Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
Vandaag om 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
Vandaag om 22:22:31
Haandrecht materieel door gdh
Vandaag om 22:03:53
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 21:19:22
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 21:14:45
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
  

Auteur Topic: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?  (gelezen 34529 keer)

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #60 Gepost op: 13 juni 2014, 20:37:05 »
En wat ik niet wist: de as-pen is inderdaad uiwisselbaar (pen draaien) Ik heb dus een moderne uitvoering van Leens exemplaar, denk ik. Heb het net even bekeken: 2, 3 mm en 1/8.

Grt,

Ger

Waar zo'n topic al niet goed voor is ;D

Heb inmiddels de man in Duitsland gemaild over het ding van Teichmann, eens kijken wat hij me er over kan vertellen, of het beschikbaar is in h0 en wat het kost. Zodra ik meer weet komt het hier te staan.

Gr.

Tom.
Spoor 0 adept

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #61 Gepost op: 13 juni 2014, 20:41:05 »
Ik ben ook wel benieuwd.
Wat ik me wel afvraag Tom of al die investeringen niet wat overdreven zijn voor die paar loks die wij bouwen.
ook met een glasplaat en een winkelhaak kom je al heel ver voor een chassis.
Voor het kwarteren wacht ik de tool van Kees -Jan even af.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6519
  • Spaar ze allemaal.
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #62 Gepost op: 13 juni 2014, 20:47:55 »
Maar die van Rail-Kees glimt vast niet zo mooi als al die massieve vol met hendeltjes en ingewikkeldheid kwarteringtoolen die ik hier voorbij zie komen.
Intrigerend draadje.

Stephan.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #63 Gepost op: 13 juni 2014, 20:48:59 »
mot ie glimmen dan ?

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6519
  • Spaar ze allemaal.
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #64 Gepost op: 13 juni 2014, 20:50:46 »
Ja, echte machines glimmen.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #65 Gepost op: 13 juni 2014, 20:54:20 »
spuit ik m wel ff hoogglans  ;D

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #66 Gepost op: 14 juni 2014, 00:04:22 »
Ik ben ook wel benieuwd.
Wat ik me wel afvraag Tom of al die investeringen niet wat overdreven zijn voor die paar loks die wij bouwen.
ook met een glasplaat en een winkelhaak kom je al heel ver voor een chassis.
Voor het kwarteren wacht ik de tool van Kees -Jan even af.

Ja maar, ja maar... Ik heb nog 84 jaar te leven, dus wat dat betreft gaat het ding wel goed gebruikt worden ;D

Enne, goeie airbrush kost ook veel, net zoals een draaibank of frees. Gelukkig maar eenmalige investeringen, maar het kost enorm veel geld. Resultaat zijn wel loc's die lopen als een zonnetje. Doe mij die maar ;D
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2014, 00:19:21 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #67 Gepost op: 19 juni 2014, 21:36:48 »
En dit is hoe Avonside zijn boeltje aanbied:



Zoals je kan zien zit er bovenaan de tool een apart ding, wat je er af moet halen en positioneren om het chassis mooi haaks te kunnen afstellen. Bij mij ontbreekt dat volledig.

De schaalverdeling is zowat onleesbaar, onderaan van links tot het midden is nog leesbaar, daarna lijkt het 1 grote blurr, bovenaan precies andersom... Al met al heeft me dit ding € 345,- gekost, maar het lijkt wel een 2e handsje of een mislukt model.

Anyway, voordat ik nu ga mailen, klopt dat bijvoorbeeld met die schaalverdeling dat het zo onduidelijk is? Dan ga ik dat reclameren, het ding was duur genoeg tenslotte...

Anyone?
Tom,

Nog eens even mijn avonside uitgepakt. Zoals die op de foto eruit ziet, ziet die van mij er ook uit. Maar de schaalverdeling is wel zuiver, maar niet schoon. Dat aparte ding heb ik ook niet, maar wel 2 hoeken en een iets kleiner stevig recht stuk staal dat volgens mij hetzelfde moet doen. Die hoeken zag ik ook in jouw doos zitten. De 15 pennen zitten bij mij in één zakje :). Het ding dat bij jou krom is, dus dat stuk metaal met de pertinax strip erop, is bij mij kaarsrecht.

Kan nog wel een foto maken van alle onderdelen, dan kun je zien wat ik bedoel.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #68 Gepost op: 19 juni 2014, 22:43:39 »
Plaatjes:









mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #69 Gepost op: 19 juni 2014, 23:03:22 »
Als je de handleiding leest of de bijgeleverde video's kijkt dan zul je zien dat het onderdeel krom mag zijn, zolang het maar haaks bovenop de jig staat. Het ding is bedoeld om de afstandhouders tussen de chassisplaten haaks op het chassis te houden als je die aan de onderste chassisplaat soldeert. Daarvoor hoeft het ding alleen recht omhoog op de jig te worden geplaatst en die kromming is dan niet belangrijk.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #70 Gepost op: 19 juni 2014, 23:14:00 »
Ha Ivo,

Bedankt voor het uitzoekwerk. Heb Derek inmiddels ook al gemaild en krijg geen vervangende onderdelen. Over dat ding had hij niks gezegd, dus dat zal idd wel goed zijn, de rest had hij geen andere of betere onderdelen van en hij had ook verteld dat de vertical fence nu ook anders in elkaar zat, dat verklaart die losse stalen plaat met 2 boutjes. Al met al dus opgelost. Tsja, ben er niet helemaal tevreden mee, apparaat kost tenslotte een vermogen, maar kan er ook niks anders van maken. Nou ja, hij werkt toch wel ;D
Spoor 0 adept

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #71 Gepost op: 19 juni 2014, 23:24:22 »
Denk dat die vertical fence nu veel beter is dan het oude model. Op de video zie je dat ze de originele er eerst afhalen en het belangrijkste verschil is dat deze minder hoog is en niet haaks vanaf de bodemplaat van de jig, omdat het een gebogen plaat is. De nieuwe vertical fence lijkt me dus beter.

Toch wel raar dat als je niet tevreden bent, je geen andere onderdelen krijgt. Ik denk dat Derek toch ook de uitleg moet kunnen geven, die ik net gaf?

Benieuwd naar je ervaring met de Philo 6000............

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #72 Gepost op: 30 juni 2014, 23:25:32 »
Ha Ivo,

Wat betreft die chassis tool, breek me de bek niet open. Ben totaal ontevreden over het ding. Het zal wel werken hoor, maar in eerste instantie is het ding ook nog niet recht aan de onderkant, waardoor het ding telkens staat te wiebelen. Heel irritant als je er mee aan de gang wil. Daarnaast zal de rest allemaal wel, ik vind het prutswerk en ik bestel nooit meer wat bij Eileens Emporium, € 350,- voor een rotding, mij zien  ze er niet meer.

Inmiddels al weer even verder en nu de chassis tool binnen is ben ik aan het kijken naar de wielenpers. Toch maar mijn oog laten vallen op het ding van Fohrmann, je koopt daar de pers los en daarbij hoort dan een set bussen. Ook gekeken naar zo'n ding van Teichmann, maar ondanks herhaaldelijk mailen krijg ik daar geen contact mee.

Wat betreft die bussen van Fohrmann, die bussen zijn er in een aantal maten, maar nu vroeg ik me af of dit voldoende is om bijvoorbeeld Philo loc's mee te lijf te gaan. Straks zit ik met zo'n belachelijk duur apparaat en kan ik niet eens mijn wielen er op persen:

http://www.fohrmann.com/spezial-werkzeug-fur-modellbahner/aufpressbuchsen-3945.html

Dit is namelijk wat er bij staat:

Aufpressbüchsen, zusammen mit Satz 90811 für die meisten Loks der Fabrikate FLEISCHMANN, ROCO, RIVAROSSI, LIMA, LILIPUT, PIKO usw. Satz mit 8 Paar für Raddurchmesser 9 - 10 - 11 - 11,5 - 14,5 - 15 - 17 - 18,8 mm. Diese Büchsen werden mit der Aufpressvorrichtung 90810 verwendet oder auf Ihrer Drehmaschine mit den Aufpressbolzen 90817.

Dat betekent dat er 8 verschillende maten bij zitten en het is voor de meeste loc's oké, maar dus niet voor allemaal. Is het dan mogelijk om ergens anders nog aan afwijkende bussen te komen dat iemand weet? Of ben je dan gewoon in de aap gelogeerd? En weet iemand of er in die bussen speling zit, d.w.z kan ik de bus van 10 mm ook een wiel geplaatst worden van 9,5 of moet het persé exact 10 mm zijn? Is het andere het geval dan zou dat de range m.b.t de formaten van de te persen wielen aanmerkelijk vergroten. Iemand ervaring of een beter alternatief?

P.s. De binnenkant van het wiel van de SS 1225 van Philotrain is al 21,5 mm en de buitenzijde (met flens) 22,5. Daar heeft Fohrmann dus geen bus voor begrijp ik...
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2014, 00:16:56 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #73 Gepost op: 01 juli 2014, 00:26:00 »
Hoi Tom,

Ik weet niet wat het verschil is tussen de twee sets pers bussen, buiten het feit dat één voor Märklin schijnt te zijn. Die heeft wel de juiste diameter, ik zou niet weten wat het verscil maakt tussen het persen van Märklin of andere merken wielen. Allicht is een mail naar Fohrmann handig? Moet wel zeggen dat het een prijzige aangelegenheid is. By the way: kwarteert deze pers ook? Volgens mij niet! Wat let je om die Engelse tool te proberen? (die ik ook heb, met die verwisselbare pennen  ::) )
Met groet,

Ger.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #74 Gepost op: 01 juli 2014, 09:43:32 »
Tom,

Zal binnenkort eens een chassis van een 5500 op de chassis jig bouwen en veel foto's maken. Doordat jij met vragen zat heb ik de handleiding voor het eerst maar eens doorgenomen (bij Leen gewoon zonder handleiding gebruikt) en nog beter begrepen wat de bedoeling is van alle onderdelen. Volgens mij moet je gewoon een aantal dingen blijven controleren. Het is wel waardeloos dat jij een soort winkeldochter van ze hebt gekregen. Ik snap niet dat men zulke reclame wil maken, tenzij het ding onvoldoende verkoopt en ze er mee ophouden.

Een goed kwarteringstool lijkt me ook wel wat en de oplossing van Kees-Jan lijkt me een handig en goedkoop hulpmiddel. Het ideale tool heb ik nog niet gevonden, want die zou dan ook een NS 1300 met buitenliggend chassis en buitenliggende koppelas aan moeten kunnen en dat heb ik nog nooit gezien.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*