Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 00:15:11
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan door René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Raadplaatje door Huup
21 July 2025, 22:39:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
21 July 2025, 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
21 July 2025, 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
21 July 2025, 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
21 July 2025, 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
21 July 2025, 14:40:06
  

Auteur Topic: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua  (gelezen 6748 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
« Gepost op: 18 June 2014, 09:36:54 »
Hier weer eens een samenstelling. De INT296/297 heeft door de jaren heen een zeer wisselende samenstelling gehad, wat ook al op het forum veel is besproken. En met recht, want het is een korte, afwisselende trein. Hier de versie van 1976, winter. Dan reed deze alleen naar Maastricht met een koerswagen uit Genua en twee NS rijtuigen uit Basel. Een leuke foto van de int297 (zuidwaarts) vind je hier: int297 1976
De samenstelling is met modellen van de laatste jaren goed samen te stellen. Naar de NMBS reeks 60 zul je wel ff moeten zoeken, maar B-models heeft er aardig wat gemaakt.

dirkjan
« Laatst bewerkt op: 18 June 2014, 09:39:55 door Falkenberg »

Patrick Boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2629
Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
« Reactie #1 Gepost op: 18 June 2014, 21:29:10 »
Het is zeker een leuk en kort treintje  (y)

Ik zal eens kijken of ik deze ook kan samen stellen.



Groet Patrick
Patrick is op 22 mei 2017 overleden.

A man's got to know his limitations!!!

Davy Beumer

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
« Reactie #2 Gepost op: 18 June 2014, 21:54:47 »
Goed initiatief DirkJan

Na die foto gezien te hebben van Hans Wiskerke, kon ik het ook niet nalaten dit treintje na te bootsen:

Dat zag er dan zo uit op mijn Ardeense modelbaantje in aanleg:


Trekkracht is de NMBS 6020 van het merk Van Biervliet.
Een lok van stelplaats St Ghislain volgens de opschriften, maar welke met zekerheid in de jaren '80 ook voor Ronet heeft gereden.
Of de lok ook voor Kinkempois heeft dienstgedaan??? Maar hé, het is maar een nummer.
De rijtuigen zijn van Roco en Artitec.

Inmiddels...ben ik een jaartje verder en begint de modelbaan er hier ook heel anders uit te zien...
Maar dat staat los van dit draadje!

Groetjes Davy

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
« Reactie #3 Gepost op: 19 June 2014, 09:25:32 »
Dat ziet er zo leuk uit Davy. Inderdaad heeft Van Biervliet alleen een gele 6000 van Kinkempois uitgebracht, dus wordt het helaas eentje van een andere stelplaats. Als je de trein in de Ardennen nabootst, moeten er nog een Bc en een B van de FS vanaf Luik in de trein. Blijft het toch een kort treintje met 5 rijtuigen.

Ben wel benieuwd naar je vorderingen van je baantje.

dirkjan

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8509
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
« Reactie #4 Gepost op: 19 June 2014, 10:25:18 »
Ha! Hoef ik alleen nog een Belg te bemachtigen  :)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
« Reactie #5 Gepost op: 19 June 2014, 11:32:56 »
Nou, die wonen dichtbij jou  ;D

foutje hersteld, Davy bedankt, t is inderdaad Van Biervliet, niet B-models die de 6000 heeft gemaakt

dirkjan

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
« Reactie #6 Gepost op: 19 June 2014, 11:47:25 »
Goed initiatief DirkJan

Na die foto gezien te hebben van Hans Wiskerke, kon ik het ook niet nalaten dit treintje na te bootsen:

Dat zag er dan zo uit op mijn Ardeense modelbaantje in aanleg:


Inmiddels...ben ik een jaartje verder en begint de modelbaan er hier ook heel anders uit te zien...

Dag Davy,

Ik hoop dat uiteindelijk jouw modelbaan er inderdaad anders uit gaat zien! Zulke knotsen van schroeven met ringen midden in de rail om de boel te bevestigen lijken mij écht niet nodig. Er zijn heel wat kleinere schroefjes verkrijgbaar waardoor je tussen de rails daarvan bijna niets ziet.

Ik lees "nogal eens" van tweerailers die zich ergeren aan puntcontacten in Märklinrails, maar dat is maar kinderspel in vergelijking wat ik hier zie.

Ik hoop dat je mijn welgemeend opbouwend commentaar aanvaardt.

Gegroet,

Rob 

 

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
« Reactie #7 Gepost op: 19 June 2014, 11:52:16 »
Rob,

generaties van 2-rail modelbouwers doen al heel lang hetzelfde: rails met ringetjes en schroefjes vastzetten, verstellen tot alle rails goed ligt, ballasten en dan de schroefjes eruit. Wat ik van Davy zijn baan heb gezien is dat ook zijn plan.

dirkjan

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
    • Mijn Flickr pagina
Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
« Reactie #8 Gepost op: 19 June 2014, 16:20:57 »
Ik neem aan dat dat een geintje was??

Mooie treinsamenstelling!!

gr Ed.

Davy Beumer

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
« Reactie #9 Gepost op: 19 June 2014, 19:31:22 »
Ik hoop dat uiteindelijk jouw modelbaan er inderdaad anders uit gaat zien! Zulke knotsen van schroeven met ringen midden in de rail om de boel te bevestigen lijken mij écht niet nodig. Er zijn heel wat kleinere schroefjes verkrijgbaar waardoor je tussen de rails daarvan bijna niets ziet.

Hoi Rob,

DirkJan heeft gelijk...de schroeven met ringen zijn gelukkig slechts 'tijdelijk'. Met het ballasten zullen deze verwijderd worden en is geen enkel schroefje meer nodig om de rails op zijn plaats te houden. Nu met stellen etc nog wel...

Deze methode is wel ideaal omdat je gemakkelijk de rails nog een beetje kunt schuiven zonder de dwarsliggers te beschadigen (daarvoor de ringen om de kracht te spreiden)...en andere schroefjes blijf je toch ook altijd zien. Dadelijk houden de ballaststeentjes bij mij de boel op zijn plaats.

Ik heb nog geen enkel stukje ballast toegepast...al ligt de ballast wel klaar (verkregen uit het zeven van daadwerkelijke spoorwegballast uit België).

Groetjes Davy

Davy Beumer

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
« Reactie #10 Gepost op: 19 June 2014, 20:36:17 »
Dat ziet er zo leuk uit Davy. Inderdaad heeft Van Biervliet alleen een gele 6000 van Kinkempois uitgebracht, dus wordt het helaas eentje van een andere stelplaats. Als je de trein in de Ardennen nabootst, moeten er nog een Bc en een B van de FS vanaf Luik in de trein. Blijft het toch een kort treintje met 5 rijtuigen.

Ja, vooralsnog heeft Van Biervliet enkel de gele 6047 van Kinkempois gemaakt als ook de geheel groene 6005, die overigens ook met dit soort treinen naar Maastricht kwam.

In Liège Guillemins werd met de naar het zuiden rijdende D297 kopgemaakt; de 60-er die de trein vanaf Maastricht naar Luik had gereden ging eraf. Aan de andere zijde van de trein werd een CFL 1800 geplaatst die de trein naar Luxemburg zal brengen. Gelijktijdig werd achteraan inderdaad veelal een tweetal rijtuigen van de FS toegevoegd: een B en een Bc van de tranche Liege - Genova.
Na vertrek uit Luik reed dus achter de CFL 1800 de NS Stalen D en Plan D, gevolgd door de Italiaanse typo X rijtuigen...een fraai treintje.

Nu heb ik wel nog een grijze FS B, maar geen Bc...de tunnel moet daarom maar een deel van de trein uit het zicht onttrekken.
Trekkracht is deze keer de B-Models CFL 1812, een speciale uitgave voor de CFL, maar wel in tijdperk IV uitvoering.


De modelbaan is een beetje verder, inmiddels volledig berijdbaar en ben begonnen met wat landschap; zelfbouw van een tunnelportaal en bruggetje. Het witte piepschuim op de foto dient nu enkel als een soort van massa studie en is onbewerkt, losliggend etc.. Dus daar moeten jullie nog maar niet op letten...

Groetjes Davy 


Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
« Reactie #11 Gepost op: 20 June 2014, 00:55:23 »
de schroeven met ringen zijn gelukkig slechts 'tijdelijk'.

Pak van mijn hart Davy,

want iemand met belangstelling voor het spoorverkeer op de lijn Luik-Luxemburg kan op mijn volle positieve aandacht rekenen!

Overigens verschenen in de spoorwegrelatie Nederland - Luxemburg - Bazel ook al gauw de groene Zwitserse rijtuigen zoals LSM nu op de markt heeft gebracht. Met name veelal een bagagerijtuig en een 2e klasse, maar ook zeer regelmatig een AB. Ook een Luxemburgs " Wegmann"-rijtuig 2e klasse (Roco of Lima) behoorde in een latere fase tot de vaste gasten in de bontgekleurde internationale treinstammen via Luxemburg.  Later ook (van Roco) een Frans corail-rijtuig met bagageafdeling (waardoor de Zwitserse D kon vervallen).

Gegroet,

Rob van Kooy

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
« Reactie #12 Gepost op: 20 June 2014, 08:06:03 »
Rob,

Dit draadje gaat over de trein in 1976. De later jaren vind je hier.

@Davy: een Bc is nog wel te vinden, bijvoorbeeld hier, past qua bouwjaar net.

dirkjan

Davy Beumer

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
« Reactie #13 Gepost op: 20 June 2014, 20:14:58 »
@Davy: een Bc is nog wel te vinden, bijvoorbeeld hier, past qua bouwjaar net.

@DirkJan, juist...die staat ook zeker op mijn verlanglijstje om nog een keer aan te schaffen! Dat zou de D296/297 in jaren '70 stijl wel compleet maken! Op een ander forum heb ik gezien dat de grijze ACME en Roco rijtuigen redelijk goed bij elkaar passen.
Dit in tegenstelling tot de uitvoeringen in "Rosso Fegato", waar de tint paars volledig verschillend is.

Groetjes Davy

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: INT296 in 1976, een kort treintje uit Genua
« Reactie #14 Gepost op: 20 June 2014, 23:07:50 »
Bij mij zijn alle Roco eruit, alles is nu ACME, vooral door de detaillering daarvan. Je zou ook nog kunnen zoeken naar een ACME 50503, een Bc bouwserie '70. Ook nog wel te vinden.

dirkjan