Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 11:57:48
Pfarrerwinkel bahn
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:55:45
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 11:51:28
NS 8400 van Werps
door
MathynK
Vandaag
om 11:50:17
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
MathynK
Vandaag
om 11:45:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 11:40:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 11:35:41
Frans/Belgisch H0e baantje
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 11:34:40
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 11:26:46
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 11:24:18
Welke TAMS decoder heb ik?
door
henk
Vandaag
om 11:10:33
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Jelmer
Vandaag
om 11:01:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
aad52
Vandaag
om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 10:49:22
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok?
door
Pauldg
Vandaag
om 10:35:02
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 10:17:03
US diorama in H0
door
Jelmer
Vandaag
om 10:08:57
25 jaar geleden
door
Willem1951
Vandaag
om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag``
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉
door
Huup
Vandaag
om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven
door
Gerard
Vandaag
om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant
door
Arjan6511
Vandaag
om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Bob R.
Vandaag
om 08:01:28
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost)
door
RK
Vandaag
om 07:45:48
Bahnstrecke 5867
door
frits959
Vandaag
om 03:21:09
Baan in Los Angeles
door
AndrevdG
Vandaag
om 02:20:13
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
Vandaag
om 00:28:49
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
door
gdh
17 april 2024, 22:26:07
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
6
...
53
Omlaag
Auteur
Topic: Bouw "Bahnhofsvorfeld" (gelezen 145861 keer)
charp
Peter
Offline
Berichten: 1894
werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #45 Gepost op:
31 mei 2014, 13:39:35 »
Interessant onderwerp Allie, daar moet ik is meer over lezen.
Voor mij ligt nu de EW3. Waar zie jij die dubbele biels ?
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #46 Gepost op:
31 mei 2014, 14:11:13 »
Dubbele bielzen ontstaan als je de volgende rail er tegenaan klikt. Bij een railscheiding liggen deze iets dichter bij elkaar.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
charp
Peter
Offline
Berichten: 1894
werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #47 Gepost op:
31 mei 2014, 17:28:18 »
Aha ! Ik zie wat je bedoelt, Gerard.
Inderdaad liggen de bielzen bij de railscheiding iets dichter bij elkaar.
Maar hier weer niet.
Bij Mein Gleis van Weinert liggen de dubbele bielzen trouwens veel dichter op elkaar. Hoe zit dat nu ?
Peter
P.S. Ondertussen is de bouw niet stilgelegd
.
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
frederik19630
Offline
Berichten: 766
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #48 Gepost op:
31 mei 2014, 21:12:45 »
ter lering en vermaak, een discussie over doppelschwellen op een zusterforum:
http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?10,3292018,3292018#msg-3292018
de waarheid ligt in het midden, precies tussen de doppelschwelle in
fred
Gelogd
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html
charp
Peter
Offline
Berichten: 1894
werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #49 Gepost op:
31 mei 2014, 22:56:23 »
Dank voor de link Fred, het is inderdaad een lezenswaardige discussie. Voorlopig ga ik er maar van uit dat dubbele bielzen bij wissels in mijn periode voorbeeld getrouw zijn. Het lijkt er evenwel op dat de bielzen dan dichter bij elkaar geplaatst moeten worden. Denk dat ik als ik een keer zin heb wat verder ga graven.
Maar:
Tillig past "doppelschwelle" toe ook zonder dat er een wissel in de buurt is.
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
charp
Peter
Offline
Berichten: 1894
werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #50 Gepost op:
01 juni 2014, 00:56:15 »
Als het ontbreken van zo'n beschermbuis mij al dwars zit, zoals hier:
......dan kan ik natuurlijk niet net doen of mijn neus bloedt bij het ontbreken van een dubbele dwarsligger op de plekken waar die hoort dwars te liggen.
Kortom: op zoek naar het meerdelige werk van Herr Doktor Kleineisen over Doppelschwellen und schwebenden Stöße.
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #51 Gepost op:
01 juni 2014, 08:26:31 »
Peter,
Dubbele dwarsliggers onder iedere railscheiding. Is tot vandaag de dag nog steeds de praktijk. Echter normale rails zijn onnoemelijk lang.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
charp
Peter
Offline
Berichten: 1894
werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #52 Gepost op:
01 juni 2014, 21:02:24 »
Als ik het goed zie zijn de meningen daarover niet geheel gelijkluidend, Gerard. Voor het Duitse voorbeeld wordt er links en rechts beweerd dat vanaf 1970 de Doppelschwelle steeds minder werd toegapast. Ik weet het fijne er nog niet van dus laat ik onderwerp maar even voor wat het is.
Ik moet wél kiezen tussen twee varianten. Deze:
Nogmaals, maar nu met de eerste roestkleurige verf:
Of die van Tillig:
De onderste dicht bij elkaar en schuin daarboven zoals Tillig de bielzen iets dichter bij elkaar plaatst.
Ondertussen ben ik aan de slag gegaan met ballasten. Een eerste oefening:
Na het indruppelen met het lijmmengsel:
Ik ben nog niet tevreden. De kleur staat mij niet aan. Het is te nieuw. Ik ga een nieuw mengsel maken. Het moet donkerder. Ietsje bruiner. Ook de vorm van het ballastbed is nog niet zoals ik het hebben wil. Rondere schouders of zoiets......Ik weet wel dat e.e.a. nog vervuild moet worden, maar de basis moet eerst naar mijn zin zijn, voordat ik dáár aan begin.
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15416
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #53 Gepost op:
01 juni 2014, 21:16:10 »
Jemig, blaadje vier nog maar en nou al aan het ballasten.... man, daar prakkezeer ik nog niet eens over!
Eerst m'n
sporen
rails naar tevredenheid
achterlaten
leggen.
Maarreuh... wat voor ballast is dat? Lijkt me nogal fijntjes?
Gelogd
charp
Peter
Offline
Berichten: 1894
werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #54 Gepost op:
01 juni 2014, 22:01:18 »
Ha Jan,
Het spul is van Woodland scenics "crushed rock and stones". Ik heb de kleuren "Fine buff", Fine gray" en "Fine light gray" gemengd zoals in de encyclopedie staat aangegeven. In bedoeld artikeltje staat ook dat het meeste materiaal te grof is. Daarom wordt "Fine" aanbevolen. Voorlopig vind ik het ook nogal fijntjes. Eerst is even kijken hoe het opdroogt. Het kan zijn dat ik besluit om iets grover te gaan toepassen.
Waar ik mee begonnen ben is een gedeelte, een uitsnede zo je wilt, van een segment uit mijn ontwerp. Ik beschouw het vooral als een oefening van de "moderne" technieken. Zo wil ik binnenkort ook eens met zo'n grasmepper, of euh..vliegenelectrostaat aan de slag. Een stukje landschap proberen. Waarmee ik maar wil zeggen dat het allemaal nog niet zo veel voorsteld.
Nog geen 3,5 m rails, recht, zonder bogen en/of wissels.
In het slechtste geval beschik ik straks over een fotodecor om zo nu en dan wat rollend materieel te fotograveren. Kan ik meteen ook de eerste stappen wagen om hier en daar wat te gaan wheatheren. Ik hou ervan om de werkzaamheden een beetje af te wisselen.
Het goede nieuws is dat ik volgens mijn echtgenote een beetje in de weg zit in de keuken. Haar suggestie is om e.e.a op schragen te zetten en elders in huis de werkzaamheden te vervolgen. Waarop ik mijn kans schoon zag door te opperen dat ik dan net zo goed de eerste twee segmenten kan gaan bouwen in afwachting van..... Enfin, dit gesprek liep niet geheel verkeerd. Even afwachten tot het besef van de maten (2 x 2,0 m bij 1,6 m) voldoende is doorgedrongen
.
Terwijl verf en lijm droogt alvast een nieuwe aanwinst van kortkoppelingen voorzien:
En natuurlijk de losse onderdelen nog monteren.
Peter
«
Laatst bewerkt op: 01 juni 2014, 23:23:09 door charp
»
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
Railroadtycoon
ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
Offline
Berichten: 1976
Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #55 Gepost op:
01 juni 2014, 23:44:56 »
Even nog over de dubbele biels. De plaatsing is inderdaad (zoals al opgemerkt) in het spoor bij de railverbinder. De dubbele bielzen zitten echter regelmatig ook in het wissel (in het eggie) oa nabij het puntstuk en daar waar de tongen beweegbaar worden. De reden hiervan zal ongetwijfeld met verhoogde krachten op de spoorstaaf te maken hebben.
(plaatje van Rio-wiki)
Bij moderne (beton) zie je ze niet meer.
(plaatje van Meteoor)
Niet alle landen gebruiken een dubbele biels.
Allie
«
Laatst bewerkt op: 25 juli 2014, 11:48:45 door guest7823
»
Gelogd
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8412
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #56 Gepost op:
02 juni 2014, 08:59:59 »
Citaat van: Railroadtycoon op 01 juni 2014, 23:44:56
Niet alle landen gebruiken een dubbele biels.
Zoals? Ben zelf ook wat aan het
priegelen met bielzen
, Frans thema. Ik plaats nu wel dubbele bielzen onder de lassen. Gelukkig is dit nog op een minder zichtbare plaats, maar straks is het stationnetje aan de beurt.
@ Peter, Ben blij dat je bent gaan bouwen. De tekeningen waren interessant, maar dit is leerzamer
Groet,
Michel
Gelogd
La Fabrique
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
charp
Peter
Offline
Berichten: 1894
werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #57 Gepost op:
02 juni 2014, 11:28:34 »
Allie, uit de bovenste foto blijkt andermaal dat dubbele bielzen tegen elkaar liggen. Op alle foto's van het grote voorbeeld die ik tot nu toe gezien heb is dat zo. Nergens kom ik de verkorte afstand tegen, zoals Tillig die toepast. Dank trouwens voor de aanvullende informatie en de bijbehorende plaatjes.
Michel, jouw draadje had ik al eerder doorgelezen. Ik begrijp nu niet dat ik daar toen geen consequenties aan heb verbonden voor mijn eigen gepruts met rails, bielsafstanden en ballastbeddingen. Ik zie dat jij dubbele bielzen ook tegen elkaar legt.
Resteert voor mij de vraag naar de afstand waarop in h0 de toepassing van dubbele bielzen moet plaatsvinden. Hierboven wees Gerard er terecht op dat in het grote voorbeeld de rails vele malen langer is dan "bij ons". In de encyclopedie onder het hoofdstuk "Ballasten van Mein Gleis", wordt dat om de 24 bielzen gedaan. Dat lijkt mij dan weer een beetje veel. Het strikt hanteren van de schaal 1 : 87 werkt hier denk ik ook niet. Bij wissels geeft Weinert een mooi voorbeeld met zijn rails, althans voor periode III.
Het plaatsen van dubbele bielzen overal waar raillassen, pardon railverbindingen, zitten lijkt mij wel een erg onrustig beeld op te leveren. Wellicht moet hier het optische beeld prevaleren. Een term die Jan (44) in het leven heeft geroepen, maar daar geen credit voor wil hebben
.
Al doende leert men
.
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
charp
Peter
Offline
Berichten: 1894
werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #58 Gepost op:
02 juni 2014, 14:25:21 »
Eigenlijk ben ik aan het werk, maar vooruit.
Grof of Fijn, naar het voorbeeld moet het zijn.
Ik ben er nog niet uit, even los van alle onvolkomenheden waar ik nog wat aan moet doen. De kleur bijvoorbeeld. Het gaat nu even over de fijnheid of grofheid. Wie was hier ook alweer over begonnen ? Ah...Jan, zeg er is wat van !
Peter
P.S. De beroerde kwaliteit van de foto's ligt aan mijn "smartphone".
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15416
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
«
Reactie #59 Gepost op:
02 juni 2014, 17:13:53 »
Ja, Deus is de naam. Deus ex Machina. Zeg maar ex.
Het blijft natuurlijk een ding wat altijd ter discussie zal blijven staan. Mijn mening heb ik al eens ergens gegeven, maar die is net zoveel waard als die van een ander. Puristen zullen zeggen dat bij het voorbeeld voor de ballast steenslag met een bepaalde, gemiddelde, korrelgrootte gebruikt wordt, en dat je dat moet omrekenen naar 1:87 (of een andere schaal natuurlijk). Pas dan is het realistisch. Anderen vinden, en ik ben geneigd me daarbij aan te sluiten, dat, om een
optisch
juiste indruk te bereiken, je sommige dingen iets moet overdrijven. Hun standpunt is, dat wanneer je de ballast 100% op schaal gebruikt, dat een te 'zanderige' indruk geeft.
Voor mijn baan wil ik ballast van
Asoa
gaan gebruiken, op de website wordt beweerd dat het ballast op schaal is. Of dat ook zo is, mogen anderen aanvechten of bevestigen, voor mij geldt dat het een mooie, juiste indruk geeft van een ballastbed op schaal:
De indruk van een "echt" ballastbed wordt versterkt doordat de steenkorrels gebroken zijn. In het echie wordt daarmee een beter houvast voor de dwarsliggers bereikt. De korrel van WS c.s. zijn doorgaans rondachtig.
Als ik mijn eerlijke mening mag geven over de ballast die je hiervoor liet zien, dan vind ik dat het nogal aan de fijne kant is.
Voor wat het waard is. En doe toch maar gewoon
Jan
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
6
...
53
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Bouw "Bahnhofsvorfeld"