Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
Vandaag om 19:49:44
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:40:08
Sikje 225 door timtrein
Vandaag om 19:36:42
digitaal veranderd in 15 jaar door saskia
Vandaag om 19:30:38
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
Vandaag om 19:29:54
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:13:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Prutsert
Vandaag om 18:44:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:23:00
Aachenau West door wob
Vandaag om 18:05:46
DCM motor van Märklin demonteren. door Bahn-AG
Vandaag om 18:00:57
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
Vandaag om 15:12:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
Vandaag om 14:22:42
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:41:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56

Auteur Topic: H0 Fleischmann baan plan 3.3 x 1.6m "Bethel" de bouw  (gelezen 4253 keer)

toproy

• Offline Offline
H0 Fleischmann baan plan 3.3 x 1.6m "Bethel" de bouw
« Gepost op: 18 June 2014, 23:06:52 »
Eindelijk.. Ik heb de moed verzameld om te beginnen met de bouw. Nou ja, het is gewoon druk geweest. :-[. Ik heb een frame gebouwd van 10x2cm vuren hout op hoogte gehouden (80cm) door 4,4x4,4cm poten. Daarop bouw ik met 1cm dik constructieplaat een profiel van het spoor waarop ik ruimte over heb om hoogte te creeren.

Een eerste probeersel, en zoethouder voor de kleine machinist.

Dit is het frame wat ik heb gebouwd. Nu het staat zit ik alweer te overwegen om het aan te passen en het meer modulair te maken, hierover heb ik meer voors dan tegens op het forum gelezen. Hierover moet ik me eens goed gaan bezinnen.

Zoals jullie kunnen zien zal dit geen snel proces worden, zeker omdat ik hier en daar wat wil experimenteren.
Overigens zit ik ook te overwegen om de tafel hybride te maken, het voorste gedeelte een gesloten tafel en het achterste deel een frame constructie. Zo blijven de achterste sporen bereikbaar bij onderhoud en noodgevallen.

Mvgr Roy 

Thai-Bundesbahn

• Offline Offline
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: H0 Fleischmann baan plan 3.3 x 1.6m "Bethel" de bouw
« Reactie #1 Gepost op: 19 June 2014, 03:48:04 »
Dag Roy,

Heel veel succes met de bouw van jullie modelspoorbaan.

Enige input die ik je tot nu zou willen geven is dat de 1 cm dikke constructie plaat niet echt geschikt is om je stijgingen te gaan maken. Het materiaal moet kunnen buigen als je het mooi vloeiend wil laten verlopen.

Ik vroeg me af waarom je het modulair zou willen bouwen. Ga je binnenkort verhuizen? Of wil je de baan meenemen op exposities? Zelf heb ik ook met de gedachte rondgelopen om modulair te gaan bouwen. Ik heb er vanaf gezien. Enigste voordeel wat ik zag was dat ik componenten "remote" kan gaan bouwen en vervolgens netjes terug inbouw. Dat inbouwen baarde me juist grote zorgen. Het moet precies passen!

Veel plezier!

Ed

Herwim Frank

• Offline Offline
  • De Franklin Rail Compagnie
« Reactie #2 Gepost op: 19 June 2014, 08:02:21 »
Hallo Roy

Aller eerst succes met de bouw van je modelspoor baan.
Inderdaad ben ik het eens met Ed dat het houd wat jij gebruikt voor je railplan wel aan de dikke kant is
en ook nog stug.
verder het is een keuze die je moet maken en die verschillende uitgangs punten kent om wel of niet modulair
te willen bouwen.
Modulair is niet alleen gebruikelijk bij verhuizingen of meeneem mogelijkheden naar een beurs.
Modulair is ook heel geschikt om juist delen los te kunnen maken en om die dan apart te kunnen verwerken.
Maar het punt is wel dat je bij de bouw ervoor moet zorgen dat de railovergangen zo goed mogelijk strak
tegen elkaar aan staan, maar daar zijn technieken voor.

Maar goed stel je wilt de modelspoor niet mee nemen en je gaat ook voorlopig in lengte van jaren niet verhuizen.
dan kan je zeker overwegen om de opbouw uit één stuk te maken.
Maar ook dan is er een struikelblok waar je op moet letten en volgens mij had je dat al door.
Je moet overal bij kunnen dus zoals jij dat noemt "hybride te maken, het voorste gedeelte een gesloten tafel en het achterste deel een frame constructie. Zo blijven de achterste sporen bereikbaar bij onderhoud en noodgevallen." dat is inderdaad een mogelijkheid.
Wat ik zou doen dat is een deel met een open constructie met name dat deel waar de bergen en klimtrajecten komen en een voorste deel vast maar maak dat ook weer niet groter dan nodig.
Open constructie is erg goed om diepte verschillen in je landschap te maken, riviertjes, bergen etc.

Maar dan is er nog een optie waarbij al deze opgenoemde mogelijkheden een pluspunt worden.
En dat is de tafel verrijdbaar te maken, ook daar zijn diverse mogelijkheden voor betekend wel dat je je reeds
gebouwde poten eraf moet halen eventueel inkorten en een wiel er onder van minimaal 5cm doorsnede.
Waarom niet kleinere wielen, in de praktijk rijd dit stugger en lopen gouw vast als je bij het rijden een verdwaald
snoer op de grond tegen komt.

Ik weet niet hoe je totale oppervlak van je kamer is maar als je de tafel niet van muur tot muur hebt gebouwd
kan je je tafel in z'n geheel een kwartslag draaien meer hoeft niet.
Heb je een tafel die je wel van muur tot muur wil dan zou je kunnen overwegen om de totale breedte te maken
uit twee verrijdbare delen.

Ik spreek uit ervaring met dit alles en heb al verschillende malen bepaalde dingen moeten veranderen om tot deze
mening te komen.
Toevallig ga ik binnen kort op dezelfde manier aan de gang voor een mede hobbyist hier op de site Koen Frijlink
Zijn topic wordt binnen kort aangepast en gaat hij met een klein beetje hulp van mijn zijde ook een beschrijving maken van zijn nieuwe opbouw van zijn baan "MIDLAND"

Ik zag dat je in Amersfoort woont dat is niet zover van Bilthoven als je wilt staat mijn deur altijd open om te
komen keuvelen over deze geweldige hobby.
Ikzelf heb niet de mogelijkheid om makkelijk naar iemand anders te gaan daar ik niet zo heel mobiel ben behalve dan mijn scootmobiel maar verder rijd ik in huis in een rolstoel.
Mocht je dit willen dan graag even een afspraak via Pb tje.
Veel succes verder
Gr,
Herwim Frank
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

MarcNL

• 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
    • foto's op Imgur
« Reactie #3 Gepost op: 19 June 2014, 12:54:51 »
.....En dat is de tafel verrijdbaar te maken, ...

Dat kan ik ook alleen maar aanraden.

Voorwaarde is natuurlijk wel dat je de tafel "ergens naar toe" kunt rijden, dus dat hij niet van muur tot muur loopt.

Mijn modelbaan bv. is 7,2 x 0,6 m.
Hij staat op 10 poten + wielen, en is over laminaat heel licht te verrijden.

Zelfs bij zo'n smalle baan blijkt het vaak handig als je er aan de achterkant bij kunt.
60 cm over de baan heen reiken om aan een klein te detail te werken is wel te doen, maar het werkt altijd minder prettig en nauwkeurig dan als je er kort bij kunt.

Ik beschik over een zolder vsn 11x6 m, en zou theoretisch helemaal rond kunnen (2 lange stukken van 11 m en 2 korte van 6 m)
Maar daar heb ik bewust niet voor gekozen omdat ik dat qua tijd toch niet volgebouwd krijg.
Ik bouw nl. liever dan ik rij.
« Laatst bewerkt op: 19 June 2014, 21:32:55 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

toproy

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 21 June 2014, 15:55:20 »
Dag heren,

Dank jullie wel voor de kritische reacties, deze zetten mij goed aan het denken ;-).

Ten eerste moet ik iets bekennen..  ::) ik heb eergister de tafel uit elkaar gehaald en ben begonnen om modules te bouwen. De bedoeling is dat het linker deel van de baan een module wordt van 90 x 90, Het grote gedeelte heb ik verdeelt in 4 elementen van 80 x 116 die ik naar ontwikkeling kan inzetten. Op deze manier wil ik ook wat flexibiliteit houden indien mijn zoon in de toekomst een grotere kamer zou willen.

Het klopt wat jullie zeggen dat de constructie plaat erg dik en stug is. Het is dan ook niet te bedoel om de hellingen ermee te maken maar eerder de basis voor de waarop de hellingen komen. Eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat ik nog niet 100% zeker ben hoe ik de hellingen ga uitvoeren. Met houten spanten, schroefdraad of schuim. Met dat laatste ga ik een experimenten uitvoeren met pur schuim. Eerst wil ik met pur de vorm maken, laten uitwerken en dan proberen of het nog goed bewerkbaar is en bovenal ook nog stevig genoeg. Ik had al bij een grote bouwketen gekeken voor "dat blauwe schuim" maar dat hadden ze niet, vandaar dat experiment met pur wat ik nog had liggen.

De tafel die ik heb gebouwd aan het bouwen ben loopt van muur tot muur, echt verplaatsen dmv van wielen zal nog wat meer complicaties hebben/geven maar ik zie wel in wat de voordelen zijn om dat uit te voeren. Alleen de ruimte waar de tafel naar toe zou kunnen rijden is ook beperkt.

Ik heb even gespiekt op het oude lijntje van Koen. Ik zag al dat hij dingen had gedaan waar hij nu spijt van had, interessant om een keer goed te lezen en overweeg "de nieuwe Midland" te gaan volgen voor inspiratie.

Ik ga weer naar boven, tijd voor een uurtje "therapie met hout"  ;)

prettig weekend

Roy

De machinist inspecteert mijn werk
« Laatst bewerkt op: 21 June 2014, 16:00:43 door toproy »

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 21 June 2014, 17:01:39 »
Hallo Roy

Fijn te horen dat je wat aan onze tips wat hebt.
Ik lees dat je de nieuwe topic van Koen wil gaan volgen, ik kan je zeggen dat dat nog wel
een tijd kan duren.
Ik begeleid Koen hierbij heb ook een ontwerp voor hem gemaakt maar de beschrijving in zijn
topic zal pas eind van het jaar zijn begreep ik daar hij nog een paar andere prioriteiten heeft.

Ik ben te vroeg met mijn opmerking, ik zie dat Koen toch met een eerste opzetje is begonnen.
Tevens heeft hij mij gevraagd de eerste tekeningen te plaatsen
.

Maar je zou ook in mijn topic kunnen kijken onder het hoofdstuk banen of diorama's het heet
"Herwim verteld over een vernieuwde moduulbaan De Franklin Rail Compagnie"
Als je meer wil weten stuur dan een Pb tje
succes
gr,
Herwim
« Laatst bewerkt op: 21 June 2014, 17:13:55 door Herwim Frank »

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

toproy

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 21 June 2014, 17:24:43 »
Zo. Hout therapie gehad. Ik zie langzaam weer contouren van een tafel. Grz Roy

Verstuurd vanaf mijn GT-i8190 met Tapatalk

toproy

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 21 June 2014, 17:25:10 »
Zo. Hout therapie gehad. Ik zie langzaam weer contouren van een tafel. Grz Roy

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #8 Gepost op: 21 June 2014, 17:27:16 »
Wordt het een speelbaan voor je zoon of een module baan want dat verschilt wel in opbouw.
80 cm lijkt me breed voor een modulemaat.

Overigens ben ik begonnen met de herstart maar zoals gezegd gaat het niet snel.

Wat hout betreft ben je al verder dan ik, heb nog geen balkje staan.

Groet Koen.
« Laatst bewerkt op: 21 June 2014, 17:29:01 door Koen Frijlink »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

toproy

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 21 June 2014, 20:26:14 »
Dag Koen,
Ik had al zo'n vermoeden dat ik me niet aan de standaard van modulebouw hield. Ik denk dat ik eerder kan antwoorden dat het een "speel"tafel wordt dan een module alhoewel dat speel-element een beetje een bijsmaakje heeft. Ik ga me in de tussentijd bezig houden met je oude topic en hoop snel meer te lezen over je samenwerking met Herwim.

Succes.  Roy

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #10 Gepost op: 22 June 2014, 11:46:24 »
Ongeacht wat het word,het is wel breed/diep 80 cm.
Als dat vrij komt te staan zodat je er rondom heen kan lopen dan heb je straks met bouwen en aankleden een aardig probleem.
Je kan dat blauwe schuim niet vinden ?
Over welk heb je dan,want dat is er in dunne platen en in dik formaat.
Ik denk persoonlijk overigens dat pru schuim niet echt gaat werken,dat spul zet erg uit en zal dus altijd groter worden dan dat je wil,en dus onvermijdelijk meer bedekken dan gewenst is.
En dat geeft je dan weer extra werk om het teveel aan pur weer weg te krijgen   ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

toproy

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 23 June 2014, 00:46:37 »
Hey Tijgerrrrrrrrnootje, (sorry, kon het niet laten  8))

Ik ben het met je eens dat het een uitdaging zou kunnen worden. Maar moet ik er bij zeggen dat ik vroeger ook een baan had die dieper was en daar was dat niet direct een probleem met aankleden, misschien ook wel omdat mijn ouders daar het eea bij hebben geholpen. ::)

Inmiddels is het zoeken naar het blauwe schuim een stuk gemakkelijker geworden nu het een naam heeft: Styridur.
Ik las het topic van Koen en zag dat hij er helemaal los mee was gegaan en toen ik verder las kwam ik die naam tegen en ook dat het in het grijs verkrijgbaar is bij kwantum een goedkope van alles en nog wat winkel.

Ik weet ook nog niet of pur het gewenste resultaat gaat bieden. Ik ga eens een lijntje leggen en kijken hoe het uit hard en of ik daar mijn voordeel me kan behalen. Ik heb het in het verleden een keer gebruikt om een schouw mee af te dichten. Op een gegeven moment had ik meer pur op de vloer en schouw dan in het gat. :P Ik weet dus dat dat een hels karwei is om overtollig pur weg te krijgen hahahaha. Ik heb er ook van geleerd dat het behoorlijk stevig is na het uitharden en dat is eigenlijk de reden dat ik dit wilde proberen, in een veilige omgeving.

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 23 June 2014, 06:49:52 »
Hallo Roy

Ik lees hierboven ergens dat je aan het nadenken bent over hoe je de basis wilt uitvoeren om daar later weer  de bergen op te kunnen maken.
Ik lees de opmerking over spanten, gaas en blauwschuim, nu ben ik benieuwd wat je precies met blauw schuim bedoelt.
Het is tegenwoordig gebruikelijk dat je de ondergrond van je hele tafel oppervlak met bijv. open systeem maakt van vuren latten maar wat ik verder ga vertellen geld ook voor dichte tafels waarop later klim en hoogte verschillen worden aangebracht.

Daar overheen op stukken waar geen hellingen, bergen of andere hoogte verschillen komen gewoon vlakke plaat neerlegt (bijv 6mm multiplex of iets dergelijks)
Plekken waarbij opgangen, bergen en andere hoogte verschillen moeten komen in je railplan maakt men vaak door stroken (bijv multiplex ) van ± 3,5cm breed recht of in bochten te laten lopen.
Al deze vlakke, hoge en andere klimpartijen worden dan belegt met een goedkope blauwe schuimplaat die in pakken bij de doe het zelf markten redelijk te verkrijgen zijn (ik haalde deze altijd bij Gamma)
Deze platen zijn blauw ± 3mm dik of groen en dan zijn ze wat dikker.

Wat ook mogelijk is zijn de mooie bekende schuimplaat 300 (blauwplaat genoemd) toevallig ook weer die naam blauw maar wel van een heel andere kwaliteit.
Deze platen zijn in verschillende dikten verkrijgbaar en hebben ook nog een ander doel.
Blauw Plaat zijn hele mooie platen die heel makkelijk te versnijden zijn en ook heel goed te gebruiken als
scannery product bijv het maken van grotere oppervlakten waarin je bijv belgische kasseiën stempeld, muren van gebouwen etc. 

Vervolgens moet je inderdaad voor je bergen de keuze gaan maken gaas of spanten.
Ik denk dat allebei gemengd goed mogelijk is, zelf heb ik dat bij vele oudere banen veel toegepast.
Daarna werd veel gebruik gemaakt van Purschuim uit die spuitbussen, bij het uitharden begint dit inderdaad uit te dijen en verschijnen er aan de oppervlakte gladde bobbels.
Maar als Purschuim is uitgehard en dat gaat best vlug is het reuze makkelijk in vorm te snijden met bijv een groot keukenmes.
Natuurlijk zijn er nog meer manieren om dit alles te verwezenlijken maar de hierboven beschreven technieken bevallen heel goed.

Blauw Plaat is te verkrijgen bij de Fa Harolds in Rotterdam
Telf : nr.010-4120512
Site: www.harolds.nl

Schuim onderplaat en Purschuim bij Gamma

Voorbeeld schuimplaat 300 (blauwplaat genoemd) kan je zien in mijn topic Herwim verteld etc. onder banen en diorama's op de site.

Zo, ik ben me ervan bewust dat je al meerdere banen in het verleden heb opgezet en veel van mijn beschreven
mogelijkheden misschien al lang bij je bekent zijn.
Het spijt me dan dat ik wat lang uitwijk over deze materie maar dat hoort bij mijn passie voor deze hobby en graag mijn ervaring ook negatieve ervaring graag deel met anderen.

gr,
Herwim
« Laatst bewerkt op: 23 June 2014, 06:53:03 door Herwim Frank »

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

toproy

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 23 June 2014, 09:08:06 »
Dag HerwiM,

Ik heb in het verleden (25jr geleden) met mijn ouders een baan gebouwd. In principe ga ik het nu alleen doen. Dus dat is een mooie gelegenheid om opnieuw naar de technieken te kijken. Daarom vindt ik het absoluut niet erg dat je zoveel info deelt. Daardoor wordt ik gestimuleerd om ideeën die ik had opnieuw tegen het licht te houden.
Overigens wil ik je ook een compliment geven over de kasseien die je hebt gemaakt. Die zien er echt mooi uit.

Ook heb ik nu een naampje voor dat blauwe schuim wat ik zocht: Styridur, met dank aan Koen :-).

Verstuurd vanaf mijn GT-I8190 met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 23 June 2014, 09:13:23 door toproy »

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 13 July 2014, 13:23:18 »
Hallo Roy

Geen zin meer om te bouwen of houd het Nederlands Elftal je teveel bezig.
Ben benieuwd naar de volgende stappen.
gr,
Herwim

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor