Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Ronald69
Vandaag om 20:58:01
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
Pfarrerwinkel bahn door basjuh1981
Vandaag om 20:49:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 20:48:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 20:38:18
diorama, voor lange treinen. door JohnRobertGrunn
Vandaag om 20:25:07
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:20:47
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
  

Auteur Topic: Muurreclame  (gelezen 14686 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Muurreclame
« Gepost op: 29 juli 2014, 20:59:52 »
In Frankrijk zie je oude gevels met oude muurreclame. Dat hoort natuurlijk ook bij mijn Franse baantje. Maar hoe? Door het MSM, de artikelen van Emmanuel Nouaillier hoorde ik van kalkpapier. Hij tekent er op en wrijft dat af op de muur. Maar dat kan eenvoudiger, leerde ik. Het papier kan ook door de printer, waardoor je een soort wrijftransfer krijgt. Met zwarte inkt gaat het het beste, kleur kan ook, maar is wat valer.
Op zoek naar een eenvoudige reclame kwam ik de muurschilderingen van Suze vaak tegen. Simpel geel op de achtergrond, Zwarte letters, wit omrand. Die omranding wordt nog een opgave, maar de basis is zo gezet.

Via Wiki kwam ik aan een advertentie van Suze. Deze maakte ik zwart wit en de nuances liet ik geheel vervagen. Het resultaat, een prachtige zwart wit poster. Even verkleinen en afdrukken op kalkpapier (inktjetprinter):

In spiegelbeeld natuurlijk, de inkt komt op de muur, daarmoet ik mijzelf elke keer weer even aan herinneren ::) :).

Eerst maar even een proefje. Deze gevel komt tegen een andere aan te staan, dus deze muur valt uiteindelijk weg. Mooi om even uit te proberen:


Niet slecht, dus ga ik voor het eggie. Een gele valejo verf breng ik aan op de muur. Vervolgens dep ik de verf met een dotje keukenpapier weg. Ik breng nog een laagje aan en dep die ook weg. Dan even laten drogen, en in de nog niet uitgedroogde verf ga ik wat poeren met een klein nat kwastje, gewoon water. Ik haal wat weg, wrijf stevig over de ondergrond, de slijtage komt naar voren. Dan dep ik het vocht weg en bekijk het resultaat. Ik ga zo lang door tot ik tevreden ben. Dan breng ik nog een laagje verf aan en dep dat weg met het keukenpapier. Nu dit laten drogen. Daarna mag de 'transfer' worden aangebracht. Het voorlopige resultaat:


Niet slecht. Maar het geel mag nog iets meer vervagen, vervolgens komt er nog een betere bruinige verweerlaag overheen, maar dat is meer voor morgen. Eerst laat ik dit goed drogen. De witte schaduwletters laat ik nog even. Dat ga ik nog eens uitproberen op een stukje muur dat nog niet vast zit aan een gebouwtje. Dit smaakt naar meer.  Oja, en ongeveer zo komt het op de baan te staan:

(studioversie :), het voorste gebouwtje is een loods)

"*&#$&" Hier is het ook al niet, die fransen geven alles ontzettend slecht aan.....": mopperend rijdt Cor verder door het kleine dorpje.

groet,
michel
« Laatst bewerkt op: 30 juli 2014, 11:48:22 door tothebeach. Reden: link toegevoegd »

HOllandsBouwwerk

  • Offline Offline
  • Berichten: 899
  • ’Geduld is een schone zaak’
    • h0llandsbouwwerk
Re: Muurreclame
« Reactie #1 Gepost op: 29 juli 2014, 21:30:52 »
In Frankrijk zie je oude gevels met oude muurreclame. Dat hoort natuurlijk ook bij mijn Franse baantje. Maar hoe? Door het MSM, de artikelen van Emmanuel Nouaillier hoorde ik van kalkpapier.

Als ik het goed zie bedoel je kalkeerpapier (mat-doorzichtig toch?)

Mooie oplossing  (y)
Peter is op 27 september 2016 overleden

Modelbouwer van Nederlandse objecten in H0.
Mijn ander bouwwerken
of mijn website

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Muurreclame
« Reactie #2 Gepost op: 30 juli 2014, 08:27:14 »
Dank je, het werkt ook lekker. En zo heb je binnen een uurtje weer iets leuks voor elkaar :)
Kalkeerpapier is dat niet hetzelfde als kalkpapier? Ik gebruik dit van Can***, als ik goegel op kalkeerpapier, dan lijkt me dat hetzelfde (matdoorzichtig idd). Voor dit soort dingen vind ik het ideaal.
Je kunt er ook je eigen carbonpapier van maken, één zijde volkrassen met zacht potlood, of losse grafiet. op de anderzijde de (normale) afdruk. Als je dan met een potlood de lijnen van de afdruk volgt, krijg je een afdruk van grafiet op je werkstuk. Makkelijk om tekeningen over te nemen.

Ik zie nog wel een ontzettende naad :-\

Groet,
michel
« Laatst bewerkt op: 30 juli 2014, 08:29:21 door tothebeach »

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
Re: Muurreclame
« Reactie #3 Gepost op: 30 juli 2014, 16:23:48 »
hallo,
Calque papier is tekenpapier dat altijd gebruikt wordt/werd  op de tekenkamer voor het technisch tekenen.
Het bestaat uit verschillende lagen en is idd mat wit en een laag is af te krassen/retoucheren.
het is in verschillende kwaliteiten verkrijgbaar(hoop ik, nog? bij een technische boekhandel/schrijfwaren?)

groet jandcargo

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Muurreclame
« Reactie #4 Gepost op: 03 augustus 2014, 14:17:49 »
En na de afwerking. Bij de letters heb ik witte schaduw met een penseel aangebracht, vervolgens de boel verweerd:

(het dak moet nog gedaan worden, wat latten er tegen enzo ::) ;))
Op naar een volgende muurreclame

Groet,
Michel

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6141
  • ***
Re: Muurreclame
« Reactie #5 Gepost op: 03 augustus 2014, 15:04:26 »
 (y) Ziet er goed uit. Die methode kon ik nog niet (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Muurreclame
« Reactie #6 Gepost op: 03 augustus 2014, 16:01:01 »
Mooi!  (y)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Muurreclame
« Reactie #7 Gepost op: 03 augustus 2014, 17:19:07 »
Dank voor deze demo, als ik het even zo mag noemen.
Zo'n karweitje staat mij ook nog te wachten, dus je bent mooi op tijd  ;) :D

Kalkpapier... ik geloof dat ik daar nog wat meters van heb, ergens.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Muurreclame
« Reactie #8 Gepost op: 04 augustus 2014, 09:27:25 »
Dank voor jullie reacties. Nog een plaatje met zonlicht:

Dat dak moet ik echt opnieuw doen, er zit een iets te dikke naad  :-\

@Jan, demo is een wat groot woord. Deze techniek bevalt me wel en die wilde ik even delen. Ik ga de komende weken internet afstruinen voor een ander merk, mag wel wat uitdagender :)

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 04 augustus 2014, 10:42:10 door tothebeach. Reden: plaatje vervangen »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Muurreclame
« Reactie #9 Gepost op: 04 augustus 2014, 11:30:39 »
Hoe dan ook, het inspireert wel.
Eén kleine opmerking nog: onderaan valt het gele vlak samen met de onderkant van de letters, misschien had je dat gele vlak iets meer door moeten trekken.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Muurreclame
« Reactie #10 Gepost op: 04 augustus 2014, 11:37:17 »
Dat klopt ook, die had wat lager moeten zijn. Misschien dat ik bij een volgende keer ook iets van een malletje moet maken voor de juiste afmetingen. Nu had ik het gele vlag wat lukraak uitgemeten. Toen ik de letters er op plaatste merkte ik dat deze te dicht aan de onderkant stonden. Maar corrigeren gaat lastig, je zult het verschil blijven zien. Misschien als ik de microkwast nog pak.... Maar ik denk dat je de onderste lijn blijft zien, dus probeer ik het niet.
Voor wat betreft het kalkpapier, bij de vorige printer (Canon) kon ik een A4 kalkpapier er gewoon doorschuiven. Nu hebben we een Brother (christelijke printer  ::) ;D ;D) en die trek niet meer dan een A5. Met een grotere lengte loopt ie vast. Gelukkig heb ik een mesje  ;)

Groet,
michel

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5477
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Muurreclame
« Reactie #11 Gepost op: 04 augustus 2014, 12:28:06 »
Heel erg mooi. Echt een Franse uitstraling. Kan me tijdens de vakantie opweg naar Spanje al die reclames op de huizen nog goed herinneren (1965).

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Muurreclame
« Reactie #12 Gepost op: 04 augustus 2014, 13:24:34 »
Mits de juiste reclames te vinden zijn,kan dit denk ik zelfs nog gebruikt worden op een baan met vroeger duits tijdperk  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1083
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re: Muurreclame
« Reactie #13 Gepost op: 04 augustus 2014, 13:38:42 »
Ook op een NL baan te gebruiken:

link
« Laatst bewerkt op: 04 augustus 2014, 15:38:45 door guest7823. Reden: URL ingekort naar link »
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Muurreclame
« Reactie #14 Gepost op: 04 augustus 2014, 13:44:21 »
@ Floris: zeker, reclame (waarschijnlijk) uit 1973. Bof jij even Jan, net na jouw tijdperk ;)

@Arthur: Mooie selectie, in Kampen zijn ze de oude reclames opnieuw aan het beschilderen. In Leiden kan je gedichten op de wanden vinden, deze vind ik het fraaist. Inspiratie genoeg :)

Groet,
michel