Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?  (gelezen 34386 keer)

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #45 Gepost op: 06 juni 2014, 22:45:05 »
Ha Jan,

Beter laat dan nooit ;D Handig stukje gereedschap zo te zien. Nog even een vraag over dat ding van Teichmann, is daar ook een website van, of te zien wie dat levert? Ik kan het namelijk nergens vinden. Daarnaast lijkt dat ding gemaakt voor schaal 0, maar misschien verkijk ik me. Heb je er nog iets meer uitleg over? Want als ik het goed begrijp is het dus een kwarteerinrichting en een wielenpers tegelijk, maar moet er dus midden in de as een klein puntje zitten waarmee de boel vastgeklemd kan worden. Zo heb ik het toch goed begrepen? Ik wacht in spanning af... ;D

Gr.

Tom.
Spoor 0 adept

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #46 Gepost op: 07 juni 2014, 23:32:27 »
Hallo Tom,

Deze  "Radsatzaufdrückvorrichtung" heeft mijn collega modelbouwer  twee jaar geleden bij Teichmann zelf gekocht.Wij waren samen op de spoor 0 tentoonstelling in Buseck.De oude heer Teichmann stond daar toen ook.Hij had dat apparaat niet bij zich.Hij woont echter 10 km ten noorden van Giessen/Buseck zodat we de volgende dag bij hem thuis langs gegaan zijn.Hij is nog een ouderwetse Meister instrumentmaker, die werkt met Boley & Leinen draaibankjes.Hij is ongeveer 30 jaar geleden begonnen met het produceren van wielen met fijne spaken en RP 25 wielbandprofiel voor Märklin en Fleischmann locomotieven ter vervanging van de destijds nog vrij grove wielen die daar toen standaard op zaten.De levering van deze wielen is nu overgenomen door Axel Stadelmann : http://www.lokbau-stadelmann.de/Teichmann_Special-Modelle.html Zelf heb ik bij Teichmann een profielbeitel voor RP 25 wielbanden aangeschaft omdat dat profiel ook gebruikt wordt voor 0m in combinatie met Ferro Suisse / Bemo rails.

De "Radsatzaufdrückvorrichtung" van Teichmann is overigens niet speciaal voor spoor0.Hij is ook heel goed voor H0 te gebruiken.Aanstaande dinsdag hebben we weer hobbyavond.Ik zal dan even een fotoserie maken als voor het andere quarterhulpmiddel.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan
« Laatst bewerkt op: 08 juni 2014, 10:25:23 door JanHdH. Reden: toevoeging »

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #47 Gepost op: 08 juni 2014, 22:41:10 »
Dit is het! Dit is het ding wat alles in 1 is, namelijk wielen er af halen, kwarteren en direct weer op de as persen. Het ding staat op de foto's in de link, maar... Nergens, maar dan ook nergens kan ik iets vinden over het merk. Is er iemand die weet waar dit vandaan komt? Dit lijkt me namelijk de ultieme tool voor dit werk, een 3 in 1 apparaat!

http://www.buntbahn.de/modellbau/viewtopic.php?t=9056





Gr.

Tom.
« Laatst bewerkt op: 09 juni 2014, 00:03:38 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #48 Gepost op: 09 juni 2014, 20:37:49 »
Het ronde schijfje midden op de bodemplaat heeft een sleuf waar een kruktap in past.Zo werkt dat ook bij het apparaat van Teichmann.Echter aan de bovenkant zie ik niet iets vergelijkbaars.Waarschijnlijk is dat een onderdeel dat hier niet getoond wordt.Het ziet er interessant uit.Ik vermoed dat het niet goedkoop zal zijn.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan
« Laatst bewerkt op: 09 juni 2014, 20:44:50 door JanHdH. Reden: correctie »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #49 Gepost op: 09 juni 2014, 22:45:15 »
Tom

Kijk ook eens op de website van Bernd Tauert
Weliswaar heeft die veel voor Trix, maar als je informeert dan zou het ook wel voor andere merken kunnen.

Bijv deze dingen

Jeroen

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #50 Gepost op: 10 juni 2014, 21:10:38 »
Heb inmiddels de Avonside chassis tool binnen en het zal misschien wel oké zijn, maar het eerste wat me opviel was dat er een onderdeel ontbrak. Daarnaast zit er een onderdeel in wat krom lijkt en het laatste is dat het lijkt alsof het apparaat 2e hands is.

Bij deze het onderdeel wat volgens mij gewoon recht moet zijn:



Dan hoort er nog een verticaal onderdeel bij om je frame tegenaan te plaatsen en dat vast hoort te zitten op de chassis tool (in ieder geval bij levering):



En dit is hoe Avonside zijn boeltje aanbied:



Zoals je kan zien zit er bovenaan de tool een apart ding, wat je er af moet halen en positioneren om het chassis mooi haaks te kunnen afstellen. Bij mij ontbreekt dat volledig.

De schaalverdeling is zowat onleesbaar, onderaan van links tot het midden is nog leesbaar, daarna lijkt het 1 grote blurr, bovenaan precies andersom... Al met al heeft me dit ding € 345,- gekost, maar het lijkt wel een 2e handsje of een mislukt model.

Anyway, voordat ik nu ga mailen, klopt dat bijvoorbeeld met die schaalverdeling dat het zo onduidelijk is? Dan ga ik dat reclameren, het ding was duur genoeg tenslotte...

Anyone?

Dan nog over dat onbekende apparaat, dat lijkt me de mooiste tool leverbaar. Als je het dan vergelijkt met fohrmann, waar je voor alleen een wielenpers al € 250,- kwijt bent (wielenpers €152,-, set bijbehorende bussen € 77,-, dan komen er nog verzendkosten bij) en dat het ding dan niet eens kan kwarteren, dan geef ik liever hetzelfde of nog iets meer uit aan een tool die alles in 1 is... Alleen blijft de grote vraag, welk merk zou dit zijn... Heb me inmiddels aangemeld op de site en de eigenaar van de tool al gemaild, maar ik heb er een hard hoofd in dat hij gaat reageren (als mijn mail al niet in zijn spambox zit). Het blijft dus spannend...
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2014, 21:37:21 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #51 Gepost op: 11 juni 2014, 00:55:18 »
Tom,

Ben nu niet thuis om een en ander te controleren. Maar de schaalverdeling ziet er bij mij volgens mij vlekkeloos uit. Je zou haast twijfelen het ding te gaan gebruiken, want deze wordt vast vies van het fosforzuur en het solderen.

Of dat stuk metaal recht moet zijn weet ik niet.

Even geduld, of anders reageert misschien Leen eerder dan ik.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2014, 00:56:51 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #52 Gepost op: 11 juni 2014, 01:56:12 »
ik zou zeggen als je niet tevreden bent , gewoon retour dat ding.
Geen idee waar je hem vandaan hebt en of hij retour kan.

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #53 Gepost op: 11 juni 2014, 19:15:14 »
Ha Ivo,

Fijn dat je het ff na wil kijken. Wacht ik ff af...

@ Jan

Tsja, retour is nog ff geen optie, komt uit Engeland en het was al zo'n gedoe om het ding hier te krijgen. Laat hem maar mooi nieuwe onderdelen opsturen...
Spoor 0 adept

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #54 Gepost op: 11 juni 2014, 22:11:16 »
Tom, bij mij is dat ding op de foto ook niet 100% recht, maar wel iets minder krom dan die van jou.
Jouw streepjes van de schaalverdeling lijken op de foto wel iets dikker te zijn dan de mijne, maar bij mij zijn ze al deels weggevaagd door de flux.
Ik denk dat de streepjes niet per se nodig zijn.

Die dingen om het chassis haaks te krijgen heb ik nog nooit gebruikt, ik geloof dat ik het niet zo'n ideale supernauwkeurige oplossing vond.
Binnenkort maar eens kijken of ik dat nog steeds zo vind.  ;)

Veel succes verder op je zoektocht naar de heilige graal van het lokbouwen.
Volgens mij heeft die kerel op het Duitse forum dat wielapparaat zelf samengesteld, het lijkt me een erg mooi ding.  (y)
Voor onze (Gibson) wielen is die van GW het ei van Columbus en ook nog een koopje, zeker als je er ook 2 en 3mm assen mee kan doen.

Leen.

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #55 Gepost op: 11 juni 2014, 22:32:46 »
Haha, heilige graal van het modelbouwen ;D Mooi verwoord Leen! Tsja, ik ben niet op zich zo'n zeur (of misschien ook wel), maar ik wil natuurlijk het meeste waar voor mijn geld, maar wat nog belangrijker is, iets wat zo gemakkelijk en nauwkeurig mogelijk is. Ik zie ook steeds meer opties voorbij komen en dat maakt het best interessant. En als ik het geld dan toch moet uitgeven dan liever aan iets wat het beste van het beste is, ik geef het tenslotte maar 1 keer aan zo'n tool uit. Daarnaast zijn ze ook niet echt goedkoop, dus ja, dan moet je je eerst wel even goed oriënteren m.b.t. wat er allemaal op de markt is.

Desalniettemin, ik geloof dat kwarteren op het oog best aardig goed is, maar nooit zo nauwkeurig als mechanisch. Dus ik blijf me nog even oriënteren ;D
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2014, 22:36:40 door Tomasso »
Spoor 0 adept

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #56 Gepost op: 11 juni 2014, 23:26:55 »
Ga asjeblieft lekker door met de zoektocht en ik blijf het zeker met veel belangstelling volgen.

Ik ben alleen wel van mening dat er geen tools bestaan waarbij je zonder na te denken foutloos een professioneel chassis incl. wielen in elkaar kan zetten. OK, misschien in de fabriek van de Roco c.s.
Ik vermoed ook dat je de kwartering van de assen van die lok met de tik het beste met de Fohrmann tool met het prisma kan checken, maar ik geloof dat ik je dat al geadviseerd heb.
Dat is zo, tenzij je de assen compleet met wielen uit het chassis kan halen en je een kwartertool hebt waar de assen, wielen met dunne of dikke crankpins 100% exact in passen.
Want als je dikke crankpins hebt, dan passen ze misschien niet in het gat, en andersom bij dunne is er misschien weer sprake van speling.

Overal, ook bij de beste tools, liggen er afwijkingen en toleranties op de loer, die in bepaalde gevallen ook nog kunnen gaan optellen, terwijl jij ondertussen met de beste bedoelingen en zweet op het voorhoofd op de in jouw ogen professionele tool vertrouwt. Het is een beetje zoals foto's maken met een superprofessionele camera. Uiteindelijk wordt het resultaat bepaald door de fotograaf.

Zo zijn de tools zoals de chassis jigs van Hobby Holidays en Avonside een tijdje geleden grondig getest en het resultaat is m.i. eigenlijk, dat je er gewoon goed mee moet leren werken, om met de meest optimale toleranties je chassis te bouwen en om er een steeds reproduceerbaar optimaal resultaat mee te bereiken. .

De tools helpen je alleen een flink stuk op weg om op een eenvoudige manier een stuk dichter bij de gewenste toleranties te komen, maar je zult nooit aan een chassis kunnen herkennen of het door de ene of de andere tool is gebouwd, of zelfs gewoon op het oog, zoals sommigen dat ook goed kunnen.

Leen.

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #57 Gepost op: 12 juni 2014, 00:41:52 »
Hallo Tom,

Het is wat laat geworden (vanavond even een kayaktocht gemaakt) maar ik ben je nog de foto's van de "Radsatzaufdrückvorrichtung" van Teichmann verschuldigd.Eerst ee overzichtsplaatje :

Links uiteraard de slinger om de wielen aan te drukken.In het midden de " losse kop" en rechts de "vaste kop"

In het midden van de as moet een centreergaatje zitten.Anders past deze as niet in het apparaat.

De vaste kop heeft in het midden een vaste pin die in het gaatje in het midden van de as gaat.Daaromheen zitten sleuven waar kruktappen van verschillende diameters in passen.

De losse kop ziet er bijna eender uit als de vaste kop.Er zij echter twee verschillen.De pin in het gaatje in het midden van de as komt is verend uitgevoerd zodat deze tijdens het op de as persen van het wiel voortdurend in dit gaatje blijft zitten.Verder kan deze kop gedraaid worden (nadat je de schroef rechts boven hebt losgedraaid) zodat deze ook onder een hoek van 60 graden kan staan (bij een driecilinderloc).

De kruktap van het wiel dat al op de as zit wordt in de sleuf in de vaste kop gepositioneerd.

Het nog losse wiel wordt met de kruktap tegenover de sleuf in de losse kop geplaatst.De verende pin in de losse kop zit dan al in het gaatje in het midden van de as.

De losse kop wordt aangedraaid middels de slinger.De kruktap valt nu in de sleuf.

De losse kop wordt verder aangedraaid en het wiel op de as geperst.

Het voordeel van dit apparaat is dat het erg robuust is uitgevoerd en daardoor vrijwel geen speling heeft.
Nu ik het apparaat weer in mijn handen had bedenk ik wel dat deze toch echt voor spoor 0 bedoeld is.Er is er echter ook een voor H0.Ik vermoed dat je daar via Stadelmann aan kan komen zie http://www.lokbau-stadelmann.de/Teichmann_Special-Modelle.html

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #58 Gepost op: 12 juni 2014, 20:51:56 »
Mooi plaatjes Jan! Het ding lijkt me wel wat, alhoewel ik het niet op de site kan terugvinden. Maar ik zal er eens een mailtje aan wagen, ben inmiddels wel benieuwd!

@ Leen

Ha Leen ;D

Dat ding van fohrmann hou ik ook in gedachten hoor, het is niet zo dat ik die persé afgeschreven heb, ik ben gewoon eens alle opties aan het bekijken. Misschien toch maar eens de werking bij jou komen bekijken ;D
Spoor 0 adept

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #59 Gepost op: 12 juni 2014, 21:39:24 »
Tom,

Ik zie nu pas dit draadje. De GW tool heb ik hier.... Prachtig stuk gereedschap. Ooit bij Ome Piet gekocht. Als je er wat aan hebt...

En wat ik niet wist: de as-pen is inderdaad uiwisselbaar (pen draaien) Ik heb dus een moderne uitvoering van Leens exemplaar, denk ik. Heb het net even bekeken: 2, 3 mm en 1/8.

Grt,

Ger
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2014, 21:48:48 door Gerke »
Met groet,

Ger.