Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 21:51:06
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 21:49:16
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 21:48:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:31:30
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 21:08:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
  

Auteur Topic: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua  (gelezen 6812 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
« Gepost op: 18 June 2014, 09:36:54 »
Hier weer eens een samenstelling. De INT296/297 heeft door de jaren heen een zeer wisselende samenstelling gehad, wat ook al op het forum veel is besproken. En met recht, want het is een korte, afwisselende trein. Hier de versie van 1976, winter. Dan reed deze alleen naar Maastricht met een koerswagen uit Genua en twee NS rijtuigen uit Basel. Een leuke foto van de int297 (zuidwaarts) vind je hier: int297 1976
De samenstelling is met modellen van de laatste jaren goed samen te stellen. Naar de NMBS reeks 60 zul je wel ff moeten zoeken, maar B-models heeft er aardig wat gemaakt.

dirkjan
« Laatst bewerkt op: 18 June 2014, 09:39:55 door Falkenberg »

Patrick Boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2629
Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
« Reactie #1 Gepost op: 18 June 2014, 21:29:10 »
Het is zeker een leuk en kort treintje  (y)

Ik zal eens kijken of ik deze ook kan samen stellen.



Groet Patrick
Patrick is op 22 mei 2017 overleden.

A man's got to know his limitations!!!

Davy Beumer

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
« Reactie #2 Gepost op: 18 June 2014, 21:54:47 »
Goed initiatief DirkJan

Na die foto gezien te hebben van Hans Wiskerke, kon ik het ook niet nalaten dit treintje na te bootsen:

Dat zag er dan zo uit op mijn Ardeense modelbaantje in aanleg:


Trekkracht is de NMBS 6020 van het merk Van Biervliet.
Een lok van stelplaats St Ghislain volgens de opschriften, maar welke met zekerheid in de jaren '80 ook voor Ronet heeft gereden.
Of de lok ook voor Kinkempois heeft dienstgedaan??? Maar hé, het is maar een nummer.
De rijtuigen zijn van Roco en Artitec.

Inmiddels...ben ik een jaartje verder en begint de modelbaan er hier ook heel anders uit te zien...
Maar dat staat los van dit draadje!

Groetjes Davy

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
« Reactie #3 Gepost op: 19 June 2014, 09:25:32 »
Dat ziet er zo leuk uit Davy. Inderdaad heeft Van Biervliet alleen een gele 6000 van Kinkempois uitgebracht, dus wordt het helaas eentje van een andere stelplaats. Als je de trein in de Ardennen nabootst, moeten er nog een Bc en een B van de FS vanaf Luik in de trein. Blijft het toch een kort treintje met 5 rijtuigen.

Ben wel benieuwd naar je vorderingen van je baantje.

dirkjan

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8529
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
« Reactie #4 Gepost op: 19 June 2014, 10:25:18 »
Ha! Hoef ik alleen nog een Belg te bemachtigen  :)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
« Reactie #5 Gepost op: 19 June 2014, 11:32:56 »
Nou, die wonen dichtbij jou  ;D

foutje hersteld, Davy bedankt, t is inderdaad Van Biervliet, niet B-models die de 6000 heeft gemaakt

dirkjan

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
« Reactie #6 Gepost op: 19 June 2014, 11:47:25 »
Goed initiatief DirkJan

Na die foto gezien te hebben van Hans Wiskerke, kon ik het ook niet nalaten dit treintje na te bootsen:

Dat zag er dan zo uit op mijn Ardeense modelbaantje in aanleg:


Inmiddels...ben ik een jaartje verder en begint de modelbaan er hier ook heel anders uit te zien...

Dag Davy,

Ik hoop dat uiteindelijk jouw modelbaan er inderdaad anders uit gaat zien! Zulke knotsen van schroeven met ringen midden in de rail om de boel te bevestigen lijken mij écht niet nodig. Er zijn heel wat kleinere schroefjes verkrijgbaar waardoor je tussen de rails daarvan bijna niets ziet.

Ik lees "nogal eens" van tweerailers die zich ergeren aan puntcontacten in Märklinrails, maar dat is maar kinderspel in vergelijking wat ik hier zie.

Ik hoop dat je mijn welgemeend opbouwend commentaar aanvaardt.

Gegroet,

Rob 

 

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
« Reactie #7 Gepost op: 19 June 2014, 11:52:16 »
Rob,

generaties van 2-rail modelbouwers doen al heel lang hetzelfde: rails met ringetjes en schroefjes vastzetten, verstellen tot alle rails goed ligt, ballasten en dan de schroefjes eruit. Wat ik van Davy zijn baan heb gezien is dat ook zijn plan.

dirkjan

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
    • Mijn Flickr pagina
Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
« Reactie #8 Gepost op: 19 June 2014, 16:20:57 »
Ik neem aan dat dat een geintje was??

Mooie treinsamenstelling!!

gr Ed.

Davy Beumer

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
« Reactie #9 Gepost op: 19 June 2014, 19:31:22 »
Ik hoop dat uiteindelijk jouw modelbaan er inderdaad anders uit gaat zien! Zulke knotsen van schroeven met ringen midden in de rail om de boel te bevestigen lijken mij écht niet nodig. Er zijn heel wat kleinere schroefjes verkrijgbaar waardoor je tussen de rails daarvan bijna niets ziet.

Hoi Rob,

DirkJan heeft gelijk...de schroeven met ringen zijn gelukkig slechts 'tijdelijk'. Met het ballasten zullen deze verwijderd worden en is geen enkel schroefje meer nodig om de rails op zijn plaats te houden. Nu met stellen etc nog wel...

Deze methode is wel ideaal omdat je gemakkelijk de rails nog een beetje kunt schuiven zonder de dwarsliggers te beschadigen (daarvoor de ringen om de kracht te spreiden)...en andere schroefjes blijf je toch ook altijd zien. Dadelijk houden de ballaststeentjes bij mij de boel op zijn plaats.

Ik heb nog geen enkel stukje ballast toegepast...al ligt de ballast wel klaar (verkregen uit het zeven van daadwerkelijke spoorwegballast uit België).

Groetjes Davy

Davy Beumer

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
« Reactie #10 Gepost op: 19 June 2014, 20:36:17 »
Dat ziet er zo leuk uit Davy. Inderdaad heeft Van Biervliet alleen een gele 6000 van Kinkempois uitgebracht, dus wordt het helaas eentje van een andere stelplaats. Als je de trein in de Ardennen nabootst, moeten er nog een Bc en een B van de FS vanaf Luik in de trein. Blijft het toch een kort treintje met 5 rijtuigen.

Ja, vooralsnog heeft Van Biervliet enkel de gele 6047 van Kinkempois gemaakt als ook de geheel groene 6005, die overigens ook met dit soort treinen naar Maastricht kwam.

In Liège Guillemins werd met de naar het zuiden rijdende D297 kopgemaakt; de 60-er die de trein vanaf Maastricht naar Luik had gereden ging eraf. Aan de andere zijde van de trein werd een CFL 1800 geplaatst die de trein naar Luxemburg zal brengen. Gelijktijdig werd achteraan inderdaad veelal een tweetal rijtuigen van de FS toegevoegd: een B en een Bc van de tranche Liege - Genova.
Na vertrek uit Luik reed dus achter de CFL 1800 de NS Stalen D en Plan D, gevolgd door de Italiaanse typo X rijtuigen...een fraai treintje.

Nu heb ik wel nog een grijze FS B, maar geen Bc...de tunnel moet daarom maar een deel van de trein uit het zicht onttrekken.
Trekkracht is deze keer de B-Models CFL 1812, een speciale uitgave voor de CFL, maar wel in tijdperk IV uitvoering.


De modelbaan is een beetje verder, inmiddels volledig berijdbaar en ben begonnen met wat landschap; zelfbouw van een tunnelportaal en bruggetje. Het witte piepschuim op de foto dient nu enkel als een soort van massa studie en is onbewerkt, losliggend etc.. Dus daar moeten jullie nog maar niet op letten...

Groetjes Davy 


Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
« Reactie #11 Gepost op: 20 June 2014, 00:55:23 »
de schroeven met ringen zijn gelukkig slechts 'tijdelijk'.

Pak van mijn hart Davy,

want iemand met belangstelling voor het spoorverkeer op de lijn Luik-Luxemburg kan op mijn volle positieve aandacht rekenen!

Overigens verschenen in de spoorwegrelatie Nederland - Luxemburg - Bazel ook al gauw de groene Zwitserse rijtuigen zoals LSM nu op de markt heeft gebracht. Met name veelal een bagagerijtuig en een 2e klasse, maar ook zeer regelmatig een AB. Ook een Luxemburgs " Wegmann"-rijtuig 2e klasse (Roco of Lima) behoorde in een latere fase tot de vaste gasten in de bontgekleurde internationale treinstammen via Luxemburg.  Later ook (van Roco) een Frans corail-rijtuig met bagageafdeling (waardoor de Zwitserse D kon vervallen).

Gegroet,

Rob van Kooy

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
« Reactie #12 Gepost op: 20 June 2014, 08:06:03 »
Rob,

Dit draadje gaat over de trein in 1976. De later jaren vind je hier.

@Davy: een Bc is nog wel te vinden, bijvoorbeeld hier, past qua bouwjaar net.

dirkjan

Davy Beumer

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
« Reactie #13 Gepost op: 20 June 2014, 20:14:58 »
@Davy: een Bc is nog wel te vinden, bijvoorbeeld hier, past qua bouwjaar net.

@DirkJan, juist...die staat ook zeker op mijn verlanglijstje om nog een keer aan te schaffen! Dat zou de D296/297 in jaren '70 stijl wel compleet maken! Op een ander forum heb ik gezien dat de grijze ACME en Roco rijtuigen redelijk goed bij elkaar passen.
Dit in tegenstelling tot de uitvoeringen in "Rosso Fegato", waar de tint paars volledig verschillend is.

Groetjes Davy

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
« Reactie #14 Gepost op: 20 June 2014, 23:07:50 »
Bij mij zijn alle Roco eruit, alles is nu ACME, vooral door de detaillering daarvan. Je zou ook nog kunnen zoeken naar een ACME 50503, een Bc bouwserie '70. Ook nog wel te vinden.

dirkjan