Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: info gezocht over de gehuurde K4 rijtuigen  (gelezen 11722 keer)

Mike

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
info gezocht over de gehuurde K4 rijtuigen
« Gepost op: 27 augustus 2007, 16:32:02 »
Hoi,

Ik wil graag een realistische trein samen stellen met de rode K4 rijtuigen die de NS destijds heeft gehuurd van de NMBS. Het liefst zo kort mogenlijk, met zoveel mogenlijk verschillende rijtuigen (die ook in 1:87 te koop zijn).

Nu heb ik geprobeerd wat te vinden via internet en weet inmiddels dat deze gehuurd zijn van 2003 tot 2004. Ook heb ik foto's gevonden en weet inmiddels dat ze incombinatie hebben gereden met ICK, ICR en Plan W rijtuigen...

Maar ik blijf toch nog een paar vragen houden:

  • Op welk traject werden deze rijtuigen ingezet?
  • Rijden deze rijtuigen altijd gecombineerd met NS rijtuigen, of zijn er ook stammen enkelt bestaan uit K4 rijtuigen?
  • Wie kan mij een leuke stam vertellen?
Nu heb ik ook een foto gevonden met een 1736 + 2x ICK-B + 1x Plan W + 2x ICK (B en A) + 3x K4 + 1x ICR-BKD, alleen kan ik niet goed zien hoe de klasse indeling is van de K4's... Of zijn dit alleen maar A bakken?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Mike

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: info gezocht over de gehuurde K4 rijtuigen
« Reactie #1 Gepost op: 27 augustus 2007, 16:54:08 »
Er reden 3 type K4 rijtuigen in Nederland, 1e klas rijtuigen en 2e klas rijtuigen met de deuren diep naar binnen liggend en die bakken zijn vrij laag. Bij dat type 2e klas rijtuig bestaat de 2e klas uit 1 of 2( ik weet niet of er een schot tussen zat of niet) open afdelingen, dan was er ook een type 2e klas rijtuig met een veel hoger dak en de draaivouwdeuren direct in de zijwand. Deze bakken hadden 6 persoons coupés net als ICK.

De K4 rijtuigen reden nooit alleen, er moest altijd een ICR BKD bij zitten ivm voorzieningen die bij K4 ontbraken.

Een leuk combinatie is de K4 rijtuigen met de toen nog rode 1837 en de IC+ BKD en dan kiep je er nog wat andere zooi doorheen.

K4 reed tussen Venlo/(Heerlen of was dat alweer eindhoven?) en Den Haag.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

arjen

  • Gast
Re: info gezocht over de gehuurde K4 rijtuigen
« Reactie #2 Gepost op: 27 augustus 2007, 18:20:32 »
Er reden 3 type K4 rijtuigen in Nederland, 1e klas rijtuigen en 2e klas rijtuigen met de deuren diep naar binnen liggend en die bakken zijn vrij laag. Bij dat type 2e klas rijtuig bestaat de 2e klas uit 1 of 2( ik weet niet of er een schot tussen zat of niet) open afdelingen, dan was er ook een type 2e klas rijtuig met een veel hoger dak en de draaivouwdeuren direct in de zijwand.

K4-rijtuigen zijn in feite tweedehandsjes van de SNCF (Frankrijk). Er zaten 2 basistypes tussen: USI en UIC. Die laatste is het model met hoog dak en vlakke deuren, officieel een BD omdat één coupé door de NMBS was omgebouwd tot conducteursruimte. Normaal gesproken liep er hiervan hooguit eentje in een trein. De UIC wordt in model gemaakt door Roco, maar momenteel alleen in Franse uitvoeringen (er zijn er ooit een paar honderd gemaakt van de rode Belgische versie, heb ik wel eens in Houten zien liggen, maar die zullen inmiddels wel heel zeldzaam zijn).
Van de USI waren er veel meer in omloop. De 1e klas heeft 4 coupés in het midden met open afdelingen aan weerszijden, de 2e klas heeft een grote open afdeling met in het midden een glazen schot. Van die 2e klasversie bestonden overigens  3 verschillende varianten, elk met een ander type draaistel en met kleine verschillen tussen de bakken. Dit model is indertijd in NS-beschildering uitgebracht door LS Models, waarbij de 2e klas altijd het meest recente model was met Y28-draaistellen en een bak die van buiten identiek is aan die van het 1e klasmodel. Een set van A+2B en 2 losse B's voor zover ik weet. Die modellen werden  door Heris gemaakt in opdracht van LS. Recent heeft LS zelf een nieuwe USI laten maken met een hele reeks verbeteringen (correcte afstand tussen draaistellen, veel mooier interieur, losse handgrepen etc.) maar ik weet niet of ze al aan de NS-versie zijn toegekomen.
En inderdaad, die treinen met K4's waren gewoonlijk erg bont, ik meen dat indertijd de bijnaam 'zigeunerkaravaan' werd gebruikt...


Arjen.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: info gezocht over de gehuurde K4 rijtuigen
« Reactie #3 Gepost op: 27 augustus 2007, 18:27:51 »
Het UIC-rijtuig in NMBS-uitvoering van Roco is uitgebracht onder het nummer 44623.
Toevallig staat er eentje op e-Bay in de aanbieding:

Overigens hebben de K4-rijtuigen bij de NS gereden in de periode 1999-2002.

Martijn

(sorry voor de lange link, maar het lukt me niet om deze korter te maken ...)
« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2007, 00:11:58 door Peter Korsten. Reden: Link gerepareerd. »

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3206
Re: info gezocht over de gehuurde K4 rijtuigen
« Reactie #4 Gepost op: 27 augustus 2007, 18:51:55 »
Heeft het uic rijtuig ook met ns bestickering gereden? Ik heb er ooit eens een via ebay te pakken gehad, maar dacht dat het een fantasie uitvoering was.
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2007, 14:59:31 door Rail4Rem »

arjen

  • Gast
Re: info gezocht over de gehuurde K4 rijtuigen
« Reactie #5 Gepost op: 27 augustus 2007, 18:58:19 »
Ja hoor. Zelfs nog met NS- en NMBS-logo's tegelijk.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3206
Re: info gezocht over de gehuurde K4 rijtuigen
« Reactie #6 Gepost op: 27 augustus 2007, 18:59:32 »
bedankt voor de info.
Zal de mijne eens checken dan, of het daar ook dubbel op staat

arjen

  • Gast
Re: info gezocht over de gehuurde K4 rijtuigen
« Reactie #7 Gepost op: 27 augustus 2007, 19:08:42 »
Hoeft niet dubbel te zijn, in het begin van de NS-tijd zaten de NMBS-vignetten er vaak nog op maar daarna verdwenen ze langzamerhand. En voor de rest was er ook geen verschil in bestickering, behalve dat een deel van de rookcoupés was veranderd in 'niet roken'.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: info gezocht over de gehuurde K4 rijtuigen
« Reactie #8 Gepost op: 27 augustus 2007, 19:15:14 »
Heeft het uic rijtuig ook met ns bestickering gereden? Ik heb er ooit eens een via ebay te pakken geahd, maar dacht dat het een fantasie uitvoering was.
Je bedoelt toch niet die mislukte blauwe NS Jouef uitvoering mag ik hopen?

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Mike

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: info gezocht over de gehuurde K4 rijtuigen
« Reactie #9 Gepost op: 27 augustus 2007, 19:57:12 »
Hoi,

Iedereen bedankt voor het reageren,

De K4 rijtuigen reden nooit alleen, er moest altijd een ICR BKD bij zitten ivm voorzieningen die bij K4 ontbraken.

Op meeste foto's die ik heb gezien, zie ik de K4's in combinatie rijden met ICK's... Dus geen ICR-BKD. Maar waar zorgde deze ICR-BKD dan voor?

Een leuk combinatie is de K4 rijtuigen met de toen nog rode 1837 en de IC+ BKD en dan kiep je er nog wat andere zooi doorheen.

Inderdaad, je kan het maar zo bont maken als je wilt! ;D

Overigens hebben de K4-rijtuigen bij de NS gereden in de periode 1999-2002.
Hmm, op Wikipedia stond juist dat ze gehuurd waren van 2003 tot 2004... Vandaar dat ik het typte ::)

Dus bij deze rijtuigen kan je bijna alles combineren... Maar heeft iemand nog meer foto's? De meeste foto's die ik tegenkom op internet zijn van ICK's met K4 rijtuigen. Van een combi die ik in de mijn eerste post heb geplaatst, kom ik bijna niks meer tegen...

Mike

arjen

  • Gast
Re: info gezocht over de gehuurde K4 rijtuigen
« Reactie #10 Gepost op: 27 augustus 2007, 20:07:29 »
Op meeste foto's die ik heb gezien, zie ik de K4's in combinatie rijden met ICK's... Dus geen ICR-BKD. Maar waar zorgde deze ICR-BKD dan voor?

Ruimte voor fietsen. En voor de koffiekarren die je toen nog had, al herinner ik me iets over een onmogelijkheid om zo'n ding door sommige K4-types te manoeuvreren.

De ICK's kwamen volgens mij pas op een moment dat de K4's hun langste tijd in Nederland al hadden gehad.

Arjen.

Mike

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: info gezocht over de gehuurde K4 rijtuigen
« Reactie #11 Gepost op: 27 augustus 2007, 20:21:55 »
Aha! Ik dacht aan electrische apparatuur en dat soort dingen... Maar het gaat gewoon om ruimte voor de fiets! Tja, dat is toch heel logisch ;D...

Mike

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: info gezocht over de gehuurde K4 rijtuigen
« Reactie #12 Gepost op: 27 augustus 2007, 21:02:29 »
Ruimte voor fietsen. En voor de koffiekarren die je toen nog had, al herinner ik me iets over een onmogelijkheid om zo'n ding door sommige K4-types te manoeuvreren.

De ICK's kwamen volgens mij pas op een moment dat de K4's hun langste tijd in Nederland al hadden gehad.

Arjen.
Inderdaad de railtender kon niet door K4 heen, daar hadden ze toen al een rugzak voor bedacht volgensmij.

ICK is eigen de directe vervanger van K4, toen er genoeg ICK was ging K4 weer weg.

Ook een leuke samenstelling met K4 is een 1800-IC+A-7x K4( waarvan 2 A's)-BKD. En om ff ietsje of topic te gaan, ik heb eens die 1837 gezien met die bewuste IC+ BKD en een zooi van die duitse oriëntrode Bm235ers en de blauw/beige ABm225 en nog 1 of 2 normale ICR bakken.

toch was er rond 2000 veel leuks te zien in NL.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

arjen

  • Gast
Re: info gezocht over de gehuurde K4 rijtuigen
« Reactie #13 Gepost op: 27 augustus 2007, 21:10:01 »
ik heb eens die 1837 gezien met die bewuste IC+ BKD en een zooi van die duitse oriëntrode Bm235ers en de blauw/beige ABm225 en nog 1 of 2 normale ICR bakken.


Die combinatie heb ik ook zien langskomen maar zonder 'normale'  ICR, dus alleen 6 Duitsers + IC+-BKD...

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3206
Re: info gezocht over de gehuurde K4 rijtuigen
« Reactie #14 Gepost op: 28 augustus 2007, 15:00:21 »
Je bedoelt toch niet die mislukte blauwe NS Jouef uitvoering mag ik hopen?

Groetjes Michiel

Nee een echte roco ;)