Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 17:58:05
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:33:26
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Swalbenburg, N modulebaan door Flevodienst 1976
Vandaag om 14:53:31
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 14:35:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55

Auteur Topic: Diorama Ohstein Nord  (gelezen 6795 keer)

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
Diorama Ohstein Nord
« Gepost op: 31 August 2007, 23:49:06 »
Aangezien ik te veel ideeën en intresses heb om dat in Neu Dalhausen te gebruiken. Daarom wil ik een diorama er bij bouwen. Ik wil hier mee een stukje stedelijk landschap uitbeelden waarbij een spoorlijn bijna letterlijk door de achter tuinen van huizen loopt. Hoe het precies gaat worden weet ik nog niet, maar belangrijk is dat ik een stukje van Ohstein Nord ga bouwen.
Ohstein is een fictieve voorstad van Neu Dalhausen, dus ik kan deels doen wat ik wil zolang het past in het verhaal dat ik nu al met Neu Dalhausen heb lopen.

Sporen ligging, en dienstregeling liggen vast. Ik moet een goed tijdstip vinden om uit te beelden.

Op het diorama komt een klein stukje van station Ohstein Nord er in bouwen en verder moet ik nog kijken hoe ik het ga uitwerken, maar dit is een idee;

En de onderbouw is er al;

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
Re: Diorama Ohstein Nord
« Reactie #1 Gepost op: 01 September 2007, 17:23:32 »
Ik neem geen halve maatregelen ;D, ben ik maar vast wat basis delen voor het landschap gaan maken ;D

de onderste iets verspringende strook zal plaats bieden aan gevels van gebouwen, schuurtjes en tuinen. De achterste strook is de spoorbaan die links een 2,5cm hoger ligt als rechts( een helling van bijna 3% dus).

Hier een kijkje vanaf de linker kant, de helling is duidelijk te zien

En hier vanaf rechts gezien

Er komt een brug in de spoorlijn waar een weg onder door gaat, voor deze geplaatst kan worden moet ik eerst een langhoofd maken. De onder is gebouwd met de franse slag ;D(  wijnkurken, grotendeels vers in frankrijk gekocht ;D).

het stationgebouw dat er komt te staan, alleen de boven verdieping steekt net boven het perron uit.

Deze kiosk ga ik er ook nog in verwerken, uhhhhh denk ik ::) :P

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Stijn de Vreede

• In de videowereld
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 01 September 2007, 19:12:16 »
Mooi! :D

mvg,
Stijn :)

Geert 84

• Offline Offline
    • De Vallei
« Reactie #3 Gepost op: 02 September 2007, 16:09:21 »
Veelbelovend, heel leuk...

Waar teken je overigens je sporenplannen mee zoals in bovenstaand plaatje als ik vragen mag?
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 03 September 2007, 22:16:07 »
Die sporenplannen teken ik gewoon met paint, en ik sla ze dan zowel als bitmap( ivm uploaden en lekker scherp) als als TIFF(lekker klein maar minder scherp) op.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 07 September 2007, 08:35:25 »
Voor dit diorama ben ik nu bezig 4 enkelsporige bruggen te maken zodat ik de weg die er moet komen dubbelsporig kan overspannen. Het gaat weer eens niet zoals gedacht, de bruggen worden wat minder realistisch als ik voor ogen had. Het moeten volwandliggerbruggen worden, maar het platte iets uitstekende randje om de vertikale platen heen wilde niet lukken(de dunne houtjes waren niet flexibel genoeg en het papier was net te slap). Nu blijft het bij een gewone laag hout en ga ik kijken wat ik er tijdens het schilderen mee kan doen.

Nu staan ze in 2 basis lagen muur verf en als ik ze heb opgeschuurd moeten ze glad zijn en moet de houtstructuur niet meer te zien zijn:

bovenkant en spoor zijde

onderkant, dat het geheel dicht is daar als het goed is op het diorama weinig van te zien zijn

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 11 September 2007, 21:57:20 »
De bruggen zijn klaar alleen liggen ze nog niet op hun plek. Ik vind ze er redelijk uit zien, het brug uiterlijk heb ik ze puur met verf gegeven. Maar gezien de niet zo geweldige bouwmethode ben ik tevreden met het resultaat.

De dichte bodum zal straks niet meer te zien zijn door de rails en de roosters die er overheen komen. Van onder verwacht ik ook dat het niet zal opvallen omdat de bruggen vrijlaag komen te liggen.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 01 January 2008, 01:28:17 »
Er is een tijd niks aan Ohstein Nord gebeurd, maar vanavond ben ik met een vriend van mij lekker met het diorama aan het klooien geweest. De basis voor de perrons staat, er ligt grotendeels rails en ik heb meteen maar ballast ingestrooit en een stuk met keuken papier bewerkt.

Morgen mogelijk wat foto's, allen de beste wensen voor 2008, groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 01 January 2008, 15:42:46 »
Zoals gezegt foto's:

Dit is het diorama nu;

Dit zijn de gebouwen die er, deels na verbouwing op komen;

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 10 January 2008, 12:27:15 »
Het gaat nie hard maar het word nog wel een keer wat:

De peiler die rechts tijdelijk stond heb voor de volgende foto even op z'n definitiefe plek gezet:

Groetjes Michiel

Peter H

• USA On30
  • Offline Offline
    • http://modelbaan.wordpress.com/
« Reactie #10 Gepost op: 10 January 2008, 15:13:41 »
WOW Ziet er al mooi uit :o

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 11 January 2008, 23:44:19 »
Eind van de middag en begin van de avond ben ik maar eens met wat stukjes muur en muurplaat aan het *** gegaan. Er moet namelijk een voetgangerstunnel komen bij het stationsgebouw en dat moet profecioneler als bij wat dingen rond Neu Dalhausen hbf.

Echte trappen zitten er nog steeds niet in wel strookjes karton die net zo steil naar beneden lopen als trappen doen en zo toch het gewenste effect geven.
Verder heb ik ben ik er ook de gewenste tussen wanden in aan het maken en heb ik er aan 1 zijde vast een buisje ingelijmd die de greppels aan beide kanten met elkaar verbind.

Ook ben ik met een keermuur bezig nu nog een bij één geraapt zooitje, straks als alles klaar is zal dat ietsje minder zijn.

Groetjes Michiel

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #12 Gepost op: 11 January 2008, 23:54:02 »
He Michiel,

waarom probeer je niet van gips wat muurtjes bij elkaar te krassen? Niet dat dit niet goed is....maar die bouwmethode lijkt me wel wat voor jou. En dat voetgangerstunneltje, daar maak je zeker zo'n afgeragd zooitje van met grafitti enzo? Ben benieuwd of en -zo ja- hoe je dat gaat doen......

Komt er ook bovenleiding op dit diorama?

Gr Jeroen

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 12 January 2008, 00:40:40 »
Ja Jeroen er komt bovenleiding op dit diorama, de trein die er te zien zal zijn is wel een diesel.

Gipse dingen maken zijn zeker een optie, maar ik werk eerst mijn voorraad muurplaatjes ff weg. Ooit eens gekregen dus zonde dat niet te gebruiken.
Bij de perrons aan het hoge uiteinde moeten nog trappen naar de weg komen. Dat is misschien de plek om met gips te gaan werken. Verder gaan er nog wel meer plekjes komen waar gips een voordeel kan zijn. Belangrijk is wel dat het geen grote stukken mogen zijn want dan gaan m'n handen te snel problemen opleveren ivm het inkrassen van de zooi. Gedult om zoiets in over vele dagen te verdelen heb ik niet, maar ik kijk wel.

Over die grafiti, ja dat is een optie maar denk dat dat te slecht zichtbaar is binnen in, dus daar ga ik het niet doen. Verder moet ik nog even kijken hoe dit diorama zich gaat ontwikkelen als er ruimte is voor grafiti zal dat er wel komen( de keermuur ofzo).

In de toekomst zal er een ander dioramatje komen waarbij ik het grafiti spuiten uitwil beelden. Daar zal te zien zijn dat een oude NDS loc onder gespoten word ;)

Groetjes Michiel

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 12 January 2008, 08:07:34 »
dat station had ik ook, maar ik heb hem weggegooid, omdat er lijmresten van begroeiing op zat. verder liet alles al los. Een nieuwe baan gemaakt, dus ook een nieuw station! :)