Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Boertje
Vandaag om 16:58:51
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Boertje
Vandaag om 16:52:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Spelfaut
Vandaag om 16:43:23
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:39:19
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 16:37:19
Klompentrein door Menno 1846
Vandaag om 16:36:47
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
Vandaag om 15:58:29
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:32:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:57:19
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
Vandaag om 13:51:04
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Ben
Vandaag om 13:49:19
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 13:44:48
Stalen rijtuigen van NS door Eric B
Vandaag om 13:43:10
Märklin 2025 door basjuh1981
Vandaag om 13:33:05
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Ronald69
Vandaag om 13:28:44
Probleem met Trix 6409 (22762) door henk
Vandaag om 12:20:23
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 11:02:45
't Boemeltje door Wim1969
Vandaag om 10:36:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:46:04
Seinschakelaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:45:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:53:45
Minibaan Visserskaai H0 door HenkN
03 October 2025, 23:48:44
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
03 October 2025, 23:00:47
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
03 October 2025, 21:59:18
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
03 October 2025, 21:29:08
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
03 October 2025, 20:54:25
  

Auteur Topic: Slaaprijtuigen in binnenlandse nachttreinen  (gelezen 4223 keer)

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Slaaprijtuigen in binnenlandse nachttreinen
« Gepost op: 08 June 2014, 21:56:54 »
Volgens Frans forum zou dit een teak slaaprijtuig van Wagons Lits zijn op de verbinding Amsterdam - Groningen. Heeft zo een luxe binnenlandse nachtverbinding echt bestaan? Klikkie doen.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7171
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Slaaprijtuigen in binnenlandse nachttreinen
« Reactie #1 Gepost op: 08 June 2014, 22:02:41 »
Die trein reed enkel op 21 juni.
De kortste nacht van het jaar. ;)

ff serieus nu, ik kan me er niets bij voorstellen. In de tijd van de vierassers met stoomlok was je niet een hele nacht onderweg van 020 naar Grunne.

Kortom- hoe zit dit?

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2220
  • Bruggen-IG:
Re: Slaaprijtuigen in binnenlandse nachttreinen
« Reactie #2 Gepost op: 08 June 2014, 22:20:30 »
Dit klopt; er heeft ooit een artikel over in Railhobby gestaan, dat ik wel ergens heb. Het waren eigenlijk posttreinen, met toegevoegde slaapaccomodatie; A'dam/Rotterdam-Groningen, en A'dam/Rotterdam- Maastricht (en vv neem ik aan). Ze liepen via Utrecht Maliebaan, waar post en reizigers tussen de twee takken werden uitgewisseld. Om dat mogelijk te maken zijn daar extra overloopwissels aangelegd waarvoor het middendeel van de oude perronkap is gesloopt. De slaapwagens hebben er niet lang gereden, de vraag was te klein. Je kwam ook al rond 05:00 op de eindbestemming aan, waarna je nog in de stilstaande trein mocht doorslapen.
Ik zoek het artikel wel op, ik schrijf het bovenstaande uit mijn geheugen.
Deze foto's kende ik nog niet, wel mooi dat we nu zelfs een rijtuignummer kunnen zien. En dat de rijtuigen in teak-kleur waren (deze slaapwagens waren soms ook blauw, qua modelrealisatie vroeg ik me af welke hiervoor juist was).


EDIT: Railhobby 5/6, mei juni 1986. Artikel van J. A. Bonthuis. reizigersaccommodatie heeft bestaan van 3 november 1930 tot aan het uitbreken van de tweede wereldoorlog, vanaf 1936 niet meer in de nacht van zaterdag op zondag.
De feitelijke rijtuigloop was: Amsterdam-Groningen, Groningen-Rotterdam DP, RotterdamDP-Maastricht en Maastricht-Amsterdam. Voor de andere verbindingen moest men dus blijkbaar overstappen.
« Laatst bewerkt op: 08 June 2014, 22:36:21 door janw »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2925
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Slaaprijtuigen in binnenlandse nachttreinen
« Reactie #3 Gepost op: 08 June 2014, 22:30:39 »
Deze hoort er ook nog bij, 1932 dus: http://www.spaarnestadphoto.nl/component/option,com_memorix/Itemid,60/lang,nl/task,topview/cp,3/pp,2/mrxpopup,1/CollectionID,1/PhotoID,SFA022809559/RecordID,420311/ResultRecord,21/
Op Spaarnestad gezocht op "Amsterdam-Groningen", toen waren ze zo gevonden, met nog wat extra info.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11696
    • Mijn fotoarchief
Re: Slaaprijtuigen in binnenlandse nachttreinen
« Reactie #4 Gepost op: 08 June 2014, 22:52:04 »
Fascinerend zeg, een binnenlandse nachttrein in Nederland. Hoewel de belangstelling dus blijkbaar minder groot was dan verwacht, moet er in eerste instantie dus wel gedacht zijn dat er in een behoefte voorzien werd. Ik vraag me af waar die behoefte dan vandaan kwam. Zou na te gaan zijn wie er gebruik maakten van deze nachttrein?

Eelco

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7171
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Slaaprijtuigen in binnenlandse nachttreinen
« Reactie #5 Gepost op: 08 June 2014, 22:55:03 »
Wat een pretenties.
nachttreinen in een landje ter grootte van een postzegel.
Maar het klopt dus wel.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1562
Re: Slaaprijtuigen in binnenlandse nachttreinen
« Reactie #6 Gepost op: 08 June 2014, 23:57:45 »
Geinige info. (y)

@Hendrik Jan: Blijkbaar reden er toch al posttreinen over die routes en die tijden, en ze dachten: Even kijken wat er gebeurd als je er een CIWL achter hang. Wie niet waagt wie niet wint zal ik maar zeggen.

Overigens heb ik in Spanje wel eens in zo'n soort busverbinding gezeten. Het is inderdaad erg akelig om rond 12 uur 's nachts ergens te vertrekken en dan om 5 uur 's nachts aan te komen. 't Vergalt je hele dag.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2512
Re: Slaaprijtuigen in binnenlandse nachttreinen
« Reactie #7 Gepost op: 09 June 2014, 06:46:11 »
Tegenwoordig rijden er ook wel nachttreinen in dit kleine landje, maar die hebben alleen zitaccomodatie. Zo spartaans dacht men nog niet in de jaren '30  ;D
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8774
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Slaaprijtuigen in binnenlandse nachttreinen
« Reactie #8 Gepost op: 09 June 2014, 08:05:29 »
Handelsreizigers bv. Scheelt hotel en tijd.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11696
    • Mijn fotoarchief
Re: Slaaprijtuigen in binnenlandse nachttreinen
« Reactie #9 Gepost op: 09 June 2014, 09:25:47 »
Jammer dat mijn overgrootvader niet meer leeft, die was handelsreiziger in de jaren dertig, woonde in Groningen en moest af en toe in Amsterdam zijn. Wie weet heeft hij wel eens van deze trein gebruik gemaakt.

Eelco

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8774
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Slaaprijtuigen in binnenlandse nachttreinen
« Reactie #10 Gepost op: 09 June 2014, 10:35:54 »
De andere gebruikelijke reisroute was via Enkhuizen-Staveren. Dat was dan geen nachttoer, maar, naar ik vermoed, betaalbaarder.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1562
Re: Slaaprijtuigen in binnenlandse nachttreinen
« Reactie #11 Gepost op: 09 June 2014, 11:01:37 »
De HSM route Amsterdam-Groningen via Enkhuizen en Stavoren (veer) concurreerde met de (NRS)/NCS/SS verbinding Amsterdam Weesperpoort/Den Haag Rhijnspoor/SS /Rotterdam Maas naar Groningen via Utrecht en Zwolle. Toen de bedrijven fuseerden tot de NS ging al het verkeer Amsterdam-Groningen via Zwolle. In de jaren '30 was de veerverbinding dus geen hoofdverbinding meer. Alle snelle verbindingen gingen toen via Zwolle.

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8774
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Slaaprijtuigen in binnenlandse nachttreinen
« Reactie #12 Gepost op: 09 June 2014, 12:16:09 »
Desalniettemin reisde mijn overgrootvader ook toen via Enkhuizen. Vanuit Amsterdam. Ik vermoed dat dit vanwege de kosten was, de man had niet veel geld te makken. Ik heb altijd begrepen dat die route voor veel mensen een aantrekkelijk alternatief was wanneer je in die hoek woonde.
Gebaseerd op overlevering. Ik heb de man nooit bewust gekend.

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re: Slaaprijtuigen in binnenlandse nachttreinen
« Reactie #13 Gepost op: 09 June 2014, 20:20:49 »
(...) Deze foto's kende ik nog niet, wel mooi dat we nu zelfs een rijtuignummer kunnen zien. En dat de rijtuigen in teak-kleur waren (deze slaapwagens waren soms ook blauw, qua modelrealisatie vroeg ik me af welke hiervoor juist was).

EDIT: Railhobby 5/6, mei juni 1986. Artikel van J. A. Bonthuis. reizigersaccommodatie heeft bestaan van 3 november 1930 tot aan het uitbreken van de tweede wereldoorlog, vanaf 1936 niet meer in de nacht van zaterdag op zondag.
De feitelijke rijtuigloop was: Amsterdam-Groningen, Groningen-Rotterdam DP, RotterdamDP-Maastricht en Maastricht-Amsterdam. Voor de andere verbindingen moest men dus blijkbaar overstappen.
In "De Erfenis", het boek van dhr. Steinkamp over de houten rijtuigen van NS wordt ook nog gesproken over rijtuigen vanuit Hengelo. Deze reden slechts tot Amersfoort, waar de reizigers moesten overstappen op de trein uit Groningen. Een aantal goederenwagens werd wel met de trein verder richting Utrecht vervoerd. De reizigersrijtuigen die hier genoemd worden, zijn een AB7c en een C10c (per trein), over WL's wordt niet gerept. De rest van de trein bestond vooral uit E's (expresgoedwagens, geen E'tjes zoals voor het bietenvervoer ;-) ), en enkele goederenwagens en postrijtuigen.
Wat een pretenties.
nachttreinen in een landje ter grootte van een postzegel. (...)
Vergeet niet dat het aantal verbindingen vele malen kleiner was en dat sommige reizen daardoor veel langer duurde dan nu (lange overstaptijden). Het was soms dus simpelweg onmogelijk om op één dag op en neer te reizen en nog voldoende tijd voor een bespreking te hebben. Nachttreinen vormen dan een aantrekkelijk alternatief voor een trip die anders één of zelfs twee hotelovernachtingen zouden kosten.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271