Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Pantopietluttigheid  (gelezen 15104 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Pantopietluttigheid
« Gepost op: 27 mei 2014, 01:36:23 »
Dag allen,

Naast mijn fobie voor aandrijvingen die zichtbaar zijn door de raampjes van treinstellen (gek genoeg niet echt bij Loks) heb ik nog een aantal eigenaardigheden. De laatste tijd lijdt ik vooral aan 1:87itis en het syndroom van binnenverlichting.

Maar pantopietluttigheid is ook niet zomaar wat... Dit heeft een behoorlijke impact op het modelspoor leven en begon bij mij al vrij vroeg toen ik mijn eerste Lima 1600 kreeg.

Deze Lima had foeilelijke éénbeens pantos en ik heb toendertijd erg mijn best gedaan om deze redelijk recht te buigen en ik had er zelfs stangetjes kruiselings op gesecondenlijmt zodat ze 'echter' leken. Toen waren er nog geen sites en geld uitgeven aan bladen deed ik ook niet aan, dus ik deed maar wat, als het maar 'echter' leek.

Toen ik eindelijk een Roco 1600 kocht, had deze veel strakkere en 'echtere' pantografen. het was een van de eerste Roco 1600en en deze had vage Duitse pantografen (ik weet dat in vakjargon deze 'stroomafnemers' of "stra's' genoemd worden maar in modelspoorland hebben we dan vaak verwarring met de stripjes fosforbrons die stroom afnemen van de wielen) Ik maakte kenis met de firma Sommerfeldt en heb flink zitten frotten met hun producten. In die tijd een verademing voor mij want ze zagen er weer veel 'echter' uit met de typische stangetjes op de bovenste armen van de éénbeens panto's. Ook verving ik de standaard Lima 'vierbeens' panto's op mijn Lima Mat '46 met Sommerfeldts die enigszins leken op het grote voorbeeld.





Het was zeker een verbetering ten opzichte van de standaard Lima pantografen, er was immers niks beters?

Op Nederlandse E-Loks zaten ook typische pantografen, maar gelukkig voor de NL modelspoorder zaten vrijwel dezelfde types op Franse loks, dus was het interessanter om deze gedetailleerder in model te maken en vrijwel iedereen kent deze standaard pantograaf want deze zitten al eeuwen op de Roco 1100, Rivarossi 1300 en later zelfs op de Märklin en Tri 1100en en 1200en. Ik kocht deze van Sommerfeldt om op mijn Lima 1200en en 1300en te zetten en ziedaar: weer verbetering :) En er was niks beter... toch? Totdat ik in Houten iemand tegenkwam die Carmina pantografen verkocht met speciaal NS sleepstukje.





Niet heel erg goed zichtbaar op mijn foto's maar er zijn zelfs boutjes in de stangetjes geëtst. Ook de diagonale stangetjes die tussen de onderste stangen zitten zijn weergegeven, veel echterder kan het niet, toch? (y)

Dus mijn 1100en van Roco, 1200en van Trix en 1300en van Limarossi (ik ben aan het frankensteinen geweest met Lima kappen op Rivarossi onderstellen) hebben nu eindelijk de meest gedetailleerde pantografen die ik ken. Joepie! Maar ze steken erg af bij de veel te grote stellages op de mat '46 en Hondekop.



Nederlandse pantografen zijn vrij klein, en nu internet algemeen goed is en je leuke foto's overal vandaan kan halen, begint het op te vallen dat de Piko en vage Zwitserse NS lookalike panto's, véél te groot zijn. Maar geen nood: Philotrain kwam met hele mooie Pantografen die na wat frutten best wel heel erg goed staan op de Piko Hondekoppen en Lima en Rivarossi Mat '46



En als verassing kwam Rivarossi ook nog eens met eigen pantografen die er ook prima uitzien:



Beiden hebben voor en nadelen: De Philotrain is makkelijker te 'bedienen' maar heeft een fliepje midden op de hef dinges staan om de panto vast te klikken. Alles is van metaal voor zover ik het kan beoordelen. De Rivarossi is goedkoper en heeft plastic onderdelen maar heeft daardoor een gedetailleerdere hef dinges zonder fliepje. Dit maakt het wat lastiger om de panto op en neer te zetten vind ik. ook zijn (waren) ze goedkoper.

Nu blijven er een aantal NS treinen over die nog geen mooi gedetailleerde panto hebben:

De Roco Blokkendoos heb ik wel als trein maar nooit echt aandacht aan geschonken. Dit komt door mijn 'aandrijving door de raampjes zichtbaar' afwijking. Dus ik weet niet precies hoe het zit met de pantografen van deze stellen. Er zijn ook zoveel types Blokkendoos en ik weet dat er ook verschillende types pantografen op zaten. Maar goed: lelijke motor dus kan wachten.

Dan de Roco 1000 (E-Lok). Deze had in het begin ook andere Pantografen en heeft later nieuwere types gekregen, waaronder zelfs éénbeen pantografen. Roco lijkt een kruising te hebben gebruikt uit de 2 types maar met dubbele stangen aan de onderste armen. Daar ik de 1010 wil nabootsen in (rijvaardige) museumtoestand had ik goed naar de foto's van de echte gekeken en er klopt geen hout van de Roco pantografen. De andere NS e-loks hebben pantos die bij een vooraanzicht recht omhoog gaande onderste armen hebben terwijl de bovenste armen wat naar elkaar toelopen, dat zie ik ook op foto's van de 1:1 1000en. De Roco panto is gewoon recht bij een vooraanzicht. Ik heb ervoor gekozen om een afgedankte panto van een Roco 1100 te verbouwen tot een redelijk acceptabel ding door de binnenste onderste stangen er af te slijpen en er een paar schuitjes van FRIE op te solderen:





Ik ben er nog niet klaar mee, je kan zien dat de isolator bevestiging op het dak nog niet klopt. Ik weet nog niet hoe ik dat ga oplossen. Maar ik vind dit al beter 'smoelen' dan het roco exemplaar.

En dan nu waar het mee begon: de éénbeens pantografen die op veel wat moderner NS materieel zitten zoals de Plan V (hoewel slechts één schuitje), Plan T, Sprinter, 1500, 16/17/1800, motorpost en wat nog meer. De Koploper heeft een ander sleepstuk maar verder lijkt het mij ook hetzelfde type. Van de oude Lima naar de nu algemene sommerfeldt éénbeens pantograaf was al een hele verbetering. Deze wordt nog steeds toegepast op de koploper door Märklin/Trix en recent ook op de Elotrains 1500, hoewel de schuitjes wel steeds 'echter' schenen te worden. Maar toch is het ding veel te lomp en groot en vergeleken met pantografen op andere modellen, niet heel erg fijn en gedetailleerd, totdat Roco met de plan V en later Plan T (met 2 schuitjes) kwam.

Ik heb zelf nog geen Roco plan V of T (ik wacht op mijn tijdperk met als het even kan, correcte draaistellen) maar ik zag al wel in de vitrine bij mijn lokale winkel, dat ze erg mooie pantografen hadden. Uiteindelijk besloten om er een aantal aan te schaffen om mijn 1501, 1601 en in aanbouw zijnde Motorpost te 'pimpen'.


Vergelijking: links de standaard panto van de Roco 1601, rechts de nieuwe roco 'plan t' panto


Sommerfeldt/oude panto, let op de bovenste stangen/armen die gewoon bestaan uit gebogen draad en een gestanst fliepje wat de kruiselingse stangen voor moet stellen.


De nieuwe roco panto. Helaas is de camera onverbiddelijk en zie je dat een isolator niet lekker recht zit :P. Wat mij opvalt is dat de bovenste armen korter zijn zodat de houding van de panto (hier is dat woord weer) 'echter' lijkt :) Ook zijn de bovenste stangen nu gegoten en gedetailleerder. Geen gebogen verende spaghetti meer.

Voor een vergelijking ook even de twee verschillende pantografen naast elkaar gelegd:


Oude links en nieuwe rechts. Duidelijk te zien dat de nieuwe een flink stuk kleiner is. Is het klein genoeg? Sorry dat het onscherp is :( daar er iemand ligt te snurkelen kan ik er niet even bij om een nieuwe foto te maken. Let ook op de nieuwere en beter gedetailleerde schuitjes (voor zover mogelijk met deze slechte @#$% foto)

Ik weet dat dit panto geneuzel niet iedereen kan boeien, maar aangezien we toch heel wat klinknageltellers aan boord hebben hier was het wellicht interessant :) We hebben het jaren lang met de Sommerfeldt(klonen) gedaan maar alles word gedetailleerder en 'echter' en de panto's groeien mee. Ik weet overigens niet eens of Roco en Märklin ook daadwerkelijk hun panto's bij Sommerfeldt vandaan haalden of dat ze deze zelf mochten maken, of andersom. Ik bedoel met Sommerfeldt de standaard éénbeens en vierbeens pantografen. Hoop dat het duidelijk was :)

Ik ben heel benieuwd wat LS Models op de NS 1600 en verwanten gaat plaatsen: simpelweg een grote Franse met NS schuitjes of een echte (kleine) NS panto. Ik ben voorlopig tevreden met de Roco Plan T versies :) Nu nog uitvogelen wat voor schuitje ik moet gebruiken voor een Koploper zodat ik deze ook kan upgraden.

Het dijkje met bovenleiding heb ik ooit gemaakt in het vorige millennium voor (ik dacht)  rail 199x of zo, met de hele ploeg van het oude forum. Het wordt tijd dat ik deze ook aan de standaarden van het nieuwe millennium aan ga passen met dubbele rijdraad en 'echtere' (sorryyyyy) portalen. en eventueel een mooie achtergrond. deze behangwolken staan een beetje raar.

Met vriendelijke groeten

Robert.
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2014, 01:46:55 door Biesje »

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #1 Gepost op: 27 mei 2014, 03:43:47 »
Niks mis met deze "fetisjen" Robert.
Interessant relaas.
Vooralsnog wordt mijn baan "diesel only", maar Koploper stel 4040 komt als aflevering splinternieuw op sleep voorbij, dus 2 betere 1 been panto's zijn ook bij mij welkom.
Al vraag ik me af of dat plat liggend nou echt zo veel uit zal maken.

Met vriendelijke groet,
Michel


henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #2 Gepost op: 27 mei 2014, 08:10:24 »
Plat liggend is het vooral de uitdaging om ze echt plat te krijgen. Daar lees ik dan weer niks over bij Robert. Hoe zit dat Robert!  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #3 Gepost op: 27 mei 2014, 10:51:32 »
Mee eens Henk.
Mogelijk modificeer ik de mijne dan puur voor dat doel.

Met vriendelijke groet,
Michel


Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #4 Gepost op: 27 mei 2014, 13:20:38 »
Plat liggend is het vooral de uitdaging om ze echt plat te krijgen. Daar lees ik dan weer niks over bij Robert. Hoe zit dat Robert!  ;D

Boe :P

Ik zal wat platte fotos maken wanneer ik tijd heb. Ook ben ik vergeten wat plaatjes van het totaalbeeld te maken van de mat 46 en Hondekop.

Die nieuwe Roco éénbeens panto's zijn iets platter dan het oude type, ook de Carmina's en Philotrain/Rivarossi's zijn in mijn mening vrij realistisch ('echter' :P ) als ze neer zijn. Ik vind het alleen een @#$% werk om de Rivarossi's neer te laten. Ook ben ik vergeten om mijn aangepaste Artitec DDM panto er bij te zetten.

Mvg,

Robert.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #5 Gepost op: 27 mei 2014, 14:31:37 »
Duidelijk verhaal (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #6 Gepost op: 27 mei 2014, 16:09:49 »
Ik vind het mooi! En helemaal met je eens dat het tijd wordt voor echte Nederlandse éénbeenstra's!
Met vriendelijke groeten, altijd.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #7 Gepost op: 27 mei 2014, 16:29:36 »
Ik ben nu best tevreden met het Roco exemplaar, hij is wat kleiner en fijner dan de oude frutsels. Mooi compromis voorlopig :)

Niemand nog commentaar wat ik met de 1010 panto's heb gedaan? Ik zelf vind de panto's die er standaard opzitten gewoon niet goed overkomen, ook al haal je de ene poot van de onderste armen er af, feit blijft dat het vooraanzicht niet juist is bij de Roco, dus vandaar dat ik er gemodificeerde 1100/1200/1300 pantos op heb gekwakt. Ik denk zelf dat de originele 1010 panto een lichtere/oudere/kleinere 9doorhalen wat niet van toepassing is) uitvoering is van de modernere 1100/1200/1300 panto's. Vandaar dat er etra stangen missen, ook de diagonale.

Mvg,

Robert.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #8 Gepost op: 27 mei 2014, 19:04:55 »
Heb weer wat foto's gemaakt van de diverse panto's ingeklapt/neer op verzoek van Henk  :P


Hondekop met Philotrain eemplaar


Rivarossi mat '46 met Rivarossi panto. merk op dat de Rivarossi de onderste armen een stuk horizontaler heeft. Verder ben ik vol lof over Rivarossi dat ze het toch maar voor elkaar hebben om waarheidsgetrouwe panto's voor ons te maken :)


Trix 1200 met standaard panto (sommerfeldtkloon). Opvallend is dat Trix geen hefcilinders er bij heeft geplaatst.


de carmina is mooier gedetailleerd en lijkt platter, ook al kreeg ik voor de foto het schuitje niet recht.


even naast elkaar :)


De standaard panto van de Roco 1601. Bovenste armen zijn vrij horizontaal, de onderste arm is wat diagonaler.


De nieuwe Roco panto (van Plan T) De onderste arm is veel horizontaler maar door de andere constructie van het frame moest ik de isolatoren inkorten, anders stond de panto voor mijn gevoel veel te hoog. Dit verklaart ook ten dele de scheve isolator :P


Weer een plaatje samen. Ik vind de nieuwe panto's (rechts) een stuk beter ogen. Het draaistel van de linker 1600 is wat kaal doordat ik bezig was met wat experimenteren met kortkoppelingen.

Nu nog wat foto's die ik vergeten was te maken:


Een totaalindruk van de Hondekop met Philotrain panto's


En een totaalplaatje van de Rivarossi mat '46

@#$%, nu ben ik vergeten om foto's te maken van een RivaLima met de 'ouderwetsche' Sommerfeldt panto's. Had het stel alweer opgeborgen, het mist een motordraaistel en voor de vorige fotoserie stond het stiekum op een draaistel van een DKM DE2... Ik heb vast ook nog ergens de originele Lima pantografen liggen. Volgende keer :)

Mvg,

Robert

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #9 Gepost op: 27 mei 2014, 20:41:01 »
Dank je Robert.

Ik vind het wel heel opvallend dat bij de 1600'en de originele panto op hogere isolatoren staat, maar het schuitje lager ligt als bij jouw variant met de Plan T panto er op.

Met vriendelijke groet,
Michel


Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #10 Gepost op: 27 mei 2014, 21:33:08 »
Het scharnierpunt van de onderste arm aan het frame zit bij de originele panto lager dan de top van de isolatoren. Als ik naar foto's kijk van het grote voorbeeld is het frame (waar het schroefje in gaat zeg maar) bij de nieuwe Roco beter naar werkelijkheid uitgevoerd. Maar ik kan geen goede grote foto's vinden waar het dak van de 1600 lekker op staat. De hogere isolatoren van de originele Roco panto lijken mij een compromis.

Mvg,

Robert.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #11 Gepost op: 28 mei 2014, 00:11:30 »
Wat is het bestelnummer van de Roco Plan T pantograaf?
Krijg je er dan 1 of 2?

Mvg, Michel

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #12 Gepost op: 28 mei 2014, 01:57:27 »
Bestelnummer is 85499, kost iets van 19 euro en je krijgt er één. Misschien mooier om meteen passende isolatoren te bestellen. Ik weet daar het nummer niet van maar kan je opzoeken door onderdelenblad van een plan T op te snorren op de roco site :) Of misschien van de nieuwste 1600 in DB kleuren, die heeft dacht ik ook de nieuwe panto's.

Mvg,

Robert.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #13 Gepost op: 28 mei 2014, 04:30:44 »
Dank je. Ik ga speuren. ;)

Met vriendelijke groet,
Michel

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #14 Gepost op: 05 maart 2021, 01:54:37 »
Dit fossiele draadje opgegraven omdat ik verder ga pietlutten :P

Ik heb al jaren een Mehano Thalys van de eerste serie, met vliegwiel en verlichting, maar met plastic panto's en zonder interieur. Deze heeft inmiddels al wat operaties achter de rug, waaronder top sein, likje grijze verf op het dak om de panto'en... jawel... andere pantografen. Deze ooit besteld van Piko dacht ik. Ze zaten op een of andere Oost-Duitse loc en leken wel wat op de Thalys panto: een soort geknakte paal.

Paar maanden terug kon ik een Lima PBKA kopen, welliswaar een drierail AC versie maar dat dacht ik wel even om te bouwen (wielen gewisseld met mijn Lima PBA Thalys, die nu op wattenstaafjes assen rijdt...) Maar Lima dacht makkelijk te wezen en gebruikte gewoon de panto's van de PBA, niet de typische PBKA panto's. Wat nu? De Piko panto's transplanteren van de Mehano? Nee, nu was ik daar te verwend voor. Ik kon de Märklin Thalys panto's betellen, die waren wel van het juite type, maar 60 euro voor een setje van 2, dus 120 euro voor een complete trein... Even veder kijken maar. Jouef had inmiddels ook hun nieuwe Thalys uitgeleverd met correcte panto's, maar ik kreeg nul op het rekest bij Hornby helaas, niet leverbaar.

Dus uiteindelijk mijn PBKA na digitalisatie en 3 frontsein modificatie maar geparkeerd. Tot ik een LS Models HLE 13 in mijn kluistjes kreeg op mijn werk. Mooi ding, mooie panto's... die zie er bekend uit. Kan ik die los kopen? LS Models had ze uitverkocht maar een poosje later waren ze weer beschikbaar onder een ander artikel nummer, na een paar maandjes wachten LS Models immers) had ik ze woensdag binnen! (y)

Ombouw kan je het niet echt noemen. De isolatoren van de Lima en de LS Models zitten op dezelfde plek. Alleen moest er een extra gaatje komen op de plek van de middelste aan de kap meegegoten isolator. Ook het dak verder plat maken zodat er plek was voor de LS Models. Lima had een afstands busje meegegoten, dat moest er ook af. Ook heb ik het gat voor het schroefje iets verschoven. Gaatjes in de kap iets opgeruimd voor de meegeleverde (!) LS Models isolatoren en alles past! Vast schroeven en klaar:



De sleepstukken zijn wat recht, maar dat buig ik wel in vorm wanneer ik in een buig bui ben. Ook is de 25Kv sleepstuk wat breed (lang?), waarschijnlijk is het profiel in België voor het 25Kv traject anders dan in Frankrijk. Jammer dan :P Ook zitten de sleepstukken bijna tegen elkaar aan als beide panto's neer zijn. Ik zou de panto's elk nog een mm uit elkaar kunnen zetten, maar dan moet ik alle gaatjes opnieuw maken.



1500 Volt panto op en karren maar (y) . Het valt mij wel op dat, hoewel de nieuwe generatie panto's op modellen veel mooier zijn dan vroeger, ze vaak toch nog een schoonheidsfoutje hebben. Van de zijkant bekeken gaat het sleepstuk niet 'recht' (verticaal) omhoog. De panto leunt wat naar achteren (in dit geval richting de neus). De Roco Plan V/T en 1600/1700/1800 panto's leunen weer iets naar voren. Dit doet een beetje afbreuk aan het totaalplaatje. Oorzaak is de verhouding in de lengte van de stangetjes in de panto. Dat is een gepuzzel om dat goed te krijgen en die ik maar even niet :(

De overgebleven Lima panto's gaan nu op mijn oude oranje TGV. In ieder geval de 25Kv panto. De 1500 volt panto is al een ouderwetsche Sommerfeldt. Deze TGV is niet zo gedetailleerd als de Thalys, dus dat kan wel.

Mvg,

Robert