Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:47:25
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Biesje
Vandaag om 01:35:58
Een leuke vrachtwagen door barry1972
Vandaag om 01:25:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 00:56:11
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
10 October 2025, 23:55:33
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
10 October 2025, 23:54:21
Op Zuid (NL H0) door Ruben90
10 October 2025, 23:39:32
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
10 October 2025, 23:20:05
Da's Daz 2 door hervé
10 October 2025, 23:16:50
Terschellinger Spoor door FritsT
10 October 2025, 22:44:46
Tickets Modelspoordagen 2026 door Seinhuis
10 October 2025, 22:34:58
11 en 12 oktober SSN stoomtreindagen door Seinhuis
10 October 2025, 22:19:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
10 October 2025, 22:04:12
Wat herkent AI van onze hobby? door hervé
10 October 2025, 21:42:28
PB Models, ICR-rijtuigen door Hans Kl
10 October 2025, 21:37:07
Kato ETA 515 door Casmir
10 October 2025, 21:28:02
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
10 October 2025, 21:27:01
Project X...... door Ivo tB
10 October 2025, 21:21:35
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
10 October 2025, 20:32:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
10 October 2025, 19:50:05
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
10 October 2025, 19:31:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Tom Z.
10 October 2025, 19:15:52
Vervangen wissels flm profi door Ronald69
10 October 2025, 19:07:26
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
10 October 2025, 18:47:34
De Projecten van RetroJack door RetroJack
10 October 2025, 16:32:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
10 October 2025, 16:25:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 October 2025, 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
10 October 2025, 16:05:39
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
10 October 2025, 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
10 October 2025, 14:09:13
  

Auteur Topic: Rijeigenschappen van het DB ICE materieel  (gelezen 6379 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Rijeigenschappen van het DB ICE materieel
« Reactie #30 Gepost op: 21 July 2014, 17:00:22 »
Hallo,
 Blijkbaar heeft de DB het airco probleem opgelost, want het is in D. al enkele keren boven de 30 gr gekomen , maar ik heb er in de Duitse krant niets over gelezen.
 Verleden jaar wel,  toen had men in de naar Ned. gaande ICE flesjes water klaarstaan voor de reizigers.
 Peter

Dit probleem kwam alleen voor voor in de ICE International stellen, die meerdere spanningssoorten aankonden.
De Binnenlandse ICE had daar nu net geen last van.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1455
Re: Rijeigenschappen van het DB ICE materieel
« Reactie #31 Gepost op: 21 July 2014, 18:31:22 »
Wellicht ander materieel, maar ook uit D en met airco problemen:

'Volgens de krant Die Welt was halverwege het traject Berlijn-Amsterdam de airco in ten minste twee rijtuigen uitgevallen waardoor de temperaturen snel opliepen. "Het was net een sauna", zei een reiziger tegen de krant. "We hebben gezweet, zonder ons te bewegen."'

Het artikel

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Rijeigenschappen van het DB ICE materieel
« Reactie #32 Gepost op: 21 July 2014, 18:43:22 »
ja
die probeerde ik vorige zomer ook te mijden ja.
Apeldoorn-Amsterdam

zat er toch 1x in wat een sauna word dat daar zeg  :-\

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

hielke1501

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Rijeigenschappen van het DB ICE materieel
« Reactie #33 Gepost op: 21 July 2014, 19:39:30 »
@ Quinzeedied,

Het ongeluk in Eschede (D) kwam niet door de gebandeerde wielen maar omdat ze daar de verkeerde gebandeerde wielen onder geplaatst hadden. Wat ik begrepen heb, is dat ze het op een of andere manier voor elkaar gekregen hadden om er tramwielen onder te plaatsen en deze kunnen natuurlijk geen 200 km/u aan. Hierdoor liep het buitenwiel van het binnenwiel af en door diezelfde fout heeft de sprengring (de rubberen laag), het buitenwiel niet op zijn plaats kunnen houden.

Normaal gesproken zou een trein (zoals de SLT, VIRM, ICRm en ICMm) niet ingezet mogen worden met een defecte airco. Als dit tijdens de rit zou gebeuren (bij een ICRm of ICMm) moet de conducteur de klapramen open zetten en de trein zelf moet bij de 1e de beste mogelijkheid uit de dienst gehaald worden. Bij een SLT en VIRM is dit natuurlijk niet mogelijk omdat daar geen ramen open kunnen.

MVG, Hielke1501
« Laatst bewerkt op: 21 July 2014, 19:44:16 door hielke1501 »

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Rijeigenschappen van het DB ICE materieel
« Reactie #34 Gepost op: 22 July 2014, 07:36:18 »
Een sprengring van Rubber?
daar heb ik nog nooit van gehoord.
Een stalen sprengring wordt in een groef van de wielband geslagen om hem op zijn plaats te houden ten opzichte van het binnenwiel.
Hoe doe je dat dan met een rubber sprengring?
Opmerking van een ander forum: (treinpics, -nieuws etc.)
Bij Eschede brak de wielband door metaalmoeheid als gevolg van een verkeerd wielontwerp (rubberen blokjes tussen wielband en binnenwiel), in Amsterdam was de sprengring, die de wielband op zijn plaats houdt, verdwenen waardoor de wielband kon verschuiven. Iets ander proces, het effect was gelijk: ontsporing, hoewel de snelheid in Eschede wat hoger was en daardoor de gevolgschade helaas ook.

En deze opmerking snap ik niet, wel of geen gebandageerd wiel?:
Het ongeluk in Eschede (D) kwam niet door de gebandeerde wielen maar omdat ze daar de verkeerde gebandeerde wielen onder geplaatst hadden.
« Laatst bewerkt op: 22 July 2014, 07:37:50 door Henk Boshuyzen »

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Rijeigenschappen van het DB ICE materieel
« Reactie #35 Gepost op: 22 July 2014, 12:01:31 »
Hm,

Ik bespeur iets van "klok en klepel" ;) daarom een poging het uit te leggen, ook al ben ik geen techneut...

De eerste ICE-1 heeft wielen uit één stuk, dus GÉÉN wielbanden, maar inderdaad "goedkope" conventionele vering en schokdemping. Een combinatie, die bij hoge snelheid leidt tot het (ook door mij in mijn eerdere post al genoemde) irritante brommen en trillen/vibreren. Hierover wordt door velen geklaagd, waardoor de DB op zoek gaat naar een oplossing, maar graag wel zo goedkoop mogelijk  ::)
En dan is er een slimmerd, die het idee van "Super-Resilient-Wheels" oppert: inderdaad een principe, dat uit de tramwereld stamt! Tussen wielband en kern zitten rubber blokken, die extra schokdemping bieden. Kijk maar naar PCC-trams of Tatra's, die hébben dat en rijden mede daardoor zo comfortabel...

En dát principe wordt dus beproefd, maar is volgens mij binnen de kortste keren weer verdwenen, omdat het niet werkt bij 300 km/h! Wél worden gebandageerde wielen geaccepteerd en dát is dan ook waar  het fout gaat: die dingen verlangen méér controle/inspectie/onderhoud.

Kortom: de DB heeft geprobeerd voor 10 Pfennig op de eerste rang te zitten en ten koste van een bést aantal mensenlevens ontdekt, dat die vlieger niét opgaat  :-X

En omdat het verder vooral een 'politiek verhaal' is, doe ik er dus verder het zwijgen toe...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Rijeigenschappen van het DB ICE materieel
« Reactie #36 Gepost op: 22 July 2014, 17:10:26 »
Wellicht ander materieel, maar ook uit D en met airco problemen:

'Volgens de krant Die Welt was halverwege het traject Berlijn-Amsterdam de airco in ten minste twee rijtuigen uitgevallen waardoor de temperaturen snel opliepen. "Het was net een sauna", zei een reiziger tegen de krant. "We hebben gezweet, zonder ons te bewegen."'

Het artikel

Tsja, dat grapje heb ik ook eens gehad in de trein Basel-Stasbourg-Luxemburg-Brussel (NMBS-rijtuigen). De airco was niet alleen defect, maar blies zelfs warme lucht uit. In mijn vakantiekledij was het al niet te harden. Volgens de "ietwat" chagrijnige conducteur was dat vooral onze schuld (van de reizigers), aangezien we de deur naar het balkon open hadden gezet (tenminste deze vertaling kreeg ik van mijn vrouw na een fikse woordenwisseling tussen de conducteur en een reiziger). Gelukkig konden we al snel de trein verlaten (in Stasbourg) en konden we aldaar even afkoelen op een pittoresk terrasje met een koel glas Frans brouwsel. Maar ik had het te doen met de reizigers die nog doorgingen naar Luxemburg (of nog verder).

Heußenstein : HO, DB 1957