Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Bouw "Bahnhofsvorfeld"  (gelezen 145371 keer)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #90 Gepost op: 19 juni 2014, 23:12:19 »
Het is eigenlijk hetzelfde als met koken. Je kunt de receptuur van een meesterchef naar de letter volgen en dan over het eindresultaat denken...mwaah....ik mis iets. Waar is de .."esprit"....het "wauw" gevoel. Ik denk dat het volgen van de weg naar het eindresultaat belangrijk is. Vallen en opstaan. Leren waarom sommige dingen werken en andere niet. Niets menselijks is mij vreemd. Geneigd tot snelle resultaten. Verdiepen door te lezen en pats.....in één keer goed. Helaas, zo werkt het dus meestentijds niet.

Het begint natuurlijk met een basisvoorraad aan ingredienten.

 



En dan de weg van "trial and error".





Had ik eindelijk voor elkaar dat er verschillende grijstinten in de houtnerf van de bielzen terecht waren gekomen om een verweerde indruk te verkrijgen, vond ik het daarna nodig om een zekere vettigheid van smeeroliesporen aan te brengen. Ik zit per slot in periode IIIb met nog veel stoombedrijf. Het eerder bereikte effect ging zodoende helaas grotendeels weer verloren.

Met op de Ipad foto's en filmpjes van het grote voorbeeld vóór mij, probeer ik airbrush-, drybrush- en weet ik veel wat voor technieken nog meer, zodanig onder de knie te krijgen dat ik met het resultaat tevreden kan zijn. Ik ben er nog lang niet, maar voorlopig heb ik veel plezier en ontspanning door het proces van uitproberen en experimenteren. En het mooie is dat als het moment komt dat ik even geen biels meer kan zien - en dat moment is nu bijna bereikt -, ik weer rustig iets ander kan oppakken. Lekker rotzooien met electrostatische begrassing bijvoorbeeld.   

Héérlijk. Knutsel ik nu zo'n vliegenmepper in elkaar of koop ik gewoon een dinges van Noch. Wat een triviale dilemma's. Een escapisme uit de strijd om het dagelijks bestaan. Eindelijk is een hobby zonder stress.


Peter


P.S. Te grof of niet te grof, dát is voor mij nog steeds de vraag.
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #91 Gepost op: 20 juni 2014, 22:50:14 »
De bielzen laat ik maar even voor wat ze zijn; dwarsliggers.

Het wordt tijd om het te monotone - met de airbrush aangebrachte - grijs van het ballastbed aan te pakken. Als eerste poging meng ik (van links naar rechts) "sombra tostada" van Vallejo, "soft dirt", "light dust" en tot slot "raw sienna" van Com.Art.





Het sombere daglicht begint trouwens mijn smartphone parten te spelen. Niet goed scherp te krijgen en véél te blauw. Zo erg ziet het er in het echt niet uit  ;).

Aan de slag met het drybrushen van de ballast.





Nou moe ? Het fotograferen met kunstlicht is nog erger. Ik moet hier mee stoppen voor ik zélf groen en geel ga zien. Beter wachten op daglicht.

De Br 01 is overigens "geweathered" met "house dust" van Eigen Huis. Het resultaat is geheel verkregen door niets te doen. Daar heb ik dan wel weer jaren over gedaan.


Peter

« Laatst bewerkt op: 20 juni 2014, 23:02:13 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

toproy

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #92 Gepost op: 21 juni 2014, 02:32:28 »
De Br 01 is overigens "geweathered" met "house dust" van Eigen Huis. Het resultaat is geheel verkregen door niets te doen. Daar heb ik dan wel weer jaren over gedaan.

Mooi gedaan. Dat zou mij niet lukken, daar heb ik het "engelen-geduld" niet voor. Alhoewel ik de techniek wel zou willen leren.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #93 Gepost op: 21 juni 2014, 11:20:45 »
Foto's maken bij daglicht is wel beter i.d.d.
Kun je de verf eventueel nog van je sporen af krijgen als het niet bevalt of is dat dan een kwestie van das pech rails weg ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #94 Gepost op: 23 juni 2014, 12:57:45 »
@Toproy,
De gouden tip is hier: "sans plumeau" (y).

@Floris,
Wat mij en vooral de smartphonecamera parten speelt is dat het kunstlicht deels bestaat uit halogeen- en deels uit ledverlichting. Ook met een "gewoon" fototoestel werd het er niet veel beter op. Van het werken met filters heb ik geen verstand. Als ik de foto's terugzie valt het mij op dat de kleuren beter worden weergegeven op een iPad dan op het scherm van mijn laptop.

Tot op heden heb ik nog geen moeite gedaan om verf van de sporen te verwijderen. Als het niet bevalt breng ik gewoon een nieuw - sterk verdund - laagje aan.





Op het plaatje hierboven (slecht te zien) heb ik bijvoorbeeld de houtnerf van de bielzen opnieuw voorzien van een euh...een wash heet dat geloof ik, van een mengsel van lichtgrijs en bruin, omdat het beoogde "verblekingseffect" weer verlorengegaan was door een latere behandeling.


Peter


P.S. De bielzen van de "Doppelschwelle" heb ik nu stijf tegen elkaar gelegd.
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2014, 16:06:26 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #95 Gepost op: 23 juni 2014, 16:37:27 »
De schroef-ring methode om rails tijdelijk te fixeren werkt uitstekend. Vooral in bogen, zo kan ik mij voorstellen. In combinatie met flexrails van Tillig moet ik evenwel een kanttekening maken voor rechte baanvakken, waar de rails gewoon kaarsrecht moet liggen. De constructie van de "bielsmatjes" is bij deze rails nogal losjes. Één niesbui en de bielzen liggen schots en scheef. Er gaat wat mij betreft te veel tijd verloren om de bielzen evenwijdig aan elkaar en loodrecht op de spoorstaven te leggen.

Vandaar het volgende experiment:





Eerst verwijder ik de spoorstaven uit de flexrail. Per flexrail van circa 920 mm lang, monteert Tillig vier losse bielsmatjes, die aan elkaar verbonden worden door middel van een haakje dat in een gaatje gedrukt moet worden. Het haakje verwijder ik met een mesje, zodat ik de afzonderlijke matjes tegen elkaar kan leggen voor de "Doppelschwelle".





De losse matjes laten zich veel gemakkelijker langs een rij (in dit geval nog even de waterpas) fixeren met lijm. Parallel aan elkaar en met gelijke onderlinge afstanden gaat nu veel sneller.





De eerste behandelingen voor het verkrijgen van de juiste wheathering zijn nu ook gemakkelijker uit te voeren zonder de spoorstaven. Eerst even de lijm laten drogen.



Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #96 Gepost op: 24 juni 2014, 12:22:15 »
Dat is een handige manier.
Hopelijk krijg je de spoorstaven er straks wel weer gemakkelijk terug in,anders heb je alsnog een probleem  :-X
Ik heb namelijk nog nooit een trein over enkel spoorbielzen zien rijden  ;D  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #97 Gepost op: 24 juni 2014, 13:08:20 »
Ja, daar maar ik mij ook een beetje zorgen over. Een centimeter of twintig, dertig lukt gemakkelijk is mijn ervaring. Maar een spoorstaaf van 920 mm terug duwen in de railstoelen is andere koek, zeker als de bielzenmatjes al geweathered zijn. Voorzichtigheid is geboden, dus niet te veel verf op de railstoelen.

Dat brengt mij op het volgende. Aanvankelijk ben ik te kwistig geweest met het aanbrengen van verf. Of het nu met de airbrush was of anderszins.
Op het moment dat ik dacht; ik zie nauwelijks verschil,.. hup....nog maar wat forser aangezet. Na het drogen viel mij het resultaat meestentijds tegen, zodat ik weer ging (over)compenseren de andere (kleur)richting op. En zo kwam ik tot het "jojo-effect".

Voortschrijdend inzicht heeft mij inmiddels geleerd dat ik veel subtieler te werk moet gaan. Liever te weinig dan te veel. Liever desnoods meerdere behandelingen, dan ongeduldig in één keer proberen om het goed te krijgen.

Voor veel forumgebruikers is dit alles gesneden koek. Ik leg hier slechts mijn persoonlijk leerproces vast.


Ik kom nog even terug op de kleurverschillen tussen foto en werkelijkheid, want het zit mij dwars.





Als kleurreferentie dient het stukje Profigleis, omdat bij de meesten de kleur van dit ballastbed wel bekend is. Op de foto lijkt de bedding eerder grijsblauw dan het in werkelijkheid grijsbeige kleurtje. De opname is bij daglicht gemaakt.

Dit overkomt mij niet alleen met de smartphonecamera maar ook met een Canon PowerShot SD1300 IS Digital Elph (??). Niet dat dit fototoestel het summum zal zijn op cameragebied, maar toch.

Kortom, ik zal mij wat moeten verdiepen in de wereld van de macro-, of liever gezegd miniatuurfotografie. Hier en daar zie ik op dit forum werkelijk sublieme foto's en dat wil ik ook (kunnen).


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #98 Gepost op: 24 juni 2014, 13:35:33 »
Je autowitbalans corrigeert waarschijnlijk voor het vele grijs..
groeten,
Auke

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #99 Gepost op: 24 juni 2014, 14:53:50 »
Aha.....dank voor de tip.....er zal vast ergens een knopje zitten om aan deze instelling iets te doen. Waar heb ik de gebruiksaanwijzing gelaten ?

Hier nog een voorbeeld waaruit kan blijken dat er echt iets moet verbeteren aan dat fotograferen van mij.





Hiermee had ik aanschouwelijk willen maken hoe subtiel ik inmiddels met de verfkwast om ga. In plaats daarvan lijkt het op deze foto alsof ik  een litertje grijsblauw over de "Schwellenband" heb gespoten.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #100 Gepost op: 24 juni 2014, 19:10:03 »
Is de foto met flitser?
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #101 Gepost op: 24 juni 2014, 21:00:58 »
Hmmm... ik vind dat je lekker bezig bent. En over dat fotograferen, ik maak plaatjes met mijn El Cheapo-knipper, haal ze door PaintshopPro Photo X2 om de boel een beetje toonbaar te krijgen en rare dingen te verdoezelen en hoppa... daar moet de goegemeente het maar mee doen.
Over je ballastbed... mwah, ziet er niet zo héél slecht uit, maar ik mis nog iets. Ik krijg, afgaande op je foto's, niet de indruk van een uit losse stenen bestaand ballastbed, net alsof er zand als vulmiddel tussen de steentjes zit. Misschien zou je de diepere gedeeltes donker kunnen laten, en de hogere gedeeltes lichter (basiskleur donker, zwart of donkerbruin, en dan met de airbrush onder een hoek een lichtere kleur aanbrengen, zodat je ahw 'schaduwen' krijgt die niet door de spuitstraal bereikt worden), afgewerkt met een drybrush in een heel lichte kleur, highlights. 3D clair-obscur als het ware.

Sterkte met de worsteling  ;)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #102 Gepost op: 25 juni 2014, 11:48:26 »
Nee Auke, ik gebruik geen flitser. Als ik die gebruik wordt het resultaat nóg beroerder. Wél heb ik naar aanleiding van je opmerking over de auto witbalans dat Canon cameraatje (ook geen duur ding, Jan) eens beter bekeken. Het ziet er naar uit dat ik die witbalans handmatig kan instellen. Dat zal ik binnenkort is gaan uitproberen.

Ik heb geen PaintshopPro Photo X2. Zojuist is mij gebleken dat op mijn laptop is geïnstalleerd Corel PaintShop Pro X4. Ik vermoed dat mijn echtgenote hier achter zit, want ik heb dit programma niet eerder gezien. Ik zal kijken wat ik hier mee kan.

Jan, wat het ballastbed betreft denk ik dat je de vinger op de zere plek legt. Ik mis ook iets. Het lijkt inderdaad een massief geheel. Ik ga je tip uitproberen. Daar verheug ik mij nu al op. In zoverre is de kwalificatie "worsteling" te zwaar. Vandaar natuurlijk de knipoog die er op volgt  ;).


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #103 Gepost op: 27 juni 2014, 12:03:20 »
Misschien moest je trouwens gewoon maar eens wachten tot je die ASOA geleverd krijgt, daar zit in de steentjes (hoewel de ballast steeds van een enkele steensoort is, zoals basalt, graniet of kalkzandsteen) ook kleurverschil - EN het zijn echt gebroken korreltjes!

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #104 Gepost op: 27 juni 2014, 12:46:58 »
Tsja, ik was te ongeduldig om daar op te wachten. Ik beschouw trouwens wat ik tot nu toe doe, of heb gedaan, vooral als een route tot het verkrijgen van enig inzicht. Dat neemt niet weg dat ik nu toch wel graag de bestelde ASOA steentjes geleverd had willen hebben. Ik ga contact opnemen met Lippe.

Ondertussen oefen ik vrolijk verder.

De alternatieve methode om de flexrail van Tillig voor rechte stukken te fixeren werkt op zich goed.





Ook ná het wheatheren van de met Pattex gefixeerde bielzenmatjes, laten de 920 mm spoorstaven zich met enig geduld vrij gemakkelijk in de railstoelen schuiven. Bij de "Doppelschwelle" had ik natuurlijk de eind/beginbiels moeten verwijderen. Nu zit ik met een dubbele biels zonder railstoelen. Ach,...een kleinigheidje hou je altijd  :'(.

Meteen met een nieuw mengsel voor het ballastbed begonnen. Dan maar roeien met de riemen die ik wél in huis heb.





Het plaatje toont het ballastbed net ná het indruppelen met de pipet, vandaar de "melkachtige" kleurzweem.

De kleur is veel te "nieuw" voor het spoor dat ik wil uitbeelden. Ik bedacht mij evenwel dat het misschien beter werkt om een nieuw ballastbed te verouderen met de airbrush/drybrush, dan andersom. We zullen zien.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB