Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Aachenau West
door
Silvolde
Vandaag
om 18:49:20
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139
door
janpetel
Vandaag
om 18:27:43
Sikje 225
door
BartvD
Vandaag
om 18:25:38
digitaal veranderd in 15 jaar
door
C_Jabaaij
Vandaag
om 18:24:48
Raadplaatje
door
Nohome
Vandaag
om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Bob11
Vandaag
om 17:54:17
Rocky Rail 6400
door
gtw6016
Vandaag
om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Railpassie
Vandaag
om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 16:14:37
Piko 2025
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:04:09
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
Vandaag
om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 13:51:12
Lima plan E bankjes
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:46:28
Locatie van foto gezocht
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 12:51:41
Railpro 607
door
henk
Vandaag
om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
Vandaag
om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's"
door
MOVisser
Vandaag
om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
shay59
Vandaag
om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 11:16:52
Lima IRM pimpen
door
Railpassie
Vandaag
om 11:13:09
Station Roodeschool
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:58:50
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
een 1600 maar dan niet van Railion
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: een 1600 maar dan niet van Railion (gelezen 7427 keer)
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9885
een 1600 maar dan niet van Railion
«
Gepost op:
24 August 2007, 15:22:57 »
Al een tijdje liep ik over de bouw van een mooi lopende 1600 in H0 te vlassen en een week of wat geleden ben ik er na het zien van Edwin's spoor 0-1600 ook maar eens echt aan begonnen. Deze loc zit niet volgens de standaardmethodes in elkaar maar ik heb er allerlei ideetjes in verwerkt die ik zo links en rechts van andere bouwers oppikte of zelf verzon, wat zou moeten resulteren in een strak lopend machientje dat niet zo'n gewichtsverdelingsgeëikel zou moeten opleveren als 1B- en 2B-machines dat eerder hadden gedaan.
Even een uitleg voor wie ook eens zoiets wil proberen:
Om van gedoe met kwarteren af te zijn was het idee om een kant en klare tandwielkast van een of andere diesel te gebruiken, voor een 1500, 1600, 1900, 5500, 5700 of 5800 past een draaistel van een Roco playtime/hobby BR215/225 die je voor €45 hebt (en dan kun je meteen nog een loc bouwen
). Die overbrenging wordt aangedreven door een rustig lopend vrij groot motortje dat ik ooit bij GM&S kocht voor 1,95 (stel je voor dat het eens iets kost...) dat achterin de tender geplaatst wordt en via een met wat stukjes messing verlengde kardan de roco-overbrenging aanslingert.
Voorin de ketel komt een flinke kwak lood, de loc kantelt dan voorover. Om de gewichtsverding weer recht te krijgen wordt de tender dan als een soort oplegger gebouwd, met voorin een flinke bak lood die achterop de loc leunt. Alleen de achterste as van de tender draagt daadwerkelijk, de voorste 2 zijn als een loopdraaistel uitgevoerd dat ook zijdelings wat uitwijking heeft. (wat ook bekend staat als het loden tender-principe)
Doordat de motor in de tender zit zal die zich gaan afzetten tegen de loc bij plotseling optrekken, zodat de tender kantelbewegingen maakt. Daarom is de tender zo stijf aan de loc gehangen dat ie niet kan kantelen ten opzichte van de loc, om te zorgen dat de achteras van de tender wel in het spoor blijft is die als kantelas uitgevoerd.
Verder had de 1600 in het begin heel elegante spatbordjes om de loopwielen (in de jaren '30- zijn die weggehaald), die in model een gruwel zijn omdat de uitslagen van het loopdraaistel veel te groot zijn om ze op schaal te kunnen maken. Erik van Garderen kwam ooit met het idee om dan gewoon de hele voorkant van het locframe met het draaistel mee te laten zwenken zodat de spatbordjes op schaal gemaakt kunnen worden en de loc toch door krappe bogen kan. Werkt prima!
Nog wat verdere specificaties: het is de bedoeling dat de loc op alle wielen stroomafname krijgt, tot nu toe doet ie het met alleen de drijfwielen en de voorste 2 assen van de tender ook al prima maar hoe meer hoe beter. De drijfwielen komen van een getrashte ouwe fleischmann-01 en zijn eigenlijk iets te klein omdat fleischmann ze te klein maakte (de wielen van een 1600 zijn net als die van een br 01 2000 mm) en de loopwielen zijn RP25-wagenwielen (9 spaaks 10,5 mm) van GM&S
na al het technisch gebeuzel maar wat foto's:
geile spatbordjes he?
de grote truc: het loopdraaistel kan met spatbordjes en al uitzwenken en de voorste 2 assen van de tender kunnen ook vrij bewegen en hebben hun eigen ballastlood op een draaistelletje
een iets oudere foto waar het aandrijvingsidee beter te zien is. De tender kan dus ook op 1 as rijden
da wassieweer voor nu!
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Tedo
Offline
Berichten: 2175
Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
«
Reactie #1 Gepost op:
24 August 2007, 16:09:29 »
Ziet er goed uit!
Gelogd
Grtz!
Tedo
Streamliner
Offline
Berichten: 913
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
«
Reactie #2 Gepost op:
24 August 2007, 16:13:44 »
Vind ik ook! Leuk Floris!
Gelogd
rail4marcel
Offline
Berichten: 5277
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
«
Reactie #3 Gepost op:
24 August 2007, 16:21:08 »
Ziet er goed uit Floris. Mooi werk.
Gelogd
Voor grootspoorfoto's zie
site
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
«
Reactie #4 Gepost op:
24 August 2007, 17:51:00 »
Heeeeej, een Schienenwolf tussen twee draaistellen!
Ben benieuwd hoe de aandrijving uit zal pakken. Slim idee van dat loopdraaistel. Wat je al moet verzinnen om het voormekaar te krijgen...
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
towncar59
Offline
Berichten: 294
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
«
Reactie #5 Gepost op:
24 August 2007, 18:55:55 »
Ik sta toch altijd weer te kijken wat jij elke keer weer in elkaar bakt Floris..ik ken je niet persoonlijk maar begin steeds meer respect voor je te krijgen..
Bij de way.....ben je in de keuken ook zo goed ?
Ron
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9885
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
«
Reactie #6 Gepost op:
24 August 2007, 20:31:05 »
rotzooi maken in de keuken lukt me prima.... en op een gasfornuis kun je prima boompjes solderen. Eten maken daar hebben we t maar niet over oke?
@ewout: hij loopt lekker gladjes hoor. Ondanks al het gewicht trekt ie niet spectaculair veel (bij 5 vierassers is het wel zo'n beetje afgelopen, k had op iets meer gehoopt...) maar ik kan er eventueel nog een antislipbandje onder frutten
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Rick
Lid Houtense Koekenclub
Offline
Berichten: 8471
Spoor N
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
«
Reactie #7 Gepost op:
24 August 2007, 21:21:56 »
Niet van Railion dus, maar wordt deze dan wel NS Cargo rood?
Leuk ding, dat wel.
Gelogd
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).
Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.
Overlast
Offline
Berichten: 2521
Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
«
Reactie #8 Gepost op:
24 August 2007, 22:17:08 »
Het heerscht wederom Floris! Apart zo'n 1-assige tender
Die spatborden zijn helemaal wijs!
Maarten
Gelogd
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
«
Reactie #9 Gepost op:
24 August 2007, 22:34:09 »
Citaat van: Floris Dilz op 24 August 2007, 20:31:05
maar ik kan er eventueel nog een antislipbandje onder frutten
Tsja het is geen camping aggregaat in Disneykleuren met 6 assen. Vooruit dan, voor deze keer!
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9885
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
«
Reactie #10 Gepost op:
10 September 2007, 23:29:13 »
Vandaag had ik na al het bouwvakkerswerk bij railz zin in wat detailwerk. Tenderchassis maken dus... Hippe aspotjes he? (ja het is inderdaad veel werk om er zo 6 te maken maar NOU EN.)
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Gert1
Gast
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
«
Reactie #11 Gepost op:
11 September 2007, 18:16:38 »
He Floris, goed te zien dat je weer eens lekker wat voor jezelf aan het frotten bent!
mvg,
Gert
Gelogd
Streamliner
Offline
Berichten: 913
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
«
Reactie #12 Gepost op:
11 September 2007, 18:48:28 »
Hoe wil je trouwens antislipbandjes eronder zetten? Ik vind die details van styreen erg fraai. Die aspotjes zijn inderdaad prachtig.
Gelogd
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
«
Reactie #13 Gepost op:
11 September 2007, 19:41:12 »
Als je goed kijkt zitten er al een groef in het wiel, ff de juiste maat bad erbij zoeken en huppekee, erom leggen. Of denk je dat de wielen niet meer bereikbaar zijn?
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9885
Re: een 1600 maar dan niet van Railion
«
Reactie #14 Gepost op:
11 September 2007, 22:09:54 »
nou, er zit geen groef in de wielen maar die is er zo in te maken. gewoon 1 wiel van d as roppen, die kant van de as in de bek van een boormachine klemmen, ding laten draaien en vijl dr tegen. Ik ga het waarschijnlijk niet doen omdat de hele stand van de loc bepaald wordt door de drijfwielen dus als het een beetje misgaat hobbelt ie straks als een idioot.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
een 1600 maar dan niet van Railion