Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:13:46
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 17:28:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 16:55:18
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Wim Vink
Vandaag om 16:41:33
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:36:50
Zolderbaan 2025 door tothebeach
Vandaag om 16:32:43
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:29:59
Trix BR94 ontspoort door meino
Vandaag om 16:25:05
Edelweisz in model door Rob Ellerman
Vandaag om 16:06:42
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door R1954
Vandaag om 16:04:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:26:01
Wat was jullie allereerste loc? door Bram S
Vandaag om 15:16:34
HTM PCC 1003-1024 in H0 - Die met de kleine raampjes door FraWi
Vandaag om 15:10:39
Fleischmann Anna ombouw. door RetroJack
Vandaag om 14:42:17
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 14:39:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:38:33
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:33:08
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:23
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 13:50:14
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 13:48:11
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 13:34:23
Mobadaten.info uit de lucht door Rico [momfer]
Vandaag om 12:31:18
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Ronaldk
Vandaag om 12:21:16
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Overet
Vandaag om 12:06:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:43:49
Heroplage Artitec Plan W? door 1200blauw
Vandaag om 11:41:23
Modules van Kees Gorter (vervolg) door grossraumwagen
Vandaag om 11:32:43
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:09:31
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JohanDC
Vandaag om 09:02:10
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:49:01

Auteur Topic: Keerlus probleem, hulp gevraagd  (gelezen 7367 keer)

marco haringa

• Offline Offline
  • Modulebaan "immergut"
Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Gepost op: 12 July 2014, 19:09:09 »
Ik heb op mijn baan een keerlus probleem waar ik maar niet uitkom.
Op het plaatje een principe schets het is een dubbelsporige baan welke aan de linkerkant rondloopt.
Hierdoor krijgen de binnenste 2 spoorstaven dezelfde polariteit en de buitenste 2 ook.
Omdat ik verderop de baan overloopwissels wil maken moet dit anders namelijk zoals aan de rechterkant van het plaatje.

De linkerkant van de baan word gevoed door de IB (1)
Rechts naast de dikke zwarte streep neemt een booster ( power 7 ) de voeding over (2)
Daar rechtsvan (3) wil ik de keerlus maken mbv een relais en de keerlusschakeling die de power 7 heeft.
Volgens de handleiding van de power 7 kan ik de keerlus niet meteen beginnen op de overgang van de IB naar de booster klopt dit? Of heb ik dit verkeerd gelezen?

Vanaf de booster worden de blokken voorzien van bezetmelding vanaf  eenzelfde bezetmeld print.
2,3 en 4 zijn dus tevens  blokken.
Volgens mij kan ik blok 2 en 4 nooit zo aansluiten omdat de polariteit anders is.
Alle blokscheidingen zitten in de rechter spoorstaaf gezien vanuit de rijrichting.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is ???
Alvast bedankt voor de moeite

« Laatst bewerkt op: 13 July 2014, 23:57:42 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »
N Spoor Nijmegen

N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

Huib

• Offline Offline
    • Avontuur in Miniatuur
Re: keerlus probleem
« Reactie #1 Gepost op: 12 July 2014, 19:23:07 »
Marco,

Eigenlijk snap ik je probleem niet helemaal. Je moet gewoon ergens in de lus een sectie ter lengte van minimaal een trein ompolen. Hetzij via je booster, hetzij via een keerlusmodule, hetzij via een lichtluis hetzij op een andere manier. Jouw keerlus is niet anders dan een willekeurig andere keerlus.

Grtz,

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

marco haringa

• Offline Offline
  • Modulebaan "immergut"
« Reactie #2 Gepost op: 12 July 2014, 19:30:29 »
Blok 2 en 4 worden vanuit 1 bezetmeld print bezetgemeld echter is de polariteit in die blokken anders.
De blok scheidingen zitten echter bij beide blokken in de rechterrail gezien vanuit de rijrichting.
Dit gaat toch niet goed dan?

Bedoel je met in de lus de linkerkant van het plaatje?
Dit is een schaduwstation  ik heb de wissels niet getekend om het wat overzichtelijk te houden dus daar kan ik de keerlus niet maken

« Laatst bewerkt op: 12 July 2014, 19:33:20 door marco haringa »
N Spoor Nijmegen

N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

Huib

• Offline Offline
    • Avontuur in Miniatuur
« Reactie #3 Gepost op: 12 July 2014, 19:33:34 »
Maakt niet uit. Het om te polen stuk laat je binnen één blok vallen. Het relais wat de spanning ompoolt zet je tussen de bezetmeldprint en de rails. Uiteraard de om te polen sectie aan beide kanten dubbel isoleren.

Grtz,

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |

marco haringa

• Offline Offline
  • Modulebaan "immergut"
« Reactie #4 Gepost op: 12 July 2014, 21:11:08 »
Dus het maakt niet uit dat de polariteit in de "vaste" blokken namelijk 2 en 4 verschillend is?
Terwijl de blokscheidingen bij beide blokken wel in de rechterrail zitten?

Groetjes marco
N Spoor Nijmegen

NS,DB,SBB.

eenop87

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 12 July 2014, 22:12:05 »
Ik ga er van uit dat blok 3 de werkelijke keerlus is of gaat worden.
Je zal dit deel dus moeten voeden via een keerlusmodule.
Hoe je die aansluit hangt van de te gebruiken module af en kan je lezen in de bijgeleverde handleiding.
Er zijn twee soorten modules te koop. De één schakelt de polariteit om door detectie van een kortsluiting (de smerige methode :(, maar wel simpel aan te sluiten) het andere type doet dat door trein detectie en er treedt dus ook geen sluiting op :D.

Groet,
Gerrit

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #6 Gepost op: 12 July 2014, 22:32:37 »
Gerrit,

Hoe Marco het wil oplossen en waarmee staat in de openingsvraag, sterker nog daar gaat de vraag over.

Citaat
Daar rechtsvan (3) wil ik de keerlus maken mbv een relais en de keerlusschakeling die de power 7 heeft.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Huib

• Offline Offline
    • Avontuur in Miniatuur
« Reactie #7 Gepost op: 13 July 2014, 09:09:40 »
Marco,

Kijk nog eens naar deze pagina: http://www.floodland.nl/aim/info_keerlus_1.htm

En dan met name naar dit plaatje

De driehoek is onderdeel van mijn spoor nul baan Buitenlust. Elk been is een blok. Het rechter been dus ook. Dit blok is aan beide zijden dubbel geïsoleerd. De blokken links en rechts van het rechter been hebben beide detectie op de rode draad, wat in het ene blok een andere rail is dan in het andere blok.

Niet in de tekening: het blok in het rechter been is verdeeld in drie bezetmelders. Met drie parallel geschakelde relais pool ik de drie bezetmelders alledrie tegelijk op. De relais zitten tussen de terugmelddecoder en de rails.

Succes,

Huib

marco haringa

• Offline Offline
  • Modulebaan "immergut"
« Reactie #8 Gepost op: 13 July 2014, 15:55:11 »
Ok bedankt huib waar ik denk dat het probleem zit is het volgende.
De baan is al grotendeels gebouwd en ook de blokindeling en bezetmeld printen van rosoft zijn aangesloten.
Ik kwam er later pas achter toen ik overloopwissels wilde inbouwen dat de polariteit anders moet bij 1 spoor van het dubbel spoor.

huidige situatie     rood
                             bruin

bruin
                              rood

dit moet dus zo worden wil ik overloopwissels in kunnen bouwen      rood
                                                                                                             bruin

rood
                                                                                                              bruin

op het bovenste de huidige situatie met de blok scheidingen getekend
op het onderste plaatje hoe het moet worden maar dan zitten de blokindelingen dus in de bruine draad en krijg ik massa detectie mijn vraag is of dit kan.

Groetjes marco
N Spoor Nijmegen

NS,DB,SBB.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #9 Gepost op: 13 July 2014, 16:16:44 »
Marco,

Nee, daar zit geen probleem alleen begrijp je niet hoe het uiteindelijk werkt.
Denk dat voor jouw een andere oplossing de betere manier zal zijn. Heb je gelijk 3 bezetmeldingen voor in je blok.  ;)

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

marco haringa

• Offline Offline
  • Modulebaan "immergut"
« Reactie #10 Gepost op: 13 July 2014, 16:53:28 »
ja wim ik snap best wel dat je wil verkopen ;D
Maar ik heb hier met de power 7 al een oplossing in huis en heb ook nog een lenz keerlusmodule eventueel liggen.
En ik heb nog meerdere bezetmelders nodig dus ik meld me echt wel weer haha (y) maar ik wil eerst dit oplossen.
Maar zeg je dus dat ik de bezetmelders die na de keerlus zitten ook gewoon via de bruine draad ( massa) kan aansluiten?

Maar intussen snap ik het idd nog steeds niet zou jij het voor mij willen uittekenen?
N Spoor Nijmegen

NS,DB,SBB.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #11 Gepost op: 13 July 2014, 17:05:17 »
Beste Marco,

Die kun je dan toch ook gewoon gebruiken, als jij snapt hoe, en dat heeft Huib je al proberen uit te leggen. Helemaal niets moeilijks aan.
Gewoon doen wat hij schrijft. En als je het niet snapt zijn er alternatieven.

Groetjes

Huib

• Offline Offline
    • Avontuur in Miniatuur
« Reactie #12 Gepost op: 13 July 2014, 22:43:05 »
Marco,

Ik neem aan dat je de S88SD16-n van Wim gebruikt. Die werken met stroomdetectie. Het maakt geen barst uit of de stroom van links naar rechts, onder naar boven of van voor naar achter door de rails loopt. Zolang er maar een stroom is om te detecteren.

Maar ga het gewoon eens proberen. Zoveel kan er niet fout gaan.

Grtz,

Huib

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 19 July 2014, 13:20:11 »
De één schakelt de polariteit om door detectie van een kortsluiting (de smerige methode :(, maar wel simpel aan te sluiten)  :D.

Ik heb in de afgelopen jaren zo'n 500 "vieze" keerlusmodules geleverd en er niet één retour gekregen vanwege het veroorzaken van "kortsluiting".
Van zo'n bewering krijg ik iedere keer een smerige smaak in mijn bek.
De discussie hierover is al heel oud, maar bespaar me dan in ieder geval dit soort vieze opmerkingen.
Met dank voor de opmerking over het simpel aansluiten, vergeet ook het verschil in zaag/isoleerwerk niet.

Maarten.

0spoorder

• Offline Offline
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #14 Gepost op: 19 July 2014, 13:39:13 »
Peace on earth