Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 17:20:01
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:04:26
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 16:37:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 16:05:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing  (gelezen 110264 keer)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #195 Gepost op: 08 February 2015, 00:25:44 »
Dit is de tool zoals deze er van de onderkant uit ziet. Hier zie je ook meteen het probleem met de eventuele afwijkingen die het apparaat zou kunnen hebben. Je ziet hier 5 grote staven zitten die door middel van schroefdraad heen en weer bewogen kunnen worden. Echter, wanneer je aan het schroeven bent en de staven naar buiten bewogen worden, dan kantelen ze iets (echt maar een heel klein beetje) naar binnen toe. Draai je andersom en schuift de boel naar binnen, dan kantelt zo'n staf heel licht naar buiten. Nu lijkt dat niet zo erg, maar doordat er haaks op die staven een as geschroefd wordt, en die as dan schuin gaat staan, wordt de afwijking naarmate de as langer is steeds groter:



Gelukkig heeft Ivo ten Broeke samen met Leen Verkaik eens goed naar de tool gekeken en hebben ze een oplossing bedacht, namelijk iets onder de tool leggen, waar die staven dan overheen glijden. Het is dan wel zaak dat het ding wat er onder komt te liggen absoluut vlak is. Bij deze heb ik dus een mooi mdf plankje gescoord die ook nog eens keurig op maat gezaagd is:



Met dat plankje onder in de tool geklemd kan het feest dan eindelijk beginnen:



De middelste staf is de enige die je niet heen en weer kan bewegen. Dit is dus het nulpunt van waaruit gewerkt gaat worden. Bij deze zit er dan ook alvast een as in:



De rest van de staven zitten vastgeschroefd, dus er moeten er in dit geval 2 los worden gemaakt. Dit kan met een inbussleuteltje gedaan worden:



Allereerst heb ik de andere 2 assen in de staven geschroefd:



Daarna wordt er met deze knoppen de boel afgesteld. Per knop kan je 1 staf heen en weer schuiven:



Aan de hand van de gaten in de drijfstangen wordt de afstand bepaald:





Zodra dat gebeurt is wordt er een gedeelte van de tool afgehaald en omgedraaid. Als dat is omgedraaid wordt het tegen de assen geplaats en vastgezet. Dit is om te kijken of alle assen wel in lijn staan met elkaar. 1 minimale afwijking hier en het zou kunnen gebeuren dat een wiel de grond niet raakt, of erger nog, dat de hele loc staat te wippen. Dit is dus erg belangrijk, misschien nog wel het belangrijkste onderdeel van het hele gebeuren. Desalniettemin is de afwijking naar boven en naar beneden echt het minimum van het minimum, de tool is daarin juist heel erg maatvast. Maar goed, beter controleren dan achteraf spijt hebben:





Dan checken of alle assen haaks op de tool staan:







Nog een keer kijken, zitten de gaten van de drijfstangen nog steeds exact op de goeie plek:



Dan alles vastschroeven. Door druk uit te oefenen op de tool tijdens het vastschroeven zorg ik ervoor dat alle dwarsverbindingsstukken, waar de assen in geschroefd worden, netjes recht vast komen te zitten in de tool En hier komt dus het extra plankje van pas, de boel wordt nu als een sandwich vastgeklemd tussen het chassis van de tool en het plankje. Doe ik dit niet, dan trekken de schroeven de staven alsnog krom, waardoor de boel niet meer klopt. Druk ik de boel echter goed op het plankje tijdens het schroeven, dan zit de boel vast en toch keurig recht. Daarom is het ook zaak dat het plankje absolutely dead flat (oftewel, absoluut zo recht als een plank ;D) is:



Als de boel vast zit wordt nog een keer de boel op haaksheid gecontroleerd. Ook worden nog een keer de drijfstangen er op gelegd om te kijken of de gaten van de drijfstangen nog steeds goed op de assen liggen en de assen dus exact op de juiste plek staan:





Is dat zo, dan is de tool klaar voor gebruik. Het lijkt een hoop werk, maar in de praktijk is dit in een klein moment gefikst. Het is gewoon een kwestie van zo nauwkeurig mogelijk werken, des te minder afwijkingen/toleranties er straks in zitten (en die zijn met deze tool al heel erg klein).

Dan is er nog de optie van een vertical fence. De mogelijkheid bestaat om dit deel op de tool te plaatsen en die tegen je frame aan te zetten. Hiermee zorg je er dus voor dat je chassis keurig recht komt te staan en op alle afstanden gelijk zit ten opzichte van je assen. Ook hier geld weer, even nauwkeurig werken, zodat je chassis aan alle kanten helemaal haaks is. Hiermee bereik je dat je loc rechtop staat en dat niet de achterste as lager in het frame zit dan de voorste as (of andersom):



Je ziet het, het chassis ligt er nog even los op, de lagers zijn nog niet aangebracht. Eerst hadden de lagers een grote schoonmaakbeurt nodig. Alle verfresten zijn er nu af en alles is helemaal glad en zonder braampjes:





Nu, het vervolg komt dus nog, eerst maar eens die andere 3 mm assen bestellen. Zoals ik al zei is gelukkig alles er klaar voor, dus straks is het; chassis op de tool, lagers erbij, fixeren en klaar is kees... (hoop ik dan vooralsnog. Mocht het klaar zijn, dan komt er een andere tool aan bod, namelijk de kwarteertool van Jan de Haan. Heb er nu al zin in!).
« Laatst bewerkt op: 08 February 2015, 00:56:10 door Tomasso »
Spoor 0 adept

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #196 Gepost op: 08 February 2015, 04:30:39 »
strak

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
    • DV modelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #197 Gepost op: 08 February 2015, 07:23:12 »
Hogeschool modelbouw ;)
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #198 Gepost op: 08 February 2015, 08:40:29 »
En dat voor een laag geschoolde ;D
Spoor 0 adept

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
    • DV modelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #199 Gepost op: 08 February 2015, 08:41:31 »
 (y) (y)(moeten een like functie maken onder de berichten ;D)
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #200 Gepost op: 08 February 2015, 11:05:58 »
Maarre, dat hogeschool modelbouw valt wel mee hoor. Het is meer zoiets van, het goede gereedschap is het halve werk. Juist omdat ik het zonder ga verprutsen, want als ik met breinaalden of andere hulpmiddeltjes aan de slag moet waar het allemaal op het oog gebeurt, dan gaat het mis (linkeroog in de rechterbroekzak kijken, allebei de ogen een geheel eigen wil, half blind, staar, afwijkingen aan beide ogen, kleurenblind, zo scheel als een meleijer, nou ja, je kent het wel ;D). Dus dit is gewoon een heel handig hulpmiddeltje...
Spoor 0 adept

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #201 Gepost op: 08 February 2015, 21:19:01 »
Tom,

Heb je geen busjes met buitenmaat 3mm, die over de bijgeleverde assen passen? Dat scheelt je weer 56 GBP. Ik doe dat ook met koppelstangen die een groter gat hebben dan de pennen van de jig. Albion alloys verkoopt hele zuivere buisjes, die over elkaar passen. Is wel van messing en niet van staal, maar als je die hardheid nodig hebt, dan ben je de zaak toch al aan het forceren.

Leuke tutorial!

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #202 Gepost op: 08 February 2015, 21:58:02 »
Ha Ivo,

Die buisjes heb ik in alle soorten en maten, dus dat is wellicht ook een idee idd... Zou eens moeten passen, want de buitenmaat is dan 3 mm, alleen moet de binnenmaat dan ook precies passend zijn over die asjes, maar goed, dat kan ik zo nakijken. Bedankt voor de tip!
Spoor 0 adept

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #203 Gepost op: 08 February 2015, 23:21:56 »
Wanneer met behulp van buisjes van een diameter van 2 naar 3 mm gaat heb je meerdere buisjes nodig want die zijn er niet met een wanddikte van 0,5 mm.Dat maakt het allemaal toch minder nauwkeurig.Dan is het beter in een stuk messing staf van b.v. 4 mm diameter een gat te boren van 2 mm diameter dat klemmend rond het asje past en dan de buitenzijde van die messing staf af te draaien op precies 3 mm.Wanneer je een keer langs komt heb ik dat in een paar minuten gedaan.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #204 Gepost op: 10 February 2015, 16:19:48 »
Ha Jan, da's weer bijzonder vriendelijk aangeboden! Maar goed, heb voor mijn doen al een hoop geïnvesteerd in dit stukje gereedschap, nu wil ik het ook af hebben ook (dit was het enige wat nog mistte bij de tool), dus ik heb ze maar besteld. Ach, nu het geld uitgegeven is, is het leed weer geleden ;D Maar nu ik je toch aan de digitale lijn heb, schikt het aankomende maandagavond? Dan kom ik eens naar dat goudkleurige juweel kijken!

Groeten,

Tom.
Spoor 0 adept

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #205 Gepost op: 10 February 2015, 16:22:53 »
Kun je hem niet op een gouden ring laten solderen? ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #206 Gepost op: 10 February 2015, 16:25:25 »
Je weet toch swa, iets met apen en gouden ringen ;D
Spoor 0 adept

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #207 Gepost op: 10 February 2015, 17:44:35 »
Wel Tom, aanstaande maandagavond schikt mij ook.Ik zal intussen nog wat onderdelen aan mijn loc monteren die ik intussen gefabriceerd heb.Ik zal daarvan nog eens foto's in mijn draadje op dit forum plaatsen want dat is wat verstoft geraakt.

Jan

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #208 Gepost op: 10 February 2015, 18:00:47 »
Jan,

Jouw oplossing voor de busjes is zonder twijfel de beste oplossing. Alleen die draaibank heb ik niet. Nu is mijn buurman een draaibank in zijn garage aan het installeren. Eerst 4 weken met een nieuwe grote werkbank bezig en die draaibank staat al zo lang in de achterbak van zijn auto  ;).

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7283
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #209 Gepost op: 10 February 2015, 18:07:15 »
die draaibank staat al zo lang in de achterbak van zijn auto

Je kunt ook bij die andere 'buurman' gebruik maken van zijn draaibank
Mvh Steef