Doel:€250.00
Donaties:€102.50

Per saldo:€-147.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-07-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Automatische koppeling door Thom
Vandaag om 11:13:20
Laag-Baarlo door spoorzeven
Vandaag om 11:11:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bert Jolink
Vandaag om 11:07:26
Beneluxforum Kalender 2021 door NS8714
Vandaag om 10:55:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 10:48:01
Beurs in Houten 29 augustus 2020 - de voor- en nabeschouwing door RobGood
Vandaag om 10:44:30
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door FritsT
Vandaag om 10:42:53
Modules van Kees Gorter door ca.gorter
Vandaag om 10:34:54
Roco NS 1601 valt stil door henk
Vandaag om 10:29:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 09:59:10
Rode achterlichten worden niet meer geschakeld met F0 door Rien Ridderhof
Vandaag om 09:49:54
Uit welk tijdschrift is dit artikel afkomstig? door 008200
Vandaag om 09:42:11
Sint Valies (Testbaantje in een koffer, h0f) door minibart
Vandaag om 09:41:40
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 09:07:17
Roco ETA 515, materieelbespreking door Casmir
Vandaag om 09:05:10
Onshape cursus door coldforged
Vandaag om 08:55:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door coldforged
Vandaag om 08:52:18
Projekt 083-338 door 44
07 augustus 2020, 23:32:57
Reichsbahn tijdperk II door AndréDev
07 augustus 2020, 23:16:22
Corona, en de toekomst van modeltreinbeurzen? door Martin Welberg
07 augustus 2020, 20:41:34
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
07 augustus 2020, 20:22:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
07 augustus 2020, 19:20:50
Frans loodsje et cetera door Noordernet
07 augustus 2020, 19:10:29
Lettertype Duitse spoorwegen door Jeanne
07 augustus 2020, 19:06:11
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door St00mboy
07 augustus 2020, 18:01:26
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn de Kuiper
07 augustus 2020, 14:57:33
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
07 augustus 2020, 14:55:24
Elektromagnetische aandrijving Fleischmann sein werkt niet door Te 2/2
07 augustus 2020, 14:13:15
Verzameltopic foto's uniformering Nederlands spoorwegpersoneel van toen tot nu door Jeroen Water
07 augustus 2020, 14:08:49
MB-module: Hielan Ware door Reinout van Rees
07 augustus 2020, 13:49:07
  

Auteur Topic: Inzet NS: volgend jaar kortere reistijd en betere overstap  (gelezen 396 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2569
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Inzet NS: volgend jaar kortere reistijd en betere overstap
« Gepost op: 05 februari 2019, 18:59:22 »
NS wil in de dienstregeling van volgend jaar inzetten op een kortere reistijd en een betere overstap op belangrijke punten. Wel erkent het spoorbedrijf dat dat niet overal zal lukken: wie de huidige dienstregeling vergelijkt met die van 2020 ziet volgens NS dat 51.000 reizigers een kortere reistijd kunnen verwachten, maar 5500 mensen juist langer onderweg zijn. Voor 95 procent van de reizigers verandert er (vrijwel) niets.

NS stelt dat de reistijd met Sprinters in Noord-Nederland korter wordt. Er worden nieuwe treinen ingezet, die op de ritten Groningen-Zwolle en Leeuwarden-Meppel 4 minuten tijdwinst opleveren. In Meppel is de aansluiting beter, zodat reizigers uit Friesland een kwartier minder tijd kwijt zijn voor een reis van en naar de Randstad.

Tussen Amersfoort en Utrecht gaan er meer intercity's rijden (zes in plaats van vier per uur), wat moet leiden tot meer keuze en een grotere kans op een zitplaats. Omdat het aantal reizigers tussen Utrecht en Deventer toeneemt, rijdt deze intercity in de spits door naar Apeldoorn en Deventer.

Vaker naar het strand

Tussen Harderwijk en Amersfoort gaan extra sprinters rijden. Ook tussen Amersfoort en Zwolle gaan nieuwe treinen rijden; dat zou twee tot drie minuten tijdwinst betekenen.

In de drukke zomermaanden wil NS vaker richting het strand gaan rijden: zes keer per uur naar Zandvoort in plaats van vier keer.

Directeur Freek Bos van reizigersvereniging Rover spreekt van "een paar goede verbeteringen". De extra treinen tussen Amersfoort en Harderwijk, en van Amersfoort naar Deventer, zijn echt nodig, bevestigt hij. Er zijn daar steeds meer reizigers en op de naastgelegen A28 staat dagelijks een lange file. "En hoe beter het product, hoe meer mensen er gebruik van maken."

Zelfde kans op zitplaats

Er klinkt soms kritiek op het gebrek aan zitplaatsen in de trein in de spits, maar NS-woordvoerder Erik Kroeze wijst erop dat de kans daarop de laatste jaren ongeveer gelijk is gebleven: 95 procent. "Dat komt met name omdat er meer treinen zijn gaan rijden. Maar we zien nu ook dat het heel druk is op het spoor", zei hij op NPO Radio 1. "Treinen verlengen lukt bijna nergens meer, omdat de perrons gewoon niet lang genoeg zijn."

De nieuwe dienstregeling gaat in op 19 december. Eerst gaat NS nog praten met regionale overheden en de reizigersorganisaties, onder meer om de overstap naar ander openbaar vervoer goed af te stemmen.

Bron: www.nos.nl