Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Jelmer
Vandaag om 13:44:04
Albert Modell 2025 door Maarten.T
Vandaag om 13:43:54
Wat spoor 1 brouwsels door Jelmer
Vandaag om 13:42:25
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:33:39
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 13:10:42
Roco 2025 door KNed
Vandaag om 13:04:37
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:29:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 12:15:59
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 12:14:28
Veevervoer ss/ ns door hervé
Vandaag om 12:13:45
Een nieuw begin door hervé
Vandaag om 12:02:11
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 12:02:02
No Poirot needed. door Huup
Vandaag om 12:00:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:45:26
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:40:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:35:36
Bahnstrecke 5867 door Eric v C
Vandaag om 11:34:46
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:29:26
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 11:18:00
De projecten van Ruben (NL H0) door Jelmer
Vandaag om 11:06:52
RTM in 0m door Huup
Vandaag om 10:49:06
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Dick55
Vandaag om 10:26:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:05:08
Dönsdorfer Bauberichte door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:48:48
Swalbenburg, N modulebaan door meino
Vandaag om 09:22:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:07:58
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 07:59:14
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door tothebeach
Vandaag om 06:33:25
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Lobomotion69
Vandaag om 02:38:43
Aachenau West door Erwin 054
24 August 2025, 22:49:57

Auteur Topic: Zowel gelijkstroom als wisselstroom gelijktijdig digitaal mogelijk ?  (gelezen 4082 keer)

Falcon10

• Offline Offline
  • Wel Belg, niet gek !
Is het eigenlijk mogelijk om zowel digitale gelijkstroomtreinen, tweerail ( bv Roco, Brawa, ... ) op 1 baan te laten rijden gelijktijdig met digitale wisselstroom, drierail ( Marklin ) ?
De ene zegt ja, de andere nee, en ondertussen zie ik de bomen door het bos niet meer  :-\

Als ik snel even zelf het al wat bekijk, zou ik denken ja : maar je moet met Marklin ( of andere ) 3-rail sporen werken.
Maar dan ontgaat het me allemaal. En als het al zou gaan, hoe zit het dan met wissels/kruisingen ?
Ik heb het idee dat het er tevens een heel ingewikkelde boel door wordt.

En is er eigenlijk iets van degelijke site waar zo'n baan, of toch minstens de werking/aansluiting enz staan uigelegd ? Mag ook in het Duits zijn.

Bedoeling is in elk geval dat ik gelijktijdig zowel met digitale 2rail als digitale 3rail treinen op 1 spoor kan rijden, zonder dat het ene type trein niet op een spoor mag rijden waar het andere type trein op rijdt.

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Zowel gelijkstroom als wisselstroom gelijktijdig digitaal mogelijk ?
« Reactie #1 Gepost op: 19 May 2014, 21:21:23 »
Op hetzelfde spoor, het kan maar veilig is het niet 1 foutje kortsluiting decoders / centrale kapot...
Wat je wel kan doen 1 ovaal 3 rail en 1 ovaal 2 rail, mengen zou ik nooit doen.

Met 2/3 rail kan je wel analoog en digitaal door elkaar rijden, wel goed opletten welke spoor digi/analoog is.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

henk

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 19 May 2014, 21:28:07 »
Tegelijk op hetzelfde spoor gaat niet zo maar. Een drierailloc verbindt beide railstaven electrisch met elkaar en voor een tweerailloc moeten die geïsoleerd zijn. Om beurten gaat wel op k-rail.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Servé

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Niks kan tippen aan een E1700
« Reactie #3 Gepost op: 19 May 2014, 21:31:10 »
Er was een website van Aswin Krol (www.aswinkrol.nl) waarop een print stond waarmee je 2- en 3-rail door elkaar kunt rijden. Dit gebruiken ze ook bij Modelspoorclub De Gotische Boog. De website met die print is helaas offline/niet bereikbaar. In de encyclopedie staat er ook een stuk over geschreven.
Vriendelijke groet, Servé.

henk

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 19 May 2014, 21:47:15 »
Voordat Falcon nu weer denkt dat mensen elkaar tegenspreken. Die print kijkt wat voor soort loc er op een stuk spoor staat en schakelt de stroomaansluitingen automatisch voor tweerail of voor drierail.

Maar een tweerailloc en drierailloc tegelijk op hetzelfde spoor kan nog steeds niet en dat was denk ik de vraag.

Bedoeling is in elk geval dat ik gelijktijdig zowel met digitale 2rail als digitale 3rail treinen op 1 spoor kan rijden, zonder dat het ene type trein niet op een spoor mag rijden waar het andere type trein op rijdt.

Met de nodige ombouw kan het misschien wel. Bijvoorbeeld door de wielen van drieraillocs te isoleren. Dat is bij veel Märklinlocs wel lastig. Een andere optie is om tweeraillocs met de railstaven en drieraillocs met bovenleiding en de puntcontacten te voeden. Dat gaat natuurlijk alleen met elocs.

Hollandbaan

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 19 May 2014, 21:51:44 »
Het probleem is niet zozeer "digitaal gelijkstroom" of "digitaal wisselstroom"
De decoders van deze systemen gebruiken verschillende protocollen, maar met een multiprotocol centrale kun je die prima tegelijk aansturen.

Het probleem zit hem in de stroomafname.

Bij het tweerailsysteem heeft ieder van de railstaven een van de twee polen. De assen van de locs zijn geïsoleerd.
Bij het drierailsysteem hebben de railstaven een pool, en de middenrail de andere. De assen van locs en wagons zijn niet geïsoleerd.

Een drierailloc zal kortsluiting maken op een twee rail rail.
Een tweerail loc heeft geen sleper voor het drie rail systeem.

Je kunt volgens mij twee dingen doen:
Drie rail als railsysteem gebruiken. Je moet dan je twee rail locs voorzien van een sleper en de bedrading van de loc aanpassen.
Twee rail als railsysteem gebruiken. Je moet dan de assen van je drie rail locs isoleren, en de bedrading van de loc aanpassen.

De meeste van mijn locs zijn twee rail met DCC decoders. Ik heb een paar marklin locs met Motorola decoders waarvan de assen zijn geïsoleerd. Dat rijdt prima met een intellibox.

Jean-Pierre

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #6 Gepost op: 19 May 2014, 21:55:30 »
Mijn advies: geen systemen mixen. Dat geeft alleen maar ellende. Kies voor 2-rail of voor 3 rail, en blijf bij die keuze.
Tenzij je het natuurlijk als een uitdaging ziet om deze puzzel op te lossen. Maar in dat geval had je de vraag niet hoeven stellen. ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 19 May 2014, 22:04:11 »
Hoi Falcon,

Zoals je zelf al zegt wordt het een ingewikkelde boel. Kies voor of gelijkstroom of wisselstroom. Heb je al gelijkstroom en wisselstroom treinen bouw dan een baan met aparte sporen die compleet van elkaar gescheiden zijn ( zoals iemand al aangaf ) of laat de treinen waar je er het minst van heb ombouwen, zodat 1 systeem overblijft. Voor veel mensen is een baan zonder technische problemen met 1 stroomsysteem al lastig genoeg.

Door elkaar moet je eigenlijk niet willen; moeilijk, veel risico en vaak ook helemaal niet nodig.

Met vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Martin Hornis

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 20 May 2014, 01:07:17 »
Het kan wel. Het gaat er dan om om de beschreven systeemverschillen door omschakeling van de railaansluitingen te realiseren. De baan moet dan ingedeeld zijn door middel van een bloksysteem. In elk blok kan dan òf een 3-rail-type loc/trein rijden òf een 2-rail-type.

Elk blok heeft dan een omschakelaar nodig. Daarbij is de middenleider (puko's) vast met de voedingsdraad verbonden. Eén railstaaf is vast met de 'massa'-aansluiting verbonden. De andere railstaaf is omschakelbaar naar:
a)  òf via (eventueel) een bezetmelder (met stroomdetectie) met een voedingsdraad;
b)  òf via (eventueel) een bezetmelder (zonder stroomdetectie) met de 'massa'.

Een geschikt railsysteem is de K-rails. Deze hebben elektrisch gescheiden railstaven. Wissels en kruisingen hebben dat alleen bij de slanke types.

De strijkregels van wissels en kruisingen moeten aan de railkant voorzien worden van een 0,2 mm 'dikke' strook. Dit in verband met verschil in wielflenzenafstand van Märklinwielen (14,0 mm) en 'gelijkstroom'-wielen (14,2 mm).

Hoe de aansturing van het omschakelen moet gebeuren, is een verhaal apart. Je zou het kunnen afkijken bij het Dinamosysteem (analoog en digitaal tegelijk). Je kunt ook je licht opsteken bij iTrain en dan aan de maker van het programma (Xander Berkhout) vragen of hij in het besturingssysteem daar een voorziening voor wil/kan maken. Voor het omschakelen kun je dan gebruik maken van schakeldecoders.
« Laatst bewerkt op: 20 May 2014, 01:14:54 door Martin Hornis. Reden: aansturing van het omschakelen »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Meppelspoor

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 20 May 2014, 01:46:31 »
Ze kunnen wel samen, maar niet verbonden, als je het simpel wil houden. Ik ga ook gelijkstroom en wisselstroom op 1 baan gebruiken, alleen, niet met 1 rail soort. Ga wel Peco gebruiken zodat je het bijna niet ziet en je kan niet wisselen. Mijn hoop is ook dat er ooit een merk is die het aandurft om een rail te maken waar je beide systemen op kan laten rijden.
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 20 May 2014, 06:53:58 »
@meppelspoor,

Het gaat niet om een merk dat met geschikte rail moet komen. Zolang de linker en rechter wielen van een wisselstroomloc de spoorstaven met elkaar verbinden kan een gelijkstroomtrein er niet in dat blok rijden. En telkens een blok omschakelen zoals hierboven beschreven lijkt me niet ontspannen even met de spoorspaan " spelen "

@Falcon,

Ik vind het niet belangrijk of het kan maar of je dit moet willen ( nee dus ) beter een paar treinen ombouwen ( of laten ombouwen ) dan een technisch heel erg ingewikkelde baan bouwen.....

Gewoon niet doen dus zou ik zeggen, de kans dat er iets fout gaat en er schade onstaat is te groot. Heel even afgeleid, 1 schakelaar vergeten en het gaat flink fout.

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Falcon10

• Offline Offline
  • Wel Belg, niet gek !
« Reactie #11 Gepost op: 20 May 2014, 07:40:02 »
Ja, 't is een heel vervelende situatie.
Ik heb nogal veel gelijk en wisselstroomtreinen, pak 50/50 verdeeld, dus dat maakt het redelijk onbetaalbaar om ze om te laten bouwen. Van bepaalde Marklin treinen weet ik zelfs dat ze niet omgebouwd kunnen worden, wegens onderdelen ervoor worden niet meer gemaakt.

Zelf was ik ook al aan het denken richting 2 losstaande ovalen van elkaar, waarvan de ene wissel en de andere gelijsktroom is.
Maar zou het eigenlijk zo willen dat je ( net als in het echt ), toch hier een daar wissels hebt die de 2 ovalen met elkaar verbinden, maar niet functioneel zijn en dus niet naar het andere ovaal spanning doorgeven. Maar daar heb je dan wel het probleem dat je aan de ene kant een marklin wissel gaat hebben, en aan de andere bv Roco, en die gaan ( vermoed ik ) gewoonweg niet op elkaar aan te sluiten zijn.

En hoe zit het met de digitale centrale ? Kan een Uhlenbrock bv gelijktijdig digitale treinen op het gelijkstroomovaal besturen en gelijktijdig op het wisselstroomovaal ? Of ga ik 2 centrales nodig hebben ?

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #12 Gepost op: 20 May 2014, 07:52:38 »
Hoi,

Wat Klaas al eerder aangaf: Je moet het niet willen. Ookal zou het technisch moeten kunnen dan moet je het toch niet willen. Veel te moeilijk. Een foutje is zo gemaakt en dan heb de boel naar de knoppen.

Ik heb nogal veel gelijk en wisselstroomtreinen, pak 50/50 verdeeld, dus dat maakt het redelijk onbetaalbaar om ze om te laten bouwen. Van bepaalde Marklin treinen weet ik zelfs dat ze niet omgebouwd kunnen worden, wegens onderdelen ervoor worden niet meer gemaakt.

Dat is altijd een lastige situatie. Hoe ben je daar in verzeild geraakt? ;) Nee, dan kan ik mij voorstellen dat je onderstaande oplossing gaat gebruiken. Veel gemakkelijker.

Zelf was ik ook al aan het denken richting 2 losstaande ovalen van elkaar, waarvan de ene wissel en de andere gelijsktroom is. Maar zou het eigenlijk zo willen dat je ( net als in het echt ), toch hier een daar wissels hebt die de 2 ovalen met elkaar verbinden, maar niet functioneel zijn en dus niet naar het andere ovaal spanning doorgeven. Maar daar heb je dan wel het probleem dat je aan de ene kant een marklin wissel gaat hebben, en aan de andere bv Roco, en die gaan ( vermoed ik ) gewoonweg niet op elkaar aan te sluiten zijn.

Dat van de twee ovalen: Goed plan. Wissels op elkaar aansluiten: Zou geen probleem moeten zijn. Ligt een beetje wat voor een rails je gaat rijden: K-rails op Roco-line rails aansluiten heb je een klein hoogteverschil bij de rails (code 100 tegen code 83). Dat is niet echt erg als je ze niet gaat gebruiken. Dat zie je toch niet. Ga je C-rails aansluiten op Geoline-rails zou het ook geen probleem moeten zijn. Die hebben dezelfde railhoogte.

En hoe zit het met de digitale centrale ? Kan een Uhlenbrock bv gelijktijdig digitale treinen op het gelijkstroomovaal besturen en gelijktijdig op het wisselstroomovaal ? Of ga ik 2 centrales nodig hebben ?

Geen probleem hoor. Voor de centrale maakt het niet uit hoe spanning en digitale signaal (DCC en/of Motorola) bij de decoders komt. Het enige wat kan zijn is dat je een extra versterker (booster) nodig hebt als je met veel treinen gaat rijden waardoor de versterker van de centrale het niet meer aan kan. Daar moet je nog even aan denken.

Succes!

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

henk

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 20 May 2014, 08:34:35 »
Als ik voortdurend te horen zou krijgen dat ik iets niet moet willen, zou ik het gelijk gaan doen.  ;D

Een Rocowissel en k-rail wissel op elkaar aan sluiten lukt wel.
Je kan ook de hele baan in k-rail leggen. Tweerail op k-rail (met de zogenaamde slanke wissels) gaat goed heb ik proefondervindelijk vastgesteld. Soms moet je de wielen een tikkie verschuiven. Laag hangende koppelingen is ook geen goed idee in verband met de hoge puko's van de wissels, maar laag hangende koppelingen is nooit een goed idee. Bij 90 procent van het tweerailmaterieel gaat het zonder meer goed.

Dan kan je nog kijken in hoeverre je met omschakelaars wilt werken. Ik kan me voorstellen dat je de baan in twee elektrisch gescheiden circuits verdeelt voor rijden met twee systemen, maar dat je met een schakelaar ook de hele baan geschikt kan maken voor of drierail of tweerail. Je hoeft immers niet altijd al je materieel op de baan te hebben. Je hebt dan drie mogelijke rijtoestanden en voor iedere rijsessie kies je er eentje met een driestandendraaischakelaar. Tijdens het rijden wordt er niets omgeschakeld, zodat de risico's nog maar beperkt zijn.
Je kan dat dan ook als een tijdelijke situatie beschouwen en op den duur zoveel mogelijk van het tweerailmaterieel ombouwen naar drierail. Dat is in de regel een stuk gemakkelijker dan omgekeerd. Maar daar kan je dan de tijd voor nemen.
« Laatst bewerkt op: 20 May 2014, 09:05:58 door henk »

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #14 Gepost op: 20 May 2014, 21:29:44 »
Je tweerailloc's naar drietal ombouwen is niet moeilijk en zou wel eens de meest slimme oplossing kunnen zijn. Natuurlijk dan op Märklin rails gaan rijden.

Alle andere opties zijn zeker een uitdaging en vast veel duurder.

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....