Doel:€250.00
Donaties:€150.00

Per saldo:€-100.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 08-12-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dubbele containerwagon van Touax in Nederland inzetbaar? door Sander.
Vandaag om 01:34:37
Te gek voor woorden: MSC Bergen op Zoom krijgt belastingaanslag door Thom
Vandaag om 01:27:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:31:21
's-Heer Heinkenspolder door HenkN
Vandaag om 00:20:02
Een klein stukje Scotland door Noordster
Vandaag om 00:00:48
Projekt 083-338 door 44
13 december 2019, 23:25:51
Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0 door KNed
13 december 2019, 23:23:00
Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5) door MB6400
13 december 2019, 23:01:56
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
13 december 2019, 22:49:53
Van Biervliet/B Models 2019 door Floris
13 december 2019, 22:49:13
WLAN maus + Z21 'P' error door Sven
13 december 2019, 22:38:26
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Noordernet
13 december 2019, 22:37:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
13 december 2019, 22:21:24
Fleischmann modellgleis wissel in elkaar zetten door phdirk
13 december 2019, 22:20:55
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
13 december 2019, 22:17:14
BMB-Module: “Wateringbury” door Hans van de Burgt
13 december 2019, 21:49:18
Rheinburgh, TP V/VI door Dave.......
13 december 2019, 21:41:54
Digikeijs DR4018 en DR4088 aansluiten. door Norway13
13 december 2019, 21:33:51
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Merlin674
13 december 2019, 21:29:33
DDM-1 & DD-AR; de laatste loodjes. Fotodraadje. door EN446
13 december 2019, 21:16:22
Roco 2019 door Jelmer
13 december 2019, 21:07:35
NS modelbaan Hoekdam H0 door bask185
13 december 2019, 20:53:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RikM
13 december 2019, 20:43:24
Frans loodsje door Noordernet
13 december 2019, 20:40:04
Fleischmann wagon van functiedecoder voorzien. door mkalkhov
13 december 2019, 20:38:49
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
13 december 2019, 19:45:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MDG
13 december 2019, 19:44:15
Villa VADA door Duizendpoot
13 december 2019, 19:39:38
NL baan: Frotterdam in h0 door Ben
13 december 2019, 18:58:43
De Wim Vink 2020 H0 treinen kalender komt eraan. door MOVisser
13 december 2019, 18:55:31
  

Auteur Topic: Inzet NS: volgend jaar kortere reistijd en betere overstap  (gelezen 306 keer)

VAM65

  • Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 3a/3b" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2251
  • Nederland 3a/3b in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Inzet NS: volgend jaar kortere reistijd en betere overstap
« Gepost op: 05 februari 2019, 18:59:22 »
NS wil in de dienstregeling van volgend jaar inzetten op een kortere reistijd en een betere overstap op belangrijke punten. Wel erkent het spoorbedrijf dat dat niet overal zal lukken: wie de huidige dienstregeling vergelijkt met die van 2020 ziet volgens NS dat 51.000 reizigers een kortere reistijd kunnen verwachten, maar 5500 mensen juist langer onderweg zijn. Voor 95 procent van de reizigers verandert er (vrijwel) niets.

NS stelt dat de reistijd met Sprinters in Noord-Nederland korter wordt. Er worden nieuwe treinen ingezet, die op de ritten Groningen-Zwolle en Leeuwarden-Meppel 4 minuten tijdwinst opleveren. In Meppel is de aansluiting beter, zodat reizigers uit Friesland een kwartier minder tijd kwijt zijn voor een reis van en naar de Randstad.

Tussen Amersfoort en Utrecht gaan er meer intercity's rijden (zes in plaats van vier per uur), wat moet leiden tot meer keuze en een grotere kans op een zitplaats. Omdat het aantal reizigers tussen Utrecht en Deventer toeneemt, rijdt deze intercity in de spits door naar Apeldoorn en Deventer.

Vaker naar het strand

Tussen Harderwijk en Amersfoort gaan extra sprinters rijden. Ook tussen Amersfoort en Zwolle gaan nieuwe treinen rijden; dat zou twee tot drie minuten tijdwinst betekenen.

In de drukke zomermaanden wil NS vaker richting het strand gaan rijden: zes keer per uur naar Zandvoort in plaats van vier keer.

Directeur Freek Bos van reizigersvereniging Rover spreekt van "een paar goede verbeteringen". De extra treinen tussen Amersfoort en Harderwijk, en van Amersfoort naar Deventer, zijn echt nodig, bevestigt hij. Er zijn daar steeds meer reizigers en op de naastgelegen A28 staat dagelijks een lange file. "En hoe beter het product, hoe meer mensen er gebruik van maken."

Zelfde kans op zitplaats

Er klinkt soms kritiek op het gebrek aan zitplaatsen in de trein in de spits, maar NS-woordvoerder Erik Kroeze wijst erop dat de kans daarop de laatste jaren ongeveer gelijk is gebleven: 95 procent. "Dat komt met name omdat er meer treinen zijn gaan rijden. Maar we zien nu ook dat het heel druk is op het spoor", zei hij op NPO Radio 1. "Treinen verlengen lukt bijna nergens meer, omdat de perrons gewoon niet lang genoeg zijn."

De nieuwe dienstregeling gaat in op 19 december. Eerst gaat NS nog praten met regionale overheden en de reizigersorganisaties, onder meer om de overstap naar ander openbaar vervoer goed af te stemmen.

Bron: www.nos.nl