Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?  (gelezen 34388 keer)

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #75 Gepost op: 01 juli 2014, 14:50:33 »
Hallo Tom,

Jammer van die chassis tool.In de Model Railway Journal nummer 217 (2012) staat er een interessante review geschreven door Laurie Griffin.Laurie is een heel goede modelbouwer die perfecte messing castings levert in spoor 0 zie http://www.lgminiatures.co.uk/ .Hij bouwt ook "from scratch" : http://www.lgminiatures.co.uk/pics_and_info/900px_images/LSWR_T6_Ed.jpg .Verder levert hij ook het binnenliggende drijfwerk dat ik ook gebruik zie http://www.youtube.com/embed/1ApPbkQaKCw .Dit om een indruk te geven van de vaardigheden van Laurie Griffin.

Over de inbusschroeven waarmee de dwarsbalken, waar de verticale pinnen (die door de asgaten in het frame gaan) op bevestigd zijn, mee gefixeerd worden schrijft hij : "...you reveal a number of hexagon socket screws.To adjust the wheelbase, the screws relating to its jig axle need to be loosened (with the Allen key provided) so the block (and axle) can be moved by turning the relevant adjusting wheel at each end of he base.As the desired wheelbase is approached, the coupling rod should be placed on the spigots of the axles and final adjustments made.Once the coupling rod is in place, the movable blocks that retain the axles can be locked in position by tightening the screws to each side.Unfortunately, tightening these screws pushed the blocks slightly out of the true ad the rods were no longer a nice slide fit over the spigots.I found a partial solution to the problem, in fact, suggested by a friend.The jig was rested on a flat strip of wood that was narrow enough to fit between the sides, and the aluminium adjustable crossbars holding the stub axles laid squarely on this, but with the frame hanging over the block's edges.The weight of the jig ensured the blocks stayed flat, the axles true, and ensured a good reduction of the aforementioned slack.I used a convenient strip of softwood, approx. 50mm wide.I found that setting the right wheelbase, as with the Hobby Holidays jig, was a little fiddly, and feel it is, again probably due to the screw adjustment of the wheelbase.Its weakness, again, was the possibility of setting the axles with the coupling rods in place but under tension or compression so that the centres do not exactly match.Again if the jig belonged to me, I would consider removing these screws to let the adjustment block slide freely."

Gewoon dus een plankje er onder.

De Aufpressvorrichtung van Fohrmann lijkt mij niet geschikt voor Philotrain wielen.Het apparaat is wel goed voor wielen met kunststof isolatiebusjes tussen as en wiel.Je kan dan de wielen mooi slingervrij op de as krijgen.Voor zover ik mij kan herinneren hebben de Philotrain wielen een isolatie tussen de wielband en het eigenlijke wiel.Dan is er toch wat meer kracht nodig om het wiel op de as te persen.Wanneer je dan die kracht uitoefent op de rand van het wiel kunnen de spaken breken of je drukt de wielband er af.Je kan dan m.i. beter de GW wheel press gebruiken die eerder in dit draadje genoemd wordt.Het beste lijkt mij om er een op maat te maken voor de juiste slaglengte van de kruktap en de diameter van de betreffende kruktap.Op een goede freesbank is dat een klusje van een paar minuten.Zoals je weet ben je hier welkom.Alles mag niets hoeft...

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2014, 17:39:58 door JanHdH. Reden: correctie »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #76 Gepost op: 01 juli 2014, 18:01:17 »
Jan, die review had ik ook al van Leen gekregen en de suggestie van de houten balk helpt zeker. Maar het kan niet afdoende zijn. De sleutel tot het rechte chassis is enerzijds dat de blokken keurig de juiste afstand van de koppelstangen hebben en anderzijds dat de pennen die je in de blokken draait volmaakt haaks op de jig staan. Dat moet je ondanks de houten balk blijven controleren met een liniaal en een blokhaakje. Want het blijkt nog steeds dat met het aandraaien van de inbusboutjes de zaak een fractie scheef kan gaan staan. Ik denk ook dat het daarom verstandig is om niet zoals de handleiding bij de jig suggereert met de korte assen de zaak in te stellen, maar juist met de lange, omdat daarmee de haaksheid veel beter is vast te stellen.

Maar genoeg gepraat, ik zal een en ander eens illustreren met foto's en dan is het beter te begrijpen wat ik zeg. Ik denk dat de perfecte jig niet is te maken, maar wel zodanig te gebruiken dat het wel goed komt. Bewijs is het chassis van de 6000 dat ik samen met Leen eerst op de Hobby Holidays (waar echt teveel afwijking in zat) en later op de Avonside heb gebouwd met de nodige controles. En dat chassis loopt als een zonnetje.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #77 Gepost op: 01 juli 2014, 20:20:21 »
Again if the jig belonged to me, I would consider removing these screws to let the adjustment block slide freely."

Gewoon dus een plankje er onder.

Wat Laurie Griffin dus ook zegt :D
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #78 Gepost op: 05 juli 2014, 00:16:07 »
Om nog eens terug te komen op Teichmann, het apparaat werd als ik het goed las ook geleverd door Prätecma. Beide zijn niet meer aan te komen, aangezien zowel Teichmann en Prätecma de apparaten niet meer leveren.

Hier nog een foto van het apparaat:





Jammer, want dit lijkt me de ultieme tool om wielen mee uit te richten en te persen, uitzonderlijk stabiel en in diverse standen af te stellen. Zal ongetwijfeld een vermogen kosten, maar het is eigenlijk precies wat ik zoek. Mocht iemand er ooit nog eens 1 tegenkomen... Goed, de zoektocht continues...
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Spoor 0 adept

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #80 Gepost op: 05 juli 2014, 08:37:50 »
Die van bernd-tauert is met bv een draaibankje zo na gemaakt. Simpel en doeltreffend.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #81 Gepost op: 05 juli 2014, 10:42:09 »
En als je dan toch een eigen draaibankje hebt , dan hoef je alleen maar dat setje na te maken wat je in die zelfde draaibank kan gebruiken .

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #82 Gepost op: 05 juli 2014, 10:42:35 »
Tom

Kijk ook eens op de website van Bernd Tauert
Weliswaar heeft die veel voor Trix, maar als je informeert dan zou het ook wel voor andere merken kunnen.

Bijv deze dingen


Hier nog een bedrijfje wat een wielenpers levert:

http://www.bernd-tauert.de/index.php/listen-54/modellbauwerkzeuge-mainmenu-58/aufpressvorrichtung-fadse-mainmenu-75

 :-\
Jeroen

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #83 Gepost op: 06 juli 2014, 08:55:06 »
Hallo Tom,
Er zijn zo te zien twee typen kommen voor de pers van  Bernd Tauert.Op het plaatje waar jij een link naar geeft zie ik een kom die het wiel alleen aan de wielband raakt.Zoals ik al eerder schreef kan dat fout gaan bij Philotrain wielen.Wanneer het wiel wat stroef op de as gaat druk je de wielband van het wiel af.Op het plaatje dat Jeroen laat zien zitten op de bodem van de kom enkele gaatjes die net als de GW wheel press bedoeld zullen zijn voor de as en kruktap.Daarbij wordt er op het hele wiel druk uitgeoefend  en blijft de wielband zitten.Je zal dan wel een kom moeten hebben die specifiek voor het Philotrain wiel geschikt is dus custom made.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan


Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #84 Gepost op: 07 juli 2014, 20:40:17 »
:-\

Sorry, zie door de bomen het bos af en toe niet meer, had niet in de gaten dat ie al genoemd was... Maar, weer geen universele tool, alleen maar standaard maten, jammer toch...
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #85 Gepost op: 14 juli 2014, 22:54:38 »
Nu had ik me een tijdje geleden gericht op The Quarterer van North West Short Lines (NWSL), maar het leuke is dat er ook een verbeterd ontwerp van is, namelijk The Quarterer II. Deze lijkt wat op het principe van Teichmann/Prätecma, en is ook meteen een wielenpers. De prijs is rond de $ 140,- dus dat is nog wel betaalbaar. Dan de grote tegenvaller, ook dit waanzinnig slimme tooltje is natuurlijk nergens verkrijgbaar. Jammer, jammer, jammer, anders hadden ze een klant er bij gehad... Toch maar eens rondsnuffelen... Bij deze een plaatje van het ontwerp:



Simpel, maar volgens mij uiterst doeltreffend... Hierbij nog een linkje met wat specificaties van het ding:

https://www.walthers.com/exec/productinfo/53-644

Overigens, The Quarterer I, waarvan ik vermoed dat het geen wielenpers is, is ook al zeer schaars en de de prijs ligt ongeveer tussen de $ 20,- en $ 35,- exclusief verzendkosten. Wie weet schaf ik het ding wel aan, wellicht is het ooit nog eens handig en zo dik zijn die kwarteertools nu ook weer niet gezaaid...
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2014, 23:02:04 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #86 Gepost op: 14 juli 2014, 23:07:29 »
Hallo Tom,

Je blijft het zoeken in dure apparaten.Wanneer je twee stukken vierkant messing mee neemt naar Amsterdam ben je hier welkom en heb ik binnen een half uur zo iets op de freesbank voor je gemaakt.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #87 Gepost op: 14 juli 2014, 23:36:30 »
Ha Jan,

Ik geloof je en wat mij betreft staat de afspraak. Alleen zoek ik ook iets voor de langere termijn en nu ik weet dat die apparaten er zijn hebben ze ook mijn interesse. Het moment dat er ooit zo'n ding ergens wordt aangeboden (de Teichmann/Prätecma of The Quarterer II) ga ik ze direct aanschaffen. Die dingen zijn universeel in gebruik en zeer rigide voor een mooi en strak resultaat. In de tussentijd hoop ik gewoon ergens die ene wondertool tegen te komen die en weinig kost en die overal geschikt voor is. Een utopie waarschijnlijk, maar ik blijf de boel scherp in de haten houden ;D

Hoe dan ook, dit topic heeft voor mij al een hoop duidelijk gemaakt, namelijk dat de tools over het algemeen schaars zijn, dat er veel goede ideeën zijn, maar dat veel tools beperkt zijn. Fohrmann is mooi, maar door de bussen beperkt. NWSL The Quarterer I is mooi, maar dat is weer geen wielenpers, etc., etc.. Zo kom ik er achter dat er maar 2 universele 2 in 1 apparaten zijn en dat zijn de bovengenoemde 2. Helaas dus allebei niet meer in productie (eeuwig zonde!), maar wel de beste van allemaal.

Dan is er nog een aparte tool van GW Models, ook een winnaar wat mij betreft, supereenvoudig ontwerp, maar helaas niet geschikt voor alle wielen. Toch is dit wat me het meest aanspreekt, simpeler kan het bijna niet, maar het is briljant in zijn eenvoud. Waren er maar meer tools als dit. Hoe dan ook, mijn queeste gaat door, net zo lang tot ik de tool heb die voor mij de ultieme tool is, daar is dit topic ook voor, uitzoeken wat er op de markt is en wat de voors en tegens zijn. En zo zie ik dat wat ik aanvankelijk bij Fohrmann leek te vinden, helemaal niet zo'n goede oplossing is en ook nog eens behoorlijk duur t.o.v. de universele apparaten die ook nog eens 2 functies hebben. Even voor de duidelijkheid, Fohrmann wielenpers met alle bussen compleet en daarnaast nog eens de kwarteertool, samen ruim € 400,- en dan zit je met een beperking dat je er maar maximaal de bussen tot 22,5 mm er bij kan krijgen, meer is er niet. Heb je een draaibank dan zou je de bussen zelf kunnen draaien wellicht, maar goed, dan moet je wel een draaibank hebben en weten hoe je zoiets maakt. Ik weet dat niet, dus ik moet het van het kant en klare hebben.

Maar goed, wat betreft de SS 1200, de wielen moeten er hoe dan ook af. Dus het lijkt me verstandig om inderdaad bij je langs te komen om iets te maken om de wielen er weer op te kunnen persen en te kwarteren. Dat brengt me op het volgende, namelijk dat ik eerst de wielen er af moet halen (zijn ook weer tig tools voor, maar gelukkig kosten die niet zoveel) en de lagers goed in het frame geplaatst moet hebben. Zodra alle assen dan goed zitten kan de boel gekwarteerd en geperst worden en dan kan er eindelijk gereden worden. Dusssss, nu eerst maat een wielentrekker kopen ;D
Spoor 0 adept

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #88 Gepost op: 15 juli 2014, 00:13:45 »
Halo Tom,

Met een "gewone" poelietrekker die o.a. door Fohrmann geleverd wordt om wielen van de as te trekken wordt de kracht met name aan de rand uitgeoefend en heb je dus weer het risico dat je de wielbanden van het wiel trekt en niet het wiel van de as.Je moet het wiel vlak bij de as aan beide zijden van die as ondersteunen.Wanneer je hier komt kan ik het je zo laten zien.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3388
    • modulebaan.nl
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #89 Gepost op: 15 juli 2014, 10:33:16 »
Hallo Tom,

Je blijft het zoeken in dure apparaten.Wanneer je twee stukken vierkant messing mee neemt naar Amsterdam ben je hier welkom en heb ik binnen een half uur zo iets op de freesbank voor je gemaakt.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

Tom,

Je hebt toch een freesbank?
Als je de kunst bij Jan afkijkt, heb je toch precies wat je nodig hebt? Dan maak je gewoon voor iedere lok een set op maat, en ben je heel erg flexibel.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl