Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:15
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 14:39:25
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 14:12:50
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 4020 281-4
Vandaag om 14:01:37
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
  

Auteur Topic: Pantopietluttigheid  (gelezen 15211 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8057
  • Spoor N
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #45 Gepost op: 22 november 2022, 08:14:50 »
Klik, klik en klik of had je die gevonden?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3977
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #46 Gepost op: 22 november 2022, 12:32:10 »
Nee, dank! (y)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #47 Gepost op: 24 januari 2023, 21:28:04 »
And Now for Something Completely Different.
Zit ik afgelopen zondag "100 jaar Bentheimer Eisenbahn" van Great Railways op YouTube te kijken, zie ik na 0:44:45 een Plan P in beeld komen. Voorste pantograaf omhoog, de trein rijd door het beeld, 2 tussen rijtuigen, komt het achterste koprijtuig in beeld, ook de pantograaf omhoog. Trein rijd uit beeld. En dan na enkele seconden, Hè! Heb ik dat goed gezien, het voorste koprijtuig BBC stroomafnemers en op de achterse eenbenige Faively stroomafnemers? Even terug spoelen. Ja hoor. Is dat bij een van jullie bekent? Kwam dit vaker voor? Moet ik nu nog een viertje aanschaffen met een setje losse eenbeen pano's?
Ride On

Rino

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3977
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #48 Gepost op: 24 januari 2023, 21:39:33 »
Volgens mij is wegens uitval of reparatie de kopbak bij een aantal stellen wel eens gewisseld, voor een bak met ander type stroomafnemer.
Ff zoeken waar ik dat ook alweer las...

EDIT: hier wel een voorbeeld van een stel met verschillende panto's, http://www.feijenoordsemeesters.nl/Hondekop.htm
foto's 05-12-1988 en 25-03-1989, intercity viertje

EDIT: Bingo: "Treinstel 773 vertrekt op 2 mei 1994 als stoptrein van Emmen naar Zwolle uit Mariënberg. Door een bakwisseling met treinstel 786 hebben beide stellen op beide koprijtuigen verschillende stroomafnemers."
https://martijnvanvulpen.nl/materieel/elektrische-treinstellen/materieel-54/
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2023, 22:15:50 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #49 Gepost op: 25 januari 2023, 12:24:16 »
De bakken die schaar of eenbeens stroomafnemers hadden zijn vanaf het begin zo geleverd, ook deze bakken dus en zoals gezegd dus bij bovenstaande stellen is het dus door een bakwissel zo ontstaan. Er zijn bij de Hondekoppen nooit verschillende type stroomafnemers gewisseld, want de dakconstructie rond de stroomafnemers, vooral de versteviging aan de binnenzijde was flink anders en zou grote wijzigingen vergen. De 766 en 767 hebben we voor proeven gereden met eenbeens stroomafnemers aan de kant van de vouwbalgen (jaren 60, voor de levering van de plan P4 en P5 met eenbeens stroomafnemers). Daar toe zijn extra verstevigingen in het dak gelast. Die zitten er in de 766 (met BDk van de 767) nog altijd in. Ook zaten de draadeinden nog op het dak, die zijn er bij de laatste revisie afgeslepen, omdat het nogal kniebrekers waren bij het onderhoud aan de stroomafnemers en ze werden al 50 jaar niet gebruikt.

Groeten Edwin.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #50 Gepost op: 25 januari 2023, 13:18:55 »
Er zijn bij de Hondekoppen nooit verschillende type stroomafnemers gewisseld, want de dakconstructie rond de stroomafnemers, vooral de versteviging aan de binnenzijde was flink anders en zou grote wijzigingen vergen.
Behoudens dan de Bk 380 die als vervanger voor de Bk 787 halve stroomafnemers en een extra motordraaistel kreeg toch?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #51 Gepost op: 25 januari 2023, 16:43:41 »
De 787 is eigenlijk de 773 en was een van de twee P3 stellen die tot kleine coach is verbouwd. Om een aaneengesloten nummer reeks te krijgen werden de 773, 775 en 777 t/m 779 vernummerd in 787 t/m 791. Op twee na waren al kleine coach stellen P4 en P5 stellen en dus eenbeens stroomafnemers de 787 en 788 hadden dus schaarstroomafnemers. De 787 heeft inderdaad de Bk van de 380 gekregen, die inderdaad verbouwd is op de punten die je noemt, maar heeft dus geen eenbeens stroomafnemers gekregen en had gewoon schaarstroomafnemers.

Groeten Edwin.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #52 Gepost op: 25 januari 2023, 16:57:02 »
Hmm, in `Hondekoppen en Muizenneuzen´ heeft men het toch echt over halve stroomafnemers op de Bk 380 ...
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2023, 16:59:52 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #53 Gepost op: 25 januari 2023, 18:37:49 »
Ten eerste was ik even vergeten dat een Bk van een tweetje geen stroomafnemers heeft, dus die hebben ze er sowieso op moeten zetten.

Ik denk dat er wat verwarring is ontstaan en dat men een verkeerde conclusie heeft getrokken bij dat boek. de 787 heeft namelijk later de BDk van de 786 gekregen, met eenbeens stroomafnemers en had al sinds 1977 de verbouwde Bk 380 (zover ik weet dus met schaarstroomafnemers). De 786 had een Bk dus met eenbeens stroomafnemers en de BDk van de 787 met schaarstroomafnemers.

Groeten Edwin.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #54 Gepost op: 25 januari 2023, 19:57:20 »
Helder  (y)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #55 Gepost op: 25 januari 2023, 23:16:15 »
 Bedankt mensen, ik ben weer wat wijzer.
Ride On

Rino

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2450
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #56 Gepost op: 31 januari 2023, 17:04:39 »
Voor proeven hebben ook de 336 en 337 (nummers uit mijn hoofd, of waren het nou de 335 en 336?) tijdelijk eenbeens stroomafnemers gehad.
En de 757 als proefdrietje ook, ik ken zowel beelden met schaarpanto's als met eenbeners. Men zal dus allerlei proeven met verschillende stroomafnemers hebben gedaan toen.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #57 Gepost op: 01 februari 2023, 16:48:19 »

Hoort de 466 ook thuis in dit rijtje eenbeens stroomafnemers?
Of zit het daarbij weer heel anders?
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #58 Gepost op: 01 februari 2023, 17:26:43 »
Dat is een Plan V (mat64):) Die hebben altijd dit type stroomafnemers. Men heeft het hiervoor over oudere series treinstellen mat54. die origineel werden geleverd met de ouderwetsche schaar pantografen.

Mvg,

Robert