Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 23:13:01
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 23:04:59
LEDs aansturen met oude Conrad stadsverlichting module (191906) door daan2353
Vandaag om 22:57:17
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 22:53:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 22:48:39
CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160 door Michiel 80
Vandaag om 22:41:18
Elanowo, een Pools smalspoor baantje in H0e door Cegielski
Vandaag om 22:38:24
Altbau e-loc BR163 zelfbouwen in H0 door moonlicht
Vandaag om 22:34:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:14
Piko G1206 draaistellen verwijderen door Jeroen Trainz
Vandaag om 22:23:09
Raadplaatje door Whis
Vandaag om 22:22:51
Zoek site ombouw lokomotieven door KoosDeJong
Vandaag om 22:20:45
Het einde van de Roco Glaskasten 43256 door Scratchbuilt
Vandaag om 22:14:27
Synapse 2087 door Dave.......
Vandaag om 22:03:00
Nieuwe bome, verse nieuwe bome!!! door grove den
Vandaag om 21:58:19
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
Vandaag om 21:29:41
Gekleurde ketelringen bij duitse stomers door WimC
Vandaag om 21:27:03
Euronight 295 samenstelling door DBCargo
Vandaag om 21:07:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 20:39:41
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 20:37:48
Modelbaan in schaal TT omgeving Veluwe te bezoeken? door Scratchbuilt
Vandaag om 20:06:22
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 19:58:19
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 19:30:06
nieuwe formgebruiker en gaat starten met een N Spoor modelbaan door Train Charter Services
Vandaag om 19:22:48
Den Overslag & Marchan'Dix door Simplex
Vandaag om 18:54:02
Hulp bij Märklin 3047 door Gabriël Bergsma
Vandaag om 18:12:50
Spoor 0 dagen in Philippine Zeeland door Kees-Jan
Vandaag om 17:35:28
De Hondsrugbaan door Benrail
Vandaag om 17:31:45
Holland Scale huisjes bouwen en pimpen. door ruudns
Vandaag om 17:20:03
RailBOX Electronics RB1110 DCC Centrale uit Polen door C_Jabaaij
Vandaag om 16:25:06

Auteur Topic: Met de hobby beginnen, hulp gevraagd.  (gelezen 5856 keer)

Cielvo

• Offline Offline
Met de hobby beginnen, hulp gevraagd.
« Gepost op: 15 July 2014, 14:05:06 »
Hallo iedereen!
Ik heb al zeer lang een lima set (is nog van mijn vader) en meer dan 120 stukken rails. Ik zou graag een modelbaan in ho starten maar alle begin is moeilijk. Zo ver sta ik al:
- Ik zou van die lima set enkel de rechte rails gebruiken omdat de bochten allemaal R1 bochten zijn.
- Ik zou een (start)set van Piko aankopen (is dit een goede keuze? eventueel enkel rails?)
- Ik ben bijna zeker dat het een analoge baan zal worden, maar ik zou nog overwegen om digitaal te gaan sporen (jammer dit zo duur is  :'( )
- Het zal zeker een rechthoekige baan worden.
- Het tijdperk wordt tijdperk IV
- Op de baan zal met elektrisch worden gereden maar wordt niet helemaal geëlektrificeerd. Ik zou graag ook een klein stoomlokje op de baan hebben (toeristisch treintje). (wat de elektrische lok betreft zou ik een Euroscale lok gebruiken want ik heb 20% korting op deze mooi gedetailleerde loks omdat mijn vader bij de nmbs werkt)
- aan het sporenplan moet nog gewerkt worden (max. 1.4m - 2.90m)
- wat het land betreft raak ik er niet uit: België (met zo een station van kibri) of Duitsland (alles is hiervan te krijgen)
- ik weet niet echt of ik mijn wissel ga elektrificeren (beste prijs-kwaliteit hiervoor?)

Zo dit is zo een beetje alles: kritiek en tips zijn zeer welkom !
Alvast bedankt!
« Laatst bewerkt op: 24 July 2014, 22:59:24 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

Stieven76

• Offline Offline
Re: Ermee beginnen...
« Reactie #1 Gepost op: 15 July 2014, 14:49:02 »
Digitaal rijden is zeker niet duur.. Al hangt het ervan af wat en hoe je wil rijden.
Ik heb me enkel een MultiMaus aangekocht en enkele decoders en voila, je rijdt digitaal  ;D
Je moet dan wel die decoders nog in je locs inbouwen, maar dat is echt niet zo moeilijk. Vind je op het net genoeg informatie over.
Koop je ofwel een Roco ofwel een Piko digitale startset. Bij beide zit een digitale centrale, al gaat mijn voorkeur wel uit naar de MM, maar dat is persoonlijk. Dan heb je ineens ook een digitale loc erbij.
« Laatst bewerkt op: 15 July 2014, 14:51:53 door Stieven76 »

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 15 July 2014, 15:18:17 »
Hallo Cielvo,

Als je van Lima alleen de rechte rails wil gebruiken moet je erg houden in de volgende punten;

De rails die je gaat gebruiken voor de bochten moet dezelfde hoogte railprofielen hebben, anders kun je de verschillende rails niet goed op elkaar aansluiten.

Lima rails is erg gevoelig voor roest. Dus zelf ballasten met de water-houtlijm methode zou ik met deze rails niet doen.

De Lima rails en.bielzen zijn nogal grof uitgevoerd, dus het zal er nooit zo echt uitzien als de rails van Roco of Tillig die tegenwoordig wordt gebruikt.

Dus je moet voor jezelf bepalen of je nu goedkoop wilt starten met de Lima rails met de genoemde minpunten of echt wilt gaan voor een gedetailleerde modelbaan met allemaal nieuwe rails.

Als je straks een baan hebt gebouwd en je krijgt dan problemen met je rails en de boel moet verbouwen ben je uiteindelijk meer tijd en geld kwijt.

Misschien beter om voor gebruikte rails van één merk te gaan en dan een goede start te maken.

Succes met je keuze en de bouw van je baan.

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Cielvo

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 15 July 2014, 16:30:15 »
@ Forever Rocofan  bedankt! :)
-over de lima rails (kwaliteit, het roesten...) had ik al dikwijls gelezen (en ik ga namelijk ballasten met de houtlijm-water methode).  Daarom ga ik waarschijnlijk allemaal nieuwe piko rails aankopen. Deze zijn niet zo duur en zijn naar het schijnt van goede kwaliteit. En wat mijn lima wissels betreft zijn deze ook totaal versleten. Het lijkt mij eigenlijk beter om met allemaal nieuwe rails te starten.

@ Stieven76
- Ik overweeg het nog altijd om digitaal te sporen maar raak er maar niet uit met wat. Mijn eerste optie was het Piko systeem en de tweede de MultiMaus. Ik zou liever beginnen met analoog en dan zorgen dat het later uitgebreid kan worden naar digitaal. Modelspoor is geen (jammergenoeg) goedkope hobby dus eerst analoog dan sparen en dan digitaal.

Stieven76

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 15 July 2014, 16:47:48 »
@ Stieven76
- Ik overweeg het nog altijd om digitaal te sporen maar raak er maar niet uit met wat. Mijn eerste optie was het Piko systeem en de tweede de MultiMaus. Ik zou liever beginnen met analoog en dan zorgen dat het later uitgebreid kan worden naar digitaal. Modelspoor is geen (jammergenoeg) goedkope hobby dus eerst analoog dan sparen en dan digitaal.

Ik heb mijn Roco digitale startset via 2dehands gekocht. Hiermee had ik ineens ook mijn eerste digitale loc, al was die wel niet wat ik wou. De loc was een Duitse V100 en ik wil enkel maar Belgische modellen. Nu dat maakte niet uit, het was vooral voor de MM dat ik die startset gekocht had. Later heb ik die startset, loc + wagons en rails, gewoon doorverkocht. Zo had ik mijn MM bijna gratis  ;D
Mijn 3 Belgische locs waren nog analoog dus heb ik enkele decoders besteld en deze beginnen inbouwen. Twee zijn reeds omgebouwd, de 3de moet ik nog doen... Tijd ontbreekt me op het moment wat door de baby  ;)
Met 2 kinderen en een huis waar nog in gewerkt moet worden let ik ook op het budget, maar als je wat zoekt en geduld hebt vind je het wel hoor...

Ik heb Peco rails en wissels gekocht en daar ben ik heel tevreden van. Mijn module is maar 120cm op 60cm, dus veel rails liggen er niet op  :)

Edit: hier staat zo'n digitale startset te koop http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,59639.0/topicseen.html
« Laatst bewerkt op: 15 July 2014, 16:52:57 door Stieven76 »

Cielvo

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 15 July 2014, 17:40:08 »
@ Stieven76
Ik kijk al rond op 2dehands, het is een beetje afwachten maar ik zal wel eens iets vinden.

Edit: misschien is dit wat: http://www.2dehands.be/hobby/modelbouw-schaalmodellen/modeltrein/roco-multimaus-184136048.html en dan nog rails en lok en de decoder voor in de loc. Maar nog een vraagje: welke decoder wordt mij aangeraden? beste qua prijs-kwaliteit?
« Laatst bewerkt op: 15 July 2014, 18:07:19 door Cielvo »

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #6 Gepost op: 15 July 2014, 18:34:32 »
Ook hiervoor telt zoveel mensen zoveel gedachtes  ;)
Als je bepaalde locs van bepaalde merken digital wilt gaan maken dan kan je dat het beste per loc aangeven,van ik heb deze loc van dit merk,wat is de beste decoder daarvoor.
Helaas is het nog altijd zo dat bepaalde merken decoders "slecht" reageren/niet optimaal zijn op bepaalde locs van bepaalde merken.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Kcid

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 15 July 2014, 20:00:16 »
woon jij in Brabant  ??

Cielvo

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 15 July 2014, 20:06:27 »
@ Kcid
Nee, in West-Vlaanderen  ;)

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 15 July 2014, 20:07:53 »
@Cielvo,

Ik las net dat je erover denkt om eerst de trein(en) te kopen en later te digitaliseren. Zo dacht ik ook toen ik weer ben begonnen met modelspoor. Ik ga nu richting 40 locs en treinstellen en er zijn pas een stuk of 12 treinen digitaal. Dus als ik nu alle decoders in één keer zou moeten kopen is dat een flink bedrag. Dus beter om locs en treinstellen zoveel mogelijk digitaal te kopen of snel van een decoder te voorzien voor je een flink aantal treinen hebt die op digitalisering staan te wachten  ;D

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Cielvo

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 15 July 2014, 20:09:19 »
@ tijgernootje

Een decoder zou in lima loks (diesel nmbs reeks 60) of piko/roco goed moeten werken.

Cielvo

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 15 July 2014, 20:11:46 »
@ Forever Rocofan

Ik dacht dit ook eerst maar via tweedehands kun je aan bv. nmbs reeks 60 (lima) geraken voor pakweg 30-60€ en ik denk dat Roco deze ook verkoopt, maar duurder (ja, deze zijn wel nieuw en gedetailleerder).

Ernest

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 15 July 2014, 20:40:19 »
Cielvo,
Zoals je zelf zegt is onze hobby niet bepaald de goedkoopste.
Daarom is het belangrijk om goede keuzes te maken.
Analoog rijden is beslist heel goed mogelijk maar heeft t.o.v digitaal toch een aantal beperkingen.
Ik zou toch zeker eens verder zoeken/lezen en goed op marktplaats e.d. kijken. Die Roco MM komt regelmatig zeer betaalbaar naar voren.
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Marc Riswick

• Offline Offline
    • Stuyteweg
« Reactie #13 Gepost op: 16 July 2014, 01:10:41 »
Een Multimuis van Roco is zeker een goede keus. 2e hands zie je al voor 75-85 euro. Kijk wel dat je er een kiest met een 50VA voeding (er zijn ook stekkervoedingen van 36VA, maar die zijn eigenlijk een beetje te licht hiervoor).
De meeste Lima treinen die ik heb omgebouwd naar digitaal heb ik voorzien van een decoder van ESU. Daar rijden ze prima mee. Zorg dat de loc analoog goed rijdt en bouw dan de decoder in. Dus zorgen dat alle wielen en contacten en zo goed schoon zijn.
Pika A Gleis is een prima railsoort en zal je weinig problemen geven. De Lima rails zijn inderdaad kwalitatief niet goed, je kan ze later wel nog gebruiken in de vitrine of zo, daar hoeft er immers geen stroom door.
Je bent nog aan het denken of je baan Belgisch of Duits wordt.....waarom geen grensstation...?

Veel plezier

Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #14 Gepost op: 16 July 2014, 08:29:15 »
Een decoder zou in lima loks (diesel nmbs reeks 60) of piko/roco goed moeten werken.

Dat weet ik ook wel  ;D
Het gaat er mij maar om dat er zoveel merken decoders zijn,waarvan sommige "beter" werken in een bepaalde merk loc dan de overige merken.
En dat het voor de ene merk a is die dat merk beter vind,is voor een ander weer niet zijn keuze.
Vandaar dat ik zei op je vraag welke decoder is t beste om in je loc(s) te zetten,dat dat lastig te beantwoorden is omdat ieder hier zijn eigen voorkeuze voor een bepaald merk decoder heeft  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0