Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.  (gelezen 288610 keer)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #45 Gepost op: 05 augustus 2014, 11:21:00 »
Dat ideetje van Gert-Jan is een goeie.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #46 Gepost op: 05 augustus 2014, 12:04:28 »
Hoi Koen,


Ik ben even aan het puzzelen geweest met de betonfabriek als voorbeeld:
Met beton uit een betonfabriek kan je veel dingen maken, maar het begint al bij het productieproces. Daarvoor heb ik de fabriek verplaatst. Bij de haven is de opslag van de goederen, immers de trein is er niet altijd wanneer het schip er is en andersom. Het transport van de basisstoffen (zand, grind) gaat naar de betonfabriek. De ruwe grondstof wordt dan verplaatst naar een andere fabriek, waar ze betonelementen voor in de bouw maken (elementenfabriek). Een ander deel verdwijnt van de spoorbaan naar een tunnelsegmenten fabriek ofzo.
Een extra spel element zou de tijd kunnen zijn. Immers de grondstoffen moeten op tijd zijn om de betonfabriek draaiende te houden. En een afnemer zit ook te wachten op zijn spullen.
Naast het bovengestelde plan kunnen kleine industrieën ook hun aanvoer krijgen, zoals de goederenloods die je hebt ingetekend, de werkplaats en misschien nog een kleine oliehandel.

ik hoop dat het wat duidelijker is.

Groet,
Michel

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #47 Gepost op: 05 augustus 2014, 13:14:40 »
Nu wordt het duidelijk. Dat zocht ik ook precies. Bepaalde onderdelen kunnen ook ergens anders gefabriceerd worden.

 (y)
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #48 Gepost op: 12 augustus 2014, 22:52:31 »
Ik ben aan de slag gegaan met Michels' idee. Betonproductie sluit vrijwel naadloos aan op mijn kanaalthema.

Op een van mijn gereden routes als chauffeur kwam ik vaak in Arkel:streetvieuw Betonson Arkel aan de Bazeldijk.
Nou, Michel, hoe moet het volgens jou uitzien zo'n elementen fabriek....

Ik dacht als hal 1 en 2 nou de fabriekshallen zijn. De boel een kwartslag gedraaid en een speels effect gegeven qua ruimte ontstaat er ruimte voor een opslagterrein met loopkraan. Het looppad is in feite het kanaal alles ligt daar aan het kanaal. Ik wilde ook een beetje bewoond idee creeren dus ik heb ipv industrie wat woonblokken ingetekend en een toepasselijk wegennet.

Ook hier is goed te zien wat je allemaal met zo'n terrein aan details kan doen.Vianen Betonfabriek .

De bebouwing krijgt dan deze sfeer: Oranjebrug Jutphaseweg Utrecht



Verder heb ik bespaart op Engelse kruiswissels.
De werkplaats is weer een twijfelgeval geworden ivm de loopkraan.
Woonblok op moduul 1 kan ook vervallen en nog een loskade voor de fabriek worden.


« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2014, 23:06:51 door KoenF. »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #49 Gepost op: 13 augustus 2014, 07:33:03 »
Hallo Koen

Mag ik zeggen dat ik je vorige railplan hierboven veel beter vond dan deze.
De rangeer mogelijkheden waren beter en er zat meer logica in naar de diverse industrie onderdelen.
Ik begrijp dat je minder Engelse kruis wissels wil en dat is een goede optie maar vervang dan een kruiswissel
door twee gewone wissels dan blijven de mogelijkheden het zelfde.
Hoewel de kruiswissels op moduul 01 (het linker deel) zou ik eigenlijk niet veranderen juist dat geeft een geweldige
en logisch rangeer spel.
Ook het spoor X gaf in de vorige opzet meer en logische rangeer spel.
Juist het rangeer spel via X naar de grindopslag en de mogelijkheid terug naar zand overslag en zand opslag
waren een hele goede.
Maar goed dat waren wat positief bedoelde opmerkingen want nogmaals je had in het vorige ontwerp juist een
heel mooie opzet laten zien, jammer om dit zo drastisch te veranderen.
Gr,
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #50 Gepost op: 13 augustus 2014, 08:10:05 »
Hoi Koen,

Met een elementen fabriek bedoelde ik iets als waar tunnelelementen gefabriceerd worden. Geen flauw idee hoe het eruit ziet, maar het zal wel een vierkant gebouw zijn ;). Het was bedoeld om een idee te geven van de rangeer mogelijkheden.
Jutphase weg komt weer om de hoek kijken. Dat betekent een voorkeur en een sfeer bepaling (y). Hou dat vast, daarin zit je motivatie. Ook zie ik je voorkeur voor de Mengvoederfabriek(?) (MV) binnen de bebouwing. Dat is geen rare gedachte, dat zie je wel vaker in NL.
Maar het is wel lastig. Dat wat je nu voorgesteld hebt gaat lastig lukken. Het zakkende spoor heeft maar weinig ruimte om te kunnen zakken. Dat was in je oude plan beter.
Ik ben weer even gaan stoeien en heb de elementenfabriek (voorheen olieopslag) ook vervangen voor wat woonblokken. Aan de rechterkant heb ik het eerste spoor verwijderd, het was niet overbodig, maar met 2 sporen daar gaat het ook wat lukken, je zult wat meer gaan rangeren ;). Maar het geeft ruimte aan de voorzijde voor de scenery. De mengfabriek heb ik opgeschoven naar de entree van spoor X aan de kade, het uithaalspoor kan rustig als straatspoor blijven liggen. Zo krijg je ruimte voor woningen langs het water/kanaal. Zie daar een klein stukje Jutphaseweg (weliswaar met straatspoor, maar toch!).
Ook de zandoverslag heb ik aangepast. Twee sporen hoeft niet, 1 kan ook. De zandbunker staat direct achter het spoor. Dit kan wat lastig zijn voor vrachtwagens die willen laden of lossen in combinatie met de wagons die komen laden, maar dat is een probleem voor de logistieke medewerker ter plaatse (werkt in gebouwtje 1). Het is mogelijk. Maar je krijgt daardoor net wat ruimte (in theorie dan) om de straat door te trekken naar de achtergrond. Daar verdwijnt ie onder het spoor om niet meer terug te komen. Een spiegeltje aan de achterzijde van het tunneltje geeft aan dat het toch doorloopt. Langs die straat zou je een huizenblok neer kunnen zetten (2), al heb ik mijn twijfels of je daar ruimte voor hebt. Past het niet, dan zou ik die gehele weg opheffen. Krijg je gewoon ruimte en dat doet een baan ook goed (Less is more).
Herwim heeft ergens een punt met het linker deel. Dat is in je huidige plan wat kaal. Maar in mijn variant loopt het ook niet over. Op de ruimte van de olieoverslag zou je weer een industrie neer kunnen zetten, maar dat gaat ten koste van de woningen. Maar dan heb je net iets meer spel. Aan de andere kant, ook in dit plan blijven een aantal interessante mogelijkheden.

Het aansluitspoor naar de werkplaats heb ik iets verschoven, zo heb je iets meer opstelruimte voor je werkplaats en rijdt je niet gelijk naar binnen. Ook handig als je iets op het uithaalspoor wilt zetten :)

Groet,
Michel


VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #51 Gepost op: 13 augustus 2014, 09:10:10 »
Hoewel de kruiswissels op moduul 01 (het linker deel) zou ik eigenlijk niet veranderen juist dat geeft een geweldige en logisch rangeer spel.
Ook het spoor X gaf in de vorige opzet meer en logische rangeer spel.
Juist het rangeer spel via X naar de grindopslag en de mogelijkheid terug naar zand overslag en zand opslag waren een hele goede.

Mee eens, dat waren juist sterke punten van Koen's ontwerp, die zou ik er ook inhouden. Michel heeft ze er ook weer in terug gezet in zijn voorstel.

Goed dat je de sfeerelementen van de Jutphase weg er weer in hebt verwerkt, dat beeld wil je juist neerzetten op je modelbaan. En dat is ook juist de verbindende factor op je baan.

Het idee van één spoor minder op de rechtse module is ook goed. Wel checken of je omloopspoor daar nog lang genoeg is.

Misschien eens met wat dozen en doosjes als gebouwen, in werkelijkheid gaan kijken of rails en gebouwen allemaal plaats genoeg hebben en de compositie mooi is?
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #52 Gepost op: 13 augustus 2014, 10:24:22 »
Ik snap die wissel bij x niet? Die kun je nooit gebruiken.... er zit geen spoor achter. Of loopt ie via een tunnel naar die andere x?

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #53 Gepost op: 13 augustus 2014, 10:25:20 »
Of loopt ie via een tunnel naar die andere x?
exact ;D
Zo wordt het geen wirwar van sporen, maar behoud je het overzicht.

Groet,
Michel

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #54 Gepost op: 13 augustus 2014, 11:53:28 »
Die x gaat naar een schaduwstation,althans eerder was dat geloof ik wel de bedoeling ;)
Het plan zoals Michel hem nu laat zien vind ik persoonlijk ook beter en logischer in mekaar zitten  (y)
Maar dat is mijn mening.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #55 Gepost op: 13 augustus 2014, 12:07:26 »
Het idee van één spoor minder op de rechtse module is ook goed. Wel checken of je omloopspoor daar nog lang genoeg is.
kwestie van de boog iets later beginnen:

En anders wordt het extra opletten bij het rangeren ;D

Groet,
michel

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #56 Gepost op: 13 augustus 2014, 14:20:32 »
Goedemiddag,

Dank voor het meedenken ieder.

Ik vond zelf het vorige plan ook beter,meer mogelijkheden.

Die mengvoeder zou ik kunnen omzetten als grindfabriek, op al die buitenlandse en Duitse banen doen ze niks anders dan gebouwen een bestemming te geven. Miss wat extra loopbanden erbij en wat opslag.

De goederenoverslag begint zijn functie te verliezen.

Voor de rest kan ik wel verder met Michels voorstel.

Dat schuiven met huisjes wil ik vervangen door 3D.

Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #57 Gepost op: 13 augustus 2014, 14:36:54 »
Hoi Koen,

Volgens mij is dat hogere deel van je mengvoeder zelfs door Piko zelf al als onderdeel van een grindoverslag gebruikt (in een ander bouwpakket van Piko). Kan dus heel goed.

Aha, in 3D schuiven met gebouwen. Ook een leuk idee.
Heb net "Dawn of the planet of the apes" gezien in 3D. Als het net zo heftig is....... ;D
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #58 Gepost op: 13 augustus 2014, 16:27:22 »
Hoi Koen,

De goederenoverslag heeft volgens mij nog wel een functie. Daar kunnen nog steeds wat goederen overgeladen worden. Zet er een paar bestelauto's van Van den Haak bij voor verder transport :D. Anders wordt het misschien een hele kale bedoeling.

Groet,
michel

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #59 Gepost op: 13 augustus 2014, 16:35:39 »
Even wat anders; ik zie vaak dit soort emplacementen voorbij komen, waarbij het blijkbaar alleen de bedoeling is om wat te rangeren, niet om rond te kunnen rijden? Klopt dat? Of gaat het met dit soort projecten meer om de scenery en het bouwen en de sfeer die gezocht wordt, dan om het daadwerkelijk rijden met materieel en is dat laatste ondergeschikt?

Ik zie wel dat er rechts een stuk 2 baans spoor is wat een soort doorgaand hoofdspoor zal zijn, maar daar kan ook alleen maar wat rijden als het geheel op iets groters wordt aangesloten?
Of bouwen jullie dit soort dingen juist om er continue mee heen en weer te slepen, zodat jullie met een aantal mensen de boel dan aan elkaar bouwen en toch echt rond kunnen rijden?

Ben benieuwd :)