Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:00:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 05:40:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 00:15:11
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan door René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
21 July 2025, 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
21 July 2025, 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
21 July 2025, 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11
  

Auteur Topic: Slaaprijtuigen in binnenlandse nachttreinen  (gelezen 4142 keer)

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Slaaprijtuigen in binnenlandse nachttreinen
« Gepost op: 08 June 2014, 21:56:54 »
Volgens Frans forum zou dit een teak slaaprijtuig van Wagons Lits zijn op de verbinding Amsterdam - Groningen. Heeft zo een luxe binnenlandse nachtverbinding echt bestaan? Klikkie doen.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7196
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Slaaprijtuigen in binnenlandse nachttreinen
« Reactie #1 Gepost op: 08 June 2014, 22:02:41 »
Die trein reed enkel op 21 juni.
De kortste nacht van het jaar. ;)

ff serieus nu, ik kan me er niets bij voorstellen. In de tijd van de vierassers met stoomlok was je niet een hele nacht onderweg van 020 naar Grunne.

Kortom- hoe zit dit?

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: Slaaprijtuigen in binnenlandse nachttreinen
« Reactie #2 Gepost op: 08 June 2014, 22:20:30 »
Dit klopt; er heeft ooit een artikel over in Railhobby gestaan, dat ik wel ergens heb. Het waren eigenlijk posttreinen, met toegevoegde slaapaccomodatie; A'dam/Rotterdam-Groningen, en A'dam/Rotterdam- Maastricht (en vv neem ik aan). Ze liepen via Utrecht Maliebaan, waar post en reizigers tussen de twee takken werden uitgewisseld. Om dat mogelijk te maken zijn daar extra overloopwissels aangelegd waarvoor het middendeel van de oude perronkap is gesloopt. De slaapwagens hebben er niet lang gereden, de vraag was te klein. Je kwam ook al rond 05:00 op de eindbestemming aan, waarna je nog in de stilstaande trein mocht doorslapen.
Ik zoek het artikel wel op, ik schrijf het bovenstaande uit mijn geheugen.
Deze foto's kende ik nog niet, wel mooi dat we nu zelfs een rijtuignummer kunnen zien. En dat de rijtuigen in teak-kleur waren (deze slaapwagens waren soms ook blauw, qua modelrealisatie vroeg ik me af welke hiervoor juist was).


EDIT: Railhobby 5/6, mei juni 1986. Artikel van J. A. Bonthuis. reizigersaccommodatie heeft bestaan van 3 november 1930 tot aan het uitbreken van de tweede wereldoorlog, vanaf 1936 niet meer in de nacht van zaterdag op zondag.
De feitelijke rijtuigloop was: Amsterdam-Groningen, Groningen-Rotterdam DP, RotterdamDP-Maastricht en Maastricht-Amsterdam. Voor de andere verbindingen moest men dus blijkbaar overstappen.
« Laatst bewerkt op: 08 June 2014, 22:36:21 door janw »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Slaaprijtuigen in binnenlandse nachttreinen
« Reactie #3 Gepost op: 08 June 2014, 22:30:39 »
Deze hoort er ook nog bij, 1932 dus: http://www.spaarnestadphoto.nl/component/option,com_memorix/Itemid,60/lang,nl/task,topview/cp,3/pp,2/mrxpopup,1/CollectionID,1/PhotoID,SFA022809559/RecordID,420311/ResultRecord,21/
Op Spaarnestad gezocht op "Amsterdam-Groningen", toen waren ze zo gevonden, met nog wat extra info.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11645
    • Mijn fotoarchief
Re: Slaaprijtuigen in binnenlandse nachttreinen
« Reactie #4 Gepost op: 08 June 2014, 22:52:04 »
Fascinerend zeg, een binnenlandse nachttrein in Nederland. Hoewel de belangstelling dus blijkbaar minder groot was dan verwacht, moet er in eerste instantie dus wel gedacht zijn dat er in een behoefte voorzien werd. Ik vraag me af waar die behoefte dan vandaan kwam. Zou na te gaan zijn wie er gebruik maakten van deze nachttrein?

Eelco

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7196
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Slaaprijtuigen in binnenlandse nachttreinen
« Reactie #5 Gepost op: 08 June 2014, 22:55:03 »
Wat een pretenties.
nachttreinen in een landje ter grootte van een postzegel.
Maar het klopt dus wel.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: Slaaprijtuigen in binnenlandse nachttreinen
« Reactie #6 Gepost op: 08 June 2014, 23:57:45 »
Geinige info. (y)

@Hendrik Jan: Blijkbaar reden er toch al posttreinen over die routes en die tijden, en ze dachten: Even kijken wat er gebeurd als je er een CIWL achter hang. Wie niet waagt wie niet wint zal ik maar zeggen.

Overigens heb ik in Spanje wel eens in zo'n soort busverbinding gezeten. Het is inderdaad erg akelig om rond 12 uur 's nachts ergens te vertrekken en dan om 5 uur 's nachts aan te komen. 't Vergalt je hele dag.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Slaaprijtuigen in binnenlandse nachttreinen
« Reactie #7 Gepost op: 09 June 2014, 06:46:11 »
Tegenwoordig rijden er ook wel nachttreinen in dit kleine landje, maar die hebben alleen zitaccomodatie. Zo spartaans dacht men nog niet in de jaren '30  ;D
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8509
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Slaaprijtuigen in binnenlandse nachttreinen
« Reactie #8 Gepost op: 09 June 2014, 08:05:29 »
Handelsreizigers bv. Scheelt hotel en tijd.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11645
    • Mijn fotoarchief
Re: Slaaprijtuigen in binnenlandse nachttreinen
« Reactie #9 Gepost op: 09 June 2014, 09:25:47 »
Jammer dat mijn overgrootvader niet meer leeft, die was handelsreiziger in de jaren dertig, woonde in Groningen en moest af en toe in Amsterdam zijn. Wie weet heeft hij wel eens van deze trein gebruik gemaakt.

Eelco

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8509
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Slaaprijtuigen in binnenlandse nachttreinen
« Reactie #10 Gepost op: 09 June 2014, 10:35:54 »
De andere gebruikelijke reisroute was via Enkhuizen-Staveren. Dat was dan geen nachttoer, maar, naar ik vermoed, betaalbaarder.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: Slaaprijtuigen in binnenlandse nachttreinen
« Reactie #11 Gepost op: 09 June 2014, 11:01:37 »
De HSM route Amsterdam-Groningen via Enkhuizen en Stavoren (veer) concurreerde met de (NRS)/NCS/SS verbinding Amsterdam Weesperpoort/Den Haag Rhijnspoor/SS /Rotterdam Maas naar Groningen via Utrecht en Zwolle. Toen de bedrijven fuseerden tot de NS ging al het verkeer Amsterdam-Groningen via Zwolle. In de jaren '30 was de veerverbinding dus geen hoofdverbinding meer. Alle snelle verbindingen gingen toen via Zwolle.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8509
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Slaaprijtuigen in binnenlandse nachttreinen
« Reactie #12 Gepost op: 09 June 2014, 12:16:09 »
Desalniettemin reisde mijn overgrootvader ook toen via Enkhuizen. Vanuit Amsterdam. Ik vermoed dat dit vanwege de kosten was, de man had niet veel geld te makken. Ik heb altijd begrepen dat die route voor veel mensen een aantrekkelijk alternatief was wanneer je in die hoek woonde.
Gebaseerd op overlevering. Ik heb de man nooit bewust gekend.

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re: Slaaprijtuigen in binnenlandse nachttreinen
« Reactie #13 Gepost op: 09 June 2014, 20:20:49 »
(...) Deze foto's kende ik nog niet, wel mooi dat we nu zelfs een rijtuignummer kunnen zien. En dat de rijtuigen in teak-kleur waren (deze slaapwagens waren soms ook blauw, qua modelrealisatie vroeg ik me af welke hiervoor juist was).

EDIT: Railhobby 5/6, mei juni 1986. Artikel van J. A. Bonthuis. reizigersaccommodatie heeft bestaan van 3 november 1930 tot aan het uitbreken van de tweede wereldoorlog, vanaf 1936 niet meer in de nacht van zaterdag op zondag.
De feitelijke rijtuigloop was: Amsterdam-Groningen, Groningen-Rotterdam DP, RotterdamDP-Maastricht en Maastricht-Amsterdam. Voor de andere verbindingen moest men dus blijkbaar overstappen.
In "De Erfenis", het boek van dhr. Steinkamp over de houten rijtuigen van NS wordt ook nog gesproken over rijtuigen vanuit Hengelo. Deze reden slechts tot Amersfoort, waar de reizigers moesten overstappen op de trein uit Groningen. Een aantal goederenwagens werd wel met de trein verder richting Utrecht vervoerd. De reizigersrijtuigen die hier genoemd worden, zijn een AB7c en een C10c (per trein), over WL's wordt niet gerept. De rest van de trein bestond vooral uit E's (expresgoedwagens, geen E'tjes zoals voor het bietenvervoer ;-) ), en enkele goederenwagens en postrijtuigen.
Wat een pretenties.
nachttreinen in een landje ter grootte van een postzegel. (...)
Vergeet niet dat het aantal verbindingen vele malen kleiner was en dat sommige reizen daardoor veel langer duurde dan nu (lange overstaptijden). Het was soms dus simpelweg onmogelijk om op één dag op en neer te reizen en nog voldoende tijd voor een bespreking te hebben. Nachttreinen vormen dan een aantrekkelijk alternatief voor een trip die anders één of zelfs twee hotelovernachtingen zouden kosten.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271