Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ondergrond maken voor stoomdepot en werkplaats, maar waarmee? door markiemark
Vandaag om 23:09:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS8714
Vandaag om 23:08:25
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Duikeend
Vandaag om 23:07:28
RhB 0m Foto bochtje van restmateriaal door Nullem
Vandaag om 23:02:47
Kopstation aan Noordzeekust Duitsland door gdh
Vandaag om 22:53:22
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
Vandaag om 22:46:32
19 Toen door DE-II
Vandaag om 22:34:38
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
Vandaag om 22:33:04
EifelBurgenBahn door jerrytrein
Vandaag om 22:31:20
Verfraaien D-trein rijtuigen door Chrisjantje
Vandaag om 22:30:07
Fleischmann stoomloc, motor rookt bij maximale spanning, na schoonmaken. door jerrytrein
Vandaag om 22:16:26
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 22:13:41
Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier? door Sikje248
Vandaag om 22:11:56
Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt "niet" geproduceerd: toch wel door Rondje_HO
Vandaag om 22:11:14
Treinongeval Rijnstrecke door laurent
Vandaag om 22:05:21
Terugmelders Digikeys DR4088RB instellen lukt niet door John
Vandaag om 22:01:24
Corona en modelbouw door Tulpendaal
Vandaag om 21:50:07
Dordrecht jaren 70 door Rob Hagg
Vandaag om 21:04:05
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 21:01:14
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door 1795
Vandaag om 21:00:56
Modules van Kees Gorter door Eric B
Vandaag om 20:58:31
Flacatlan in N door NS264
Vandaag om 20:51:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 20:43:23
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door NS264
Vandaag om 20:31:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 20:25:38
probleem N piccolo engels wissel door hielke1501
Vandaag om 20:14:54
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Gerrit F
Vandaag om 20:13:03
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 20:11:27
Faller 2020 door modelattic
Vandaag om 20:07:47
Meerkleurige led gezocht, kleuren rood/wit? door Norway13
Vandaag om 20:04:45
  

Auteur Topic: Inzet NS: volgend jaar kortere reistijd en betere overstap  (gelezen 344 keer)

VAM65

  • Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 3a/3b" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2359
  • Nederland 3a/3b in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Inzet NS: volgend jaar kortere reistijd en betere overstap
« Gepost op: 05 februari 2019, 18:59:22 »
NS wil in de dienstregeling van volgend jaar inzetten op een kortere reistijd en een betere overstap op belangrijke punten. Wel erkent het spoorbedrijf dat dat niet overal zal lukken: wie de huidige dienstregeling vergelijkt met die van 2020 ziet volgens NS dat 51.000 reizigers een kortere reistijd kunnen verwachten, maar 5500 mensen juist langer onderweg zijn. Voor 95 procent van de reizigers verandert er (vrijwel) niets.

NS stelt dat de reistijd met Sprinters in Noord-Nederland korter wordt. Er worden nieuwe treinen ingezet, die op de ritten Groningen-Zwolle en Leeuwarden-Meppel 4 minuten tijdwinst opleveren. In Meppel is de aansluiting beter, zodat reizigers uit Friesland een kwartier minder tijd kwijt zijn voor een reis van en naar de Randstad.

Tussen Amersfoort en Utrecht gaan er meer intercity's rijden (zes in plaats van vier per uur), wat moet leiden tot meer keuze en een grotere kans op een zitplaats. Omdat het aantal reizigers tussen Utrecht en Deventer toeneemt, rijdt deze intercity in de spits door naar Apeldoorn en Deventer.

Vaker naar het strand

Tussen Harderwijk en Amersfoort gaan extra sprinters rijden. Ook tussen Amersfoort en Zwolle gaan nieuwe treinen rijden; dat zou twee tot drie minuten tijdwinst betekenen.

In de drukke zomermaanden wil NS vaker richting het strand gaan rijden: zes keer per uur naar Zandvoort in plaats van vier keer.

Directeur Freek Bos van reizigersvereniging Rover spreekt van "een paar goede verbeteringen". De extra treinen tussen Amersfoort en Harderwijk, en van Amersfoort naar Deventer, zijn echt nodig, bevestigt hij. Er zijn daar steeds meer reizigers en op de naastgelegen A28 staat dagelijks een lange file. "En hoe beter het product, hoe meer mensen er gebruik van maken."

Zelfde kans op zitplaats

Er klinkt soms kritiek op het gebrek aan zitplaatsen in de trein in de spits, maar NS-woordvoerder Erik Kroeze wijst erop dat de kans daarop de laatste jaren ongeveer gelijk is gebleven: 95 procent. "Dat komt met name omdat er meer treinen zijn gaan rijden. Maar we zien nu ook dat het heel druk is op het spoor", zei hij op NPO Radio 1. "Treinen verlengen lukt bijna nergens meer, omdat de perrons gewoon niet lang genoeg zijn."

De nieuwe dienstregeling gaat in op 19 december. Eerst gaat NS nog praten met regionale overheden en de reizigersorganisaties, onder meer om de overstap naar ander openbaar vervoer goed af te stemmen.

Bron: www.nos.nl