Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:02:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
  

Auteur Topic: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.  (gelezen 288481 keer)

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2905
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #690 Gepost op: 18 juni 2017, 22:44:42 »
Persoonlijk zou ik spaanplaat mijden als de pest; is zwaar, brokkelt af en zit vol splinters...
Als beginnend jong modelbouwertje heb ik het in de jaren '80 wel eens gebruikt,
maar snel van genezen ;D

Een plaatje berkentriplex is beter te gebruiken :)

Mvg,

Tis
********

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #691 Gepost op: 19 juni 2017, 08:26:11 »
Is het niet gemaakt van populieren-plex? Brokkelt ook, maar is snel bij te werken.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #692 Gepost op: 19 juni 2017, 09:30:59 »
Je moet niet te dicht op de rand werken, heb er speciaal kleine dunnen schroefjes voor gebruikt en hier en daar een staalspijkertje.

Kan eventueel nog met houtlijm ertussen werken maar heb ik nu niet gedaan.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #693 Gepost op: 02 juli 2017, 15:01:29 »
Hoi,

Toch een beetje bouwpauze hier.
Nog wel wat aan de nieuwe hoekmodule gewerkt, ben er geen held in timmerman te zijn, naar beste kunnen is dit het resultaat.



Restantjes verwerkt totzover, lijkt wat scheef maar is het niet. De bodem is ook niet helemaal dicht maar er komt nog piepschuim in en het heeft genoeg draagvermogen.



Hier heb ik klosjes onder gelijmd. Het houdt.



Door de bouw van deze module ontwikkeld mijn plan zich verder en krijg ik meer inzage in hoe de betonfabriek eruit komt te zien.
Die komt op een volwaardige 60 cm brede module, daar heb ik normale ruimte om te bouwen.
Vreemd genoeg laat het zicht zich van het kanaal af te bouwen ipv dat ik vooraan ontwerp.
Geen idee waar dat aan ligt.

Nog een fijne zondag gewenst.
Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #694 Gepost op: 03 juli 2017, 11:15:58 »
Zo,

Lekker een vrije dag ivm onze huisdieren, er moet er eentje (klik) naar de DKL.

Nog wat beschrijving van de betonfabriek die ik in gedachten heb. Het wordt niet de standaard van Faller of Kibri maar meer een samenstelling ervan.
Er worden prefabdelen geproduceerd men heeft dus een grote hal nodig, die heb ik, een loopkraan is handig voor het opslagterrein(heb ik ook van Kibri)
Silos voor opslag en overslag. Een stukje kade voor aan en afvoer.
Een handige ligging aan het spoor en weg.
Aan de kade komt een duwboot met bak.



Dit zijn zo'n beetje de eerste indrukken van de ruimtelijke werking.
Heb van delen een mock-up staan en lijkt allemaal aardig te kloppen.



Dit komt dus op de linkerpoot van de U-baan. Het kadedeel staat tegen de hoek van de schoorsteen van de treinkamer. Ik moet nog eerste een tweede hoekmodule bouwen voor ik deze kan maken. De bocht van de U komt met de buitenbocht tegen een stedelijke achtergrond aan.
De U-vorm creeert diverse kijkpunten dus elke hoek kan zijn eigen onderwerp in laten vullen.

Ben nog niet helemaal uit over het omloopje op de betonmodule.
Mijn vraag is of het hoofdspoor helemal vrij moet zijn, of niet? Ben eerder geneigd die omloop weg te laten.
Ik wil kostenbesparend werken wat aanschaf rails betreft, geen dure kruisingen dus en ze lijken me ook niet van toepassing op dit industriële traject.
De vlinderstrikkruising(3 maal woordwaarde) van FlsmProfi is nog wel te overzien met de bijhorende wissels in de toekomstige aanschaf.

Totzover mijn gedachtengang hierover.

Prettige maandag nog.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 03 juli 2017, 11:28:07 door NS264. Reden: tekst »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #695 Gepost op: 03 juli 2017, 11:57:30 »
Hoi Koen,

Ik zou het omloopspoor laten liggen. Het zou goedkoper zijn als je het weg zou laten, maar dat betekend dat je bij elke beweging een duwende trein over je traject krijgt. Op zich niet bezwaarlijk, het betekent waarschijnlijk wel dat je twee ritten krijgt wil je beide kopsporen op deze module kunnen bedienen. Ik vind het huidige plan eigenlijk best wel tof.

Worden de prefabdelen in de hal geproduceerd? Is het niet handiger om aan de linkerkant twee hallen neer te zetten? 1 voor de productie, 1 voor de droging, waarnaar ze uit de mal worden gehaald om vervolgens buiten opgeslagen te worden? En misschien heb je dan ook nog een loopkraan nodig om vanuit de hal de prefab delen naar het opslagterrein te brengen? Ik heb er geen verstand van, maar dit lijkt mij enige logica binnen het proces.
En natuurlijk naast de silo's van die zand- en grindpyramides, m.a.w. de buitenopslag van de materialen die dat kunnen hebben. :)

Die weg er tussendoor vind ik super (y)

Groet,
Michel

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #696 Gepost op: 03 juli 2017, 14:33:15 »
Hoi, Michel

Daar zit ik ook een beetje mee hoe de producten uit de productiehal komen.
Gegoogle op internet levert aardige plaatjes op van fabrieken zoals klik . Het beste is natuurlijk een bezoekje brengen aan zo'n fabriek.
Voor zover ik tot nu gezien heb via een loopbrug de fabriek uit en dan overzetten met heftrucks/shovels.

Wat je zegt, ik denk dat ik even moet kijken of die knik iets minder kan. Is nu primair getekend. Nog niet verfijnd.

Ik kom wel eens bij Romein Beton in Dodewaard:


Beetje verder sleutelen aan dit ontwerp.

Gr Koen.





« Laatst bewerkt op: 10 juli 2017, 22:34:03 door NS264. Reden: link gefixt »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #697 Gepost op: 08 juli 2017, 15:01:59 »
Hoi,

Hoef waarschijnlijk niet te zeggen dat het nog steeds warm is...bouwen doe ik nu even niet.

Heb wel inspiratie opgedaan voor verdere bedenksels voor opbouw van industrie op mijn modelbaan.

In mijn eigen woonplaats(Flipje) staat de firma Oostendorp. Een staalbedrijf en vroeger connectie met Daalderop(de verwarmingsketels).
Het bedrijf ligt middenin de stad, en alle gebouwen staan er nog steeds.
Geen idee of er ooit spoor heeft gelegen daar kan ik niet veel over vinden waarom die feestvlaggetjs er hangen weet ik ook niet. Het parkeerterrein is centraal in Tiel gelegen en wordt voor diverse evenementen gebruikt het hele jaar door



Niet zo moeilijk er een spoortje bij te bedenken ipv de parkeerplaats.
Hoge gebouwen hoeven het ook niet altijd te zijn.

.

Zoekende naar voorbeelden kon ik dit goed gebruiken voor de hoekmodule.
Met schetsen kom je niet tot de juiste maten vandaar een 3D illustratie.



Ik heb nog steeds de wens een stuk luchtspoor te bouwen, daarvoor haal ik veel inspiratie uit Lummeln(Jan44) en gelukkig komen er steeds meer grootstedelijke en industrie-bouwers bij hier op het forum zodat ik niet meer zo ver hoef te zoeken op het internet 8).
Hopelijk jullie ook inspirerend.

Het spoortje bij de inmiddels gebouwde fabriek kan nog iets verlengd worden onder het luchtspoor.
Het kanaaltje ook.
De fabriek hier in deze hoek produceerd draadnagelwaren zoals genoemd in de post over Neerlandia in Utrecht.
Ik maak nog een luifel zodat er droog geladen en gelost kan worden.
Er kunnen vele types wagon neergezet worden.
De bocht verdwijnt door een "tunnelviaduct" zoals Jan44 het noemt en gaat dan richting de betonfabriek.
Het deel in de binnenbocht linksvooraan tegen het luchtspoor moet nog een invulling krijgen maar dat komt wel.

Hier nog een shot vanaf de bestaande module met de grindfabriek, deze gaat de naam Rotsoord krijgen.



Tot zover de bouwplannen voor de komende tijd.

Gr Koen.


Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #698 Gepost op: 08 juli 2017, 17:47:29 »


.


Sfeertje  (y)
Moet binnenkort maar eens naar Tiel om die fabriek eens in het echt te bekijken.

Groet,
Michel

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #699 Gepost op: 08 juli 2017, 18:17:20 »
Hoi,

Koffie staat klaar, niet allemaal tegelijk. Maar een feit is dat dit soort taferelen steeds schaarser worden.
Voor de liefhebber heb ik nog wat detailfoto's.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #700 Gepost op: 08 juli 2017, 19:30:58 »
Met dat aanbod over de detailfoto's hoef ik natuurlijk niet meer naar Tiel ;D. Ik PB je mijn email adres wel, dan kunnen ze in wat grotere resolutie naar me toe. evt kan je wetransfer daar ook voor gebruiken.

Groet,
Michel

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #701 Gepost op: 08 juli 2017, 21:35:46 »
Wat een sfeertje op die foto's! Eerst al die mistroostige betonnen muur, die ergens halverwege afgelost wordt door een al net zo trieste bakstenen muur, en daarna daarachter een verscheidenheid aan hokjes, gebouwtjes, schuurtjes en weet ik wat niet al, gecompleteerd door een plompe schoorsteen, waarvan de architect werkelijk volkomen van enig gevoel voor esthetica verstoken moet zijn geweest.
Maar dat maakt het geheel juist zo boeiend.

Een uitdaging om die sfeer in model te vangen!
« Laatst bewerkt op: 08 juli 2017, 21:37:50 door 44 »

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #702 Gepost op: 08 juli 2017, 22:39:21 »
Hoi,

Op verzoek heb ik meer en wil ik wel doorsturen maar ik kan ook wel even topic aanmaken wasr ik diversen in dump zodat ieder kan pakken wat ie wil.
Als er vraag naar is.

@Jan
Ik had al een tijdje een oogje erop ;D

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 08 juli 2017, 22:41:32 door NS264. Reden: tekst »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #703 Gepost op: 15 juli 2017, 11:35:09 »
Goedemorgen,

Deze week kon ik beginnen met eeen eerste proefopstelling van de hoekmodule.

Kijken of de verhoudingen kloppen, niet te dicht op elkaar en of de zaken logisch zijn.
De hoekmodule sluit aan op de bijna klaar zijnde eerste module met grindfabriek/overslag
Vandaaruit zicht op de hoekmodule.

Een doorgaande weg voert dwars over de module door de stadswijk.
Een idee is om er een hoekpand neer te zetten met een winkelruimte.
Dan volgt de fabriek die op het "eind is van zijn bestaan".
Een luchtspoor voert over alle stadsdelen naar de andere zijde.
Een kanaaltje/grachtje sloot verbinding creëert een natuurlijke scheiding tussen alles.
De achtergrond is het kanaal waar alles aan ligt.

Zal binnenkort eens een drone-flight maken over Midland voor het overzicht.

Binnenkort ook een opbergmeubel maken voor onder de modules.



Hier overzicht op de te koppelen modules.


Groeten Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #704 Gepost op: 29 juli 2017, 23:59:22 »
Hoi,

De bouw heeft even stilgelegen, maar ik heb wel wat research kunnen doen.

Dit baantje berust op fantasie en niet de werkelijkheid. Het is een idee hoe een stamlijn in stedelijk gebied als Utrecht eruit gezien kan hebben.
De foto komt uit het Utrechts Archief, de Hogelanden, naar links is ri CS, meen ik.



Deze prachtige plaat neem ik in ieder geval mee naar de bouw van mijn modulebaantje.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 30 juli 2017, 00:04:27 door NS264. Reden: tekst »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#