Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
PCC tram en wat gefrutsel er bij
door
Eef7260
Vandaag
om 21:52:54
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
moonlicht
Vandaag
om 21:29:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
door
GerardvV
Vandaag
om 21:25:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 21:21:01
NS 8100 in 0
door
moonlicht
Vandaag
om 20:40:34
Pfarrerwinkel bahn
door
Wim Vink
Vandaag
om 20:30:59
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 20:12:26
3 januari NVBS oliebollenrit
door
KNed
Vandaag
om 19:24:20
Kersttrein
door
008200
Vandaag
om 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
door
Frans Peeters
Vandaag
om 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²)
door
Rico [momfer]
Vandaag
om 18:44:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
niels1093
Vandaag
om 18:38:05
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
door
Huup
Vandaag
om 18:37:56
Rondom Charlois
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 18:08:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 16:45:42
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0
door
Mark D.
Vandaag
om 16:30:02
Onshape gebruikersgroep
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 16:11:45
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg
door
Jelmer
Vandaag
om 15:58:01
De spoorhaven van Zuidbarge.
door
cor_b
Vandaag
om 15:46:17
blablabla
door
Duikeend
Vandaag
om 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
R1954
Vandaag
om 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
roco
Vandaag
om 15:06:54
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:05:52
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 12:57:20
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 12:39:17
Rivarossi br 56 HR2891S
door
Stefan88
Vandaag
om 12:26:49
Roco 2026
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 12:22:41
13 december modelspoorbeurs Houten
door
Florisw
Vandaag
om 12:08:21
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
741230
Vandaag
om 12:06:18
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:55:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Kortsluiting bij één kant op rijden, andere kant niet
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Kortsluiting bij één kant op rijden, andere kant niet (gelezen 1974 keer)
WeKra
Offline
Berichten: 1383
Kortsluiting bij één kant op rijden, andere kant niet
«
Gepost op:
25 June 2014, 23:21:57 »
Hey allemaal,
Ik heb een raar geval waarvan ik de logica (nog) niet snap.
Ik heb een Roco H0e locje, de 33201. Het locje is analoog maar met enig precisiewerk heb ik een Lokpilot 4.0 micro erop gelast. Bij het proefrijden gebeurt iets vreemds. (Als het locje al rijdt... dan is het alsnog drama: er zijn 2 opties: ONTIEGELIJK HARD of stilstaan. Zelfs met CV 5 op 2 is het precies hetzelfde... Maar dat terzijde)
Het locje loopt achteruit, (HARD!), maar als ik de knop omzet de andere richting op, breekt de multimaus af, hoor ik het typische geluid en krijg ik de melding kortsluiting. Ik heb al een plakbandje op het stukje metaal wat het chassis raakte geplakt, maar het is voor mij niet logisch waarom het locje de ene kant op wél rijdt, en de andere kant korstluiting veroorzaakt.
Wie kan me hierbij helpen en toelichting geven op de voor mij nog onbekende wondere wereld van de decoders. Ten overvloede: Uiteraard heb ik de bedrading nagelopen en geen breukjes of ongeïsoleerde stukjes gevonden
Alvast bedankt!
Wes
«
Laatst bewerkt op: 25 June 2014, 23:26:15 door WeKra
»
Gelogd
Check ook mijn
Facebook
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7819
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Kortsluiting bij één kant op rijden, andere kant niet
«
Reactie #1 Gepost op:
25 June 2014, 23:38:10 »
Tengevolge van het verkeerd installeren van de decoder in de loc, waarschijnlijk doordat de motoraansluiting niet geisoleerd zijn van de railspanning (locframe) is nu de decoder overleden. Niet kunnen regelen van de snelheid wijst op een defect in de motoraanstuur transistoren, (uitgefikt).
Dus voor de decoder R.I.P.
Groetjes
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
zuylen
Offline
Berichten: 4512
Re: Kortsluiting bij één kant op rijden, andere kant niet
«
Reactie #2 Gepost op:
26 June 2014, 08:25:16 »
Als je de bon nog hebt, kopie maken en opsturen naar de decoderfabrikant.
Gelogd
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
ivanzon
Offline
Berichten: 1587
Re: Kortsluiting bij één kant op rijden, andere kant niet
«
Reactie #3 Gepost op:
26 June 2014, 08:39:48 »
Even snel met Google Image search gekeken, en dat ding is een mijnenveld wat kortsluiten betreft.
Kan je meten of je ballast verbonden is met het motor frame? En probeer ook of de boel contact maakt als de motor beweegt door torsie in de aandrijving.
Een andere mogelijkheid is dat er een winding contact maakt met de as en dat die veer in de as de ballast raakt bij wisselen van rij richting
Sent from my RM-821_eu_netherlands_315 using Tapatalk
Gelogd
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7819
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Kortsluiting bij één kant op rijden, andere kant niet
«
Reactie #4 Gepost op:
26 June 2014, 09:05:39 »
Heeft niets met de ballast te maken, gaat alleen maar om de koolborstels en of 1 van deze verbonden is met het locframe, wat bij analoog en bij de meeste locs standaard is.
Groetjes
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
zuylen
Offline
Berichten: 4512
Re: Kortsluiting bij één kant op rijden, andere kant niet
«
Reactie #5 Gepost op:
26 June 2014, 09:39:27 »
Het is mij ook een keer overkomen dat een loc decoder
de geest gaf omdat ik niet goed gekeken had of er aan een kant van het loc frame contact was. Je raadt het al....dat was het geval. In ieder geval gebeurt dat mij niet nogmaals.
Gelogd
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
ivanzon
Offline
Berichten: 1587
Re: Kortsluiting bij één kant op rijden, andere kant niet
«
Reactie #6 Gepost op:
26 June 2014, 10:52:53 »
Handleiding op
www.hp-pfeiffer.de
volgen. Loc is aandrijving technisch te vergelijken met de Roco 98.7 maar met andere locatie van de ballast.
Sent from my RM-821_eu_netherlands_315 using Tapatalk
Gelogd
WeKra
Offline
Berichten: 1383
Re: Kortsluiting bij één kant op rijden, andere kant niet
«
Reactie #7 Gepost op:
27 June 2014, 20:07:11 »
Hallo allemaal,
Hartelijk dank voor alle reacties!
Ik heb de proef op de som genomen: Een andere decoder in gepropt en nu rijdt-ie wel lekker. De andere decoder was al gedoneerd door een andere loc maar daar zal de fout in hebben gezeten. Het heeft niets met ballast te maken, die ligt er immers nog niet
Maar nu wel twee andere punten:
1: De decoder wordt érg warm. Hoort dit? Zonee, wat eraan te doen?
2: De loc loopt erg schokkerig. Wieltjes, stroomafnames en de railstaven écht heel goed gepoetst wat deels helpt, maar nog niet soepel en rustig doet laten rijden. Oplossingen hiervoor?
Groet,
Wes
Gelogd
Check ook mijn
Facebook
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9893
Re: Kortsluiting bij één kant op rijden, andere kant niet
«
Reactie #8 Gepost op:
27 June 2014, 23:31:27 »
stroomafname doorknopen met wagentjes erachter of kijken of je dr een powerpack (overbruggingscondensatoren) in kunt sleutelen, maar juist in de locjes waarin je zoiets nodig hebt past dat nooit.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
phdirk
Offline
Berichten: 1970
Re: Kortsluiting bij één kant op rijden, andere kant niet
«
Reactie #9 Gepost op:
28 June 2014, 14:32:50 »
Hallo Wes,
Je zou nog kunnen proberen de decoder te tunen. Bij een LokPilot 4 kun je daarvoor de autotunefunctie gebruiken. Vanuit de waarden die je dan krijgt kun je, zonodig, de zaak handmatig nog bijtunen.
Gelogd
Met beste groeten,
Dirk Meijer
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27031
Re: Kortsluiting bij één kant op rijden, andere kant niet
«
Reactie #10 Gepost op:
28 June 2014, 16:55:25 »
Citaat van: WeKra op 27 June 2014, 20:07:11
1: De decoder wordt érg warm. Hoort dit? Zonee, wat eraan te doen?
Dat zou kunnen betekenen dat er toch nog ergens een ongewenste verbinding zit.
Heb je, met de decoder eruit, wel gecontroleerd of er nergens meer een verbinding tussen motor en stroomafname zit?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4655
Re: Kortsluiting bij één kant op rijden, andere kant niet
«
Reactie #11 Gepost op:
30 June 2014, 15:35:02 »
En zijn de condensatoren eruit? Deze kunnen ook vermogen snoepen en slecht rijgedrag geven.
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Kortsluiting bij één kant op rijden, andere kant niet