BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Mike op 27 augustus 2007, 16:32:02

Titel: info gezocht over de gehuurde K4 rijtuigen
Bericht door: Mike op 27 augustus 2007, 16:32:02
Hoi,

Ik wil graag een realistische trein samen stellen met de rode K4 rijtuigen die de NS destijds heeft gehuurd van de NMBS. Het liefst zo kort mogenlijk, met zoveel mogenlijk verschillende rijtuigen (die ook in 1:87 te koop zijn).

Nu heb ik geprobeerd wat te vinden via internet en weet inmiddels dat deze gehuurd zijn van 2003 tot 2004. Ook heb ik foto's gevonden en weet inmiddels dat ze incombinatie hebben gereden met ICK, ICR en Plan W rijtuigen...

Maar ik blijf toch nog een paar vragen houden:

Nu heb ik ook een foto (http://www.railfaneurope.net/pix/nl/electric/1700/1735-39/1736Dtz1.jpg) gevonden met een 1736 + 2x ICK-B + 1x Plan W + 2x ICK (B en A) + 3x K4 + 1x ICR-BKD, alleen kan ik niet goed zien hoe de klasse indeling is van de K4's... Of zijn dit alleen maar A bakken?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Mike
Titel: Re: info gezocht over de gehuurde K4 rijtuigen
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 27 augustus 2007, 16:54:08
Er reden 3 type K4 rijtuigen in Nederland, 1e klas rijtuigen en 2e klas rijtuigen met de deuren diep naar binnen liggend en die bakken zijn vrij laag. Bij dat type 2e klas rijtuig bestaat de 2e klas uit 1 of 2( ik weet niet of er een schot tussen zat of niet) open afdelingen, dan was er ook een type 2e klas rijtuig met een veel hoger dak en de draaivouwdeuren direct in de zijwand. Deze bakken hadden 6 persoons coupés net als ICK.

De K4 rijtuigen reden nooit alleen, er moest altijd een ICR BKD bij zitten ivm voorzieningen die bij K4 ontbraken.

Een leuk combinatie is de K4 rijtuigen met de toen nog rode 1837 en de IC+ BKD en dan kiep je er nog wat andere zooi doorheen.

K4 reed tussen Venlo/(Heerlen of was dat alweer eindhoven?) en Den Haag.

Groetjes Michiel
Titel: Re: info gezocht over de gehuurde K4 rijtuigen
Bericht door: arjen op 27 augustus 2007, 18:20:32
Er reden 3 type K4 rijtuigen in Nederland, 1e klas rijtuigen en 2e klas rijtuigen met de deuren diep naar binnen liggend en die bakken zijn vrij laag. Bij dat type 2e klas rijtuig bestaat de 2e klas uit 1 of 2( ik weet niet of er een schot tussen zat of niet) open afdelingen, dan was er ook een type 2e klas rijtuig met een veel hoger dak en de draaivouwdeuren direct in de zijwand.

K4-rijtuigen zijn in feite tweedehandsjes van de SNCF (Frankrijk). Er zaten 2 basistypes tussen: USI en UIC. Die laatste is het model met hoog dak en vlakke deuren, officieel een BD omdat één coupé door de NMBS was omgebouwd tot conducteursruimte. Normaal gesproken liep er hiervan hooguit eentje in een trein. De UIC wordt in model gemaakt door Roco, maar momenteel alleen in Franse uitvoeringen (er zijn er ooit een paar honderd gemaakt van de rode Belgische versie, heb ik wel eens in Houten zien liggen, maar die zullen inmiddels wel heel zeldzaam zijn).
Van de USI waren er veel meer in omloop. De 1e klas heeft 4 coupés in het midden met open afdelingen aan weerszijden, de 2e klas heeft een grote open afdeling met in het midden een glazen schot. Van die 2e klasversie bestonden overigens  3 verschillende varianten, elk met een ander type draaistel en met kleine verschillen tussen de bakken. Dit model is indertijd in NS-beschildering uitgebracht door LS Models, waarbij de 2e klas altijd het meest recente model was met Y28-draaistellen en een bak die van buiten identiek is aan die van het 1e klasmodel. Een set van A+2B en 2 losse B's voor zover ik weet. Die modellen werden  door Heris gemaakt in opdracht van LS. Recent heeft LS zelf een nieuwe USI laten maken met een hele reeks verbeteringen (correcte afstand tussen draaistellen, veel mooier interieur, losse handgrepen etc.) maar ik weet niet of ze al aan de NS-versie zijn toegekomen.
En inderdaad, die treinen met K4's waren gewoonlijk erg bont, ik meen dat indertijd de bijnaam 'zigeunerkaravaan' werd gebruikt...


Arjen.
Titel: Re: info gezocht over de gehuurde K4 rijtuigen
Bericht door: martijnhaman op 27 augustus 2007, 18:27:51
Het UIC-rijtuig in NMBS-uitvoering van Roco is uitgebracht onder het nummer 44623.
Toevallig staat er eentje op e-Bay (http://cgi.benl.ebay.be/ROCO-44623-SNCB-NMBS-VOITURE-PASSAGERS-BORDEAU_W0QQitemZ140053270770QQihZ004QQcategoryZ9063QQcmdZViewItem) in de aanbieding:

Overigens hebben de K4-rijtuigen bij de NS gereden in de periode 1999-2002.

Martijn

(sorry voor de lange link, maar het lukt me niet om deze korter te maken ...)
Titel: Re: info gezocht over de gehuurde K4 rijtuigen
Bericht door: Remco vM op 27 augustus 2007, 18:51:55
Heeft het uic rijtuig ook met ns bestickering gereden? Ik heb er ooit eens een via ebay te pakken gehad, maar dacht dat het een fantasie uitvoering was.
Titel: Re: info gezocht over de gehuurde K4 rijtuigen
Bericht door: arjen op 27 augustus 2007, 18:58:19
Ja hoor. Zelfs nog met NS- en NMBS-logo's tegelijk.
Titel: Re: info gezocht over de gehuurde K4 rijtuigen
Bericht door: Remco vM op 27 augustus 2007, 18:59:32
bedankt voor de info.
Zal de mijne eens checken dan, of het daar ook dubbel op staat
Titel: Re: info gezocht over de gehuurde K4 rijtuigen
Bericht door: arjen op 27 augustus 2007, 19:08:42
Hoeft niet dubbel te zijn, in het begin van de NS-tijd zaten de NMBS-vignetten er vaak nog op maar daarna verdwenen ze langzamerhand. En voor de rest was er ook geen verschil in bestickering, behalve dat een deel van de rookcoupés was veranderd in 'niet roken'.
Titel: Re: info gezocht over de gehuurde K4 rijtuigen
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 27 augustus 2007, 19:15:14
Heeft het uic rijtuig ook met ns bestickering gereden? Ik heb er ooit eens een via ebay te pakken geahd, maar dacht dat het een fantasie uitvoering was.
Je bedoelt toch niet die mislukte blauwe NS Jouef uitvoering mag ik hopen?

Groetjes Michiel
Titel: Re: info gezocht over de gehuurde K4 rijtuigen
Bericht door: Mike op 27 augustus 2007, 19:57:12
Hoi,

Iedereen bedankt voor het reageren,

De K4 rijtuigen reden nooit alleen, er moest altijd een ICR BKD bij zitten ivm voorzieningen die bij K4 ontbraken.

Op meeste foto's die ik heb gezien, zie ik de K4's in combinatie rijden met ICK's... Dus geen ICR-BKD. Maar waar zorgde deze ICR-BKD dan voor?

Een leuk combinatie is de K4 rijtuigen met de toen nog rode 1837 en de IC+ BKD en dan kiep je er nog wat andere zooi doorheen.

Inderdaad, je kan het maar zo bont maken als je wilt! ;D

Overigens hebben de K4-rijtuigen bij de NS gereden in de periode 1999-2002.
Hmm, op Wikipedia stond juist dat ze gehuurd waren van 2003 tot 2004... Vandaar dat ik het typte ::)

Dus bij deze rijtuigen kan je bijna alles combineren... Maar heeft iemand nog meer foto's? De meeste foto's die ik tegenkom op internet zijn van ICK's met K4 rijtuigen. Van een combi die ik in de mijn eerste post heb geplaatst, kom ik bijna niks meer tegen...

Mike
Titel: Re: info gezocht over de gehuurde K4 rijtuigen
Bericht door: arjen op 27 augustus 2007, 20:07:29
Op meeste foto's die ik heb gezien, zie ik de K4's in combinatie rijden met ICK's... Dus geen ICR-BKD. Maar waar zorgde deze ICR-BKD dan voor?

Ruimte voor fietsen. En voor de koffiekarren die je toen nog had, al herinner ik me iets over een onmogelijkheid om zo'n ding door sommige K4-types te manoeuvreren.

De ICK's kwamen volgens mij pas op een moment dat de K4's hun langste tijd in Nederland al hadden gehad.

Arjen.
Titel: Re: info gezocht over de gehuurde K4 rijtuigen
Bericht door: Mike op 27 augustus 2007, 20:21:55
Aha! Ik dacht aan electrische apparatuur en dat soort dingen... Maar het gaat gewoon om ruimte voor de fiets! Tja, dat is toch heel logisch ;D...

Mike
Titel: Re: info gezocht over de gehuurde K4 rijtuigen
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 27 augustus 2007, 21:02:29
Ruimte voor fietsen. En voor de koffiekarren die je toen nog had, al herinner ik me iets over een onmogelijkheid om zo'n ding door sommige K4-types te manoeuvreren.

De ICK's kwamen volgens mij pas op een moment dat de K4's hun langste tijd in Nederland al hadden gehad.

Arjen.
Inderdaad de railtender kon niet door K4 heen, daar hadden ze toen al een rugzak voor bedacht volgensmij.

ICK is eigen de directe vervanger van K4, toen er genoeg ICK was ging K4 weer weg.

Ook een leuke samenstelling met K4 is een 1800-IC+A-7x K4( waarvan 2 A's)-BKD. En om ff ietsje of topic te gaan, ik heb eens die 1837 gezien met die bewuste IC+ BKD en een zooi van die duitse oriëntrode Bm235ers en de blauw/beige ABm225 en nog 1 of 2 normale ICR bakken.

toch was er rond 2000 veel leuks te zien in NL.

Groetjes Michiel
Titel: Re: info gezocht over de gehuurde K4 rijtuigen
Bericht door: arjen op 27 augustus 2007, 21:10:01
ik heb eens die 1837 gezien met die bewuste IC+ BKD en een zooi van die duitse oriëntrode Bm235ers en de blauw/beige ABm225 en nog 1 of 2 normale ICR bakken.


Die combinatie heb ik ook zien langskomen maar zonder 'normale'  ICR, dus alleen 6 Duitsers + IC+-BKD...
Titel: Re: info gezocht over de gehuurde K4 rijtuigen
Bericht door: Remco vM op 28 augustus 2007, 15:00:21
Je bedoelt toch niet die mislukte blauwe NS Jouef uitvoering mag ik hopen?

Groetjes Michiel

Nee een echte roco ;)
Titel: Re: info gezocht over de gehuurde K4 rijtuigen
Bericht door: Mike op 23 september 2007, 18:02:34
Een tijdje terug heb ik wat info gevraagd over de indeling van treinstammen waar K4-rijtuigen tussen zaten. Inmiddels heb ik al enkele rijtuigen om zo een mooie bontgekleurde stam te vormen.

Op dit moment heb ik van Heris artikelnr. 12135 + 12136. Binnenkort krijg ik ook de A/B bak binnen van Heris (artikelnr. 12004.1). Wat me opvalt is dat het NS logo bij de latere versies aan de rechterkant zijn geplakt, terwijl bij de eerder versies (12004.1) het logo aan de linkerkant zit. Op de meeste rijtuigen van de NS zit het logo ook aan de linker kant...

Op internet kan ik heel weinig info/ foto's van de K4 rijtuigen met NS logo. Dus nu vraag ik me af: heeft Heris een foutje gemaakt, of reden er K4 rijuigen rond met het NS logo zowel aan de linkerkant, als aan de rechterkant rond?

Mike

P.s. Weet iemand of er meerdere verschillen zitten tussen de Heris 12135/6/7 rijtuigen en de Heris 12004.1/2/3???
Titel: Re: info gezocht over de gehuurde K4 rijtuigen
Bericht door: NS 1100 op 23 september 2007, 18:32:42
Er zit geen verschil (behalve de rijtuignummers natuurlijk) tussen de artikelnummers.

In werkelijkheid reden er inderdaad rijtuigen met linkse als rechtse als in het midden geplaatste NS logo's rond. Zie de site van LSM voor meer info en bewijsmateriaal. (Productie -> Oude productie -> NS -> Info K4.)
Titel: Re: info gezocht over de gehuurde K4 rijtuigen
Bericht door: Mike op 23 september 2007, 22:37:13
Ik wist helemaal niet dat je alle producties van LS Models kon terug vinden op hun site. Handig!

Maar inderdaad, ik zie dat er geen verschil zit tussen de rijtuigen, behalve op de plaatsing van het NS logo (maar dat is alleen op de A-bak). Maar is er ook een reden waarom de NS het logo niet op een standaard plaats heeft geplaatst?
Titel: Re:info gezocht over de gehuurde K4 rijtuigen
Bericht door: fissy op 18 september 2009, 14:34:13
Vandaag nog een ex-NMBS K4 rijtuig met NS vishaken ontvangen, maar ik heb er enkele verschillen gezien. Maar welke versie klopt nu?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0241_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0241_1.jpg)
links een rijtuig uit het oude setje - rechts de nieuwe productie van Heris

het nieuwe rijtuig heeft geen NS in het RIC schema, kan dit?

Groet

Bernd
Titel: Re: info gezocht over de gehuurde K4 rijtuigen
Bericht door: Jeroen Water op 18 september 2009, 15:03:57
Maar is er ook een reden waarom de NS het logo niet op een standaard plaats heeft geplaatst?

Ik meen me te herinneren dat het NS vignet op dezerlfde plek is geplakt waar eerst het B vignet zat. Waarom die Belgen dan hun vignetten links, in het midden of rechts plakten, is mij ook een raadsel. Belgische logica denk ik  ;D ;D ;D

Jeroen
Titel: Re:info gezocht over de gehuurde K4 rijtuigen
Bericht door: fissy op 19 september 2009, 10:08:19
niemand een idee?
Titel: Re:info gezocht over de gehuurde K4 rijtuigen
Bericht door: maartenvanderburgt op 19 september 2009, 12:21:06
Jawel, dat kan. Er reden rijtuigen rond (zelf geconstateerd op station Eindhoven) die of nog niet voorzien waren van nieuwe belettering/bestickering, of die als vervangingswagen voor een wagen in reparatie tijdelijk meereden.
Deze reden gewoon rond in de Belgische uitvoering, dus met B, dus naar ik aanneem zonder NS in het RIC schema.

Destijds bij het uitbrengen is dit nog een punt van overleg geweest tussen mij en D. Piron, waarbij bepaald is geen speciale opdrukken uit te geven, omdat met stickers (zoals in het echt) ook diverse uitvoeringen te realiseren waren.

Om het nog sterker te maken:  wat dacht je van de uitvoering met B in het midden en de NS-haak rechts (of links) ?? Destijds besproken, dus naar ik aanneem door mijzelf geconstateerd. (Of NS ook in het RIC schema stond weet ik niet).

Eenzelfde verhaal over de draaistellen. Hoewel de verschillen nauwelijks bekend/waarneembaar waren, en we dus uitgingen van standaard-uitvoeringen, heb ik foto's gehad/gezien, die D. Piron kon beamen, die aantoonden dat er bij revisie/vervanging andere draaistellen waren gemonteerd dan de oorspronkelijke.

Maarten van der Burgt
Titel: Re:info gezocht over de gehuurde K4 rijtuigen
Bericht door: fissy op 19 september 2009, 22:34:49
Dank voor de info! Dan is de K4 serie van de NMBS al met veel verschillen overgenomen, du ook het dak (ventilatoren) en den deur op de kopzijde...
Titel: Re:info gezocht over de gehuurde K4 rijtuigen
Bericht door: maartenvanderburgt op 20 september 2009, 18:01:35
En vergeet ook het rijtuig niet, dat niet in de set(s) zat, maar vroeger door Roco is uitgebracht. Heeft volgens mij ook de benaming K4-rijtuig, maar lijkt daar in genen dele op. Was ook een ex-Frans rijtuig.
Dit rijtuig heeft, zeker in het begin, ook in de Nederlandse treinen gereden. Het had overigens ook van de "gewone K-4" afwijkende draaistellen, die, zoals gemeld, daarna ook sporadisch op de andere rijtuigen gebruikt werden.

Maarten.
Titel: Re:info gezocht over de gehuurde K4 rijtuigen
Bericht door: Gert1 op 01 april 2013, 12:05:30
Pffff... Zo, even wat stof wegblazen van dit behoorlijk oude draadje.
Ik ben op zoek geweest naar foto's van K4-rijtuigen in combinatie met ICK-rijtuigen en vond uiteindelijk deze Japanse website (http://myrail.la.coocan.jp/europe/2002.04-06.netherlands/venlo/ns_intercity.html).

De samenstelling die door een Japanse fan in 2002 in Venlo werd vastgelegd was:

Loc serie 1800 - ICK A - ICK BKD - K4 B - K4 B - K4 A - ICK B - ICK B - ICK - A - ICK B

mvg,
Gert
Titel: Re: info gezocht over de gehuurde K4 rijtuigen
Bericht door: ruudns op 11 september 2013, 18:56:16
Na het overnemen van vier K4's van een forum genoot ben ik op zoek naar interieur foto's van deze bij de NS in dienst gewezen rijtuigen. Het gehele interieur is. Wat ik tot nog toe op foto's terug zie is dat de tweede klas oranje met bruine stoelen had en de eerste klas rood met wit gestreepte stoelen had.
Wie heeft er meer informatie over de stoelen en de kleur van de tussen wanden en de vloer?