Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Frits Westers
Vandaag om 20:31:11
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 20:12:09
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing  (gelezen 112211 keer)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4227
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #345 Gepost op: 11 March 2015, 13:03:24 »
 ;D Ga m nou maar gewoon bouwen Jan, je hebt er iig ééntje compleet. [vort-met-de-geit-emoticon]
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #346 Gepost op: 11 March 2015, 15:01:31 »
Heb je vanavond wat te doen Jan? Anders kom je langs met dat chassis, gaan we ff goed aan de slag
Spoor 0 adept

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #347 Gepost op: 11 March 2015, 23:46:23 »
Ja helaas was pas om 21.00 uur klaar met mn werk.
Wil eerst de 2100 afhebben ;D

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #348 Gepost op: 08 April 2015, 21:29:25 »
Naar aanleiding van een bouwdag bij Mitropa besloten om de loc nog eens verder te bekijken. De rijeigenschappen waren al verbeterd, maar nog steeds niet optimaal. Volgens Karst kwam dit omdat de aangedreven as nog teveel naar links en naar rechts kon bewegen. Hierdoor had de loc nog steeds de neiging om te schudden tijdens het rijden. De oplossing zou zijn om de voorste as te fixeren, zodat deze niet meer naar links en naar rechts zou kunnen uitwijken, zodat daarmee het schudden op zou houden. Dus nog maar eens de wielen van de voorste as gehaald en daar aan weerskanten 2 messing ringetjes tussen gedaan. De as zit nu zo strak in het frame dat de boel wel (maar dan ook net) naar boven en naar beneden kan bewegen, maar echt geen fractie meer naar links of rechts. Meteen de boel maar weer geïnstalleerd en getest en wat blijkt, de loc rijdt nu keurig recht over de baan, daar kan een fabrieksmodel nog een puntje aan zuigen! Prachtige oplossing en het is de oplossing voor deze loc. Alle andere punten zijn nu verder ook goed, namelijk het frame, de lagering, de kwartering en de persing, maar nu dus ook de fixatie, waardoor de loc echt supergoed rijdt... Dat hield op de bouwdag toch nog wat te wensen over, maar het leed is dan nu uiteindelijk geleden! Dus Karst, nog bedankt voor de tip! :D

Nou, hèhè, de boel nadert zijn voltooiing. Nu dit klaar is, kan ik eens gaan denken aan de ophanging van de loopstellen aan de loc, dat was gewoon uiterst knullig gedaan. Het frame kan in ieder geval opnieuw gespoten worden en ook de wielen kunnen weer een kleurtje krijgen.

Deze loc heeft qua rijeigenschappen echt het uiterste van me gevergd. Ik hou wel van een uitdaging, maar dit was gewoon teveel. Ik had dan ook echt het idee om de loc weer te verpatsen en dan maar wat anders te beginnen, maar nu ben ik toch heel blij dat ik het niet gedaan heb. Van deze loc zijn er maar 8 in deze uitvoering gemaakt en ik heb een waanzinnig mooi gebouwde nummer 9. Het is dus echt wel een bijzonderheid en eerlijk gezegd vind ik het ook een juweeltje. Maar geen vitrineleven voor deze loc dus, hèhè, poehpoeh, blij dat het rond is!

Nu ga ik lekker voldaan relaxen en eens bedenken hoe ik de loopstellen kan ophangen en tegelijk stroom af laten nemen zonder kortsluitingen etc...
« Laatst bewerkt op: 08 April 2015, 21:31:40 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #349 Gepost op: 08 April 2015, 21:42:40 »
En hierbij het filmpje! Zoals je kunt zien blijft de loc keurig recht op de rails rijden...

http://youtu.be/9Scea6lo9rI
Spoor 0 adept

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #350 Gepost op: 08 April 2015, 21:56:09 »
Dat ziet er goed uit , kan hij ook kruipen? (y)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #351 Gepost op: 08 April 2015, 21:57:15 »
Nee, wel rekstokoefeningen ;D Maarre, alle gekheid op een (rek)stokje, ja het ding kan echt heel langzaam rijden...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 08 April 2015, 22:05:34 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #352 Gepost op: 08 April 2015, 22:49:29 »
 (y) (y)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #353 Gepost op: 09 April 2015, 21:40:19 »
Vandaag was ik met de kap bezig, daar moest aan de voorkant even een extra bevestigingspunt gemaakt worden, aangezien het nu nog zo is dat de bogie tegelijkertijd de kap aan het frame bevestigd. Uiterst onhandig en superknullig, terwijl de boel gewoon met een boutje en een moertje bevestigd zou kunnen worden. Terwijl ik de kap nog eens bekeek onder direct lamplicht, viel me op dat er een heel klein plekje op 1 van de waterkasten zit. Je ziet daar een klein gedeelte van een vingerafdruk zitten en het lijkt wel een klein lijmvlekje. Is daar iets nog iets aan te doen? Wellicht dat het er afgehaald kan worden en ik hoor ook altijd goede berichten over blanke lak die een hoop maskeert. Iemand een tip?
Spoor 0 adept

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #354 Gepost op: 09 April 2015, 21:44:03 »
Hangt er van af waar je tevreden over bent.

Optie 1: laten zitten, want de kans dat je het verpest is groter dan dat je het netjes weg krijgt. En het was je eerder nog niet opgevallen, terwijl je toch vrij intensief aan de lok bezig bent geweest.

Optie 2: hele bak in de thinner en gewoon opnieuw spuiten. Gezien je andere projecten lijkt me dit de meest waarschijnlijke   ;D ;D


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #355 Gepost op: 09 April 2015, 21:45:01 »
Nope, niks in de thinner. De bak is verder perfect, dat kan alleen maar nog minder worden...
Spoor 0 adept

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #356 Gepost op: 09 April 2015, 22:03:13 »
Wellicht dat het plekje verdwijnt als je voorzichtig het e.e.a gaat polijsten.
Groeten Joop, machinist Lls

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #357 Gepost op: 09 April 2015, 22:03:47 »
Ha Joop, hoe zou ik zoiets kunnen doen?
Spoor 0 adept

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #358 Gepost op: 09 April 2015, 22:06:41 »
Met een dremel, poetsblokje erop en met polijstmiddel. Wel plantenspuit bij de hand houden om de boel nat te houden.

Andere optie zou kunnen zijn met een super fijn korrelig schuurpapiertje nat schuren.
Groeten Joop, machinist Lls

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #359 Gepost op: 09 April 2015, 22:08:03 »
Dat eerste lijkt me wat te rigoureus, dat laatste misschien wel de moeite waard. Zolang ik niet de verf er af schuur , kan de boel met een nieuwe laag blanke lak wellicht verholpen worden...
Spoor 0 adept