Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
Vandaag om 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
  

Auteur Topic: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.  (gelezen 288543 keer)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1050 Gepost op: 15 augustus 2019, 11:35:02 »
Hoi,

Zoals jullie waarschijnlijk weten vind ik het tekenen, schetsen, ook een leuk onderdeel van de hobby als je weer eens nieuwe ideeën hebt maar nog niet weet wat je er mee kan.

Lange tijd in Scarm kunnen uitleven maar dat mistte toch wel wat van deze tijd.
Nu eens 3D Train Studio 4.0 op de laptop gedownload.

Ik moet zeggen, dit geeft leuke effecten, al zit er niet elk Nederlands model bij, je kan er een heel eind mee komen met baanontwerp en visualisering ervan.

In elk geval de eerste stappen gezet en maar even een internationaal treinstel en rangeeloc ingezet als proefmodellen.
Volgens mij is het mogelijk om op verzoek je favorieten in 3D om te laten zetten.

Dit betreft de module met omkeerspoor voor mat'64  en ruimte voor een rangeerspoor. Eenvoudig van opzet.
Er is ook een heel scala aan scenery, gebouwen, wegen, vegetatie  en rollend materieel te gebruiken.
Je kan zelfs je hele ontwerp in werking zetten.

Maar zover zijn we nog niet. :D
Nog geen idee hoe ik de inzoom en camerabeelden moet bedienen en de baan verder aankleed.

Impressie omkeermodule Midland-stop 120 cm x 30 cm.



Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2019, 11:59:20 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1051 Gepost op: 01 september 2019, 19:47:36 »
Hoi,

Niet veel verder gekomen met dan plannen maken voor de nieuwe modules in gedachten.
De bouw van de loods was ook stil komen te liggen.

Ik wil al heel lang een scenery maken van bosgebied alleen paste dat niet in het industriële deel van Midland.

Op de hoekmodule gaat het spoor over van de keerlusmodule in een dubbelsporige bocht.

Daar is dan ruimte voor een stukje bosrijk gebied. Op 30 x 60 x 60 x 30 al naar gelang hoe ruim de boog moet worden.
Ik ben er nog niet uit of ik dat met Profi 6138 ga doen of alles flex.
De bedoeling is wel dat er ook elektrisch gereden gaat worden dus er zal op deze modules bovenleiding geplaatst moeten worden.
Voor het elektrische materieel.

Is ook in overweging of de nieuwe modules een overgang naar de stad worden, voordeel van modulebouw is dat je delen van een traject kan overslaan maar het moet wel enigszins realistisch worden. Sowieso geen ruimte voor een groot station maar een station aan de dubbelsporige lijn kan wel eens wat worden.



De 3D tekenkunsten van mij met dit programma laat nog op zich wachten.

Gr Koen.



« Laatst bewerkt op: 01 september 2019, 20:22:28 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1052 Gepost op: 28 september 2019, 23:44:07 »
Hoi,

Na de arbeid en aansluitende najaarsvakantie weer langzaam aan de gang met de hobby.

Het blijft rondspoken in mijn gedachten die nieuwe aanvullende modules die er aan komen.

Blijvend experimenteren met de probeerversie van het programma.
Eigenlijk voor mijzelf zijn deze indrukken al ruim voldoende.
De details zijn veels te leuk om ze in de praktijk zelf te bedenken en uiteindelijk te bouwen.
Rekening houdend dat de uitwerking van de maten en de gebouwen die je neerzet af kunnen wijken van het getekende.
Maar ja, bij de eerste modules van Midland viel dat reuze mee en je kan behoorlijk wat neerzetten op ondiepe modules.



Dit is dan het stuk na de dubbele bocht op de hoekmodule.
De trein nadert een voorstadstation met een eilandperron als stopplaats.
De 1e rij bebouwing achter het station komt iets achter het achterste spoor.
De achterste rij gaat in halfreliëf uitgevoerd worden, kan van alles worden, stad, industrie, ik weet het nog niet.
Het eilandperron heb ik een mooi model van Faller of Kibri of Vollmer in gedachten om het te Ver-Nederlandsen.
Het is de grote truuk voor de dieptewerking met de straat erachter erbij.



Hier een shot verder op het stadsgedeelte.

Nu rest nog het verdwijnen van de sporen aan de rechterkant van deze module.
Dat zou een schaduwspoor kunnen worden achter de straat met een aftakking naar Midland-Industrie.

Al met al een lapje spoor wat er bij gaat komen in de komend jaren :D.

Gr Koen.










« Laatst bewerkt op: 29 september 2019, 00:38:24 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1053 Gepost op: 29 september 2019, 12:56:16 »
Hoi,

Hier een overzicht in 2D.

Linksonder nog puzzelen met de ligging van de bocht en aansluiten naar het Oude Midland.

Fleischm profi R1 met bochtwissel in schaduwkeerspoor kan net.

Tips hierover zijn van harte welkom.



(voor leesgemak de modules genummerd.)

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 29 september 2019, 13:11:59 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22194
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1054 Gepost op: 29 september 2019, 13:13:17 »
Hoi Koen.
Ik blijf het knap vinden dat er mensen zijn die dergelijke mooie ontwerpen kunnen maken op de pc  (y)
Ik ben al blij als ik een tekst kan intikken  ;D
Met vriendelijke groet,
Wim

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1055 Gepost op: 29 september 2019, 14:06:44 »
Mede dankzij de mooi uitgevoerde items en scenery van het programma.
Het zet meteen een sfeertje neer.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1056 Gepost op: 29 september 2019, 14:55:04 »
Dag Koen

mooi  :). Ik ben al blij dat ik met AnyRail uit de voeten kan.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1057 Gepost op: 29 september 2019, 14:57:10 »
Vrees dat ik deze vroeg of laat ga aanschaffen om dat je toch altijd wel plannen hebt of iemand anders kan helpen er mee.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1058 Gepost op: 29 september 2019, 15:00:07 »
Koen, teruglezend een beetje de bedoeling van de keermodule gelezen...
Zou het niet handiger zijn om het goederenspoor uit te breiden met een omloopspoor en een uitloopspoortje voor de loc?
Op deze manier moet een goederentrein altijd geduwd heen of terug rijden.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1059 Gepost op: 29 september 2019, 15:30:19 »
Op module 4 bedoel je?

Daar zat ik ook over na te denken.

In eerste instantie mooi gezicht om een stoptrein strak langs het perron te laten rijden.
Zonder onderbreking van wissels, maar je ontkomt er eigenlijk niet aan om er een omloop in te bouwen.

Een draaischijf is niet echt een oplossing.
Want hier stopt/keert ook een stoptreinstel.

Schiet me net te binnen.
Het dubbelsporig traject gewoon dubbel laten eindigen met een extra wissel lijkt me het mooiste.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 29 september 2019, 15:31:59 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1060 Gepost op: 29 september 2019, 16:17:55 »
Hoi,

Module 4 aangepast, zo snel gaat dat.



Heb het perron/halte naar de voorzijde verplaatst, dan kan er tegen de achterwand eea gebouwd worden aan een kleine industrie of landelijk iets.

De modules moeten een van A naar B weergeven.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1061 Gepost op: 29 september 2019, 16:41:31 »
Dat bedoelde ik dus zo ongeveer ja  :)

Waarom loopt er eigenlijk dubbelspoor van van module 2 via 3 naar 4? Enkelspoor lijkt me voldoende naar zo'n klein station...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1062 Gepost op: 29 september 2019, 17:44:49 »
Tja,

Das een beetje het grootstedelijke thema maar het zou het plan wel vereenvoudigen.

Zal is ff laten bezinken.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1063 Gepost op: 05 oktober 2019, 23:57:22 »
Hoi,

Nog steeds niet verder gebouwd in de praktijk, helaas, zal tot de kerst nog even zo blijven.

De uitbreidingsplannen worden wel concreter.
Het thema in het algemeen is nog steeds door Utrecht-stad getrokken.

Ik heb module 4 momenteel geskipt. Was er toch niet tevreden mee met de opzet en de diepte van de module is ook beperkt tot max 25.
We moeten er thuis nog enigszins langs kunnen lopen om in de zomer een raam of deur open te kunnen zetten.
De voornaamste reden van deze opzet, maar ook omdat ik best overweg kan met de overgebleven ruimte.

Het oude Midland teruggebracht naar de situatie zoals ie nu is.
Ik had eerder plannen om de kopse kant rechts uit te breiden, maar dat vervalt ook.
Er blijft een pad over.

Lezend van module 1 naar 4 in de nieuwe tekening(nog in Scarm).

Module 1 wordt een aansluitende module met uitbreiding van industrie.
Ik was een tijdje terug op route in Utrecht voor mijn werk en het laat dan toch een diepe indruk op mijn netvlies achter(lees prachtig) als je een rondje om de Werkspoorkathedraal heen rijdt. Er is ook een café :laugh:

Ik denk dus aan een reeks mooie oude gebouwen in half reliëf tegen de schoorsteen aan.
Dan heb ik er ook niet zo'n last van als obstakel en hap uit de baan.

Het keerspoor van module 2 naar 1 skip ik ook.
Teveel gedoe om de bocht erin te krijgen en ik vind het niet praktisch om te bouwen.

Module 2 is nog ongeveer hetzelfde, kan er van alles mee doen, maar het idee blijft om er een perron te bouwen gelegen in een stadse omgeving.

Het moet dan wel logisch worden dat een trein (een mat '64) hier zou eindigen en 'omkeert', dat idee blijft er wel in,  het is een volwaardige module van een ruime 1,20 mtr.
Mat '64 pendelt dan van module 2 naar 3 en 4.
 
Van module 3 naar 4 gaat de trein en goederenverkeer door naar de Fiddle-yard op module 4.

Zo is het voorlopig bedacht. Ik heb nog niet alles volgepland daar het nog kan veranderen, dan wel niet tijdens de bouw.




Een 3D maquette indruk in Scarm ziet er zo uit.
Er is goed te zien hoe de baan in de kamer staat.
Vanaf rechtsvooraan kom je binnen, loop je om de kade en kom je midden in Midland terecht.



Tips en ideeën ter aanvulling zijn van harte welkom.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2019, 00:03:32 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1064 Gepost op: 13 oktober 2019, 17:27:44 »
Hoi,

Maar eens een inventariseringsrondje gedaan langs de baan, wat er allemaal nog is en nodig is.



NS 2300 klaar om te vertrekken van het raccordement.



Het leven in de stad gaat eeuwig door.



Onder het viaduct. Moet nog eea gebeuren.
Kan ook zijn dat ik hem opnieuw opbouw.





Weer eens een blik op een hoekje van de kade van de andere kant gezien.
Kraantje geplaatst.
(foto's beetje onscherp maar benadrukt ook wel de sfeer van tijdperk IV)

Gr Koen.







« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2019, 17:32:29 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#