Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:33:51
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Dat overkomt mij niet. door Harryku
Vandaag om 18:25:36
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Raadplaatje door henk
Vandaag om 17:51:55
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
  

Auteur Topic: Blikseminslag  (gelezen 5604 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8850
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Blikseminslag
« Gepost op: 11 June 2014, 11:14:24 »
Gisteren reden de hele dag geen treinen tussen Arnhem en Ede door een blikseminslag. Dat was ons vrij duidelijk toen er om 06.15h geen trein nog richting Utrecht was vertrokken. We hadden alleen een werktrein gezien die vanuit Utrecht richting station Ede-Wageningen reed. Met de mededeling dat er een blikseminslag was tussen Ede en Arnhem was ik in de veronderstelling dat er ergens een bovenleiding naar beneden was gekomen. De verwachtingen voor het verhelpen van de storing was eerst geraamd op 09.30h., later werd dat verschoven naar 02.00's nachts.
Aan het einde van de middag moest ik richting Arnhem zuid. Vanuit Ede besloot ik even poolshoogte te nemen. Ik fietste langs het spoor tot aan Wolfheze, een beetje om maar ik had nog wel wat tijd.
Op Ede-Wageningen leek het rustig en onder controle. Er reed alleen ook ander materieel dan gebruikelijk.


Al fietsend hoorde ik ineens de overweg bij de Panoramaweg. Toch een trein? Ik ging kijken, maar het spoor was leeg. Storing? Een vrouw die de overweg lopend overstak bevestigde dat. Het ding was zeker de hele middag al aan het tingelen. Ook de overweg aan de Wijde Veldweg stond in storing. Een blikseminslag betekent dus niet automatisch dat de bovenleiding eruit ligt. De overweg aan de Buunderkamp was niet in storing. Daar stonden drie Volkerrail auto's aan de kant en een verzameling mannen bij een kastje. Druk bezig dus.
Tussen de Wijde Veldweg en de Buunderkamp was er 1 boom geknapt.


Was dit net gebeurd? Gezien de bladeren (reeds gelig) lijkt het me niet.

Maar wat is het effect van een blikseminslag op een boom? Deze boom stond zo'n 10-15 meter van het spoor, kan dat effect hebben op de spoorlijn?

Aangekomen bij Wolfheze bleek dat daar beide sporen in gebruik konden zijn. De stoptrein richting Oosterbeek-Arnhem stond op spoor 2.


Dit is het spoor waar er kop gemaakt kan worden in beide richtingen.


Na mijn werk, kwam ik tegen 0.00h weer bij de Panoramaweg. Deze stond nog steeds in storing. Vanaf deze overweg keek ik in de richting van Arnhem en zag wat licht bewegen bij de overweg aan de Wijde Veldweg (of tussen deze twee overwegen). Het sein (ri. Arnhem) voor die overweg stond op onveilig. De overweg bij de Sijselt stond op veilig (was niet actief), net als eerder deze dag.
Het werd mij duidelijk dat een blikseminslag niet alleen de bovenleiding betreft. De elektronica kan een aardige opdoffer krijgen, waarbij het mij lijkt dat overweg automatisch sluit. Maar verder kom ik niet.

Hoe zit het eigenlijk  bij een blikseminslag, wat kunnen de effecten zijn? En waar kan een bliksen inslaan om effect te hebben op de spoorlijn?

Groet,
Michel


Michel de Ridder

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: Blikseminslag
« Reactie #1 Gepost op: 11 June 2014, 11:26:23 »
Dat elektronica een behoorlijk opdonder kan krijgen bij een blikseminslag lijkt mij duidelijk.

In een radius van ongeveer 1,5 km rond een blikseminslag kan schade ontstaan door inductie. Tijdens de inslag ontstaat er een spanningstrechter in de grond en door de grond lopen de voornamelijk koperen leidingen. Door die spanningstrechter ontstaat er ook een magnetisch veld.  Een geleider in een magnetisch veld wek een spanning op. Deze spanning wil je niet in je apparatuur hebben want dit is een spanning met een hoge energie in een krote tijd waardoor er flinke schade kan ontstaan.
In de handel zijn verschillende componenten te verkrijgen die dat signaal er weer uit halen Maar je blijft praten over een natuurverschijnsel waarvan grote niet te voorspellen is. Is een hele aparte tak van sport Bliksem en overspanningsbeveiliging.

Dus schade ja, hoe dit precies beveilig is geen idee.

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 827
    • kusee.nl
Re: Blikseminslag
« Reactie #2 Gepost op: 11 June 2014, 11:26:49 »
Het probleem zat m niet in gebroken bovenleiding en ook niet in een boom die door de weersgesteldheid bovenop het spoor was gekomen.

De problemen ontstonden omdat in een relaiskast (of meerdere) door de blikseminslag de electronica was uitgebrand. Daarbij waren er ook nog kabels (in de grond?? vermoed ik) doorgebrand. Het spoor was dus goed berijdbaar, maar de beveiliging was volledig uitgeschakeld. En dan willen/kunnen ze niet rijden.

Dat overwegen dan nog correct werken is een gevolg, dat de overweg (en haar eigen electronica) nog prima werkt, maar dat de beveiliging is uitgeschakeld. De overweg gaat dan in storing, en dat is dan in de meest onveilige stand, dus met rinkelende bellen.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Blikseminslag
« Reactie #3 Gepost op: 11 June 2014, 11:32:58 »
De boom op jouw foto is geen slachtoffer van bliksem. Als een boom rechtstreeks wordt getroffen, dan loopt de volle bliksemstroom door de stam. De sappen in de stam worden dan zo snel opgewarmd dat er stoom ontstaat. Die stoom veroorzaakt dat de boom explodeert en de splinters liggen dan straalsgewijs rondom de boom, in alle richtingen. Ik heb een keer zo'n ontplofte boom gezien. Je moet bij onweer dan ook nooit in de buurt van een boom schuilen. Je wordt dan weliswaar niet direct getroffen, maar de splinters van zo'n ontploffende boom schieten dwars door je heen.

Wat de blikseminslag bij het spoor betreft, de bovenleiding zal daar niet zo gauw schade van lijden, maar de bliksemstroom zoekt zijn weg door allerlei andere leidingen, waardoor meestal een relaiskast of signaalkabels beschadigd raken. De belangrijkste oorzaak is dat bij het Nederlandse spoor letterlijk niks behoorlijk is geaard. Dat is een keuze die wel een rationele achtergrond heeft, maar het resultaat is dat het bij onweer heel vaak ergens mis gaat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: Blikseminslag
« Reactie #4 Gepost op: 11 June 2014, 11:35:47 »
Ik kwam deze foto vanmorgen tegen op Twitter. Een relaiskast bij Wolfheze.

https://twitter.com/joukeschaafsma/status/476437804093042688/photo/1


tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8850
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Blikseminslag
« Reactie #5 Gepost op: 11 June 2014, 12:15:25 »
In een radius van ongeveer 1,5 km rond een blikseminslag kan schade ontstaan door inductie. Tijdens de inslag ontstaat er een spanningstrechter in de grond en door de grond lopen de voornamelijk koperen leidingen. Door die spanningstrechter ontstaat er ook een magnetisch veld.  Een geleider in een magnetisch veld wek een spanning op. Deze spanning wil je niet in je apparatuur hebben want dit is een spanning met een hoge energie in een krote tijd waardoor er flinke schade kan ontstaan.
wow, 1.5km! Maar het wordt me wel duidelijk wat een effect de blikseminslag kan hebben.

De boom op jouw foto is geen slachtoffer van bliksem. Als een boom rechtstreeks wordt getroffen, dan loopt de volle bliksemstroom door de stam. De sappen in de stam worden dan zo snel opgewarmd dat er stoom ontstaat. Die stoom veroorzaakt dat de boom explodeert en de splinters liggen dan straalsgewijs rondom de boom, in alle richtingen. Ik heb een keer zo'n ontplofte boom gezien. Je moet bij onweer dan ook nooit in de buurt van een boom schuilen. Je wordt dan weliswaar niet direct getroffen, maar de splinters van zo'n ontploffende boom schieten dwars door je heen.
Dat wist ik niet, ik dacht dat een boom ook zo gespleten kon worden, ook gezien de zwarte plek centraal. Dat zal dan wel zijn zwakke plek geweest zijn, waardoor deze boom een slachtoffer van de vorige storm is geweest.

Dank voor alle reacties, het is mij weer wat duidelijker geworden.

Groet,
Michel

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3239
Re: Blikseminslag
« Reactie #6 Gepost op: 11 June 2014, 13:27:16 »
Dat overwegen dan nog correct werken is een gevolg, dat de overweg (en haar eigen electronica) nog prima werkt, maar dat de beveiliging is uitgeschakeld. De overweg gaat dan in storing, en dat is dan in de meest onveilige stand, dus met rinkelende bellen.
Je bedoelt het waarschijnlijk goed, maar je schrijft het wat ongelukkig. De overweg gaat juist in de "veilige" stand. Beter gesloten als er niks aan komt, dan dat de bomen openstaan terwijl de intercity komt aanstormen ;)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Blikseminslag
« Reactie #7 Gepost op: 11 June 2014, 15:29:05 »
Michel,

http://energievoorziening.funnymedia.nl/onweer/onweer.htm

Hmm, uiteindelijk wordt er maar weinig gezegd.
« Laatst bewerkt op: 11 June 2014, 15:37:59 door J J H S »
Jeroen

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Blikseminslag
« Reactie #8 Gepost op: 11 June 2014, 17:35:33 »
@Remco, en dat hadden we nog niet gesnapt?
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8850
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Blikseminslag
« Reactie #9 Gepost op: 11 June 2014, 17:52:35 »
Net als een brug die open staat, is het soms een extra toelichting wel zo duidelijk :)

Groet.
Michel

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Blikseminslag
« Reactie #10 Gepost op: 11 June 2014, 19:58:55 »
Dit is het spoor waar er kop gemaakt kan worden in beide richtingen.
Te Wolfheze kun je op alle sporen kopmaken is beide richtingen. Wolfheze is bediend gebied, mede door de wissels aan beide zijde van het station.
Groetjes,
Emiel

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8850
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Blikseminslag
« Reactie #11 Gepost op: 11 June 2014, 20:07:59 »
Misschien heb ik me wat ongelukkig uitgedrukt, maar je kunt alleen wisselen van spoor via spoor 2. Een ander optie was om links vanuit Arnhem te vertrekken , kop maken op spoor 1 en via hetzelfde spoor weer terug te rijden naar Arnhem. Of de versie dat je  rechts vanuit Arnhem vetrekt...
Maar daar gaat dit topic niet over.  ;)

KoploperMau

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Blikseminslag
« Reactie #12 Gepost op: 11 June 2014, 22:36:56 »
Ook in Santpoort Noord weet men wat blikseminslag is: Daar was door Prorail net een gloednieuwe relaiskast neergezet. De kast was nog geen week in dienst toen de bliksem erin sloeg. Gevolg: Baanvak Beverwijk - Haarlem een week buiten dienst omdat alles in de kast kapot was, en dan druk ik me zacht uit. :-X

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Blikseminslag
« Reactie #13 Gepost op: 11 June 2014, 22:51:59 »
Op de eerder door mij aangehaalde website vind je ook foto's van een inslag via een voedingskabel in een onderstation (Woerden). Erg veel schade.

http://energievoorziening.funnymedia.nl/storing/os%20woerden/woerden.htm

vb:








Ander foto's vindt je ook hier

Jeroen

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: Blikseminslag
« Reactie #14 Gepost op: 11 June 2014, 23:05:46 »
Ontladingen van wolk naar wolk leiden veelal door inductie tot problemen met bovenleiding. Er hoeft geen sprake te zijn van een (directe) inslag. Terzijde: wat het menselijk oog registreert als bliksemschicht van boven naar beneden, is in werkelijkheid andersom.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB