Een tijdje geleden zag ik in
het NS2000 draadje een heel mooi kraantje voorbij komen. Aangezien ik er wel een stuk of 4 nodig ga hebben voor op m'n spoorweghaven, had ik direct interesse. Ik moest er een tijdje op wachten, maar dat is geen probleem. En na nog langer wachten (ik heb de kit al een jaar in huis) ben ik er nu vannacht eens aan begonnen. Voor hen die denken: ja maar, ja maar... Ja, een boel dingen zijn nog niet af, maar in de nachtdienst moet ik wel wat te doen hebben...

Anyway, hier begint het mee, de kit met nog wat uitleg bij verschillende onderdelen.

Wat verder uitpakken en een mooie etsplaat komt tevoorschijn.

En een heel mooie duidelijke bouwtekening.

En de kop is eraf, de frameplaten en de dwarsverbindingen passen werkelijk perfect in elkaar.

Het dek erop, de lipjes kwamen perfect overeen, 1 dwarsverbinding had wat nabewerking nodig, deze had ik niet diep genoeg in het frame gestoken. Mijn fout.

Bufferbalk, passing is perfect, daarna kun je heel mooi de lipjes vlak vijlen.

Draaideel op frame gezet. Het is echt ongehoord, hoe goed de passing is. Je moet een geetst plaatje met lipjes rond vouwen en in de ronding leggen. Het past werkelijk perfect! De uiteinden van het rondgevouwen deel zijn half uitgevoerd en passen zo in elkaar. Het past perfect en je ziet er werkelijk niets meer van. Echt heel mooi.

Daarna een veerpakket gevouwen en gepast. Kijk eens op de eerste foto naar dat grotere etsplaatje, daar zitten de 4 veerpakketten in. Je vouwt zo'n ding uit 1 geheel. Daarna nog 4 losse plaatjes aanbrengen (hier nog niet op de foto) om de werkelijke pot op te bouwen en het is allemaal mooi vlak te vijlen daarna.

De spijker houd het veerpakket op z'n plek en kun je daarna aan beide zijden afknippen en vlak vijlen. Heel slim.
1 puntje is dat ik aan een zijde van het frame de onderzijde open moest knippen om een as in te brengen. De as is te lang om tussen het frame te krijgen. Maakt voor de functie verder niet uit en je ziet er niks van.
Het lijkt alsof ik helemaal lyrisch ben over deze kit. Nou dat ben ik ook. Ik heb nog niets eerder gebouwd van Wim Mesu, geen NS 2000 voor mij. Maar zelden heb ik een kit in handen gehad welke werkelijk zo goed in elkaar zat. Ik kan niet wachten op de nachtdienst van zo dadelijk...