Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:57:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:51:28
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 11:50:17
Bouw van materieel 40 treinstellen door MathynK
Vandaag om 11:45:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:35:41
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:34:40
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:24:18
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Jelmer
Vandaag om 11:01:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Pauldg
Vandaag om 10:35:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 10:08:57
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 07:45:48
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
  

Auteur Topic: Bouw "Bahnhofsvorfeld"  (gelezen 145861 keer)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #45 Gepost op: 31 mei 2014, 13:39:35 »
Interessant onderwerp Allie, daar moet ik is meer over lezen.

Voor mij ligt nu de EW3. Waar zie jij die dubbele biels ?




Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #46 Gepost op: 31 mei 2014, 14:11:13 »
Dubbele  bielzen ontstaan als je de volgende rail er tegenaan klikt. Bij een railscheiding liggen deze iets dichter bij elkaar.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #47 Gepost op: 31 mei 2014, 17:28:18 »
Aha ! Ik zie wat je bedoelt, Gerard.


Inderdaad liggen de bielzen bij de railscheiding iets dichter bij elkaar.






Maar hier weer niet.






Bij Mein Gleis van Weinert liggen de dubbele bielzen trouwens veel dichter op elkaar. Hoe zit dat nu ?


Peter


P.S. Ondertussen is de bouw niet stilgelegd  ;D.
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #48 Gepost op: 31 mei 2014, 21:12:45 »
ter lering en vermaak, een discussie over doppelschwellen op een zusterforum:

http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?10,3292018,3292018#msg-3292018

de waarheid ligt in het midden, precies tussen de doppelschwelle in

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #49 Gepost op: 31 mei 2014, 22:56:23 »
Dank voor de link Fred, het is inderdaad een lezenswaardige discussie. Voorlopig ga ik er maar van uit dat dubbele bielzen bij wissels in mijn periode voorbeeld getrouw zijn. Het lijkt er evenwel op dat de bielzen dan dichter bij elkaar geplaatst moeten worden. Denk dat ik als ik een keer zin heb wat verder ga graven.

Maar:





Tillig past "doppelschwelle" toe ook zonder dat er een wissel in de buurt is.
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #50 Gepost op: 01 juni 2014, 00:56:15 »
Als het ontbreken van zo'n beschermbuis mij al dwars zit, zoals hier:







......dan kan ik natuurlijk niet net doen of mijn neus bloedt bij het ontbreken van een dubbele dwarsligger op de plekken waar die hoort dwars te liggen.

Kortom: op zoek naar het meerdelige werk van Herr Doktor Kleineisen over Doppelschwellen und schwebenden Stöße.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #51 Gepost op: 01 juni 2014, 08:26:31 »
Peter,

Dubbele dwarsliggers onder iedere railscheiding. Is tot vandaag de dag nog steeds de praktijk. Echter normale rails zijn onnoemelijk lang.

Groet,

Gerard van der Sel.

Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #52 Gepost op: 01 juni 2014, 21:02:24 »
Als ik het goed zie zijn de meningen daarover niet geheel gelijkluidend, Gerard. Voor het Duitse voorbeeld wordt er links en rechts beweerd dat vanaf 1970 de Doppelschwelle steeds minder werd toegapast. Ik weet het fijne er nog niet van dus laat ik onderwerp maar even voor wat het is.

Ik moet wél kiezen tussen twee varianten. Deze:





Nogmaals, maar nu met de eerste roestkleurige verf:




Of die van Tillig:





De onderste dicht bij elkaar en schuin daarboven zoals Tillig de bielzen iets dichter bij elkaar plaatst.


Ondertussen ben ik aan de slag gegaan met ballasten. Een eerste oefening:





Na het indruppelen met het lijmmengsel:







Ik ben nog niet tevreden. De kleur staat mij niet aan. Het is te nieuw. Ik ga een nieuw mengsel maken. Het moet donkerder. Ietsje bruiner. Ook de vorm van het ballastbed is nog niet zoals ik het hebben wil. Rondere schouders of zoiets......Ik weet wel dat e.e.a. nog vervuild moet worden, maar de basis moet eerst naar mijn zin zijn, voordat ik dáár aan begin.



Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #53 Gepost op: 01 juni 2014, 21:16:10 »
Jemig, blaadje vier nog maar en nou al aan het ballasten.... man, daar prakkezeer ik nog niet eens over!  :o
Eerst m'n sporen rails naar tevredenheid achterlaten leggen.

Maarreuh... wat voor ballast is dat? Lijkt me nogal fijntjes?

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #54 Gepost op: 01 juni 2014, 22:01:18 »
Ha Jan,

Het spul is van Woodland scenics "crushed rock and stones". Ik heb de kleuren "Fine buff", Fine gray" en "Fine light gray" gemengd zoals in de encyclopedie staat aangegeven. In bedoeld artikeltje staat ook dat het meeste materiaal te grof is. Daarom wordt "Fine" aanbevolen. Voorlopig vind ik het ook nogal fijntjes. Eerst is even kijken hoe het opdroogt. Het kan zijn dat ik besluit om iets grover te gaan toepassen.

Waar ik mee begonnen ben is een gedeelte, een uitsnede zo je wilt, van een segment uit mijn ontwerp. Ik beschouw het vooral als een oefening van de "moderne" technieken. Zo wil ik binnenkort ook eens met zo'n grasmepper, of euh..vliegenelectrostaat aan de slag. Een stukje landschap proberen. Waarmee ik maar wil zeggen dat het allemaal nog niet zo veel voorsteld. 
Nog geen 3,5 m rails, recht, zonder bogen en/of wissels.

In het slechtste geval beschik ik straks over een fotodecor om zo nu en dan wat rollend materieel te fotograveren. Kan ik meteen ook de eerste stappen wagen om hier en daar wat te gaan wheatheren. Ik hou ervan om de werkzaamheden een beetje af te wisselen.

Het goede nieuws is dat ik volgens mijn echtgenote een beetje in de weg zit in de keuken. Haar suggestie is om e.e.a op schragen te zetten en elders in huis de werkzaamheden te vervolgen. Waarop ik mijn kans schoon zag door te opperen dat ik dan net zo goed de eerste twee segmenten kan gaan bouwen in afwachting van..... Enfin, dit gesprek liep niet geheel verkeerd. Even afwachten tot het besef van de maten (2 x 2,0 m bij 1,6 m) voldoende is doorgedrongen  :D.

Terwijl verf en lijm droogt alvast een nieuwe aanwinst van kortkoppelingen voorzien:





En natuurlijk de losse onderdelen nog monteren.


Peter
« Laatst bewerkt op: 01 juni 2014, 23:23:09 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #55 Gepost op: 01 juni 2014, 23:44:56 »
Even nog over de dubbele biels. De plaatsing is inderdaad (zoals al opgemerkt) in het spoor bij de railverbinder. De dubbele bielzen zitten echter regelmatig ook in het wissel (in het eggie) oa nabij het puntstuk en daar waar de tongen beweegbaar worden. De reden hiervan zal ongetwijfeld met verhoogde krachten op de spoorstaaf te maken hebben.



(plaatje van Rio-wiki)

Bij moderne (beton) zie je ze niet meer.



(plaatje van Meteoor)

Niet alle landen gebruiken een dubbele biels.

Allie
« Laatst bewerkt op: 25 juli 2014, 11:48:45 door guest7823 »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8412
    • Rangeerbanen
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #56 Gepost op: 02 juni 2014, 08:59:59 »
Niet alle landen gebruiken een dubbele biels.
Zoals? Ben zelf ook wat aan het priegelen met bielzen, Frans thema. Ik plaats nu wel dubbele bielzen onder de lassen. Gelukkig is dit nog op een minder zichtbare plaats, maar straks is het stationnetje aan de beurt.

@ Peter, Ben blij dat je bent gaan bouwen. De tekeningen waren interessant, maar dit is leerzamer ;)

Groet,
Michel

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #57 Gepost op: 02 juni 2014, 11:28:34 »
Allie, uit de bovenste foto blijkt andermaal dat dubbele bielzen tegen elkaar liggen. Op alle foto's van het grote voorbeeld die ik tot nu toe gezien heb is dat zo. Nergens kom ik de verkorte afstand tegen, zoals Tillig die toepast. Dank trouwens voor de aanvullende informatie en de bijbehorende plaatjes.

Michel, jouw draadje had ik al eerder doorgelezen. Ik begrijp nu niet dat ik daar toen geen consequenties aan heb verbonden voor mijn eigen gepruts met rails, bielsafstanden en ballastbeddingen. Ik zie dat jij dubbele bielzen ook tegen elkaar legt.

Resteert voor mij de vraag naar de afstand waarop in h0 de toepassing van dubbele bielzen moet plaatsvinden. Hierboven wees Gerard er terecht op dat in het grote voorbeeld de rails vele malen langer is dan "bij ons". In de encyclopedie onder het hoofdstuk "Ballasten van Mein Gleis", wordt dat om de 24 bielzen gedaan. Dat lijkt mij dan weer een beetje veel. Het strikt hanteren van de schaal 1 : 87 werkt hier denk ik ook niet. Bij wissels geeft Weinert een mooi voorbeeld met zijn rails, althans voor periode III.

Het plaatsen van dubbele bielzen overal waar raillassen, pardon railverbindingen, zitten lijkt mij wel een erg onrustig beeld op te leveren. Wellicht moet hier het optische beeld prevaleren. Een term die Jan (44) in het leven heeft geroepen, maar daar geen credit voor wil hebben  :D.


Al doende leert men  ;).


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #58 Gepost op: 02 juni 2014, 14:25:21 »
Eigenlijk ben ik aan het werk, maar vooruit.

Grof of Fijn, naar het voorbeeld moet het zijn.





Ik ben er nog niet uit, even los van alle onvolkomenheden waar ik nog wat aan moet doen. De kleur bijvoorbeeld. Het gaat nu even over de fijnheid of grofheid. Wie was hier ook alweer over begonnen ? Ah...Jan, zeg er is wat van !


Peter


P.S. De beroerde kwaliteit van de foto's ligt aan mijn "smartphone".
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #59 Gepost op: 02 juni 2014, 17:13:53 »
Ja, Deus is de naam. Deus ex Machina. Zeg maar ex.  :P

Het blijft natuurlijk een ding wat altijd ter discussie zal blijven staan. Mijn mening heb ik al eens ergens gegeven, maar die is net zoveel waard als die van een ander. Puristen zullen zeggen dat bij het voorbeeld voor de ballast steenslag met een bepaalde, gemiddelde, korrelgrootte gebruikt wordt, en dat je dat moet omrekenen naar 1:87 (of een andere schaal natuurlijk). Pas dan is het realistisch. Anderen vinden, en ik ben geneigd me daarbij aan te sluiten, dat, om een optisch juiste indruk te bereiken, je sommige dingen iets moet overdrijven. Hun standpunt is, dat wanneer je de ballast 100% op schaal gebruikt, dat een te 'zanderige' indruk geeft.

Voor mijn baan wil ik ballast van Asoa gaan gebruiken, op de website wordt beweerd dat het ballast op schaal is. Of dat ook zo is, mogen anderen aanvechten of bevestigen, voor mij geldt dat het een mooie, juiste indruk geeft van een ballastbed op schaal:





De indruk van een "echt" ballastbed wordt versterkt doordat de steenkorrels gebroken zijn. In het echie wordt daarmee een beter houvast voor de dwarsliggers bereikt. De korrel van WS c.s. zijn doorgaans rondachtig.

Als ik mijn eerlijke mening mag geven over de ballast die je hiervoor liet zien, dan vind ik dat het nogal aan de fijne kant is.

Voor wat het waard is. En doe toch maar gewoon

Jan