Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 09:25:44
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:03:18
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
25 jaar geleden door Marc tramt
Vandaag om 08:20:49
"Nederlandse" modellen door Besselspoor
Vandaag om 08:14:36
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frank 123
Vandaag om 06:50:08
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
  

Auteur Topic: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?  (gelezen 34522 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #30 Gepost op: 02 juni 2014, 19:04:17 »
Als de wielen in een FLM, roco of what else frame zitten dan haal je toch gewoon de 2 binnenste plaatjes er uit ?
Nee, dat kan niet. De as moet in de hoek van de binnenste plaatjes rusten, dat is de referentie voor de afstelling.

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #31 Gepost op: 02 juni 2014, 20:52:33 »
Dan nog wat anders. Met uitzondering van de tool van G.W. Models moet er bij alle andere merken dus ook nog een wielenpers bij.

Even voor de grap de feiten van Fohrmann op een rij:

- kwarteerinrichting €112,-
- Wielenpers zonder passtukjes € 153,-
- Passtukjes voor de wielenpers € 77,-

Wacht ff hoor, dus om een paar wieltjes goed te kwarteren en te plaatsen (en dan heb ik het nog niet over de tool om ze er vanaf te trekken a € 55,-) ben ik dan  met verzendkosten € 351,90 kwijt... Niet om het 1 of ander, maar het spul moet wel in goud uitgevoerd zijn. Tool voor het verwijderen van de wielen van de assen er bij: € 406,90. Volgens mij lachen die gasten zich daar slap aan al die modelspoorders die boodschappen daar doen. Best mooi spul hoor, en wie weet doe ik het ook wel, maar wat is het achterlijk duur (ja, je leest het goed, achterlijk duur)...

Dit lijkt me iets voor de handige doe het zelver en een gat in de markt. Wie oh wie kan dit beter en goedkoper? Hier is een gat in de markt en wereldwijd is er prima geld mee te verdienen! Ik kan het niet, maar als ik het kon, dan wist ik het wel...
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2014, 21:41:55 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3392
    • modulebaan.nl
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #32 Gepost op: 02 juni 2014, 21:06:14 »
Hoi Tom,

Als jij in staat bent om 6 spatborden netjes op de voetplaat van een Modelloco te krijgen, ben je ook in staat om 4 gelijke L-vormige plaatjes te maken.
Kleine pijpensnijder erbij om de afstandbussen netjes recht te maken (of je gebruikt moertjes en ringetjes uit de bouwmarkt) en je hebt de tool die aan het begin van het draadje getoond is.

Dan heb je nog € 398,= over om een volgende Philotrain te kopen  ;D

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #33 Gepost op: 02 juni 2014, 21:16:22 »
Wie oh wie kan dit beter en goedkoper?
Niemand. Als het een produkt was dat met tienduizenden exemplaren over de toonbank gaat, dan zou het voor een paar tientjes te doen zijn. Maar dit zijn dingen die in hele kleine aantallen verkocht worden, en dat heeft invloed op de prijs.
Dus ik zou zeggen: jat het idee en ga zelf knutselen.

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #34 Gepost op: 02 juni 2014, 21:17:11 »
Haha Tjalling,  jij hebt de loc dus nog niet in het echt gezien begrijp ik ;D Zit heel mooi hoor, maar is echt geen fabriekswerk en zeker niet allemaal superrecht (momenteel in ieder geval, wordt aan gewerkt)...
Spoor 0 adept

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #35 Gepost op: 02 juni 2014, 21:22:17 »
Wielenpers? Hebbie geen waterpomptang? Of een bankschroefje?
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #36 Gepost op: 02 juni 2014, 21:23:06 »
Plet ze momenteel tussen 2 pannendeksels ;D
Spoor 0 adept

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #37 Gepost op: 02 juni 2014, 22:20:07 »
Ik hoor net dat Rail-Kees met een kwarteer tooltje komt bestaande uit gelaserd acrylaat voor onder de 35 euro. Houdt z'n webshop in de gaten.

Oh kijk, daar is het al. Klik  ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #38 Gepost op: 02 juni 2014, 22:46:02 »
Goed bezig Kees Jan! Nu nog een mooie wielenpers voor wènig ;D (je zou bijna denken dat 'ie mee leest ;D)...
Spoor 0 adept

WimM

  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #39 Gepost op: 02 juni 2014, 23:21:42 »
Hallo,
Mag ik ook even reageren,
Want ik mis bij alles, wat er tot nu toe gezegd is over kwarteren, één essentieel punt.

Het gaat er niet om dat de hoek tussen de krukpennen van het linker en het rechterwiel op één as perfect 90 gr. moet zijn, maar dat de hoek van de krukpennen van de eerste as (bijv. 89 gr.), perfect op hoek van de volgende as wordt gekopïeerd.
En zo ook bij de volgende en de volgende.. Dus alle assen op dezelfde stand, dus allemaal op die 89 gr..

Waarom gaat het wringen bij een niet goed gemonteerde aandrijving. Dat komt alleen maar omdat de krukpennen van de eerste as, bijv. op 90 gr. staan en bij de volgende as op 91 gr.. Daar gaat het fout. Dan loopt het vast.

Het gaat er dus niet om dat alle assen perfect op 90 gr. staan.
Het is wel beter, maar het is niet essentieel voor een wringings vrije loop
Voor een echte stoomloc is het wel van belang voor een gelijkmatige loop, omdat de aandrijving over de krukpennen loopt.
Maar bij een electr. aangedreven stoomloc is het niet zo van belang.
Ik heb er ook ervaring mee, want ik ben ook nog's "3 1/2"spoor livesteam" bouwer.

Ik hoop dat ik duidelijk overkom. Als het niet zo is hoor ik het graag. Of als er iemand commentaar willen geven..
Mvrgr Wim M

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #40 Gepost op: 02 juni 2014, 23:55:24 »
Want ik mis bij alles, wat er tot nu toe gezegd is over kwarteren, één essentieel punt.
Nou Wim, dan heb je toch niet alles gelezen, want ik heb dat essentiele punt meerdere malen genoemd. Ik heb een paar keer gezegd dat de hoek niet exact 90 graden hoeft te zijn, maar dat hij wel op alle assen gelijk moet zijn. Precies wat jij ook vertelt.

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #41 Gepost op: 03 juni 2014, 00:14:12 »
En daar heeft Klaas dan weer gelijk in. Het maakt dus niet uit of ze op 88 graden of op 92 graden staan, als ze maar ALLEMAAL op hetzelfde aantal graden staan. Nou, nu maar wachten wat KJ ons gaat laten zien ;D Heb overigens The Quarterer voor $ 5 op de kop getikt via een tweedehands zaakje in Amerika. Verzendkosten $ 8,-, dus bij elkaar $ 12,-. Prima wat mij betreft ;D
Spoor 0 adept

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6519
  • Spaar ze allemaal.
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #42 Gepost op: 03 juni 2014, 12:44:17 »
Dus als je een beetje handig bent met de schuifmaat kon je ook een heel eind, als de kruktappen maar precies dezelfde hart op hart maat hebben als de as afstand.

Stephan

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4114
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #43 Gepost op: 03 juni 2014, 14:00:45 »
Klinkt alsof het klopt Stephan, de praktijk leert dat er vaak een bietsje speling op ongeveer alles zit en je dus niet exact kunt meten. En dan; wat je meet is aan ruime marges onderhevig.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #44 Gepost op: 06 juni 2014, 21:43:38 »
Hallo Tom,

Helaas had ik eerder deze week geen gelegenheid foto's te maken van mijn zeer eenvoudige en goedkope oplossing om wielen te quarteren.Bij deze geef ik je ze alsnog.Het is gemaakt van copperclad/printplaat.De foto's spreken voor zich :

De sleuven in de middelste plaatjes hebben een breedte die gelijk is aan de asdiameter.

De sleuf in het voorste plaatje heeft een breedte die gelijk is aan de diameter van de kruktap.Deze sleuf is zo diep uitgezaagd dat het reeds op de as geperste wiel met de kruktap naar beneden (klok op zes uur) er in past zoals op de volgende foto te zien is:

Het vierde plaatje is bedoeld om de kruktap te positioneren terwijl deze naar voren staat (klok op negen uur).Het sleufje is slechts half rond.De breedte is gelijk aan de diameter van de kruktap.De hoogte van deze sleuf is zodanig dat het middelpunt van de kruktap op dezelfde hoogte ligt als het middelpunt van de as.
.
Daarna kan het tweede wiel losjes op de as gezet worden :

Het wiel zit nu nog los op de as.Het kan vervolgens in een bankschroef of op een draaibank verder op de as geperst worden totdat de back to back afstand van de wielen juist is.Dit hulpmiddel om te quarteren is niet universeel.Het werkt alleen bij een bepaalde as en kruktap diameter en slaglengte van de kruktap.Voor mij is het niet zo'n probleem omdat ik voorlopig alleen RTM en Stoomtram Walcheren ga bouwen en die hadden ongeveer dezelfde wielen.

Er zijn natuurlijk ook wel duurdere oplossingen zoals de "Radsatzaufdrückvorrichtung" van Teichmann.Deze kost ongeveer 250 Euro http://www.buntbahn.de/fotos/data/7354/606Aufdr_ckvorrichtung_f_r_R_der_01.JPG
Een vriend van mij hier in Amsterdam heeft zo'n apparaat.Het werkt wel nauwkeurig en is ook te gebruiken om de quartering van wielen die al op de as zitten te controleren.Een nadeel dat hij alleen te gebruiken is wanneer er een centreergaatje in het midden van de as zit.In het grootbedrijf is dat altijd het geval maar bij Philotrain dacht ik dit niet gezien te hebben.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan