Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Houten 23 Augustus 2025
door
Peter J K
Vandaag
om 23:22:40
Ik ben aan het opruimen.
door
nighttrain1
Vandaag
om 23:22:17
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0
door
Stefan88
Vandaag
om 23:21:31
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
nighttrain1
Vandaag
om 23:13:57
mitropa rijtuig
door
Stefan88
Vandaag
om 23:11:35
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 23:04:15
Goederenloods Zandvoort
door
nighttrain1
Vandaag
om 22:56:17
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
keesg
Vandaag
om 22:50:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 22:41:34
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 22:21:46
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
door
MOVisser
Vandaag
om 22:07:07
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 21:48:46
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok
door
Felix de Groen
Vandaag
om 21:40:58
wat is het merk van deze bochtwissel
door
arwin
Vandaag
om 21:39:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
Vandaag
om 21:20:05
schok bij vertrek
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:14:18
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
AP3737
Vandaag
om 20:09:19
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
Treinbestuurder
Vandaag
om 19:47:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
defender
Vandaag
om 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw.
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:17:42
Ronald doet de Fork Challenge!
door
hervé
Vandaag
om 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025
door
VictorPM
Vandaag
om 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 16:15:10
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001
door
Dirk
Vandaag
om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad
door
MaraNCS
Vandaag
om 15:45:56
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Kortsluiting bij één kant op rijden, andere kant niet
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Kortsluiting bij één kant op rijden, andere kant niet (gelezen 1924 keer)
WeKra
Offline
Berichten: 1404
Kortsluiting bij één kant op rijden, andere kant niet
«
Gepost op:
25 June 2014, 23:21:57 »
Hey allemaal,
Ik heb een raar geval waarvan ik de logica (nog) niet snap.
Ik heb een Roco H0e locje, de 33201. Het locje is analoog maar met enig precisiewerk heb ik een Lokpilot 4.0 micro erop gelast. Bij het proefrijden gebeurt iets vreemds. (Als het locje al rijdt... dan is het alsnog drama: er zijn 2 opties: ONTIEGELIJK HARD of stilstaan. Zelfs met CV 5 op 2 is het precies hetzelfde... Maar dat terzijde)
Het locje loopt achteruit, (HARD!), maar als ik de knop omzet de andere richting op, breekt de multimaus af, hoor ik het typische geluid en krijg ik de melding kortsluiting. Ik heb al een plakbandje op het stukje metaal wat het chassis raakte geplakt, maar het is voor mij niet logisch waarom het locje de ene kant op wél rijdt, en de andere kant korstluiting veroorzaakt.
Wie kan me hierbij helpen en toelichting geven op de voor mij nog onbekende wondere wereld van de decoders. Ten overvloede: Uiteraard heb ik de bedrading nagelopen en geen breukjes of ongeïsoleerde stukjes gevonden
Alvast bedankt!
Wes
«
Laatst bewerkt op: 25 June 2014, 23:26:15 door WeKra
»
Gelogd
Check ook mijn
Facebook
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7820
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Kortsluiting bij één kant op rijden, andere kant niet
«
Reactie #1 Gepost op:
25 June 2014, 23:38:10 »
Tengevolge van het verkeerd installeren van de decoder in de loc, waarschijnlijk doordat de motoraansluiting niet geisoleerd zijn van de railspanning (locframe) is nu de decoder overleden. Niet kunnen regelen van de snelheid wijst op een defect in de motoraanstuur transistoren, (uitgefikt).
Dus voor de decoder R.I.P.
Groetjes
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
zuylen
Offline
Berichten: 4517
Re: Kortsluiting bij één kant op rijden, andere kant niet
«
Reactie #2 Gepost op:
26 June 2014, 08:25:16 »
Als je de bon nog hebt, kopie maken en opsturen naar de decoderfabrikant.
Gelogd
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
ivanzon
Offline
Berichten: 1595
Re: Kortsluiting bij één kant op rijden, andere kant niet
«
Reactie #3 Gepost op:
26 June 2014, 08:39:48 »
Even snel met Google Image search gekeken, en dat ding is een mijnenveld wat kortsluiten betreft.
Kan je meten of je ballast verbonden is met het motor frame? En probeer ook of de boel contact maakt als de motor beweegt door torsie in de aandrijving.
Een andere mogelijkheid is dat er een winding contact maakt met de as en dat die veer in de as de ballast raakt bij wisselen van rij richting
Sent from my RM-821_eu_netherlands_315 using Tapatalk
Gelogd
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7820
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Kortsluiting bij één kant op rijden, andere kant niet
«
Reactie #4 Gepost op:
26 June 2014, 09:05:39 »
Heeft niets met de ballast te maken, gaat alleen maar om de koolborstels en of 1 van deze verbonden is met het locframe, wat bij analoog en bij de meeste locs standaard is.
Groetjes
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
zuylen
Offline
Berichten: 4517
Re: Kortsluiting bij één kant op rijden, andere kant niet
«
Reactie #5 Gepost op:
26 June 2014, 09:39:27 »
Het is mij ook een keer overkomen dat een loc decoder
de geest gaf omdat ik niet goed gekeken had of er aan een kant van het loc frame contact was. Je raadt het al....dat was het geval. In ieder geval gebeurt dat mij niet nogmaals.
Gelogd
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
ivanzon
Offline
Berichten: 1595
Re: Kortsluiting bij één kant op rijden, andere kant niet
«
Reactie #6 Gepost op:
26 June 2014, 10:52:53 »
Handleiding op
www.hp-pfeiffer.de
volgen. Loc is aandrijving technisch te vergelijken met de Roco 98.7 maar met andere locatie van de ballast.
Sent from my RM-821_eu_netherlands_315 using Tapatalk
Gelogd
WeKra
Offline
Berichten: 1404
Re: Kortsluiting bij één kant op rijden, andere kant niet
«
Reactie #7 Gepost op:
27 June 2014, 20:07:11 »
Hallo allemaal,
Hartelijk dank voor alle reacties!
Ik heb de proef op de som genomen: Een andere decoder in gepropt en nu rijdt-ie wel lekker. De andere decoder was al gedoneerd door een andere loc maar daar zal de fout in hebben gezeten. Het heeft niets met ballast te maken, die ligt er immers nog niet
Maar nu wel twee andere punten:
1: De decoder wordt érg warm. Hoort dit? Zonee, wat eraan te doen?
2: De loc loopt erg schokkerig. Wieltjes, stroomafnames en de railstaven écht heel goed gepoetst wat deels helpt, maar nog niet soepel en rustig doet laten rijden. Oplossingen hiervoor?
Groet,
Wes
Gelogd
Check ook mijn
Facebook
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9885
Re: Kortsluiting bij één kant op rijden, andere kant niet
«
Reactie #8 Gepost op:
27 June 2014, 23:31:27 »
stroomafname doorknopen met wagentjes erachter of kijken of je dr een powerpack (overbruggingscondensatoren) in kunt sleutelen, maar juist in de locjes waarin je zoiets nodig hebt past dat nooit.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
phdirk
Offline
Berichten: 1943
Re: Kortsluiting bij één kant op rijden, andere kant niet
«
Reactie #9 Gepost op:
28 June 2014, 14:32:50 »
Hallo Wes,
Je zou nog kunnen proberen de decoder te tunen. Bij een LokPilot 4 kun je daarvoor de autotunefunctie gebruiken. Vanuit de waarden die je dan krijgt kun je, zonodig, de zaak handmatig nog bijtunen.
Gelogd
Met beste groeten,
Dirk Meijer
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26665
Re: Kortsluiting bij één kant op rijden, andere kant niet
«
Reactie #10 Gepost op:
28 June 2014, 16:55:25 »
Citaat van: WeKra op 27 June 2014, 20:07:11
1: De decoder wordt érg warm. Hoort dit? Zonee, wat eraan te doen?
Dat zou kunnen betekenen dat er toch nog ergens een ongewenste verbinding zit.
Heb je, met de decoder eruit, wel gecontroleerd of er nergens meer een verbinding tussen motor en stroomafname zit?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re: Kortsluiting bij één kant op rijden, andere kant niet
«
Reactie #11 Gepost op:
30 June 2014, 15:35:02 »
En zijn de condensatoren eruit? Deze kunnen ook vermogen snoepen en slecht rijgedrag geven.
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Kortsluiting bij één kant op rijden, andere kant niet