaufen". Maar je kan nog steeds wel een goede schnitzel in de meeste dorpen krijgen :) Op spoorgebied heeft de Harz een uitgebreid spoorverleden. Veel is al weg maar nog steeds kan je veel vervlogen tijden zien. Zoals deze spoorbrug over de Innerste.



Goed terug naar een ritje naar de Brocken ;) De rit naar de Brocken stond op het programma. De Brocken,met 1142m de hoogtste berg van het gebied. Een berg die binnen de harz altijd een beetje mythisch is geweest. De heksen en andere mythische figuren zouden er dansen (daarom is bergtop zo kaal volgens de overleveringen). Vanaf de jaren 60 tot de wende was het sperr-gebiet. Vanwege het goede uitzicht op het westen hadden de oost-duitse en de russische geheime diensten posten ondergebracht. Dus met de (stoom)trein omhoog was niet mogelijk. Na de wende heeft men alles weer opgebouwd en gemoderniseerd. Wat bleven waren de stoomlocomotieven en het meterspoor. Een toeristische attractie van jewelste is het nu. :)

Je wilt wel een beetje uitzicht hebben op de Brocken dus even op de wettervorhersage gekeken en een dag uitgekozen.'s Avonds leek het allemaal nog zo mooi.... De volgende ochtend regen en nevel. Gekeken of het in Wernigerode en op de Brocken ook zo was en dat was het. Uitstellen dan maar. Later in de week toen het wel beter was afgereisd naar Wernigrode. Dat is de thuisbasis van de de Harzer Schmallspur Bahnen. In al mijn naïviteit gedacht: "Als we een maximaal halfuurtje voor vertrek er zijn dan kan ik nog wat foto's op het station maken en stappen we zo in". Een gedachte die meer mensen hadden :) 35 euro per kaartje lichter, minder dan 1 minuut over en staanplaatsen op het eerste balkon zijn we onderweg gegaan naar de Brocken. :D Er bleven nog veel mensen achter op het station en kregen het advies om de volgende trein te nemen. Op de tussenstops mocht je eigenlijk alleen uitstappen en niet meer instappen. Een beetje druk dus :)  Onderweg zie je veel mensen foto's maken van de trein die de berg op zwoegt. Er zijn dan ook veel mooie punten om foto's te maken.

Unterwegs deel 1:


Unterwegs deel 2:


Bahnhof Drei Anne Hohne:


Bahnhof Schierke:


De dalende trein even op een zijspoor gezet om ons er langs te laten:


Eenmaal op de Brocken is het uitzicht mooi. De locomotief wordt omgelopen, weer voor de trein gezet en gereed gemaakt voor de rit naar beneden. Waar in Nederland overal hekken zouden staan om iedereen van het spoor af te houden kan je hier rustig overal lopen en fotograveren. En wat dan? De eerste trein terug? Nee :) Je kan er een stuk wandelen, van het uitzicht genieten. Als je wat verder van de mensenmassa weg bent hoor je alleen nog de natuur en het geluid van de stoomtreinen die onderweg zijn. Dat geeft een rust ;) Verder kan je natuurlijk ook het plaatselijke museum bekijken, wat drinken en eten en natuurlijk rustig kijken wat de berg op komt. :)

Een deel van de nog bestaande gebouwen op de top:


Omlopen van de locomotief op "bahnhof Brocken"


Omlopen van de locomotieven van de Sonderzug die even tussendoor kwam. Deze treinen zijn gewoon te charteren :)


Sonderzug naar Wernigerode staat klaar om te vertrekken:


Uitzicht op de Brocken:


De rit naar beneden was ook druk maar we konden wel zitten. Je moet dus een beetje uitkienen welke rit je naar beneden neemt. Je kan ook naar beneden lopen naar station Schierke of station Drei Anne Hohne en daar de trein verder pakken. Daar hadden wij vandaag geen zin in. Eenmaal in Wernigerode nog even gekeken naar het verzorgen van de locomotieven. Nog wat geluk dat er links en rechts nog wat treinen binnenliepen.

Locomotiefverzorging in depot van Wernigerode:


De 997234-0 neemt water in op het depot


Een deel van de oude binnenstad van Wernigrode:


De dag mooi afgesloten in de oude binnenstad die ook het bezoeken waard is. Lekker op het terras wat gedronken en gegeten. Een dag goed besteed! Een aanrader voor een ieder die een beetje van (oude) stoomtreinen, mooie natuur en historie houdt.

Nog meer informatie en foto's:


Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8271
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Harz: De Brockenbahn
« Reactie #1 Gepost op: 08 augustus 2014, 13:18:54 »
Hoi Ronald,
Dat is een leuk verslag wat je hebt gemaakt.
Die oude mallet locs,daar heb je mazzel mee gehad.
Deze worden enkel ingezet als een gezelschap een hele trein huurt voor een rit naar de brockenberg en dan ook alleen als men daar extra voor betaald.
Die 2 zijn dusdanig op leeftijd dat men ze niet on nodig wil laten slijten door ze ook in de reguliere diensten mee te laten draaien.
Zelf ben ik ook meerdere keren in de Harz en rondom Wernigerode geweest,ik heb de vrijheid maar genomen om de 2 linkjes naar die fotomappen hier bij te voegen.
https://www.flickr.com/photos/35031078@N08/sets/72157624904846709/
en
https://www.flickr.com/photos/35031078@N08/sets/72157627305549821/

Hopelijk is het wat om is door te bladeren.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5318
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Harz: De Brockenbahn
« Reactie #2 Gepost op: 08 augustus 2014, 14:04:22 »
Leuk verslag (y)

Hendrik Jan

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1771
Re: Harz: De Brockenbahn
« Reactie #3 Gepost op: 08 augustus 2014, 19:05:38 »
De 99.59's zijn ook gewoon te zwak voor de reguliere treinen. Geheimtipp is trouwens de Selketalbahn, is een mooiere lijn en veel rustiger, alleen mis je dan de Brocken, maar dat heb je na 'n keer ook wel gezien. Bovendien rijden daar meestal één van de beide locs 99 5906 (Mallet) of 99 6001 (Ballerina) en die zijn zeker de moeite waard!

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1002
Re: Harz: De Brockenbahn
« Reactie #4 Gepost op: 09 augustus 2014, 12:29:22 »
Ronald, jouw verslag brengt weer mooie herinneringen van de laatste vakantie met mijn zoon naar boven.

De zesde foto - treinpassage op het traject naar de Brocken - is ook een mooi thema voor een diorama. De trein, die van de Brocken terugkomt, wordt even op een omhooglopend doodlopend spoor geparkeerd waarna de tegenligger probleemloos kan passeren. Daarna wordt de trein teruggezet en vervolgt de terugrit.

Groet, Rob

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 7420
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Harz: De Brockenbahn
« Reactie #5 Gepost op: 10 augustus 2014, 09:47:45 »
Inderdaad Rob  :) Tijdens de rit denk je dan zoiets.... Wel een leuk thema. Maar volgens de locals die we gesproken hebben. Hebben we ontzettend veel geluk gehad. Het schijnt vooral bewolkt of nevelig te zijn.

@Tim: Dat had ik ook al ergens gelezen :) Je moet toch wat overhouden voor een volgende keer. ;)

@Floris: Hoe meer links hoe beter. Dan heb je nog eens wat de kijken ;)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Harz: De Brockenbahn
« Reactie #6 Gepost op: 11 augustus 2014, 16:52:06 »
Ik was afgelopen november in de Harz. Natuurlijk ook even de Brocken op gegaan. Dit was tevens de enige rit die mogelijk was, het bleek dat net toen ik er was, het treinverkeer in de hele Harz stil was gelegd voor onderhoud.

We namen de eerste trein vanuit Weringerode.


Het stoomdepot

https://lh5.googleusercontent.com/-A7n_nJLN_18/UpnL6Mo44LI/AAAAAAAANXI/vMBz86QPfMg/w462-h309-no/IMG_3536.JPG
De loc komt aangereden met veel show


Aankoppelen van de loc


Een dieselloc brengt de rijtuigen voor de volgende trein


Op weg!




Drei Annen Hohne


In Schierke is het tijd om water in te nemen


Het werd mistig op weg naar de top


Brocken Bahnhof


Even een wandeling maken, natuurlijk langs het spoor


De omhoog rijdende treinen zijn spectaculair om te zien


Bij terugkomst viel de schemering alweer in


Bunkeren in het donker


Dit is ook in de Harz: veel gerangeer in Rübeland. De rit van Blankenburg naar Rübeland kan in het weekend per stoomtrein worden gemaakt. Toen ik er was, was de stoomloc betrokken bij een aanrijding waardoor de rit uitviel.

Heußenstein : HO, DB 1957

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 7420
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Harz: De Brockenbahn
« Reactie #7 Gepost op: 11 augustus 2014, 22:18:36 »
@Simon: ook mooie fotos  (y)
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Gamau

  • Offline Offline
  • Berichten: 418
    • Harzerode 1992
Re: Harz: De Brockenbahn
« Reactie #8 Gepost op: 11 augustus 2014, 22:36:10 »
Leuk een rangeerlok van Fels Werke. Ik wacht nog steeds op een model in 1:87... Wellicht ga ik mijn oude Fleischmann O&K in die kleuren overschilderen (als statisch model want de motor doet het allang niet meer).
H0, Tijdperk Va, Harz, normaalspoor, DCC

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
Re: Harz: De Brockenbahn
« Reactie #9 Gepost op: 02 februari 2019, 21:47:48 »
Het heeft er een paar weken geleden nogal gesneeuwd:

https://www.youtube.com/watch?v=MneyrYjQ2j8

Wel een leuk filmpje.

Groet Juroen

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 781
Re: Harz: De Brockenbahn
« Reactie #10 Gepost op: 04 februari 2019, 15:21:46 »
Nog een tip: Ik weet niet of het nog bestaat, maar kort na de Wende was ik in het hotel tegenover het station Alexisbad. Grote kamers, DDR sfeer, uitstekende keuken met gutkameradliche Speisekarte destijds en uitzicht op de trein.

Dirk