Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Huup
Vandaag om 13:26:41
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 13:21:22
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door B2
Vandaag om 13:14:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 13:06:40
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 12:44:10
C12c rijtuig door grossraumwagen
Vandaag om 12:39:15
Project seaside Germany door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:28:21
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 12:26:05
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:36:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:25:18
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
05 October 2025, 23:41:23
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
05 October 2025, 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Au bord de la Cèze door Paul1969
05 October 2025, 19:23:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
05 October 2025, 18:35:58
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
05 October 2025, 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
05 October 2025, 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 October 2025, 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
05 October 2025, 16:41:42
't Boemeltje door Huup
05 October 2025, 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
05 October 2025, 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
05 October 2025, 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
05 October 2025, 14:36:26
  

Auteur Topic: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.  (gelezen 316983 keer)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9018
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #210 Gepost op: 15 March 2015, 23:19:20 »
Goedeavond,

Hier even een blik op het stamspoor met de aansluiting naar depot/werkplaats.

Er bij vertellende dat ik het toch anders ga opbouwen dan de laatste tekeningen.
Wel ga ik rekening houden met een aantal zaken uit die laatste tekening.

Het depot komt ietsje lager dan de stamlijn. Maar wordt in zijn geheel ietsje hoger gelegd om ook niet een te diep verschil te krijgen.
Dat is wat je aan de linkerkant ziet.
Aan de rechterkant het kanaal met fabriek.



Dilemma, er moet iets meer dynamiek in. De vraag is moet het 3e linkse depotspoortje blijven of opgeruimd...



Dit deel wordt van twee kanten te bekijken.



Onlangs een lokloods op de kop getikt bij Marnan. Close-upje.


« Laatst bewerkt op: 15 March 2015, 23:39:00 door KoenF.. Reden: tekst »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
  • Really old handsome bastard
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #211 Gepost op: 16 March 2015, 14:12:38 »
Yep; het krijgt steeds meer vastere vorm!  (y)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #212 Gepost op: 16 March 2015, 18:41:36 »
Het sporenverloop ziet er niet verkeerd uit.
T enigste wat je wellicht anders had kunnen doen is 1st je gebouwen "vervuilen" voor je ze in mekaar ging zetten.
Heb hier al gemerkt op een in mekaar gemikt proef ding dat iets wat al gebouwd is,lastiger is om te vervuillen dan losse platen.
Dit omdat je ook verf en poets aanbrengt op plekken waar je t niet wilt hebben.
Afijn t "vervuilen" is nog wel te doen hoor,met wat oefenen kom je een heel eind  (y)
Ga zo door,"voor of achter de schermen"  8)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9018
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #213 Gepost op: 16 March 2015, 19:00:16 »
Het dak van de locloods kan eraf.
Ik heb hem gebouwd gekocht.. 

De fabriek: alle grote delen kunnen los. :P
« Laatst bewerkt op: 16 March 2015, 22:53:47 door KoenF.. Reden: loc »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9018
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #214 Gepost op: 16 March 2015, 21:55:45 »


Ongeveer zo dus. Ik heb nog geen glas in de ramen.
« Laatst bewerkt op: 16 March 2015, 21:58:20 door KoenF.. Reden: foto aangepast »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #215 Gepost op: 16 March 2015, 22:02:40 »
Je gaat lekker Koen!  (y)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9018
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #216 Gepost op: 16 March 2015, 22:09:15 »
De vorm komt erin idd. Het is nu passen en meten en done of not done.

Kan even niet verder. Pas als de spoordijk op zijn plaats ligt.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9018
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #217 Gepost op: 22 March 2015, 12:11:49 »
Goedemiddag,

Omdat ikzelf wel erg nieuwsgierig ben naar hoe het allemaal wordt, misschien niet de goede volgorde maar wel het leukste om te doen, heb ik weer wat voortgang gemaakt.

Een herezen Midland aan het kanaal.





Het schuine is lastig te herkennen op de foto maar het piepschuim vormt de "landdelen" en heb ik een heel klein tikkie schuin gelegd ten op zichte van de randen.

De grindfabriek staat op een geheel eigen stuk piepschuim. Zo komen de andere delen met huizen ook op eigen stukken.
Voor mij het voordeel om straks op het gemakkie aan de keukentafel af te werken en in te zetten.
Moet bekennen dat ik toch stiekem de XPS fijner vindt werken, Steviger en gladder en net zo makkelijk te snijden en lijmen.
We doen het er maar mee met die piepschuim.

Op het kale spaanplaat ga ik het water aanleggen (Herwim en GJ-methode), hier komt nog een laagje triplex op om nog een beetje ruimte te creëren voor wat schepen/scheepjes. Maar niet veel breder dan totale 75 cm, hooguit een centimetertje of anderhalf.
Dit is ook nodig om de Kibri kadedelen op de goede hoogte te krijgen als het piepschuim.

Smaller kan ik het niet maken want dan is er geen ruimte meer voor de weg langs de fabriek.

Moet nog een geloofwaardige overslag constructie verzinnen van de kade naar de silotoren, schiet er maar eens op. :D

Volgende update is de definitieve plaatsing van de werkplaats/depot.
« Laatst bewerkt op: 22 March 2015, 12:22:05 door KoenF. »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #218 Gepost op: 22 March 2015, 14:16:45 »
Dat ziet er al goed uit zo  (y)
En onthoud 1 ding,er is geen echte "goede volgorde",de enigste goede volgorde die er is,is zoals jij vind dat het lekker werkt  ;)
Ok ik geef toe het is niet handig om 1st je landschap te bouwen en daarna er in te gaan hakken om je rails te leggen te ballasten en evt seinen te plaatsen,maar je snapt wel wat ik bedoel,hoop ik  ;D
Als je de uiteindelijke plaatsen hebt bepaalt voor je huisjes en je piepschuim op maat is,dan kan je het piepschuim het beste vastlijmen met houtlijm,oude kwast er bij pakken evt een beetje vochtig gemaakt en dan smeer je daarmee de houtlijm uit over het oppervlak en dan je schuim erop.
Vervolgens wat gewicht erop zetten en het vervolgens rustig laten drogen.
Ben benieuwd naar het vervolg.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1705
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #219 Gepost op: 22 March 2015, 15:03:15 »
Koen, we zien progressie! Ook een mooi straatje kan dat gaan worden. Begrijp ik je vraag, je wil tips over hoe de silo een verbinding krijgt tussen het gebouw en de kade? Dan zou ik voor een constructie gaan die over de straat gaat en waar vrachtauto's nog onderdoor kunnen. Voorbeelden te over.

Groet Gert-Jan

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9018
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #220 Gepost op: 22 March 2015, 15:12:59 »
Jazeker,

Voorbeelden genoeg, maar toch even wat detailopname nodig hoe zo'n brug aansluit op een toren of bij een overslag bunker zodat ik het een beetje kan nabouwen.

Het is idd de bedoeling over de weg iets te bouwen.

Er aan toevoegende dat voordat de rails vast komt te liggen wel eerst je huizen en gebouwen een vaste plek moeten hebben.
« Laatst bewerkt op: 22 March 2015, 15:16:14 door KoenF.. Reden: tekst »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1418
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #221 Gepost op: 22 March 2015, 15:27:41 »
Bij lossen aan de kade en transporteren naar een fabriek aan de andere zijde van de weg moet je de vraag beantwoorden: Hoeveel en hoe vaak komt er een bootje?
Is het een beetje doe je het met een aanhanger. Is het veel dan bestaan er eigenlijk 2 methoden. 1e is Het omhoog brengen en dan horizontaal naar je fabriek en dan binnenhalen. De 2e is een transportband/ketting in de grond en dan ondergronds naar je fabriek. Dit laatste is natuurlijk iets minder toegankelijk maar bespaart in het omhoog halen van je product.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9018
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #222 Gepost op: 22 March 2015, 15:58:00 »
Directe antwoord is het 1e.

De fabriek gaat dienst doen als overslag voor toevoer naar de betonfabriek. Ik weet het, in werkelijkheid ligt dat op hetzelfde terrein of op korte afstand.
Maar bij mij is het een transportthema.

Er zal "regelmatig" een schip komen met diverse producten. Een band/pijp over de brug weg zal in modelbouwogen het meest logische zijn.

Tijdperk IV geeft wel aan dat het op het punt staat te eindigen en verder over de weg vervoerd gaat worden dus het mag er een beetje verlopen uit gaan zien :o.
« Laatst bewerkt op: 22 March 2015, 16:01:27 door KoenF.. Reden: brug »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
  • Really old handsome bastard
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #223 Gepost op: 22 March 2015, 18:35:04 »
Zandoverslag intikken in google en je krijgt mooie voorbeelden. De kraan en de silotrechter heb je al. Nu nog iets van een lopende band vanonder de trechter naar je gebouw en je bent er al.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1418
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #224 Gepost op: 22 March 2015, 19:04:48 »
Zand en grind stuiven en zolang dat op eigen terrein is kom je daar mee weg.
Maar als je het over de openbare weg moet brengen komt er meer kijken.
Voorkomen van stof en vallende deeltjes is een eerste vereiste.
Tegenwoordig hebben velen geen grote bergen meer bij de handel maar komt het in grote siloos of van die bunkers met van die "lego "stenen.
Dus is het op eigen terrein dan kan er iets meer open als dat je over een weg moet.
Een voorbeeld van een spul op eigen terrein.https://www.google.nl/maps/@52.43218,4.820698,3a,75y,270h,90t/data=!3m4!1e1!3m2!1s4hMeDHvV8RLXq0QbPfjFfA!2e0?hl=nl