Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 16:42:17
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:29:51
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Remunj
Vandaag
om 16:25:02
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
door
NS264
Vandaag
om 16:24:44
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
NS264
Vandaag
om 16:20:08
Sikje 225
door
Huup
Vandaag
om 16:17:21
Klein baantje 1200x1200mm
door
NS264
Vandaag
om 16:13:40
Nahmertaler Kleinbahn
door
tothebeach
Vandaag
om 16:11:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
skiptram
Vandaag
om 15:20:57
BR-18.6 Schaal-0.
door
moonlicht
Vandaag
om 15:14:39
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 15:10:47
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0)
door
BartvD
Vandaag
om 15:04:42
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
MOVisser
Vandaag
om 14:54:16
Heroplage Artitec Plan W?
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 14:52:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MOVisser
Vandaag
om 14:49:54
Sfeer op je modelbaan
door
tijgernootje
Vandaag
om 14:11:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Besselspoor
Vandaag
om 14:06:02
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
NS264
Vandaag
om 13:47:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:16:48
Rheinburg, TP V/VI
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:03:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Tedo
Vandaag
om 12:08:10
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil?
door
orientexpress
Vandaag
om 12:05:44
Roco 2025
door
IJmc
Vandaag
om 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland.
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:50:19
Goederenloods Zandvoort
door
MOVisser
Vandaag
om 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Ronald69
Vandaag
om 11:44:52
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:49:46
Gewoon wat busfoto's
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:44:05
vervolg op "veel AC wielen"
door
henk
Vandaag
om 07:55:23
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound
door
Dave.......
12 July 2025, 22:40:43
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
verschil irm/Virm
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: verschil irm/Virm (gelezen 7138 keer)
djm008
Offline
Berichten: 436
verschil irm/Virm
«
Gepost op:
25 August 2007, 12:23:51 »
Wat is nou het voornaamste verschil tussen een Irm en een Virm? Hebben we beide nog in Nederland? Kun je van een Irm een Virm maken?
Gelogd
Peter Korsten
Offline
Berichten: 8571
Re: verschil irm/Virm
«
Reactie #1 Gepost op:
25 August 2007, 12:30:12 »
Google en Wikipedia zijn je vrienden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbeldeks_interregiomaterieel
Voornaamste uiterlijke verschillen: de V-IRM is verlengd (daar staat de 'V' dan ook voor, 'verlengd') en heeft de stroomafnemers op een tussenrijtuig in plaats van de koprijtuigen.
- Peter
Gelogd
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40
djm008
Offline
Berichten: 436
Re: verschil irm/Virm
«
Reactie #2 Gepost op:
25 August 2007, 12:34:20 »
Mag ik hieruit opmaken dat er geen irm samenstelling meer in de rondte rijdt en dit allemaal Virms zijn geworden?
Gelogd
Sjabbulus
Offline
Berichten: 51
Re: verschil irm/Virm
«
Reactie #3 Gepost op:
25 August 2007, 12:35:25 »
De IRM is de oorspronkelijke dubbeldekker (interregio), de 3 en 4 delige zoals ze jaren gelden op de baan kwamen. De Virm (Verlengde IRM) rijdt tegenwoordig. Alle IRM's zijn intussen VIRM's. de 3 delige zijn 4 delig geworden en de 4 delige zijn 6 delig geworden. De panto's zijn verplaatst naar een middenbak en de trein is voorbereid op een hoge spanning, dwz dat als NS/ProRail eventueel besluit de bovenleidingspanning te verhogen naar (volgens mij ) 25Kv dan kan de VIRM makkelijk aangepast worden.
Het uiterlijke verschil is dan ook dat de trein 1 of 2 bakken langer is, en dat de stroomafnemer nu op een tussenbak zit ipv voorste/achterste bak. (en natuurlijk nog kleine verschillen zoals pictogrammen bij de deuren om te openen ipv tekst ed.)
Gelogd
djm008
Offline
Berichten: 436
Re: verschil irm/Virm
«
Reactie #4 Gepost op:
25 August 2007, 12:38:37 »
Duidelijk! Dank je!
Gelogd
Bart spruitje
Offline
Berichten: 508
Re: verschil irm/Virm
«
Reactie #5 Gepost op:
25 August 2007, 12:39:18 »
Ja inderdaad er rijden geen irm stammen meer rond.
Er zijn nog wat verschillen nl
IRM bakken (virm 1)hebben een GTO tractie installatie
VIRM bakken (virm 2 en 3) hebben een IGBT tractie installatie.
Ook heeft virm 2-3 andere draaistellen onder de bak.
Verder is het inderdaad mogelijk om de verschillende bakken van virm 1,2, en 3 door elkaar heen te gebruiken.
De oude IRM bakken zijn op grote delen omgebouwd zodoende heten ze nu Virm-1.
groeten Bart
Gelogd
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26626
Re: verschil irm/Virm
«
Reactie #6 Gepost op:
25 August 2007, 20:04:35 »
Citaat van: Bart op 25 August 2007, 12:39:18
Ook heeft virm 2-3 andere draaistellen onder de bak.
Bart, kun je dit eens wat nader verklaren?
Heb vandaag op station Vlissingen eens goed naar de draaistellen gekeken, en er zitten inderdaad subtiele verschillen in. Maar aan de draaistellen kan ik niet echt zien wat nou de nieuwe bakken zijn. Ter verduidelijking heb ik de draaisteltypes opgeschreven.
Onder de 8640 (6 bakken):
Lk-Mw-Lj-Lj-Lm-Lm-Mv-Lk-Lj-Lj-Mw-Lk
Onder de 9401 (4 bakken):
Lk-Mw-Lj-Lj-Lm-Lm-Mw-Lk
Het viel me trouwens op dat er zo weinig motordraaistellen onder zitten. Ik had verwacht dat 1 op de 2 een motordraaistel zou zijn, maar dat blijkt 1 op de 4 te zijn.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
manuelspot
Gast
Re: verschil irm/Virm
«
Reactie #7 Gepost op:
25 August 2007, 21:30:26 »
ijk ook eens hier:
http://www.manuelspot.nl/manuelspot_bestanden/Page3646.htm
Manuel
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Offline
Berichten: 2875
Re: verschil irm/Virm
«
Reactie #8 Gepost op:
25 August 2007, 23:41:27 »
Als je goed oplet hoor je bij een 8600 ook het verschil tussen de motoren van de oorspronkelijke rijtuigen en de nieuwe. Aan de stoelen kan je ook nieuwe bakken herkennen. Inmiddels zitten er ook enkele nieuwe kopbakken in VIRM1 door schades en verschijnen er in enkele VIRM's 2 en 3 oude bakken.
Voor wie wat aparts wil neem stel 8610, dat was een VIRM4 maar die is verlengt tot VIRM6 en heeft daar door een kwart bak 2e klas te veel en een kwart 1e klas te weining. De bak met de panto's voor een 4tje heeft namelijk maar een kwart eerste klas terwijl de panto bak van een 6je half 1e klas is.
Volgensmij zit er tussen een VIRM1 6je en een VIRM 2/3 6je ook nog een verschil in de grote's van de 1e klas coupe's in 1 of 2 bakken.
Groetjes Michiel
PS; ik heb eens een verhaal geschreven over de nummering van DDIRM en VIRM omdat het NS personeel waar ik contact mee had/heb moeite het met die nummering, dit verhaal is nu in Nederlands en Duits beschikbaar, dus als iemand intresse heeft dan stuur maar een PB.
Gelogd
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.
amber
Offline
Berichten: 651
Re: verschil irm/Virm
«
Reactie #9 Gepost op:
26 August 2007, 12:47:47 »
In de nieuwste RH (september editie) staat een heel artikel over het ombouwen van een Lima Irm naar een Virm, incl een verhaal over de verschillen en geschiedenis
Gelogd
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.
Bart spruitje
Offline
Berichten: 508
Re: verschil irm/Virm
«
Reactie #10 Gepost op:
26 August 2007, 12:58:46 »
Hoi Klaas,
De stellen die jij hebt gezien zijn VIRM-1 stellen. De 8640 is een oude IRM 4 wagenstel
De 9401 is een oude IRM 3 wagenstel
De nieuwe kopbakken bijvoorbeeld hebben wel nieuwe type draaistellen, voor het motordraaistel is dat een My geworden.
Ook alle nieuwe tussengevoegde bakken om van drietje een viertje en van viertje naar zesje te maken. Alle nieuw gebouwde viertjes en zesjes hebben ook alle nieuwe type draaistellen.
groeten Bart
Gelogd
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26626
Re: verschil irm/Virm
«
Reactie #11 Gepost op:
26 August 2007, 14:10:53 »
Bart, in mijn opsomming heb ik een motordraaitel Mv genoemd. Zou dat misschien een My kunnen zijn? Sommige van die naamplaatjes zijn zo volgestoven met roeststof dat het verschil nauwelijks te zien is.
En is er ergens een overzicht van alle draaisteltypes?
Overigens denk ik dat de verschillen tussen de diverse draaistellen zo klein zijn dat het in model niet opvalt als je ze allemaal hetzelfde maakt.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Bart spruitje
Offline
Berichten: 508
Re: verschil irm/Virm
«
Reactie #12 Gepost op:
26 August 2007, 17:26:14 »
Hoi Klaas,
Inderdaad de Mv is een MY draaistel wat onder de blubber en troep zit.
In model zal je het verschil zeker niet zien. In het echt zie je het verschil ook bijna niet, maar ze zijn NIET uitwisselbaar.
Er is wel een overzicht van de toegepaste draaisteltypes, maar je hebt ze ook al opgeschreven in je eerdere berichtje.
groeten Bart
Gelogd
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26626
Re: verschil irm/Virm
«
Reactie #13 Gepost op:
26 August 2007, 21:12:25 »
Bart, toch maar even doormelken. Want het lijkt er op dat je de informatie liever niet in 1 keer geeft.
Er staat nog een vraag open, nl. hoe je aan de draaistellen kunt zien wat de toegevoegde bakken zijn. Mag ik er b.v. vanuit gaan dat een Lm draaistel nieuwer is dan een Lk of een Lj?
En waarom zijn er zoveel verschillende typen draaistellen. Is dat voortschrijdende techniek? En de loopdraaistellen zijn toch wel onderling uitwisselbaar?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
johnny-VIRM
Offline
Berichten: 522
Re: verschil irm/Virm
«
Reactie #14 Gepost op:
26 August 2007, 21:54:00 »
Het verschil tussen de motordraaistellen heeft te maken met de verschillende motoren en bij behorende installatie, tevens kun je nieuwe bakken herkennen aan de dikkere geverslangen, en bij de oude stellen zijn dat nu geribbelde slangen, de nieuwe Virm heeft met de Virm-3 geen buffers, Virm2 en Virm-1 later ook eraf gehaald, er rijd als het goed is nog 1 zesje en twee viertjes rond met buffers.
De verschillen zullen bijvoorbeeld aan de koersdisplays ook steeds minder te zien zijn daar deze onderling ook uitwisselbaar zijn dus zullen er steeds meer met leds komen.
Wat ik nog zo uit mijn hoofd weet: een gedeelte draaistellen van de IRM is gemaakt door SIG de rest door ALSTOM.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
verschil irm/Virm