Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 07:20:20
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door puntenglijder
Vandaag om 06:52:10
20 jaar BNLS door klusser
Vandaag om 03:15:16
Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 00:41:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
02 July 2025, 23:46:25
Yet Another Servo Decoder door spock
02 July 2025, 23:19:12
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door becasse
02 July 2025, 22:31:24
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 July 2025, 22:30:50
rommenholler gasketelwagens door ArjanB
02 July 2025, 22:29:52
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door j.ossebaar
02 July 2025, 22:05:27
Roco 290 digtaliseren door Herb73
02 July 2025, 22:05:20
The Rolling Tables… (ofwel: eten tussen de rails wordt nieuw leven ingeblazen) door Bob R.
02 July 2025, 21:58:53
NL-baan in Canada door ArjanB
02 July 2025, 21:44:10
Raadplaatje door Klaas Zondervan
02 July 2025, 19:42:38
Zaagsel? door Besselspoor
02 July 2025, 18:15:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 July 2025, 17:10:05
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
02 July 2025, 16:49:10
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
02 July 2025, 16:37:57
Piko 2025 door spoorijzer
02 July 2025, 15:42:59
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
02 July 2025, 15:32:28
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
02 July 2025, 14:01:12
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
02 July 2025, 10:29:51
US diorama in H0 door Montanbahn
02 July 2025, 09:13:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
01 July 2025, 23:41:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
01 July 2025, 23:21:41
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Luit
01 July 2025, 23:07:31
Spin Off BentheimerEisenbahn, aanrijding in Lauenbruck door Thom
01 July 2025, 22:40:15
Een nieuw begin door bask185
01 July 2025, 22:31:23
Hornby-international 2025 door Quinzeedied
01 July 2025, 21:41:08
VERPLAATST: Zaagsel? door Duikeend
01 July 2025, 20:47:55
  

Auteur Topic: verschil irm/Virm  (gelezen 7133 keer)

djm008

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
verschil irm/Virm
« Gepost op: 25 August 2007, 12:23:51 »
Wat is nou het voornaamste verschil tussen een Irm en een Virm? Hebben we beide nog in Nederland? Kun je van een Irm een Virm maken?

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: verschil irm/Virm
« Reactie #1 Gepost op: 25 August 2007, 12:30:12 »
Google en Wikipedia zijn je vrienden:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbeldeks_interregiomaterieel

Voornaamste uiterlijke verschillen: de V-IRM is verlengd (daar staat de 'V' dan ook voor, 'verlengd') en heeft de stroomafnemers op een tussenrijtuig in plaats van de koprijtuigen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

djm008

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: verschil irm/Virm
« Reactie #2 Gepost op: 25 August 2007, 12:34:20 »
Mag ik hieruit opmaken dat er geen irm samenstelling meer in de rondte rijdt en dit allemaal Virms zijn geworden?

Sjabbulus

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: verschil irm/Virm
« Reactie #3 Gepost op: 25 August 2007, 12:35:25 »
De IRM is de oorspronkelijke dubbeldekker (interregio), de 3 en 4 delige zoals ze jaren gelden op de baan kwamen. De Virm (Verlengde IRM) rijdt tegenwoordig. Alle IRM's zijn intussen VIRM's. de 3 delige zijn 4 delig geworden en de 4 delige zijn 6 delig geworden. De panto's zijn verplaatst naar een middenbak en de trein is voorbereid  op een hoge spanning, dwz dat als NS/ProRail eventueel besluit de bovenleidingspanning te verhogen naar (volgens mij ) 25Kv dan kan de VIRM makkelijk aangepast worden.
Het uiterlijke verschil is dan ook dat de trein 1 of 2 bakken langer is, en dat de stroomafnemer nu op een tussenbak zit ipv voorste/achterste bak. (en natuurlijk nog kleine verschillen zoals pictogrammen bij de deuren om te openen ipv tekst ed.)

djm008

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: verschil irm/Virm
« Reactie #4 Gepost op: 25 August 2007, 12:38:37 »
Duidelijk! Dank je!

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: verschil irm/Virm
« Reactie #5 Gepost op: 25 August 2007, 12:39:18 »
Ja inderdaad er rijden geen irm stammen meer rond.

Er zijn nog wat verschillen nl

IRM bakken (virm 1)hebben een GTO tractie installatie
VIRM bakken (virm 2 en 3) hebben een IGBT tractie installatie.

Ook heeft virm 2-3 andere draaistellen onder de bak.

Verder is het inderdaad mogelijk om de verschillende bakken van virm 1,2, en 3 door elkaar heen te gebruiken.

De oude IRM bakken zijn op grote delen omgebouwd zodoende heten ze nu Virm-1.


groeten Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26595
    • Pagina van klaas
Re: verschil irm/Virm
« Reactie #6 Gepost op: 25 August 2007, 20:04:35 »
Ook heeft virm 2-3 andere draaistellen onder de bak.

Bart, kun je dit eens wat nader verklaren?
Heb vandaag op station Vlissingen eens goed naar de draaistellen gekeken, en er zitten inderdaad subtiele verschillen in. Maar aan de draaistellen kan ik niet echt zien wat nou de nieuwe bakken zijn. Ter verduidelijking heb ik de draaisteltypes opgeschreven.

Onder de 8640 (6 bakken):
Lk-Mw-Lj-Lj-Lm-Lm-Mv-Lk-Lj-Lj-Mw-Lk

Onder de 9401 (4 bakken):
Lk-Mw-Lj-Lj-Lm-Lm-Mw-Lk

Het viel me trouwens op dat er zo weinig motordraaistellen onder zitten. Ik had verwacht dat 1 op de 2 een motordraaistel zou zijn, maar dat blijkt 1 op de 4 te zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

manuelspot

  • Gast
Re: verschil irm/Virm
« Reactie #7 Gepost op: 25 August 2007, 21:30:26 »

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: verschil irm/Virm
« Reactie #8 Gepost op: 25 August 2007, 23:41:27 »
Als je goed oplet hoor je bij een 8600 ook het verschil tussen de motoren van de oorspronkelijke rijtuigen en de nieuwe. Aan de stoelen kan je ook nieuwe bakken herkennen. Inmiddels zitten er ook enkele nieuwe kopbakken in VIRM1 door schades en verschijnen er in enkele VIRM's 2 en 3 oude bakken.

Voor wie wat aparts wil neem stel 8610, dat was een VIRM4 maar die is verlengt tot VIRM6 en heeft daar door een kwart bak 2e klas te veel en een kwart 1e klas te weining. De bak met de panto's voor een 4tje heeft namelijk maar een kwart eerste klas terwijl de panto bak van een 6je half 1e klas is.

Volgensmij zit er tussen een VIRM1 6je en een VIRM 2/3 6je ook nog een verschil in de grote's van de 1e klas coupe's in 1 of 2 bakken.

Groetjes Michiel

PS; ik heb eens een verhaal geschreven over de nummering van DDIRM en VIRM omdat het NS personeel waar ik contact mee had/heb moeite het met die nummering, dit verhaal is nu in Nederlands en Duits beschikbaar, dus als iemand intresse heeft dan stuur maar een PB.
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

amber

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: verschil irm/Virm
« Reactie #9 Gepost op: 26 August 2007, 12:47:47 »
In de nieuwste RH (september editie) staat een heel artikel over het ombouwen van een Lima Irm naar een Virm, incl een verhaal over de verschillen en geschiedenis :)
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: verschil irm/Virm
« Reactie #10 Gepost op: 26 August 2007, 12:58:46 »
Hoi Klaas,

De stellen die jij hebt gezien zijn VIRM-1 stellen. De 8640 is een oude IRM 4 wagenstel

De 9401 is een oude IRM 3 wagenstel

De nieuwe kopbakken bijvoorbeeld hebben wel nieuwe type draaistellen, voor het motordraaistel is dat een My geworden.

Ook alle nieuwe tussengevoegde bakken om van drietje een viertje en van viertje naar zesje te maken. Alle nieuw gebouwde viertjes en zesjes hebben ook alle nieuwe type draaistellen.

groeten Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26595
    • Pagina van klaas
Re: verschil irm/Virm
« Reactie #11 Gepost op: 26 August 2007, 14:10:53 »
Bart, in mijn opsomming heb ik een motordraaitel Mv genoemd. Zou dat misschien een My kunnen zijn? Sommige van die naamplaatjes zijn zo volgestoven met roeststof dat het verschil nauwelijks te zien is.
En is er ergens een overzicht van alle draaisteltypes?
Overigens denk ik dat de verschillen tussen de diverse draaistellen zo klein zijn dat het in model niet opvalt als je ze allemaal hetzelfde maakt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: verschil irm/Virm
« Reactie #12 Gepost op: 26 August 2007, 17:26:14 »
Hoi Klaas,

Inderdaad de Mv is een MY draaistel wat onder de blubber en troep zit.
In model zal je het verschil zeker niet zien. In het echt zie je het verschil ook bijna niet, maar ze zijn NIET uitwisselbaar.

Er is wel een overzicht van de toegepaste draaisteltypes, maar je hebt ze ook al opgeschreven in je eerdere berichtje.


groeten Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26595
    • Pagina van klaas
Re: verschil irm/Virm
« Reactie #13 Gepost op: 26 August 2007, 21:12:25 »
Bart, toch maar even doormelken. Want het lijkt er op dat je de informatie liever niet in 1 keer geeft.  ;D

Er staat nog een vraag open, nl. hoe je aan de draaistellen kunt zien wat de toegevoegde bakken zijn. Mag ik er b.v. vanuit gaan dat een Lm draaistel nieuwer is dan een Lk of een Lj?
En waarom zijn er zoveel verschillende typen draaistellen. Is dat voortschrijdende techniek? En de loopdraaistellen zijn toch wel onderling uitwisselbaar?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re: verschil irm/Virm
« Reactie #14 Gepost op: 26 August 2007, 21:54:00 »
Het verschil tussen de motordraaistellen heeft te maken met de verschillende motoren en bij behorende installatie, tevens kun je nieuwe bakken herkennen aan de dikkere geverslangen, en bij de oude stellen zijn dat nu geribbelde slangen, de nieuwe Virm heeft met de Virm-3 geen buffers, Virm2 en Virm-1 later ook eraf gehaald, er rijd als het goed is nog 1 zesje en twee viertjes rond met buffers.
De verschillen zullen bijvoorbeeld aan de koersdisplays ook steeds minder te zien zijn daar deze onderling ook uitwisselbaar zijn dus zullen er steeds meer met leds komen.
Wat ik nog zo uit mijn hoofd weet: een gedeelte draaistellen van de IRM is gemaakt door SIG de rest door ALSTOM.