Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door PlanU
Vandaag om 11:23:21
De (3d) knutsels van Ronald. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:21:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 11:18:53
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 10:59:07
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
  

Auteur Topic: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.  (gelezen 288596 keer)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #90 Gepost op: 06 oktober 2014, 08:45:43 »
Michel; helemaal goed lijkt me. Niet meer en niet minder.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #91 Gepost op: 06 oktober 2014, 09:13:26 »
Hoi Koen

Dus als ik het nu goed begrijp zijn het twee aparte bedien bare rangeer terreinen
die niet meer met elkaar verbonden zijn.
Hoe zit het dan met de opmerkingen hieronder van Jeronimos.
Even 3 vragen. :-[

Die beton fabriek die je maakt is een fabriekscomplex waarbij er aan de rechterkant de grondstoffen gelost worden (denk, zand, grind kalk, vlechtmatten, staal) dat via het spoor naar links gebracht wordt om daar een betonnen product van te maken?
Bij ja, mis je dan aan de rechterkant niet faciliteiten om de grondstoffen in de trein te krijgen? en voorraad/opslagmogelijkheid voor deze grondstoffen?

Want hij heeft natuurlijk wel gelijk dat het ene tafereel te maken heeft met het andere maar er is dus geen visuele verbinding tussen die twee rangeer terreinen meer ?
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #92 Gepost op: 06 oktober 2014, 13:08:16 »
Zoals jullie stellen klopt. Normaal gesproken zou je 2 modules achterelkaar bouwen. Helaas past dat niet in de ruimte of misschien wel maar dan kost het ook ruimte voor keerlussen of schaduwstations.
Ik kreeg het niet voorelkaar de juiste scenery in de bochtstukken te maken en het geheel samen te laten hangen. Nu is het een soort tunneleffect. In feite gaat de baan aan de andere kant van de dubbelsporige passage verder door de stad.

Voor zo'n overkapping als station vind ik het nog wat vroeg. Misschien wat als ik verder met bouwen ben.
Het idee is om die passage als 1 afneembaar geheel te bouwen. Ik moet nog bedenken hoe ik die gipse muurdelen stevig aan dat deel krijg.
Bij Jan44 al wel gezien hoe je een viaduct maakt. Het is een deel van 1,80 cm die zal in 2 delen moeten :-\.
Hoe krijg ik een klinknageleffect op de brugdelen?

 (y).
« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2014, 17:06:10 door KoenF. »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#


MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2840
    • foto's op Imgur
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #94 Gepost op: 06 oktober 2014, 16:04:41 »
Een andere manier om klinknagels te maken is om met een cocktailprikker dropjes dikke verf aan te brengen op de plaats waar een klinknagel moet komen.
Het nagelpatroon eerst op je model uittekenen met potlood.

Het is even oefenen om alle klinknagels ongeveer even groot te maken.
Maar daarna is het een redelijk snel proces.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #95 Gepost op: 06 oktober 2014, 17:03:15 »
Klinknagels voor de viaducten zijn nog een paar stappen vooruit. Maar ik denk dat dat na het schaduwstation het eerste project wordt om dat ie sfeerbepalend is. Dus verdere goede ideeen over de constructie daarvan zijn welkom. Zal hem ook eens exact uitmeten.

Nu ook eens bedenken wat voor vorm tafels ik ga maken voor dit ontwerp.

Met Herwim al eens gehad over losse tafels. Als module. Op zich handig maar een module is toch al te groot (60 x 120) om beneden in de woonkamer te stallen.
Er komen ook regelmatig mensen over de vloer. Om een soort werkplek/hoek te creeren is geen optie meer. 
Het zal voor mij makkelijker zijn om de tafel met rails op de plaat vast in de treinkamer te bouwen.

De rails en terreinen er omheen gewoon vast op de plaat. Gebouwen en fabrieken losse elementen. Die kan ik dan per element rustig aan de eettafel afwerken.

Ik denk als basis een populieren plaatvan 12 mm. Eventueel wisselconstructies uitneembaar(optie?).
Daarop een laag styridur van 2cm. daar waar land is.

Bij de betonfabriek is het plan om die wel op een losse module te bouwen van 120-60.
Alleen de lengte van dat stuk vanaf de schoortsteen is 140 cm, de schoorsteen zelf 75 breed en ca 30 cm diep. Dat overloopt elkaar een beetje als het om een exacte modulemaat gaat. Vooral omdat de fabriek op de hoek van de schoorsteen zit. Qua modulemaat niet handig.

Voor de rest de boel gewoon op vurenpoten zetten.

Tips, berekeningen, constructieideeen zijn welkom. Ben daar niet zo handig in.




 
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #96 Gepost op: 06 oktober 2014, 20:58:08 »
Hoi Koen,

Ik heb voor mijn modules het volgende genoteerd:
Berken multiplex (licht genoeg om rond te sjouwen, zwaar genoeg voor stevigheid). Uitvoering zoals de BNLS-modules zijn opgebouwd. Dus rondom 12 mm draagstukken en daar bovenop een bodemplaat van 9 mm. Op de bodemplaat zoals jij al aangeeft de blauwe platen (bij ons in Grun is 3 mm hoogte de laagste soort). Ik probeer de afstand tussen de wisselaandrijving onder de plaat en de wissel op de plaat zo kort mogelijk te houden.
De tafelpoten kun je aan de modules vastmaken.




Als voorbeeld heb ik je plan opgedeeld in delen/modules. Het bovenste deel met paradebaanvak zou ik als een vaste module bouwen tegen de muur en het rookkanaal aan. De rest zou je als losse delen/modules kunnen maken. Belangrijk is dat je geen scheidingen onder je wissels hebt en bij voorkeur een scheiding zo haaks mogelijk op je sporen; vandaar die schuine versie rechts.

Met dat laatste heb ik in mijn baanplan overal rekening gehouden, vandaar dat ik ook enkele schuine modules ga krijgen. Overigens maak ik in mijn baanplan geen gebruik van één vaste maat van modules, ze zijn allemaal maatwerk. De scheidingen volgen over het algemeen zoveel mogelijk de rand van een weg om opvallen te voorkomen. 

O ja, omdat ik zelfs met een decoupeerzaag wel eens een beetje schuin of krom zaag, heb ik bedacht dat ik alle zaagwerk fijn door de Gamma laat doen. Kost misschien iets meer, maar ben ik er redelijk zeker van dat er recht gezaagd wordt. Wel 10 keer alles goed doormeten van te voren.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #97 Gepost op: 06 oktober 2014, 21:04:54 »
Hijlco,
vergeet ook niet het werk van de bouwmarkt te controleren.. mijn ervaring leert dat die niet altijd even goed luisteren..
groeten,
Auke

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #98 Gepost op: 06 oktober 2014, 21:17:55 »
Dat lijkt wel op het plan wat ik met herwim toen besproken heb. (thanks)

Het blijft overigens wel vast staan. Wil echt kleinere delen van de baan beneden afwerken. Alhoewel ook de wens er is om de modullebakken op zijn kant te zetten voor bedrading. Dat kan dan weer niet bij een vaste tafel.

Het passage deel is wel 180 cm lang; 2-delig maken?
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #99 Gepost op: 06 oktober 2014, 21:20:27 »
Hallo mensen

Volgens mij heb ik iets gemist.
Hijlco maak jij nu deze baan voor je zelf of maak je de baan voor Koen ?
Of maken jullie beide deze baan ?

Een tip jullie kunnen het vaste deel zoals Hijlco het noemt opklapbaar maken dan kan je er altijd onder bij.
Schanier op de bruine lijn onder het suggestie perron.
alleen het woningblok moet dan in twee delen.
« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2014, 21:24:22 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #100 Gepost op: 06 oktober 2014, 21:22:01 »
Niks gemist Herwim. Wordt gewoon online geholpen met wat zaken. 8)

Bouwen zal ik zelf moeten doen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #101 Gepost op: 06 oktober 2014, 21:24:09 »
Ik kom steeds dezelfde mensen tegen vandaag in de draadjes haha.

180 cm is het maximale wat je nog in de meeste huizen via de trap kan vervoeren. Mijn eerste bouwdeel voor mijn smalspoorbaan (eerste deel is ook al 15 jaar oud en staat op zolder weg te kwijnen) is ook 180 cm lang. Was nog best lastig (ook omdat het 80 cm breed is) om in alle huizen waarin ik ondertussen heb gewoond een etage hoger en lager te krijgen. 180 cm zit op het randje eigenlijk. Als je breedte minder is dan 80 cm wordt het al iets makkelijker. Opdelen in tweeën is wel een goeie optie lijkt me.


Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #102 Gepost op: 06 oktober 2014, 21:34:33 »
Schanier op de bruine lijn onder het suggestie perron.
alleen het woningblok moet dan in twee delen.

Kijk, das nou weer een oplossing a la Herwim.

Is het wat om al de module platen zo uit te voeren en dan de gebouwen op styridur stukjes inpassen? Lijkt mij licht. klein, en handig.
Was niet van plan meer om de modules in geheel de trap op en af te zeulen.
« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2014, 21:39:41 door KoenF. »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #103 Gepost op: 06 oktober 2014, 21:46:22 »
Kijk, das nou weer een oplossing a la Herwim.

Dat valt me altijd op bij Herwim; inventieve oplossingen in geheel eigen stijl. Beetje buiten de kaders denken, krijg je verrassende oplossingen van.
Misschien maar eens in de encyclopedie een verwijzing maken naar Herwimiaanse bouwoplossingen.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #104 Gepost op: 07 oktober 2014, 00:15:10 »
Hier nog een overzichtsschets in vogelvlucht.



Duidelijker kan ik het niet verzinnen.

Ik ben in de vakantie ook al bezig geweest met de gevels van de betonfabriek. (eventjes off topic)
Vanaf verdwijnpunt bekeken:


De voorgevel met 3 deuren.




Wat is er interessant aan de laatste foto:
De draagconstrucie. Je ziet de gleufjes in de voorgevel? Daar gaan een soort stelten in met houders voor de kopse kant van de draagconstructie.
Slim bedacht van Walthers. Zo kun je dus panelen halveren en kun je aangepaste stevigheid creeeren. Geen spijt van dit pakket.
Ga de panelen zoveel mogelijk intact laten om er later ook iets mee te kunnen doen.

De kleur van de muren is geinspireerd op mijn herinnering van de Inktpot in Utrecht. De bouwstijl lijkt er een beetje op.
Heb voor donkere tint gekozen. Heb gevoegd met wit maar moet ik nog eens nalopen met grijze tint.


 
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#