Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 19:44:29
Bauarbeiten im gange door basjuh1981
Vandaag om 19:42:46
Altbau e-loc BR163 zelfbouwen in H0 door Frits C
Vandaag om 19:35:48
Synapse 2087 door Scratchbuilt
Vandaag om 19:32:26
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 19:30:06
nieuwe formgebruiker en gaat starten met een N Spoor modelbaan door Train Charter Services
Vandaag om 19:22:48
Den Overslag & Marchan'Dix door Simplex
Vandaag om 18:54:02
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door timtrein
Vandaag om 18:16:31
Hulp bij Märklin 3047 door Gabriël Bergsma
Vandaag om 18:12:50
Modelbaan in schaal TT omgeving Veluwe te bezoeken? door T.Spat
Vandaag om 18:05:39
CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160 door Kees-Jan
Vandaag om 17:37:42
Spoor 0 dagen in Philippine Zeeland door Kees-Jan
Vandaag om 17:35:28
De Hondsrugbaan door Benrail
Vandaag om 17:31:45
Holland Scale huisjes bouwen en pimpen. door ruudns
Vandaag om 17:20:03
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 16:57:27
LEDs aansturen met oude Conrad stadsverlichting module (191906) door Peter van der Leek
Vandaag om 16:46:39
Gekleurde ketelringen bij duitse stomers door Herb73
Vandaag om 16:34:00
RailBOX Electronics RB1110 DCC Centrale uit Polen door C_Jabaaij
Vandaag om 16:25:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
Vandaag om 16:22:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:15:27
Het einde van de Roco Glaskasten 43256 door bellejt
Vandaag om 16:06:27
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:18:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 13:57:55
Fotowedstrijd 2025 door Peter J K
Vandaag om 13:17:58
Modelbouwshow Goes 21 en 22 februari 2026 door RhB-Mikey
Vandaag om 13:16:51
Vraag gericht op Faller Geisterbahn of ook Mammut Höhle door MOVisser
Vandaag om 12:42:58
Vroeger in Breedorp door Jeroen95
Vandaag om 12:35:50
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 11:09:57
Zoek site ombouw lokomotieven door Henk Veenstra
Vandaag om 10:33:40
Re: The Rail Lab (Hobby hok maken) door maartenvdb
Vandaag om 09:55:46

Auteur Topic: Met de hobby beginnen, hulp gevraagd.  (gelezen 5841 keer)

ivanzon

• Offline Offline
Re: Ermee beginnen...
« Reactie #15 Gepost op: 16 July 2014, 08:40:46 »
In ieder geval een decoder kiezen met zo hoog mogelijke stuur frequentie.

Cielvo

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 16 July 2014, 10:28:20 »
@ Ernest
Tweedehands aankopen van een MM lijkt mij ook een goed betaalbare manier.

@Marc Riswick
Een grensstation bouwen is wel een goed idee, daar had ik zelf nog niet aan gedacht! Bedankt!
Waar kan je die ESU decoders het beste aanschaffen? (bedoel je hiermee een Lokpilot?)

@ tijgernootje
Ik zal gewoon voor piko locs piko decoders kopen, voor roco locs roco decoders en voor die lima locs, zoals Marc Riswick aanraad, een ESU decoder. Ik veronderstel dat dit geen problemen moet opleveren?

@ ivanzon
Hoe wordt deze aangegeven en wat is laag voor een decoder en wat is hoog?

Alvast bedankt iedereen!

« Laatst bewerkt op: 16 July 2014, 10:31:30 door Cielvo »

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #17 Gepost op: 16 July 2014, 12:39:49 »

@ tijgernootje
Ik zal gewoon voor piko locs piko decoders kopen, voor roco locs roco decoders en voor die lima locs, zoals Marc Riswick aanraad, een ESU decoder. Ik veronderstel dat dit geen problemen moet opleveren?

Huh? Roco decoders blinken niet uit in het algemeen, koop gewoon de lokpilots of loksounds, die zijn inmiddels goed en betrouwbaar maar ook betaalbaar. Voordeel; je hebt 1 merk decoders waarvan je weet dat ze goed af te stellen zijn in eigenlijk alle locs.

Waar kopen? Even googelen en je vindt diverse verkooppunten. Marnan heeft ze vaak voorradig, MTE, Houten op de beurs, kortom keus genoeg.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Ernest

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 16 July 2014, 13:11:26 »
De LokPilots en LokSounds zijn inderdaad van ESU.
Ik gebruik uitsluitend LokPilots in mijn Roco, Rivarossi, Elektrotren, Lilliput, Elotrains en Lima materieel en ben daar zeer tevreden over.
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Cielvo

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 16 July 2014, 13:15:58 »
@ Ronald Halma en Ernest
Ik ben deze lokpilots al hier en daar tegengekomen en ik moet zeggen, de commentaar was altijd positief. Ik heb ondertussen ook al gegoogeld en ik kwam ook o.a. uit bij Marnan en nog wat andere sites. Deze zien er degelijk uit, er is goed aangegeven hoe je ze moet plaatsen en zijn zoals jullie zelf zeggen betaalbaar.

Marc Riswick

• Offline Offline
    • Stuyteweg
« Reactie #20 Gepost op: 16 July 2014, 14:22:47 »
Hallo Cielvo,

ik bedoel inderdaad Lokpilot. Ik gebruik bij voorkeur de ESU decoders en alleen in enkele gevallen wijk ik van deze regel af. Soms vanwege de pasvorm (aanwezige ruimte in een locomotief, soms vanwege de aansluitmogelijkheden (een ESU heeft geen Susi-aansluiting bijv.), maar in 95% van de gevallen wordt het ESU.

groet Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Cielvo

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 17 July 2014, 11:29:21 »
Ik heb een startset op het oog waarmee ik kan beginnen. Het zal een analoge startset worden. Het zou om dit setje van piko gaan: 'Starter Set BR 218 Bi-Level Tr'. Zoals ik lees is er al plaats voorzien voor een decoder en ik zou dan voor deze eerste een decoder van Piko aanschaffen en voor later om te bouwen loks een Lokpilot. Tevens zou ik hierbij ook zo een plug-in licht kopen omdat er ook plaats is voorzien. Beter in één keer alles goed voorzien.
Rails zal ik ook al aankopen, o.a. R4 bochten, R9 bochten en 2 3-koppige wissels... Voor mijn station ga ik een 3 koppige wissels gebruiken.
Een sporenplan zal ik ook eens laten zien als het zo goed als af is. Zo ben ik bijna zeker dat ik niet voor onverwachte problemen kom te staan.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 17 July 2014, 12:33:04 »
Ik zou geen Piko decoder kopen maar gewoon een ESU LokPilot. Merken als Piko en Roco maken de decoders niet zelf maar rebranden die van andere en dat zijn meestal niet de meest uitgebreide en vaak voor veel geld.

Wat is een plug-in licht? Zit er standaard geen licht in de loc?

Bedenk dat je vaak ook met flex rails kunt werken. Ben je helemaal vrij. Maar of je dit wilt is een persoonlijke keuze :)

En nog even terug komen op digitaal. Als digitaal rijden je aan trekt zou ik het zeker doen. Voor de prijs hoef je het niet te laten. Het lijkt wel iets duurder maar als je analoog ook al dingen wilt als met meerdere loc's rijden ontkom je er al niet aan om meerdere trafo's te kopen en schakelaars en meters draad om stukken spoor te isoleren. Zeker als je dan bij alleen digitaal rijden blijft (dus niet met de PC of dingen schakelen) is het prijsverschil niet zo groot. En je krijgt er de voordelen (meerdere loc's individueel besturen, licht bij stilstand, geluid enz) (en tuurlijk ook de nadelen (decoders inbouwen, moeten verdiepen in digitaal)). Maar belangrijk is, wil je je verdiepen in digitaal. Zo niet is analoog rijden een net zo'n goede keuze. Zelf ben ik wel verkocht aan digitaal  ;D

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Cielvo

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 17 July 2014, 13:37:14 »
@ Timo
Ok bedankt  :)
Ik zal dus een Lokpilot aanschaffen.
Over dat licht: er staat niets over aangegeven bij de specificaties en dit staat bij de toebehoren dus ik veronderstel dat er geen licht aanwezig is in de loc.
Wat flexrails betreft: deze ga ik zeker gebruiken om een lang recht stuk te vervangen of om kleine tekortkomingen van rails op te vullen.

Cielvo

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 23 July 2014, 11:04:13 »
Hallo iedereen!

Na enkele dagen van meten en opnieuw beginnen heb ik een baanplan ontworpen. Tips en extra's zijn altijd welkom  ;) .
Ik heb geprobeerd een compact baantje te ontwerpen met toch enkele rangeermogelijkheden (het hadden er wel meer mogen zijn maar ik ben toch redelijk tevreden over mijn resultaat). Graag had ik ook een keermogelijkheid gehad maar een draaischijf zit er niet in en een keerlus nog minder. Deze laatste vanwege plaatsbeperking  :'( .

Iedereen alvast bedankt!

marcombv

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 23 July 2014, 11:38:29 »
Ik zou in plaats van de twee driewegwissels vier gewone wissels gebruiken.  ;D

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #26 Gepost op: 23 July 2014, 11:39:18 »
Met mijn zeer beperkte banenbouwkennis: als je toch met flexrails werkt, kun je altijd kijken of je je station in plaats van parallel aan het einde van je bouwwereld, ietsje schuin kunt leggen. Verhoogt de 'dynamiek' van het geheel. Het station in een flauwe boog leggen is een bekende truc om te voorkomen dat je materieel dat niet netjes in een rechte lijn achter een loc hangt, storend opvalt.

Jeroen Heij

• Offline Offline
  • N-spoor
« Reactie #27 Gepost op: 23 July 2014, 12:34:47 »
Cielvo,

De loc in deze startset is al voorzien van wisselende front en sluitseinen. Dit staat op de site van Piko aan de rechterzijde bij het artikel.
Zie: http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=13847

Jeroen

Cielvo

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 24 July 2014, 12:23:21 »
@ Marcombv
Ik heb hiermee een nieuw plan gemaakt.

@ Menno
Dit heb ik geprobeerd maar het lukt niet zo goed. Ik zal wel bij de bouw proberen de baan in het geheel niet parallel te leggen.

@ Jeroen Heij
Inderdaad een mooie set en past direct al in het tijdperk. Ik twijfel nog tussen een andere en deze maar hoogstwaarschijnlijk zal het deze worden.

Iedereen bedankt voor de tips!

jowi

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 24 July 2014, 14:28:39 »
Door die bochtwissels liggen de bovenste 2 sporen erg dicht bij elkaar, iets om rekening mee te houden.