Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 09:12:06
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 09:06:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:58:56
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:44:57
Edelweisz in model door 1200blauw
Vandaag om 08:19:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 08:15:45
Interieur ideeën voor gebouwen door NL-modelspoor
Vandaag om 08:13:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 08:02:17
Raadplaatje door RikM
Vandaag om 07:56:57
EL11 NSB sound file door Lolke Bijlsma
Vandaag om 07:05:21
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:11:26
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
09 August 2025, 23:49:50
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
09 August 2025, 23:30:56
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door 1200blauw
09 August 2025, 22:47:17
Sfeer op je modelbaan door meino
09 August 2025, 22:42:28
Zelf gebogen brug maken door schipcas
09 August 2025, 22:28:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
09 August 2025, 21:56:39
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 August 2025, 21:29:00
Trix BR94 ontspoort door Klaas Zondervan
09 August 2025, 21:26:08
Wat was jullie allereerste loc? door Robert vh Prutsert
09 August 2025, 20:45:22
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
09 August 2025, 20:14:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
09 August 2025, 19:53:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
09 August 2025, 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
09 August 2025, 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
09 August 2025, 17:44:39
Programmeren cv door Martin Domburg
09 August 2025, 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 August 2025, 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
09 August 2025, 16:27:14
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
09 August 2025, 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
09 August 2025, 15:44:26

Auteur Topic: Rondje Noorwegen per spoor (en bus en auto en boot...)  (gelezen 22223 keer)

DV modelspoor

• Offline Offline
    • DV modelspoor
Re: rondje Noorwegen per spoor (en bus en auto en boot...)
« Reactie #15 Gepost op: 18 July 2014, 20:31:25 »
Schitterend (y) (y)
5 jaar geleden een keer met de vrachtwagen naar Narvik geweest, geweldige natuur (y)

Ik volg dit met veel plezier .
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

frank002

• Offline Offline
  • ** de tweede, dat er nog maar meer mogen volgen
« Reactie #16 Gepost op: 18 July 2014, 22:09:05 »
Schitterend verslag en foto's.
Ik ga spijt krijgen dat we met het vliegtuig en huurauto naar de Noordkaap gaan verkennen ipv de trein.
Nog een paar nachtjes.

Frank

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #17 Gepost op: 19 July 2014, 17:07:53 »
Zondag 6 juli; het is laat in de middag, we zijn bijna 48 uur onderweg vanuit Nederland. Nog 16km naar Narvik.
16 verpletterend mooie kilometers door een ongekend ruig en chaotisch landschap over een enkelsporig traject, aangelegd ten behoeve van de ertstreinen uit Kiruna.
Vlak voor station Riksgrensen halen we nog een containertrein in.

Dan volgen een heel stel tunnels en sneeuwgalerijen. Een groot deel van het jaar is het landschap bedekt met metershoge sneeuw. De commentaarstem van "Rail Away" ronkt door mijn hoofd: "De aenleg van de leijn kostte de inzjenieurs de neudige heufdbreekensch"!

Waarvan acte:

Midden achter zie je nog het trace, inclusief sneeuwgalerij.
We zijn hier nog boven de boomgrens. Leuk zomerhuisje trouwens.

Dan volgt het spoor de bergwand, via uitgehakte traces, viaducten, tunnels en lawinegalerijen. Vanuit de achterste kar trek ik het volgende plaatje:

Een tussenstation met een watertoren uit de pioniertijd (denk ik).

Inmiddels is rechts, diep beneden ons, de fjord zichtbaar. We rijden weer door het bos. Goed tussen de bomen door mikken om een mooi plaatje te schieten:

De hangbrug in de verte bidet ruim baan aan de E6, de weg naar de Noordkaap. Het lijkt een miezerig brugje vanaf hier, maar hij is enorm. Hij valt alleen volkomen in het niet bij zijn majestueuze omgeving.

We gaan even aan de kant voor een tegentrein: een lege ertstrein die bergop moet krijgt natuurlijk voorrang. En eindelijk lukt het me een redelijke foto te maken van de immense dubbelloks die zulke treinen trekken. 12 assen, dienstvaardig gewicht 240 ton...En een hele zwik lege bakjes er achteraan, een stuk of 65...

Korte tijd later arriveren we dan eindelijk in Narvik. Eindpunt van de lijn.
We zijn 48 uur onderweg vanuit Nederland...
Nog een laatste plaatje van onze trein (en onze vliegende kiep, de conducteur/rangeerder/barman)

We wandelen naar onze slaapplaats voor de komende 2 nachten. Het hostel heft de toepasselijke naam SPOR 1. En bevindt zich op voormalig spoorterrein, direct na de splitsing tussen de sporen naar de ertshaven en de containerhaven.
Ik maak gauw iets simpels te eten voor vrouw en kinderen, dan gauw douchen en daarna allemaal een nacht pitten!

De dag erop (maandag 7 juli dus) maak ik een plaatje van ons hostel als de zon goed staat:

Het gebouw waarin nu het hostel zit, was vroeger in gebruik als onderkomen voor spoormannen, zo hoor ik van de beheerder.
Dat verklaart de ligging tussen de sporen.
Morgen nog wat plaatjes uit Narvik en (wijde) omgeving, als de internetverbinding hier in de Geiranger tenminste goed blijft.

hilsen fra
Hendrik Jan

« Laatst bewerkt op: 19 July 2014, 17:17:54 door Hendrik Jan »
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 19 July 2014, 17:24:39 »
De watertoren is niet uit die tijd, het eerste Riksgränsen station bestaat
al 80 jaar niet meer. Het enige wat daar nog van over is, is een ruïne.

Mooie plaatjes weer HJ, nu snap je denk ik ook wel waarom
mijn nieuwe modulebaan dicht tegen dat gebied aan is gesitueerd.
« Laatst bewerkt op: 19 July 2014, 17:39:10 door Stedahult. Reden: stavfel »
Mvh Steef

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #19 Gepost op: 19 July 2014, 17:34:14 »
Leuk, dit spoorgerelateerde reisverslag. Met een aantal herkenbare dingen maakt dat het nog leuker is om te volgen. Scandinavie is zo beroerd nog niet per spoor. Ook de boten blijven leuk.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Karben

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 19 July 2014, 19:38:07 »
Dat hostel ken ik van mijn interrailreis in 2011. Vanuit m'n bed zag ik de ertstreinen voorbij komen alsmede een rangerende Dm3.
Mooi reisverslag! Ik blijf jullie verslag volgen.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #21 Gepost op: 20 July 2014, 18:29:18 »
Nu de internetverbinding op de Vinje-Camping te Geiranger traag maar stabiel blijft, kan ik mooi verder met mijn verhaal. Het is met 30'C toch te warm om te wandelen... ;D
Leuk dat de supermarket in het dorp open is op zondag. Helaas verkopen ze op zondag geen bier ???
Rare jongens, die Noren.
Nu heb ik een drankprobleem: 30'C en geen bier. Gelukkig is er nog koffie...

Affijn, we waren in Narvik gebleven...
Een dagje bijkomen na 48 uur treinen, en het weer is fantastisch. Zoon (14) blijft in de hostel en vermaakt zich in de schaduw met zijn laptop, dochter (12) en echtgenote zoeken samen met mij verkoeling aan de baai. Lekker zwemmen en heremietkreeftjes vangen. En ja, boven de poolcirkel is het water inderdaad zou koud dat .... :-X

Onderweg nog even het station opgezocht. Hier staat een snoes van een stoomlok onder een dakje:

Is het geen scheet?

Verder probeer ik 's avonds samen met zoon nog een blik op de ertsoverslag te werpen, maar dat lukt niet erg. Het bedrijfsterrein is ontoegankelijk en door bomen aan het zicht onttrokken.
Wel lukt het, om vanaf een viaduct naast het hostel een plaatje te maken dat een redelijke indruk geeft van de grootte van het terrein:

Op de achtergrond de overslaggebouwen. Enorme zeeschepen kunnen hier het hele jaar door afmeren om erts te laden, de fjord bij Narvik is door de warme golfstroom 12 maanden per jaar ijsvrij. Meteen dus twee redenen voor de Hunnen, om in 1940 de aanval in te zetten op Narvik. Hierbij werd de stad volledig verwoest voordat de Noren (die zich hier hadden verschanst) zich moesten overgeven an de Nazi's. Die hadden nu dus een ijsvrije haven en toegang tot het ijzererts van (neurtaal) Zweden. Op onze wandeling vinden zoon en ik nog overblijfselen van de verdedigingswerken rondom de haven.
Een ander subtiel spoor van WO-II; vrijwel alle gebouwen in Narvik zijn van na die tijd. Wel iets om even bij stil te staan...

Aan de overkant van de baai bevindt zich nog een havencomplex. Hier worden containers overgeslagen:

Dinsdag 9 juli: we vertrekken per lijnbus naar Sortland, op de Vesterålen, een eilandengroep noord-oostelijk van de Lofoten.
Een prachtige rit, maar geen treinen, dus voor dit forum niet zo boeiend. In Sortland huren we een auto, rijden naar het noordelijkste puntje, Andenes, en maken een walvis-safari van een halve dag. de natuur is ongelofelijk woest en mooi hier:
elanden, adelaars, papegaaiduikers, grienden, een paar potvissen, en... de middernachtszon! We verblijven in Hytter, kleine begrasdakte hutjes, op campings. Van alle gemakken voorzien. En wat een weer; constant 25'of meer!

Na de Vesterålen reizen we per huurauto, boot (Hurtigruten- een luxe veerdienst) en lijnbus naar de Lofoten.
Ook hier slaan we de adelaars van ons af en raken verrukt van de hoge Bergen die loodrecht uit zee oprijzen.
De Lofoten staan bekend om de stokvis:

Men neme een verse kabeljauw,
hale het klokhuis eruit, snijde de kabeljauw langs de graat doormidden, zoute hem en hange hem te drogen.
Dit doe je in januari, februari, als de kabeljauw toevallig net de Lofoten voorbij zwemt.
De vis wordt aan stokken opgehangen in de kou en aldus door de snijdende oostenwind gevriesdroogd.

De droogrekken zijn natuurlijk van hout.
Hoewel?

12 juli komen we per bus aan in Å, het westelijkste dorp van de Lofoten. Een adembenemende rit, langs peilloos diepe afgronden, hoge bergen en pittoreske vissersdorpen. En natuurlijk de verplichte adelaar.
Als ik op 13 juli een wandeling maak met zoon, komen we langs nogal spoors georiënteerde stokvis-droogrekken:

En van dichtbij:

Restanten van de Lofoten Monorail??? ;D
Het betreft in elk geval vrij kleine spoorstaven, misschien van een of andere lokaalspoorweg. Maar toch niet in dit superruige terrein?
We verblijven in een Rorbu, een traditioneel rood vissershutje in de haven van Å. Vlak naast dit hutje is een kleine scheepshelling. Ook hier weer spoorstaven van hetzelfde profiel:

En als ik over de steigers tussen de rorbuer van Å loop, valt me op, dat zelfs hier spoorstaven zijn gebruikt.

Ontwenningsverschijnselen van een overspannen modelspoorder??? :o

Op 15 juli nemen we de veerboot naar de vaste wal, vanuit Moskenes. Ook in dit haventje zie ik een werfje met dezelfde spoorstaven. Ik begin te twijfelen aan mijn verstandelijke vermogens, terwijl de veerpont koers zet naar Bodø, 's avonds onze slaaptrein richting Trondheim zal vertrekken.

Nog steeds is het weer uitzonderlijk warm; we staan zonder jas aan dek van de veerboot.
We kijken wat rond in Bodø, waar de kade is afgezet met...
oude spoorstaven!

Maar voordat ik afgevoerd word in een hemd zonder mouwen door sterke broeders naar een kamertje met zachte muren...
het station van Bodø:
Jaren '60 gebouw. En dat klopt, want deze spoorlijn is van 1962.

Het sporenplan bestaat uit een passagiers- en een goederengedeelte, met grote containerstackers (of hoe die jumbo-heftrucks ook mogen heten) en stapels containers.

Een paar slaaprijtuigen staan al klaar op dit kopstation. Ook een lokaaltje, zoals alle treinen hier uitgerust met een flinke sneeuwschuiver:

Als dit boemeltje vertrokken is, komt de intercity uit Trondheim binnen. Er rijden 2 treinen per dag van Bodø naar Trondheim: een dagtrein en een nachttrein. Je kunt je trein dus maar beter niet missen.

De lok wordt afgekoppeld, loopt om en gaat tanken.

Daarna rangeert hij alle rijtuigen op het verzorgingsspoor, war de slaaprijtuigen al staan. De trein wordt schoongemaakt door een kleine crew. Langzaam maar zeker nadert het vertrekuur, 21.10.
Maar eerst komt er nog een containertrein binnen, waarover morgen meer...

hilsen fra
Hendrik Jan

« Laatst bewerkt op: 20 July 2014, 18:33:21 door Hendrik Jan »
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #22 Gepost op: 21 July 2014, 09:01:56 »
De spoorrails op de Lofoten komen van de veenontginning die daar vroeger veel heeft plaatsgevonden.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

janarnhem55

• Offline Offline
  • vrede en alle goeds
« Reactie #23 Gepost op: 21 July 2014, 12:26:56 »
Als scandinavische modelbouwer; zo herkenbaar mooi!! dank je wel!
Scandinavië; i love it!

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #24 Gepost op: 21 July 2014, 15:12:59 »
Dit blijft een erg fraai verslag om te volgen  (y)
Succes met die gespierde mannen,die rare witte jas en je pilletjes  ;D  ;)
(wel trachten te blijven updaten he  :D )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Sander

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 21 July 2014, 16:07:32 »
Hendrik Jan,

Welke sea safari ga je doen?
Ik ben in December daar geweest. Er zit daar een Nederlander (Marten Bril). Mocht je bij hem de safari gaan doen wil je hem dan de groeten van mij doen?

Mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

nighttrain1

• BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
« Reactie #26 Gepost op: 21 July 2014, 16:56:06 »
Ojee, het begint ook bij mij te kriebelen!
Wil over 2 jaar ook die kant op, (25 jaar getrouwd).
Maar dan waarschijnlijk via Finland heen en door Noorwegen terug.

Mooi verhaal! Blijf dit volgen, wanneer komt het vervolg?
Kan niet wachten!
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

RhB-Mikey

• Lokifahrer Mikey
  • Offline Offline
  • Rhätische Bahn fan
    • Flickr
« Reactie #27 Gepost op: 21 July 2014, 18:49:36 »
Mooi land  ;D

Volgende keer dat je terug bent in Nederland wel je sensor reinigen ;) zonde van al die mooie fotos die vlekken
Lid van Vereniging Spoorgroep Zwitserland, Regio Zuidwest

klik hier voor mijn filmpjes

Bouwt aan Bahnhof Langwies

Petertrein81

• Offline Offline
  • Taurus en Vectron fan!!
« Reactie #28 Gepost op: 21 July 2014, 19:23:25 »
Nog een kleine correctie. Dienstvaardig gewicht LKAB Iore is 360 ton. De lok rijdt met een aslast van 30 ton, de wagens overigens ook.

Groet Peter,

Olav

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 22 July 2014, 08:16:51 »
Nu de internetverbinding op de Vinje-Camping te Geiranger traag maar stabiel blijft, kan ik mooi verder met mijn verhaal. Het is met 30'C toch te warm om te wandelen... ;D
Leuk dat de supermarket in het dorp open is op zondag. Helaas verkopen ze op zondag geen bier ???
Rare jongens, die Noren.
Nu heb ik een drankprobleem: 30'C en geen bier. Gelukkig is er nog koffie...

............

hilsen fra
Hendrik Jan

Dat is geen zorg maar een geluk. Bier is niet te betalen. heb je een hoop geld overgehouden.  ;D
Groeten

Olav