Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan  (gelezen 38280 keer)

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 510
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #15 Gepost op: 21 juli 2014, 22:27:53 »
@tijgernootje

Was inderdaad wel een leuk idee wat je opperde, maar even mee aan de slag gegaan, weet alleen nog niet of ik de aansluiting naar de hoofdbaan naar mijn zin is. Leuke is wel dai ik de hoofdbaan langer op niveau plus3 kan houden en zodoende de hoofdbaan op een leuk dijklichaam kan leggen.

Commentaar is welkom (y)

NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

obb70

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #16 Gepost op: 21 juli 2014, 23:34:17 »
Bij het eilandperronstation hoef je de rechtse wissel eigenlijk ook niet te leggen als je direct het schaduwgedeelte in gaat gemaskeerd, bijv met bomen of een brug, het gaat immers om de illusie van het kruisen. Evt kun je ergens anders een omloopmogelijkheid creeren of het dan met de hand doen in het schaduwstation, danwel een omloop bedenken waarbij omlopen niet nodig is, omdat je toch altijd met en je sik en je bakkie gaat werken, bijv zoals ze vroeger goederenwagens overgaven op Uithoorn van de 2400 op een sik.
Enfin, heb er nog ff over nagedacht en met dezelfde hoeveelheid middelen (wissels) kom ik op het volgende, ben benieuwd wat je ervan vind, als het nodig is wil ik er wel uitleg bij geven.
« Laatst bewerkt op: 22 juli 2014, 00:10:03 door obb70 »

qubyb

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #17 Gepost op: 22 juli 2014, 00:32:58 »
Hoi Bart,

Een leuk plan, ogenschijnlijke eenvoud, maar met veel mogelijkheden. Met de beoogde pendels is straks een mooie treinenloop te zien.

Persoonlijk vind ik het 'boogje' in het hoofdspoor aan de westzijde een vooruitgang, bij ontwerp 1 lag ie erg strak recht.

In die zin vond ik het oorspronkelijke industriegebied iets speelser dan de nieuwe haven, het was iets 'organischer' met z'n bogen. Wellicht is te overwegen de wissel bij de haven om te keren (oostelijk spoor recht langs de kade) en is dan in de aanloop naar de haven nog iets van een boogje verwerken?

Ik ga met Milocomarty mee wat betreft de 25 cm. Bij het station lijkt met dat erg krap? Komen er geen problemen in de bochten bij de perrons ivm de overhang?

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 510
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #18 Gepost op: 22 juli 2014, 08:48:10 »
Hoi,

@OBB70, dank je voor het meedenken, de rechter wissel bij het eilandperron kan ik inderdaad weglaten maar ik vind het eilandperron op deze wijze zo leuk, was nl één van mijn punten die op mijn nieuwe baan moest terugkomen 8) vandaar dat ik deze wissel er in heb liggen.

@qubyb, het boogje in de hoofdbaan is inderdaad een uitvinding, staat veel mooier en natuurlijker zeker als het straks iets verhoogd is..

Thanks allemaal, ik ga weer verder met finetunen van het baanplan.

Groeten bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #19 Gepost op: 22 juli 2014, 09:41:25 »
tot nu toe vond ik de eerste twee voorstellen het leukst

Kijk dit mag ik, weinig rail evenwicht baanplan, misschien iets royalere bogen..

Goederenverkeer is denk ik loc voorop uit het schaduwstation en geduwd de rangeeraansluiting op, evt terugsteken of wagens gelijk plaatsen. Een eventuele sik oid kan de wagens lokaal uithalen en terugzetten.

Een fidlle yard in het schaduwstation zou het omzetten van treinen op die plek kunnen vergemakkelijken, of het hele schaduwstation draaibaar te maken.
Het boogstation doet mij denken aan hoek van holland strand, is dat jouw idee ook? Anders misschien 1 perronspoor en 1 opstel-/los- of laadspoor?

Het derde plan heeft teveel rechte lijnen, daardoor mist het de speelsheid.

Groet,
Michel

obb70

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #20 Gepost op: 22 juli 2014, 10:21:10 »
heb je ook misschien je oude n plan, dan weten we welke elementen misschien voor jouw belangrijk zijn

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 510
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #21 Gepost op: 22 juli 2014, 16:20:02 »
Hoi,

Mijn oude N Baan was alleen nog schaduwstation en veel  rij lengte heel recht toe recht aan. Hier zat nog weinig in verwerkt qua ideeen.

Inmiddels hier en daar wat vloeiendere bogen neergelegd zodat de harde en rechte lijnen worden vermeden. Dit is ter plekke kijken met leggen hoe mooi en vloeiend de bogen kunnen worden gelegd.

Gr Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3388
    • modulebaan.nl
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #22 Gepost op: 22 juli 2014, 16:27:32 »
Gewoon gaan bouwen.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #23 Gepost op: 22 juli 2014, 16:37:24 »
Mooi baanplan en thema. Het eerste wat in mij op kwam na het zien van jouw kopstation was station Kampen. Wellicht een mooi station om inspiratie uit op te doen.

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #24 Gepost op: 22 juli 2014, 17:31:43 »
Ik vind wel dat bij je rijdend materieel een 2400 niet kan ontbreken hoor! Verder ziet het er interessant uit qua plan  (y)

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 510
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #25 Gepost op: 22 juli 2014, 17:38:28 »
Ha een 2400, heb ik ook aan gedacht maar ik heb er niks mee. Een 2200 vind ik een stuk mooier (y).
Maar het zou als sfeer zeker niet verkeerd staan.

gr bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #26 Gepost op: 22 juli 2014, 19:45:36 »
Zou je het een leuk idee vinden om de haven niet door te laten lopen via het "kanaal"waar nu de brug over ligt?
Ik denk dat je de haven dan iets schuin moet laten lopen. (Misschien moet heir de sporen verwisselen, havensporen dan naar links, normaal treinverkeer rechts.

just my 2 cents. :)
Jeroen

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 510
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #27 Gepost op: 22 juli 2014, 20:32:23 »
Goeden avond :P,

We blijven bezig met jullie feedback (dank daarvoor). Intussen heb ik onderstaand plan en het lijkt me wel wat. Redelijk eenvoudig van opzet en veel mogelijkheden.

veranderingen:

  • Bij het eilandperron het spoor doorgetrokken naar het schaduwstation, waarvandaan omgelopen kan worden naar de andere kant van de goederentrein om zodoende geduwd het schaduwstation in te rijden om weer klaar te staan voor de volgende buurtsuper.
  • De haven iets zuidelijker geplaatst zodat er aan de noordelijke zijde meer ruimte voor landschap ontstaat.
  • kopspoortje in het zuidelijk havengebied
  • kopspoortje met eventueel goederenloods bij het kopstation

Het rangeren wil ik oplossen door gebruik te maken van crois koppelingen (y) (y).

Bart



NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

obb70

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #28 Gepost op: 23 juli 2014, 09:06:09 »
Ik vind dat idee van een vam station zoals ik heb aangegeven wel een leuk idee, het omrijden is niet echt nodig als je met 2 locjes gaat werken, je kunt de trd 2200 bijv ook inzetten als ie geen spitstrein rijdt  ;)
Het omrijden hoeft niet echt, want je moet toch al geduwd het schaduwstation in als je alleen alles op de rails wilt doen, je kunt dan eenn andere loc ervoor zetten (die van de klompentrein) of met de hand omzetten.
Idd goede suggestie is lijkt me ook een losse plank, of fiddle yard in te zetten als schaduw station, scheelt plaats en wissels.
Als je wil omrijden op je station om steeds duwend het schaduw station in te gaan levert toch een naar realistische dienstweergave bizarre uitvoering weer, in mijn beleving.
Maar succes!! Gewoon nu in je hoofd met je baan gaan 'rijden' hoe je de dienstuitvoering voor je ziet.

Jefftrack

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
  • Dutch Iron Works
    • Jefftrack.nl
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #29 Gepost op: 23 juli 2014, 09:10:40 »


Leuk plan, rustig en toch veel mogelijkheden. Het enige waar ik aan zit te denken, is het niet beter de haven sporen te ontsluiten aan het hoofdspoor bij het eilandstation i.p.v. het kopstation ???

Jeffrey