Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wisselaandrijving MTB door henk
Vandaag om 06:34:56
Roco 290 digtaliseren door Lobomotion69
Vandaag om 02:58:55
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 00:26:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 00:03:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
05 July 2025, 23:59:25
US diorama in H0 door Jelmer
05 July 2025, 23:58:24
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door Peter.v.L
05 July 2025, 22:25:24
Raadplaatje door Nohome
05 July 2025, 22:24:05
Bauarbeiten im gange door 741230
05 July 2025, 21:35:09
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
05 July 2025, 21:27:49
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
05 July 2025, 20:31:44
Foto's totaalreclame ICM door Kees-Jan
05 July 2025, 20:22:56
Station Roodeschool door Torikoos
05 July 2025, 20:14:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
05 July 2025, 20:08:00
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
05 July 2025, 19:59:52
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 July 2025, 19:53:58
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
05 July 2025, 19:26:58
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
05 July 2025, 18:24:10
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
05 July 2025, 18:15:32
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Mitchell
05 July 2025, 17:13:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 July 2025, 16:57:27
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
05 July 2025, 14:41:08
De Projecten van RetroJack door RetroJack
05 July 2025, 14:10:21
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
05 July 2025, 13:21:54
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
05 July 2025, 10:43:42
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
05 July 2025, 09:37:20
20 jaar BNLS door Huup
05 July 2025, 08:56:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
05 July 2025, 08:36:21
Zaagsel? door Frits C
05 July 2025, 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
05 July 2025, 03:26:20
  

Auteur Topic: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.  (gelezen 306346 keer)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8918
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1050 Gepost op: 15 August 2019, 11:35:02 »
Hoi,

Zoals jullie waarschijnlijk weten vind ik het tekenen, schetsen, ook een leuk onderdeel van de hobby als je weer eens nieuwe ideeën hebt maar nog niet weet wat je er mee kan.

Lange tijd in Scarm kunnen uitleven maar dat mistte toch wel wat van deze tijd.
Nu eens 3D Train Studio 4.0 op de laptop gedownload.

Ik moet zeggen, dit geeft leuke effecten, al zit er niet elk Nederlands model bij, je kan er een heel eind mee komen met baanontwerp en visualisering ervan.

In elk geval de eerste stappen gezet en maar even een internationaal treinstel en rangeeloc ingezet als proefmodellen.
Volgens mij is het mogelijk om op verzoek je favorieten in 3D om te laten zetten.

Dit betreft de module met omkeerspoor voor mat'64  en ruimte voor een rangeerspoor. Eenvoudig van opzet.
Er is ook een heel scala aan scenery, gebouwen, wegen, vegetatie  en rollend materieel te gebruiken.
Je kan zelfs je hele ontwerp in werking zetten.

Maar zover zijn we nog niet. :D
Nog geen idee hoe ik de inzoom en camerabeelden moet bedienen en de baan verder aankleed.

Impressie omkeermodule Midland-stop 120 cm x 30 cm.



Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 15 August 2019, 11:59:20 door NS264 »
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8918
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1051 Gepost op: 01 September 2019, 19:47:36 »
Hoi,

Niet veel verder gekomen met dan plannen maken voor de nieuwe modules in gedachten.
De bouw van de loods was ook stil komen te liggen.

Ik wil al heel lang een scenery maken van bosgebied alleen paste dat niet in het industriële deel van Midland.

Op de hoekmodule gaat het spoor over van de keerlusmodule in een dubbelsporige bocht.

Daar is dan ruimte voor een stukje bosrijk gebied. Op 30 x 60 x 60 x 30 al naar gelang hoe ruim de boog moet worden.
Ik ben er nog niet uit of ik dat met Profi 6138 ga doen of alles flex.
De bedoeling is wel dat er ook elektrisch gereden gaat worden dus er zal op deze modules bovenleiding geplaatst moeten worden.
Voor het elektrische materieel.

Is ook in overweging of de nieuwe modules een overgang naar de stad worden, voordeel van modulebouw is dat je delen van een traject kan overslaan maar het moet wel enigszins realistisch worden. Sowieso geen ruimte voor een groot station maar een station aan de dubbelsporige lijn kan wel eens wat worden.



De 3D tekenkunsten van mij met dit programma laat nog op zich wachten.

Gr Koen.



« Laatst bewerkt op: 01 September 2019, 20:22:28 door NS264 »
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8918
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1052 Gepost op: 28 September 2019, 23:44:07 »
Hoi,

Na de arbeid en aansluitende najaarsvakantie weer langzaam aan de gang met de hobby.

Het blijft rondspoken in mijn gedachten die nieuwe aanvullende modules die er aan komen.

Blijvend experimenteren met de probeerversie van het programma.
Eigenlijk voor mijzelf zijn deze indrukken al ruim voldoende.
De details zijn veels te leuk om ze in de praktijk zelf te bedenken en uiteindelijk te bouwen.
Rekening houdend dat de uitwerking van de maten en de gebouwen die je neerzet af kunnen wijken van het getekende.
Maar ja, bij de eerste modules van Midland viel dat reuze mee en je kan behoorlijk wat neerzetten op ondiepe modules.



Dit is dan het stuk na de dubbele bocht op de hoekmodule.
De trein nadert een voorstadstation met een eilandperron als stopplaats.
De 1e rij bebouwing achter het station komt iets achter het achterste spoor.
De achterste rij gaat in halfreliëf uitgevoerd worden, kan van alles worden, stad, industrie, ik weet het nog niet.
Het eilandperron heb ik een mooi model van Faller of Kibri of Vollmer in gedachten om het te Ver-Nederlandsen.
Het is de grote truuk voor de dieptewerking met de straat erachter erbij.



Hier een shot verder op het stadsgedeelte.

Nu rest nog het verdwijnen van de sporen aan de rechterkant van deze module.
Dat zou een schaduwspoor kunnen worden achter de straat met een aftakking naar Midland-Industrie.

Al met al een lapje spoor wat er bij gaat komen in de komend jaren :D.

Gr Koen.










« Laatst bewerkt op: 29 September 2019, 00:38:24 door NS264 »
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8918
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1053 Gepost op: 29 September 2019, 12:56:16 »
Hoi,

Hier een overzicht in 2D.

Linksonder nog puzzelen met de ligging van de bocht en aansluiten naar het Oude Midland.

Fleischm profi R1 met bochtwissel in schaduwkeerspoor kan net.

Tips hierover zijn van harte welkom.



(voor leesgemak de modules genummerd.)

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 29 September 2019, 13:11:59 door NS264 »
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 25906
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1054 Gepost op: 29 September 2019, 13:13:17 »
Hoi Koen.
Ik blijf het knap vinden dat er mensen zijn die dergelijke mooie ontwerpen kunnen maken op de pc  (y)
Ik ben al blij als ik een tekst kan intikken  ;D
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8918
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1055 Gepost op: 29 September 2019, 14:06:44 »
Mede dankzij de mooi uitgevoerde items en scenery van het programma.
Het zet meteen een sfeertje neer.

Gr Koen.
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2317
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1056 Gepost op: 29 September 2019, 14:55:04 »
Dag Koen

mooi  :). Ik ben al blij dat ik met AnyRail uit de voeten kan.

Groet Meino

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8918
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1057 Gepost op: 29 September 2019, 14:57:10 »
Vrees dat ik deze vroeg of laat ga aanschaffen om dat je toch altijd wel plannen hebt of iemand anders kan helpen er mee.

Gr Koen.
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7550
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1058 Gepost op: 29 September 2019, 15:00:07 »
Koen, teruglezend een beetje de bedoeling van de keermodule gelezen...
Zou het niet handiger zijn om het goederenspoor uit te breiden met een omloopspoor en een uitloopspoortje voor de loc?
Op deze manier moet een goederentrein altijd geduwd heen of terug rijden.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8918
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1059 Gepost op: 29 September 2019, 15:30:19 »
Op module 4 bedoel je?

Daar zat ik ook over na te denken.

In eerste instantie mooi gezicht om een stoptrein strak langs het perron te laten rijden.
Zonder onderbreking van wissels, maar je ontkomt er eigenlijk niet aan om er een omloop in te bouwen.

Een draaischijf is niet echt een oplossing.
Want hier stopt/keert ook een stoptreinstel.

Schiet me net te binnen.
Het dubbelsporig traject gewoon dubbel laten eindigen met een extra wissel lijkt me het mooiste.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 29 September 2019, 15:31:59 door NS264 »
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8918
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1060 Gepost op: 29 September 2019, 16:17:55 »
Hoi,

Module 4 aangepast, zo snel gaat dat.



Heb het perron/halte naar de voorzijde verplaatst, dan kan er tegen de achterwand eea gebouwd worden aan een kleine industrie of landelijk iets.

De modules moeten een van A naar B weergeven.

Gr Koen.
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7550
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1061 Gepost op: 29 September 2019, 16:41:31 »
Dat bedoelde ik dus zo ongeveer ja  :)

Waarom loopt er eigenlijk dubbelspoor van van module 2 via 3 naar 4? Enkelspoor lijkt me voldoende naar zo'n klein station...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8918
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1062 Gepost op: 29 September 2019, 17:44:49 »
Tja,

Das een beetje het grootstedelijke thema maar het zou het plan wel vereenvoudigen.

Zal is ff laten bezinken.

Gr Koen.
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8918
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1063 Gepost op: 05 October 2019, 23:57:22 »
Hoi,

Nog steeds niet verder gebouwd in de praktijk, helaas, zal tot de kerst nog even zo blijven.

De uitbreidingsplannen worden wel concreter.
Het thema in het algemeen is nog steeds door Utrecht-stad getrokken.

Ik heb module 4 momenteel geskipt. Was er toch niet tevreden mee met de opzet en de diepte van de module is ook beperkt tot max 25.
We moeten er thuis nog enigszins langs kunnen lopen om in de zomer een raam of deur open te kunnen zetten.
De voornaamste reden van deze opzet, maar ook omdat ik best overweg kan met de overgebleven ruimte.

Het oude Midland teruggebracht naar de situatie zoals ie nu is.
Ik had eerder plannen om de kopse kant rechts uit te breiden, maar dat vervalt ook.
Er blijft een pad over.

Lezend van module 1 naar 4 in de nieuwe tekening(nog in Scarm).

Module 1 wordt een aansluitende module met uitbreiding van industrie.
Ik was een tijdje terug op route in Utrecht voor mijn werk en het laat dan toch een diepe indruk op mijn netvlies achter(lees prachtig) als je een rondje om de Werkspoorkathedraal heen rijdt. Er is ook een café :laugh:

Ik denk dus aan een reeks mooie oude gebouwen in half reliëf tegen de schoorsteen aan.
Dan heb ik er ook niet zo'n last van als obstakel en hap uit de baan.

Het keerspoor van module 2 naar 1 skip ik ook.
Teveel gedoe om de bocht erin te krijgen en ik vind het niet praktisch om te bouwen.

Module 2 is nog ongeveer hetzelfde, kan er van alles mee doen, maar het idee blijft om er een perron te bouwen gelegen in een stadse omgeving.

Het moet dan wel logisch worden dat een trein (een mat '64) hier zou eindigen en 'omkeert', dat idee blijft er wel in,  het is een volwaardige module van een ruime 1,20 mtr.
Mat '64 pendelt dan van module 2 naar 3 en 4.
 
Van module 3 naar 4 gaat de trein en goederenverkeer door naar de Fiddle-yard op module 4.

Zo is het voorlopig bedacht. Ik heb nog niet alles volgepland daar het nog kan veranderen, dan wel niet tijdens de bouw.




Een 3D maquette indruk in Scarm ziet er zo uit.
Er is goed te zien hoe de baan in de kamer staat.
Vanaf rechtsvooraan kom je binnen, loop je om de kade en kom je midden in Midland terecht.



Tips en ideeën ter aanvulling zijn van harte welkom.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 06 October 2019, 00:03:32 door NS264 »
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8918
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1064 Gepost op: 13 October 2019, 17:27:44 »
Hoi,

Maar eens een inventariseringsrondje gedaan langs de baan, wat er allemaal nog is en nodig is.



NS 2300 klaar om te vertrekken van het raccordement.



Het leven in de stad gaat eeuwig door.



Onder het viaduct. Moet nog eea gebeuren.
Kan ook zijn dat ik hem opnieuw opbouw.





Weer eens een blik op een hoekje van de kade van de andere kant gezien.
Kraantje geplaatst.
(foto's beetje onscherp maar benadrukt ook wel de sfeer van tijdperk IV)

Gr Koen.







« Laatst bewerkt op: 13 October 2019, 17:32:29 door NS264 »
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles