Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 11:35:36
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:29:13
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 11:23:44
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Menno
Vandaag om 11:22:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 11:18:23
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:04:51
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 10:50:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 10:46:40
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:42:06
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 10:40:00
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
  

Auteur Topic: Einde NS kaartje m.i.v 01-07-2014  (gelezen 10560 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10762
Re: einde NS kaartje m.i.v 01-07-2014
« Reactie #15 Gepost op: 21 May 2014, 13:01:40 »
Een normaal papieren kaartje wat dus zo'n 175 goed genoeg was moet nu definitief vervangen worden door iets waar alleen veelgebruikers van het OV iets van begrijpen.
Inderdaad, terug naar de trekschuit. Dat ging toch ook 200 jaar goed?   ;)

De OV-chip kan best gebruiksvriendelijker en wat mij met name stoort, zie opmerking van dh3201, dat jezelf met geen mogelijkheid kunt zien wat er op je kaart staat en of je wel of niet ingechekt ben. Bij het uitchecken op drukke punten, metro of trams met name, is de apparatuur zo traag dat je niet goed kunt zien of je uitgechekt bent en wat je saldo nog is. Ondertussen ben ik wel verantwoordelijk...  :-\
In- en uit checken bij verschillende vervoerders snap ik helemaal niets van. Het is toch één kaart?
Heel ingewikkeld is het allemaal niet. Je éven inlezen en het is duidelijk. Een auto rijden kost ook voorbereidingstijd en heeft loze uren; tanken, auto naar de garage brengen, bij een nieuwe auto lezen hoe alles werkt... Vergelijkbaar met je inlezen in het chip verhaal.

En oh ja. Rij een leasebak, maak incidenteel gebruik van het OV, maar al 6 jaar uitsluitend met de chip.

@Henk; herkenbaar! Leuk inderdaad.  (y)
No dress rehearsel, this is our life.

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: einde NS kaartje m.i.v 01-07-2014
« Reactie #16 Gepost op: 21 May 2014, 13:22:43 »
Bart: die 35 minuten regel kende ik niet. Dat zou inderdaad schelen.

Wel is het zo dat je dit per kaart moet doen. Kaart ervoor, keuze maken, kaart er weer voor, beginscherm, opnieuw.

En idem op de terugweg.

Duurt dus 5 keer zo lang ofzo.

Reinout

Voor zover ik weet kun je een railrunner voor een hele dag erop laden. Dus alleen bij vertrek 's morgens.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: einde NS kaartje m.i.v 01-07-2014
« Reactie #17 Gepost op: 21 May 2014, 14:01:59 »
Tja, in de basis is de OV chipkaart erg leuk. Je hebt meer mogelijkheden enz. Alleen in de praktijk hebben ze het aardig weten te verklooien.

Paar dingen die makkelijk anders zouden kunnen maar nu vooral geld voor de vervoerders opleveren:

Minimale saldo op je kaart hebben. Ergens snap ik het wel maar 20 euro vind ik wel veel. Maar het grootste probleem, dit moet er ook weer opstaan bij het omchecken!

Omchecken is vervelend. Verschillende vervoerders wachten al niet op elkaar en dan moet je ook nog eens de polonaise bij het omchecken doen. En op stations met meer dan 2 vervoerders is het best lastig! Zeker nu de treinen van Syntus opeens rood zijn en het paaltje van Arriva ook... Nu snap ik dat het de administratie makkelijker maakt maar met papier was dit toch ook geen probleem? En als ze je al willen laten omchecken, had het dan genoeg gemaakt dat je hem alleen bij de paal van de vervoerder houd waar je mee verder bent. Dat je dan automatisch uitgecheckt bent bij de 1e vervoerder en in bij de 2e. Doe je dit nu perongeluk heb je de poppen aan het dansen door de manier waarop ze het hebben geïmplementeerd. Je kan daarna niet meet uitchecken bij de eerste vervoerder met de niet uit checken boeten tot gevolg.

En leuk die spits tarieven. (nog buiten beschouwing gelaten dat het niet goedkoper is geworden om buiten de spits te reizen maar gewoon duurder in...) Maar als je een kortingskaart hebt voor dal geld nu het moment van inchecken. Check je buiten de spits in heb je de hele reis korting, check je in de spits in heb je de hele reis geen korting. Dit verkopen ze leuk met dat je toch met korting in de spits kunt reizen door voor de spits in te checken. Maar ik wil juist niet in de spits reizen (zoals iedereen die het niet voor woon werk verkeer doet...) Maar soms komt het beter uit om toch net het staartje van de spits mee te pakken, zeg een kwartiertje. Ik ben dan een trein eerder op me bestemming. Maar dat zou nu betekenen inchecken zonder korting voor de hele reis! Ipv dat het gewoon automatisch schakelt... Ik wil best voor dat ene kwartier de volle pond betalen en daarna met korting. Met een kaartje kon dit wel, je kocht er dan twee. Je moest dan wel zelf kijken vanaf wel station je buiten de spits was. Digitaal zou dit makkelijk te regelen moeten zijn. Ook geldt de claim "voor de spits inchecken in reizen met korting in de spits" ook niet als je moet omchecken. Want omchecken is gewoon opnieuw inchecken...

En dan reizen met de bus... Thuis kan je niet opwaarderen, op het gemiddelde busstation kan je niet opwaarderen... Kom je er thuis achter dat je te weinig saldo hebt mag je zo'n 3x de prijs van de reis kaartje halen in de bus. Nu snap ik dat je niet op elke bushalte een automaat neet kunt zetten, maar waarom is dit niet verplicht op busstations?!

En een stukje met iemand meereizen, dat zit er ook niet meer in. Het is nu je hele reis meereizen of niet... Zou ik van Maastricht naar Lelystad willen en kon ik tot Almere met iemand met korting meereizen was dat eerst makkelijk. Nu is het niet meer mogelijk, zet je nu de meereiskorting op je kaart dan heb je tussen Almere en Lelystad geen geldig vervoersbewijs, je reist immers niet meer mee....

Met het tegoed wat je op je kaart moet hebben is het voor de zeldzame reiziger idd niet meer makkelijk. Ik snap niet waarom ze het niet mogelijk gemaakt hebben om een reis van A naar B op je kaart te laden. Dus gewoon voor je reis naar de automaat, van en naar invullen, de reis betalen en die er op te laden. Inchecken = reis gebruiken. Niets overbodig saldo op je kaart, niets problemen met laag saldo bij overchecken enz.

In en uitchecken bij gratis reizen, waarom?!

Allemaal dingen die ze makkelijk anders hadden kunnen oplossen. Maar veel van deze punten leveren nu meer geld op.

Afgelopen weekend ook van zo'n systeem in Brussel gebruik gemaakt. Maar vraag me niet of in het juist heb gedaan, dat heb ik ook niet kunnen vinden.  ::) Dus voor een toerist is het ook niet altijd even makkelijk...


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: einde NS kaartje m.i.v 01-07-2014
« Reactie #18 Gepost op: 21 May 2014, 14:24:54 »
In en uitchecken bij gratis reizen, waarom?!
Omdat de vervoerders graag alle reisgegevens willen verzamelen!
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: einde NS kaartje m.i.v 01-07-2014
« Reactie #19 Gepost op: 21 May 2014, 14:34:05 »
Wat een ramp die hele OVchip.
11 april van nijmegen naar Heerlen met omweg op vrij reizen. Ik met papieren kaartje, stempeltje aan het begin en verder nergens aan hoeven denken. Mijn vrouw idem gratis maar dan digitaal, overal in en uitchecken. Voor de kat zijn kleine gaatje, bah.
13 april terug met een omweg, Ik met een papieren kaartje, verder nergens aan hoeven denken. Echtgenote de extra vrij reizendag opgehaald (is opeens dag 1 in plaats van dag 7 wat lochisch is voor een extra dag) en ingecheckt. Hele dag gezworven en in Nijmegen weer uitgecheckt, bljkt opeens, omdat we toevallig keken, geld afgeschreven. Was de extra vrije dag niet geladen maar de vrijreizendag van de volgende (nog net niet geldende) periode.
De servicebalie op het station kon niets doen. De helpdesk kon de vrijreizendag ook niet terugzetten, ze konden niet eens onze NS reishistorie boven water toveren en die van Arriva uiteraard ook niet. Het enige wat ter reparatie kon was twee vrijreizenkaartjes opsturen, papier dus.
Je wil niet weten wat je opeens moet doen om inzichtelijk te krijgen wat er gebeurt is en wat voor websites en inlogprocedures je moet gaan activeren.
Alle sh*t en risico's ligt bij de gebruiker en alle fouten is weer kassa voor de maatschappijen.

Als iets fout gegaan is op de chipkaart kan niemand het klaarblijkelijk herstellen. En hoe ik de extra vrijreizendag moet laden? Ik durf het amper te proberen.

Was vorig jaar in Lissabon en Porto, daar kost de chipkaart 50 cent en je hoeft alleen maar in te checken, kan zelfs voor een toerist niet fout gaan.

Sterkte iedereen,

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: einde NS kaartje m.i.v 01-07-2014
« Reactie #20 Gepost op: 21 May 2014, 14:39:34 »
Toeristen is inderdaad kletskoek. Het correcte gebruik van de strippenkaart was ook nooit uit te leggen. Op iedere plek waar je komt is het doorgronden van het Ov-systeem een deel van de lol.
Smaken verschillen, maar ik zie daar de lol niet van in (en kies daarom in den vreemde na een blik op de kaartautomaat van het lokale ov meestal voor een taxi).
Sowieso blijft ik het altijd een merkwaardige argumentatie vinden om om een slechte oplossing te rechtvaardigen door te wijzen naar andere slechte voorbeelden. 

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: einde NS kaartje m.i.v 01-07-2014
« Reactie #21 Gepost op: 21 May 2014, 14:49:46 »
Wat een kabaal weer over de chipkaart. Je zou denken dat het het einde van de wereld is.

Ik en vele honderdduizenden met mij gebruiken dagelijks de ov-chipkaart zonder problemen.
Je moet je hooguit steeds weer verdiepen in de vele varianten en aanbiedingen die NSR je aandoet voor binnen en buiten de spits en jong en oud, maar dat staat helemaal los van het soort vervoerbewijs.

Ik kan er niks aan doen, maar ik zie dagelijks meer wachtenden bij de kaartautomaten en de loketten (sorry tickets en service balies) dan bij de in- en uitscheckpaaltjes.
Wat  er wel aan die paaltjes mankeert is de plek waar ze staan op veel stations. Schiphol is wat dat betreft een regelrechte ramp. Als regel moet je daar zoeken achter een kudde Chinezen op het perron.
Neem inderdaad een voorbeeld aan Londen: je kunt er niet omheen!

Dirk

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: einde NS kaartje m.i.v 01-07-2014
« Reactie #22 Gepost op: 21 May 2014, 15:30:20 »
Je moet vooral geen vaste klant zijn (buiten de studenten om)  ;D
Vr. groeten,
Bob

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re: einde NS kaartje m.i.v 01-07-2014
« Reactie #23 Gepost op: 21 May 2014, 15:32:29 »
Smaken verschillen, maar ik zie daar de lol niet van in (en kies daarom in den vreemde na een blik op de kaartautomaat van het lokale ov meestal voor een taxi).
Sowieso blijft ik het altijd een merkwaardige argumentatie vinden om om een slechte oplossing te rechtvaardigen door te wijzen naar andere slechte voorbeelden.

Jij gebruikt het woord slecht, ik niet. Zoals ik al schreef vind ik de OV-chip na enige gewenning een prima systeem. Ik heb uit de buitenlandse ervaringen al lang de conclusie getrokken dat aan het eerlijk beprijzen en vervolgens handig betalen van een ov-systeem kennelijk haken en ogen zitten. De oplossingen verschillen, maar je moet je eigenlijk altijd even verdiepen. Alleen het systeem in de metro van Moskou vond ik 30 jaar geleden supereenvoudig. Je gooide voor iedere rit een muntje van 5 kopeke in een apparaat, ongeacht de lengte van de rit. Dat werkt natuurlijk alleen als de bijdrage van de passagiers toch symbolisch is. Als van mensen een serieuze bijdrage of zelfs de kostprijs wordt verwacht, wordt zoiets als niet zo eerlijk ervaren. Dus gedoe met zones en hoe vast te stellen waar iemand instapt en uitstapt en zo verder. Nog steeds eenvoudig met een berg personeel die alles regelt, maar dat hebben ov-systemen al lang niet meer.

Een taxi kan handig zijn, maar wordt al gauw wat prijzig. Bovendien vind ik in heel wat steden het ov-systeem superieur aan welke taxi dan ook.

Natuurlijk kan het altijd beter. Met name het feit dat je hier als reiziger lastig kan worden gevallen met het feit dat er achter het systeem meerdere systemen en bedrijven zitten, is een misser. Dat had niet gehoeven.
« Laatst bewerkt op: 21 May 2014, 15:40:48 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: einde NS kaartje m.i.v 01-07-2014
« Reactie #24 Gepost op: 21 May 2014, 15:53:01 »
Gezien die laatste opmerking, hoe kun je het dan nog een prima systeem noemen?
Volgens mij is juist de essentie van klantvriendelijke systemen dat de klant daar niet mee lastig wordt gevallen.

Ik wil best geloven dat voor regelmatige reizigers de chipkaart acceptabel is.
Maar voor incidentele reizigers zoals ik, is de ov-chipkaart een grote belemmering om bus of trein te nemen. Zowel de financiële drempel als het risico iets verkeerd te doen waardoor je mogelijk als zwartrijder wordt aangemerkt, hebben mij na twee ritjes op een geleende kaart doen besluiten dat ik dit maar niet moet willen. En ik ben echt geen uitzondering.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: einde NS kaartje m.i.v 01-07-2014
« Reactie #25 Gepost op: 21 May 2014, 16:19:31 »
Alleen het systeem in de metro van Moskou vond ik 30 jaar geleden supereenvoudig. Je gooide voor iedere rit een muntje van 5 kopeke in een apparaat, ongeacht de lengte van de rit. Dat werkt natuurlijk alleen als de bijdrage van de passagiers toch symbolisch is. Als van mensen een serieuze bijdrage of zelfs de kostprijs wordt verwacht, wordt zoiets als niet zo eerlijk ervaren.
In 1986 in New York idem, maar dan 1 dollar per toegang tot het metrostation, ongeacht de lengte van de rit. Op sommige metrostations kon je ook nog overstappen zonder opnieuw een dollar te hoeven betalen.
In 2012 in Kiev idem, maar dan 2 hrivna per toegang tot het metrostation, ongeacht de lengte van de rit.

In 2012 ook nog in London met de Oyster gereisd, daar zat toen price-capping op. Als je op een dag meer dan het dagtarief had verreisd, dan werd er niet meer van je kaart afgeschreven. (Hooguit een pond borg bij het inchecken die bij het uitchecken weer teruggeschreven werd, maar dat weet ik niet meer zo precies).
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 854
Re: einde NS kaartje m.i.v 01-07-2014
« Reactie #26 Gepost op: 21 May 2014, 16:19:44 »
Alleen al als ik zie wat er kan gebeuren. Een vriend heeft een abonnement. Reist met de rampstadrail en is ingestapt op een plek waar geen poortjes zijn maar wel palen. Helemaal vergeten in te checken. Controle. Wordt gezien als zwartrijder terwijl het abonnement gewoon geldig is. Dus een boete.

Natuurlijk kan je er van alles over zeggen. Feit is dat hij niet zwart rijdt. Dat is in het verleden met een abonnement nooit gebeurd voor de chipkaart.

Groeten

Olav

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10762
Re: einde NS kaartje m.i.v 01-07-2014
« Reactie #27 Gepost op: 21 May 2014, 16:34:34 »
Maar voor incidentele reizigers zoals ik, is de ov-chipkaart een grote belemmering om bus of trein te nemen.
Boeiend. Hoe je met dezelfde input tot verscillende meningen kunt komen:
Citaat
En oh ja. Rij een leasebak, maak incidenteel gebruik van het OV, maar al 6 jaar uitsluitend met chip
Vrees dat we het nooit eens gaan worden dus hier.  8)
« Laatst bewerkt op: 21 May 2014, 16:36:50 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Sgerittse

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re: einde NS kaartje m.i.v 01-07-2014
« Reactie #28 Gepost op: 21 May 2014, 17:00:02 »
En de overige 20 euro wat niet gebruikt wordt en dus alleen maar digitaal is verdwijnt in de portemonnee van de NS en die trekken daar lekker rente van ??? :'(
20 euro maal het aantal reizigers, dat telt lekker op.

Sven

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: einde NS kaartje m.i.v 01-07-2014
« Reactie #29 Gepost op: 21 May 2014, 17:18:34 »
@ Marc tramt. Maar jij hebt dus blijkbaar al een chipkaart. De financiële drempel voor mij is dat ik al € 27,50 kwijt ben, voor ik een voet in de trein heb gezet. Die drempel wordt dan vanaf juli verlaagd naar € 1,-. Principieel verwerpelijk, maar daar kan ik me nog wel overheen zetten.
Maar doordat ik nog zo weinig van het ov gebruik maak, zijn alle automatismen verdwenen en is de kans zeer groot dat ik een essentiële handeling vergeet. Zeker als een handeling voor mij niet logisch is. Die twee keer dat ik met een chipkaart heb gereisd, vergat ik in beide gevallen uit te checken. Volstrekt onlogische handeling voor mij op dat moment. De reis is al achter de rug en dan moet ik nog iets met mijn kaartje doen. Gelukkig zijn er nog chauffeurs die opletten. Misschien dat dat na een tijdje een gewoontehandeling wordt, maar als je hooguit één keer per jaar in het ov zit, gaat het met die gewoonte niet goedkomen, vrees ik.
Dus waarom die verplichting om ook met losse kaartjes in en uit te checken? Het levert totaal geen extra informatie op, terwijl je het er de reiziger zoveel lastiger mee maakt. Een deel daarvan haakt dan al bij voorbaat af.