Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door MartinRT
Vandaag om 10:47:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Hans GJ
Vandaag om 10:47:11
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 10:19:50
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
  

Auteur Topic: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.  (gelezen 288213 keer)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #885 Gepost op: 04 november 2018, 19:55:05 »
Hoi,

Eindelijk een weg gevonden om dit op te bouwen.

Bij de tekenwinkel hier in Tiel een 5 mm dik zwart foamboard meegenomen, dat lijkt te werken.
Lekker licht, redelijk stevig en met houtlijm te lijmen.

Het bedachte plan tot nu toe is om "pijlers" op maat te maken en tegelijk draagconstructie voor de weg. Die wil ik modulair inbouwen zodat ie in de wanden van het viaduct valt.

Het is denkwerk op de millimeter.
De gevels geimproviseerd vastgezet met foam achterwand, dekt gelijk mooi donker af.

Probleem is nog wel het buigende spoor naar de fiddle-bak.
Denk dat ik de achterkant een beetje openwerk.
Vind de onderste rij ramen straks niet zichtbaar genoeg.

De gevels iets ophogen, optie? De wanden van het viaduct verlagen, optie?





Als je een plek als Werkspoor in Utrecht in ogenschouw neemt kan er uit deze poort van alles in en uitrollen.
Ik ben namelijk ook fan van die wagons van Artitec met een onbespoten cabine erop.

Die komen nog wel een keer hier op Midland, dan moeten ze wel goed opgevangen worden.

Gr Koen.

Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Ronald1974

  • Gast
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #886 Gepost op: 04 november 2018, 21:01:03 »
Hoi Koen,

Dat wordt nog een hele uitdaging om wat moois van dat hoekje te maken.
Je ideeën genoeg hoe je het wil gaan doen.
Ben nu al benieuwd naar de vorderingen.

M.v.g. Ronald.

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #887 Gepost op: 04 november 2018, 23:06:50 »
Iets ophogen lijkt me de goede zet. Dat maakt dat ze in een betere verhouding (qua hoogte) komen te staan met het viaduct. Compositie/verhoudingen en dat soort dingen.
Verder lekker bezig.  (y)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #888 Gepost op: 05 november 2018, 17:47:23 »
Ik zou in dit geval ook gaan voor de gevel(s) ophogen.
In principe zie je straks toch niet meer dat je dat heb gedaan omdat je amper achter dat viaduct kan gluren  8)
Ben benieuwd naar het vervolg  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #889 Gepost op: 09 november 2018, 08:59:00 »
Hoi,

Daar scheen de zon even in de kamer, vandaar de lichtschakeringen.

Het ophogen is zeker een optie, dan kunnen er misschien net in zicht nog wat extra deuren ingezet worden.

Het begint op een labyrint te lijken ::)
Alles staat los/vast rest me nog de boel definitief te gaan plaatsen en verlijmen/plakken.

Hier een blik op de tunnelingang naar de fiddle-bak.



Heb achterin een boog opengesneden, zo kun je nog net doorkijken naar het fabriekspand, misschien daar nog een deur.



Het foam is gelijk dik genoeg om voor de betonlook door te gaan.

Rechtsachter in beeld een stalen brug geproefplaatst (cadeautje GJ ;D).
Helaas ga ik die slopen omdat ik feitelijk alleen de klinknagelzijde nodig heb, beetje zonde van dit mooie exemplaar eigenlijk.
Misschien zelf een stalen wandje fabriceren.

Gr Koen.

« Laatst bewerkt op: 09 november 2018, 09:02:59 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #890 Gepost op: 16 november 2018, 22:11:52 »
Zo,

Daar zijn we weer eens.

Gestaag komt er vorm in het viaduct hoe ik het hebben wil.
Helaas niet zonder slag of stoot, hier en daar een gegoten muurtje gesneuveld. Kwetsbaar spul.

De werkplaats in het midden wilde ik toch al zelf inbouwen, geeft niks, gewoon door.

De stalen brug ook aan het inpassen in het geheel.



Er kwam nog een oude loopbrug op mijn pad, die kon ik ook wel gebruiken, in delen.



Nu de foam-pijlers op maat maken en verlijmen met de gipsen muurdelen.

Gr. Koen.

 

« Laatst bewerkt op: 16 november 2018, 22:13:24 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #891 Gepost op: 19 november 2018, 23:02:45 »
Hoi,

En dan kom je erachter dat je op de verkeerde volgorde aan een brug begonnen bent.

Of eigenlijk, was ik een beetje kwijt wat nou precies de bedoeling is.

Het viaduct sluit de achtergrond af met een verkeersweg waar ik Magnorail aan wil toevoegen.
Dat moet "verzonken" weggewerkt worden.
Weet niet de exacte specificatie maar ik schat op een 1 cm inbouwhoogte.
Ik moet standaard brugprincipes aanpassen dus.

Eerder ging ik er van uit de baan op ooghoogte(zittende) te bekijken en dat dan bepaalde hoeken niet in zicht zijn of nauwelijks te zien zijn.
Dat kom ik bedrogen uit want ook als je maar onder de bruggen doorkijkt zie je natuurlijk wel wat van de onderkant van een stalenbrug constructie.

Maar toch als je dan in  vogelvlucht(staande) kijkt dan kijk je natuurlijk wel op de bruggen tot de achterkant toe.
Dan wil je wel wat details zien, boven en onder.

Tsja, toen viel het kwartje, tunnelvisie enzo...

Natuurlijk als liefhebber van industrie ook liefhebber van dit type staalplaatbruggen.
En dan ga je over de hele constructie nadenken (Eiffeltoren?).

Ik zal dus een staalplaatbrug constructie moeten verzinnen en dan uiteraard zelfbouw.
Misschien eea uitbesteden aan print/plotwerk.

Heel simpel denk ik aan:

- voor elke autorijbaan H-profielen(4 per brug) met kruisvakwerk met klinknagelplaat erop(aan onderzijde zichtbaar).
- H-profielen afwerken met klinknagel-plot werk.
- stalen plaatwerk plotten/laseren.
- klinknagels en nog eens klinknagels tot je er... ::)

Hoop dat mijn verhaal zo ver duidelijk is.

Suggesties welkom.

Gr Koen.





« Laatst bewerkt op: 19 november 2018, 23:45:32 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #892 Gepost op: 20 november 2018, 10:25:23 »
Dag Koen

heb je hier misschien wat aan, een complete brug. Verder heeft Peco de zijkanten van twee typen bruggen zoals deze "Plate girder bridge".

Goet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #893 Gepost op: 24 november 2018, 17:33:21 »
Hallo allen,

De pruts-fase is voorbij, ik weet nu meer hoe het moet worden.

Geïmproviseerd en een en ander vastgezet.

Ik vond twee staalplaatbruggen niet kloppen met het beeld.
Het verhaal is dat Midland aan een kanaal ligt, ter hoogte van Merwede-A'dam-Rijnkanaal. Mijn rangeerterrein bevind zich langs het kanaal met allemaal fabrieken en bedrijvigheid en bebouwing er langs.
De brug markeert de ligging in stedelijk gebied en voert van buiten richting centrum van de stad, Utrecht.

De brug gaat over een van de kanalen die op de achtergrond is.
Links dan verder door de stad in.

Alle basisdelen maar even in eeuwig grijs gezet.



De stalen brug is een mock-up van karton en roerhoutjes.
Ik kijk nog of ik een bestaand model verbouw of zelf een ga maken.



De spits is al aardig op gang op de brug.



Gr Koen.



Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Ronald1974

  • Gast
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #894 Gepost op: 24 november 2018, 18:28:02 »
Hoi Koen,

Het is altijd lastig om op een beperkte ruimte alles vloeiend in elkaar laten overlopen, en weg en rails in de achtergrond te laten verdwijnen.
De opzet die je laat zien geeft al een goed beeld hoe het gaat worden.
 (y)

M.v.g. Ronald.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #895 Gepost op: 27 november 2018, 00:20:04 »
Hoi,

Of het vloeiend is, weet ik niet Ronald. Het is meer het dichttimmeren van de achtergrond 8)

Het heeft wel even geduurd voor ik een gehalveerde brug tegen de achtergrond aanzet.
Meestal staat het dwars op een module of aan de uiteinden.
Maar als je op sommige Amerikaanse banen gewoon bruggen ziet dwars over de industrie heen dan kan dit best.
En in Nederlandse oudere steden zijn er in de buurt van stations vaak van dit soort verkeerswegen.

De stalen boogbrug ga ik verder uitwerken.
Of ik moet toevallig op een beurs een mooi tweedehands exemplaar scoren die ik kan verbouwen.
Zelfbouw nog steeds even kijken en zoeken hoe ik dat eventueel zou doen.
Welke details zijn belangrijk op de plek waar die komt.
Er zijn gewoon "gladde" stalen bruggen en stalen bruggen met klinknagelspatronen.

Maar eventjes een klusje tussendoor gedaan:



Muren in kleurtje gezet, Burnt Umber en Pomegranate Acrylverf uit de hobbywinkel.
U kon de basis grijze laag reeds zien, daar het bruin-mengsel over de bakstenen geveegd.
Daarna wat grijze pigmentpoeder van Vallejo in de voegen gepoederd.

Voor de kleur van de staalplaatbrug heb ik het groen van de Unimog geleend :D.

Allereerst in roestbruin gezet.

Beetje groen, bruin grijze acrylverf.
Ook grijze en groene pigmentpoeders gebruikt en zelfs zwart.

Had hier de zout-methode toegepast, niet gelukt, blijkbaar verkeerde volgorde gedaan.
De basis roestkleur komt niet door.
Maar gelukkig hebben we nog een legertje roestpigmenten die er wat aan kunnen doen.



De trap wordt onderdeel van een onderhoud-looppad langs de brug, nog verzinnen hoe.
De stalenplaatbrug moet nog definitief ingebouwd worden.

Gr Koen.







« Laatst bewerkt op: 27 november 2018, 00:25:22 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #896 Gepost op: 27 november 2018, 10:51:49 »
Leuke achtergrond zo. Het doet me een beetje denken aan het vroegere sfeertje van de omgeving van Amsterdam Rietlanden.
Groeten,
Richard

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #897 Gepost op: 28 november 2018, 16:06:36 »
Ik miste het water van het Amsterdam-Rijn kanaal bij Eneco te Utrecht, maar verder hardstikke goed getroffen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #898 Gepost op: 28 november 2018, 23:45:39 »
Hoi,

Dank heren, ik pik van alles wat.
Zie de achtergrond zelf als het kanaal waar het aan ligt.
Dat wordt nog wel een keer een achtergrondje van Peard ofzo.
De overweg afbouwen schiet er een beetje bij in, maar pak ik wel weer op.
Ondertussen prakiseren of er een ander carsystem moet ingebouwd worden op de brug.
Scheelt wel als ik alleen maar rijdraad hoef in te spachtelen in het wegdek.
Dan vraag ik me af hoe ik de auto's verder in beweging krijg en welke minimale diameter de keerlussen moeten krijgen.

Er komen nog verdere details op de gevels, een werkplaats onder de arcade muur en die bruggen verder inbouwen.

Die werkplaats heb ik in komend weekend gepland staan.

Genoeg te doen.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 28 november 2018, 23:49:26 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7027
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #899 Gepost op: 29 november 2018, 09:07:21 »
Dat ziet er goed uit zo.
Die Amerikaanse industriepanden doen het op jouw stukje Nederland heel overtuigend.

Magnorail zou ik op een losse plaat bouwen, die dan in zijn geheel op zijn plek gelegd kan worden.
Zo blijft de hele handel uitneembaar.
Iets dergelijks heb ik ook gedaan voor mijn Modulebaan.nl-module "Sweet Home Chicago".
Daar is de gehele magnorail naar onderen uitneembaar.
(Naar boven uitneembaar is een stuk makkelijker, maar dat ging daar niet)

Ik ben benieuwd hoe het hoekje eruit gaat zien als het eenmaal is voorzien van wat onkruid en losse rommeltjes.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly