Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:34:04
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 17:49:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01

Auteur Topic: Decoder inbouwen, ontstoringsspoelen, klein vraagje  (gelezen 3221 keer)

jowi

• Offline Offline
Decoder inbouwen, ontstoringsspoelen, klein vraagje
« Gepost op: 26 July 2014, 10:21:47 »
Ik ben bezig om een Kuehn n045 in te bouwen in een Arnold Motorpost, min of meer volgens deze procedure: http://wejgheij.home.xs4all.nl/jeroen/inbouwmp.html

Bij die methode worden de ontstoringsspoelen weggehaald (zoals gebruikelijk begrijp ik). Echter in de manual van de Kuehn decoder staat expliciet dat ontstoringsmiddelen moeten blijven zitten, omdat anders storingspulsen vanuit de motor, de decoderfunctionaliteit negatief kunnen beinvloeden.

Heb ik 2 vragen:

1. Ik lees op het forum etc dat men er toch meestal voor kiest om alles weg te halen, ook al gaat dat tegen de adviezen in. Wat is wijsheid?

2. De spoelen zitten nu in serie met de motor, tussen de motor en de (rails)voeding + en - . Ik neem aan, dat als ik ze laat zitten, dat ik dan wel moet zorgen dat ze nu dus ipv tussen de stroomafnemers en de motor, ze dan tussen de decoder en de motor moeten komen?

zuylen

• Offline Offline
Re: Decoder inbouwen, ontstoringsspoelen, klein vraagje
« Reactie #1 Gepost op: 26 July 2014, 10:29:10 »
Je kunt de spoelen laten zitten, maar wil je hun functie buiten gebruik stellen, dan moet je de spoelen overbruggen met een draad.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

henk

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 26 July 2014, 10:36:35 »
1. De fabrikant geeft een duidelijk advies. In dat geval gewoon opvolgen. Vaak wordt voor de ontstoorspoelen helemaal niet zo'n duidelijk advies gegeven. Dan haal ik ze er altijd maar uit.
2. Ja, dat klopt. De kern van decoderinbouwen is dat je de directe verbindingen tussen stroomafname enerzijds en motor en verlichting anderzijds verbreekt en de decoder daar dan tussenin bouwt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 26 July 2014, 10:39:06 »
De handleiding van Kuehn geeft duidelijke uitleg waarom de spoelen moeten blijven zitten. De genoemde site haalt ze weg zonder enige motivatie - mischien doet hij dat wel uit een soort blinde gewoonte omdat andere decoders wel aangeven de spoelen weg te halen.

Zoals Kuehn schrijft gaat het om de storingspulsen vanuit de motor de decoderfunctionaliteit negatief kunnen beinvloeden. Dus moeten de spoelen tussen de motor en de decoder zitten en niet tussen de decoder en de rails. De decoder zit dus rechtstreeks op de rails en de spoelen zullen het digitale signaal niet beinvloeden.

Sander

henk

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 26 July 2014, 10:45:15 »
Ik kan wel de reden vertellen waarom ik de spoelen er graag uithaal. Dan heb je in één moeite door de verbinding met de stroomafname verbroken en je hebt in de regel mooie soldeereilandjes voor de motordraden van de decoder.

Over die Kûhndecoder kan ik niks zeggen, maar ja als de fabrikant zo duidelijk is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 26 July 2014, 11:09:35 »
Ok, duidelijk. Het weghalen van de spoelen maakt het inderdaad stukken makkelijker om eea aan te sluiten in dit geval. Als ik de spoelen laat zitten moet ik ook een of twee baantjes doorkrassen op de print. Maar goed, ook dat kun je later weer herstellen mocht dat nodig zijn... Ik ga er mee aan de slag :)

Overigens is de decoder op de genoemde site, een kuehn 025, en ook in die handleiding wordt expliciet vermeld eea aan ontstoringsmateriaal te laten zitten. Ik ben dus ook wel benieuwd waarom hij ze dan toch weghaalt. Misschien inderdaad wel uit gewoonte.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #6 Gepost op: 26 July 2014, 11:10:20 »
Als in het instructieboekje van je auto nu staat dat er ongelode benzine getankt moet worden, ga je er dan bij de pomp ook diesel bij gooien, omdat iemand anders dat ook gedaan heeft en daar verslag van heeft gedaan?
Waarom denk je dat een fabrikant de moeite neemt om een handleiding te schrijven? Niet om de adviezen die daarin staan dan maar gewoon te negeren denk ik zo maar.

De gouden regel is Read The Fine Manuel (RTFM) en dan het aller belangrijkste Doe Wat Er In Staat (DWEIS).

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

jowi

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 26 July 2014, 11:18:48 »
Nou nou... je weet ook net zo goed als ik dat veel maatregelen en waarschuwingen die zo'n fabrikant roept, geroepen worden omdat er mogelijk wellicht soms eventueel een hele kleine ienieminie kans kan zijn dat er wellicht misschien ooit iets mis gaat in sommige uitzonderlijke gevallen. Ik kan me voorstellen dat bepaalde fabrikanten motoren gebruiken die zo veel storing en troep teruggeven dat iets dergelijks echt noodzakelijk is, maar dat in 99 van de 100 gevallen, je er wel mee weg komt.

Daarom vraag ik het ook aan de ervaren mensen hier, uit de praktijk, om te zien of dit inderdaad echt verstandig is op te volgen, of dat het een soort voorzorgsmaatregel is die je, met een beperkt risico zou kunnen negeren.
« Laatst bewerkt op: 27 July 2014, 13:10:46 door guest7823. Reden: posting aangepast »

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 26 July 2014, 11:35:34 »
Jowi,

Het is je eigen loc en je eigen decoder. Dus ga vooral je gang en doe wat je wilt. Laat je zeker niet tegenhouden door adviezen.

Het is mogelijk wellicht soms eventueel een hele kleine ienieminie kans kan zijn dat er wellicht misschien ooit iets goed gaat in sommige uitzonderlijke gevallen.

Sander

PietB

• Offline Offline
  • Forum lid sinds December 2007
« Reactie #9 Gepost op: 26 July 2014, 11:36:02 »
maar wil je hun functie buiten gebruik stellen, dan moet je de spoelen overbruggen met een draad
Dan kun je ze er net zogoed uithalen.
@Jowi gewoon de handleiding volgen.

grt Piet.
« Laatst bewerkt op: 27 July 2014, 13:11:12 door guest7823. Reden: posting aangepast »
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 26 July 2014, 11:41:03 »
Ik probeer te achterhalen waarom velen de spoelen etc weghalen.

Maar om iedereen gerust te stellen, ik zal ze gewoon laten zitten. Moet ik wel eea aan de print doorkrassen maar ja. Dat moet dan maar.
« Laatst bewerkt op: 27 July 2014, 13:12:05 door guest7823. Reden: posting aangepast »

Ben

• Online Online
« Reactie #11 Gepost op: 26 July 2014, 13:19:23 »
Ik kan me de vraag wel voorstellen. Natuurlijk zijn er adviezen van de fabrikant en ook ik wil iemand daar nog wel eens fijntjes op wijzen. ;)

Maar hele volksstammen w.o. ik bouwen die dingen helemaal niet in. En ik heb daar na 100'den ombouwtjes nog nooit iets negatiefs van gemerkt. Het is eerder andersom: motorregelingen werken vaak niet optimaal door de spoeltjes. Ik heb ze er regelmatig uitgeknikkerd, toevallig gisteren nog voor een forumvriendje met een Piko lok en een Esu V4.0.

Gr, Ben.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #12 Gepost op: 26 July 2014, 13:35:58 »
Ben,

Wat je gedaan hebt bij de inbouw van de LP4 was dus precies wat erin de beschrijving staat.

Citaat
6.8.6.1. Connecting DC and Coreless Motors You may use all DC motors commonly used for model trains pro- vided they do not exceed the current limit of the decoder.  In some cases with the 5-pole High Performance Drive by Märk- lin®, you may find three anti-interference capacitors. The two capacitors connected directly to the motor leads and the motor housing MUST be removed (also refer to Fig. 14).
Bron: Manual ESU Lokpilot 4.0

En iedereen die het beter denkt te weten dan de fabrikant, doet de inbouw verder op eigen risico.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

jowi

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 26 July 2014, 14:04:45 »
De lok rijd inmiddels, ik heb de spoelen laten zitten, zoals de handleiding zegt, en zoals jullie hier ook adviseren, dus waar nu dat idee vandaan komt dat ik eigenwijs ben en oogkleppen op heb mag Joost weten maar goed. Hebben we het niet meer over.

Wel een probleempje, de verlichting brand aan 1 kant, en wisselt niet mee met de rijrichting. Als ik de verlichting uit zet via de multimaus, gaat de verlichting knipperen ten teken dat er iets niet in orde is. Enig idee?

Ben

• Online Online
« Reactie #14 Gepost op: 26 July 2014, 14:45:35 »

Wat je gedaan hebt bij de inbouw van de LP4 was dus precies wat erin de beschrijving staat.
Bron: Manual ESU Lokpilot 4.0

Wim,

We hebben het over de spoeltjes, niet over de condensatoren.

Dit is wat Zimo schrijft in haar manual:

Haben Entstör-Komponenten in der Lok
einen schlechten Einfluss auf die Regelung ?
Ja, manchmal . .

Zur Erklärung: Üblicherweise sind die Motoren von Modellbahn-Lokomotiven mit vorgeschalteten
Drossel-Spulen und Kondensatoren ausgestattet. Diese sollen Funk-Störungen (z.B. Behinderung
des Fernsehempfangs) durch das "Bürstenfeuer" des Elektromotors verhindern.
Solche Komponenten verschlechtern die Regelbarkeit des Motors. ZIMO Decoder kommen an sich
vergleichsweise gut damit zurecht, d.h. es besteht kaum ein Unterschied, ob diese Entstör-Komponenten
nun belassen oder beseitigt werden. Aber in den letzten Jahren werden mehr und mehr größere
Drosseln in die Loks eingebaut als früher üblich (aus Vorsicht gegenüber den aktuellen EMVBestimmungen)
- und diese beeinträchtigen das Fahrverhalten bisweilen doch merkbar.
Die potentiell "schädlichen" Drosseln sind meistens erkennbar durch eine Bauform wie ein Widerstand
mit Farbringen (im Gegensatz zu einem drahtumwickelten Ferritstab).
Das heißt aber nicht,
dass solche Drosseln in allen Fällen sich tatsächlich negativ auswirken.
Typische Erfahrungen und Maßnahmen . .
ROCO, BRAWA, HORNBY – bisher keine Probleme, keine Maßnahmen notwendig.
FLEISCHMANN H0 - Rundmotor – Drosseln stören nicht; Kondensatoren sollten bei Bedarf
entfernt werden, insbesondere jene zwischen Chassis und Motor (Gefahr Decoder-Zerstörung) !
Neuere Bühler-Motoren – bisher keine Probleme.
TRIX H0 – Drossel zwischen Schiene und Decoderstecker sollte entfernt werden !
MINITRIX, FLEISCHMANN PICCOLO – sehr uneinheitlich; Entfernen der Kondensatoren
häufig vorteilhaft; Drosseln schaden hingegen nach bisherigen Erfahrungen nicht.
Indikatoren für die tatsächliche Schädlichkeit im konkreten Fall sind neben einer generell unbefriedigenden
Regelung (Ruckeln, Anfahren nicht bei Fahrstufe 0, sondern erst viel später, ...)
:
- geringe Ausregelkraft der Lok; Aufschluss gibt ein Test, wo versuchsweise auf Niederfrequenz -
CV # 9 = 200 - umgeschaltet wird und kontrolliert wird, ob dabei die Regelung kräftiger wird; wenn
dies der Fall ist, sind wahrscheinlich die Drosselspulen schuld daran.
- wenn ein Unterschied in der Regelung zwischen 20 und 40 kHz (durch CV # 112 / Bit 5 wählbar)
feststellbar ist.
Abhilfe: Drosselspulen überbrücken (oder entfernen und durch Drahtbrücke ersetzen), Kondensatoren
entfernen !
Kondensatoren haben seltener einen negativen Einfluss auf die Regelung.

Gr, Ben.