Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Au bord de la Cèze
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:10:40
Raadplaatje
door
dennie
Vandaag
om 10:09:50
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 10:00:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:58:42
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
Vandaag
om 08:50:59
Baanbouw Rehausen2
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0
door
FritsT
Vandaag
om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte
door
Lobomotion69
Vandaag
om 02:31:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Silvolde
Vandaag
om 00:03:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
08 September 2025, 23:51:23
Haandrecht materieel
door
orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Koppelingsmechanisme klemt?
door
Robert vh Prutsert
08 September 2025, 21:35:43
Vele baanplannen online gezet
door
Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa
door
ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken?
door
Hennie
08 September 2025, 19:55:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
IJmc
08 September 2025, 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen?
door
Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
De modeltreinen van Spoorijzer
door
spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk
door
Arjan6511
08 September 2025, 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
08 September 2025, 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
08 September 2025, 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
door
Eric B
08 September 2025, 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
MOVisser
08 September 2025, 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
08 September 2025, 09:10:43
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
07 September 2025, 23:27:50
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
Vorige
-
Volgende
-
1
...
8
9
[
10
]
11
12
...
39
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing (gelezen 111903 keer)
Tomasso
Offline
Berichten: 6051
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #135 Gepost op:
03 September 2014, 23:10:42 »
Heus niet
«
Laatst bewerkt op: 03 September 2014, 23:20:00 door Tomasso
»
Gelogd
Spoor 0 adept
Tomasso
Offline
Berichten: 6051
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #136 Gepost op:
18 November 2014, 00:22:27 »
Hèhè, poehpoeh, eindelijk de tijd en ruimte gevonden om eens bij Jan de Haan langs te gaan. Daar ben je nog niet zo 1,2,3 klaar, wat een mooie spullen en boeken zeg. Een hoop geleerd over het stoomverleden, over sliprijtuigen in dienst van de HSM, over klinknagels die weg gevijld werden waardoor het leek alsof de boel gelast was, alles over spoor 0 en waarom ik nog eigenlijk niet ben overgestapt, maar het was bovenal heel erg gezellig.
Het fijne is, Jan gaat voor mij een kwarteertool annex wielenpers maken waarmee ik alle wielen tenminste gelijk gericht en geperst krijg. Very nice, very nice... Ook gaat hij voor mij een fantastisch mooie dom voor mijn 3300 maken. Nou, ik ben er op voorhand al helemaal blij mee. Weer een stapje verder met 2 modellen. Het mooiste is natuurlijk als al deze inspanningen straks resultaat gaan hebben en ik de loc nu zo kan krijgen dat het ding mooi gaat rijden. Maar goed, de eerste stap van de volgende stappen is nu gezet. Ik wacht in spanning af! Mijn dierbare locomotiefje ligt daar nu ook, maar hij is in goed gezelschap met al zijn grote broers in spoor 0, dat zal dan ook wel goedkomen. Binnenkort meer!
«
Laatst bewerkt op: 18 November 2014, 00:35:13 door Tomasso
»
Gelogd
Spoor 0 adept
Tomasso
Offline
Berichten: 6051
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #137 Gepost op:
07 December 2014, 23:26:03 »
Ik heb nog eens nagedacht over vering in dit soort modellen. Het is natuurlijk bedoeld om alle wielen mooi op de rails te krijgen, maar bij de minste of geringste oneffenheid krijg je het probleem dat de drijfstangen niet meer keurig in lijn staan, maar in een hoek/knik. Dat bevorderd de loop natuurlijk ook niet. Hoewel ik het mooi vind dat de loc is afgeveerd, is het misschien toch beter om de lagers star in het frame te monteren.bij fabrieksmodellen is dat immers ook zo en eerlijk is eerlijk, die rijden stuk voor stuk prima. Maar goed, dat is nog even iets om in gedachten te houden. Eerst maar eens kijken hoe de boel in elkaar steekt als de wielen van de assen getrokken zijn en het frame op de jig ligt... Wil het ding nu wel eens goed rijdend hebben...
Hierbij nog een link naar het eerste (helaas in bijzonder slechte kwaliteit opgenomen) filmpje van mijn 3900. Die is ook gebouwd op de Avonside jig en rijdt met hetzelfde aantal assen werkelijk fantastisch en zonder schudden over de baan. Het kan dus wel en daarom hou ik maar de moed er in, ook al moet ik er wel geduld voor hebben... Nou ja, hierbij nog ff het filmpje
http://youtu.be/pIPBR8O526w
Ja, daar ben ik bijzonder trots op dat die loc zo fantastisch loopt...
Gelogd
Spoor 0 adept
FritsT
Offline
Berichten: 11392
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #138 Gepost op:
07 December 2014, 23:47:20 »
Ten eerste... een baan moet gewoon altijd perfect liggen. Rijdt je model niet goed, zoek het dan eerst daar.
Waarom sommige fabrikanten geen vering hebben?... meer werk, meer tijd meer geld, minder afname? Wie zal het zeggen.
Die "knik"waar je het over hebt...is dat waarneembaar tijdens het rijden? En als de boel vast knikt/slaat heb je gewoon een erg slecht afgesteld model.
Klinkt tegenstrijdig, maar maak het je makkelijk en niet moelijk... bouw vering in. Originele loks hebben het ook, dus waarom zou je het niet doen?
Gelogd
Gerke
Mcn NSR
Offline
Berichten: 2309
NS 4503!
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #139 Gepost op:
08 December 2014, 00:19:34 »
Frits,
Helemaal mee eens!
Mijn modellen hebben de verende aslagers van Alan Gibson. Die makrn individueel afstellen van de aslagers mogelijk, dus zelfs relatief onnauwkeurig gebouwde frames hebben dan mooie rechte koppelstangen, ook tijdens de rit. Mijn 3300 is daar een mooi voorbeeld van. Niks geen dure jigs of andere hulptoestellen. Gewoon de aluminium pas-assen van ome Piet, een geodriehoek en een stukje glasplaat (die sloop ik dan tijdelijk uit mijn Ikea vitrinekast) en klaar is Kees.
http://youtu.be/QMJNJmvAOWc
De tandwielkast ligt helemaal los op de as, dus het ding kan door de krachten van de tandwielen in zijn geheel naar boven en naar beneden draaien, met de wielas als draaipunt. Even een kwartiertje de zaak uitlijnen en een mooi rustig draaiende aandrijving is het resultaat. Zonder jig, jug, jag, jog of jeg. En dit frame (het standaard stokoude DJH frame) was niet eens voorbereid op verende aslagers. Middels de pas-assen en de geodriehoek en een schuifmaat de afstanden afgetekend, framehelften op elkaar gesoldeerd en toen gewoon, hop, met de diamantschijf de ruimte erin gedremeld en ingebouwd.
Gelogd
Met groet,
Ger.
zuylen
Offline
Berichten: 4517
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #140 Gepost op:
08 December 2014, 12:00:07 »
Beste Ger,
Mooi gemaakt, die nieuwe wielen in de NS3300?
vr gr André
Gelogd
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
Gerke
Mcn NSR
Offline
Berichten: 2309
NS 4503!
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #141 Gepost op:
08 December 2014, 12:07:48 »
Even geheel off-topic: klopt André, er zitten nieuwe wielen onder, de bijgeleverde konden de toets der kritiek niet doorstaan!
Gelogd
Met groet,
Ger.
Tomasso
Offline
Berichten: 6051
BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #142 Gepost op:
08 December 2014, 13:31:29 »
Maarre Ger, het verschil is dat jouw drijfstang uit 1 stuk bestaat en die van mij uit 2 delen. Overigens heb ik nooit een knik waargenomen tijdens het rijden, maar ik zou me kunnen voorstellen dat het, aangezien het dus uit 2 losse delen bestaat, gaat wringen. Desalniettemin ben ik ook niet tegen verend ophangen, maar ook dan heb je dan weer te maken met toleranties. Zou je de lagers fixeren heb je die toleranties in ieder geval niet meer. Verende aslagers zitten er trouwens al standaard in, dus daar hoef ik niets aan te veranderen.
Wat er nu moet gebeuren is het volgende; de wielen moeten er af, de lagers en het frame moeten op de jig, de lagers moeten worden uitgelijnd in het frame (die zitten of scheef of hebben veel te veel speling), dan kan de boel weer in elkaar, wielen weer op de assen geperst en tegelijk gekwarteerd (daar gaat jan de haan nu voor mij een tool voor maken) en dan kan de boel opnieuw getest worden.
Wat er dan gebeurt is, alle assen zijn uitgelijnd en op de juiste afstand, alle speling die er teveel is, is weggehaald doordat de lagers nu beter en op de juiste plaats in het frame zitten (aan de hand van de maat van de drijfstangen natuurlijk), alle wielen zijn exact hetzelfde gekwarteerd en recht op de assen geperst waardoor de slingering er uit is. Als het dan nog niet goed loopt dan kunnen of de crankpins krom zijn (lijkt me sterk, maar goed, zou kunnen) of de drijfstangen zijn niet in orde. Nou ja, dat is op te lossen lijkt me, maar dan ligt het in ieder geval niet meer aan de lagers en aan de wielen. De rest zou dan piece of cake moeten zijn...
«
Laatst bewerkt op: 08 December 2014, 13:34:50 door Tomasso
»
Gelogd
Spoor 0 adept
Gerke
Mcn NSR
Offline
Berichten: 2309
NS 4503!
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #143 Gepost op:
08 December 2014, 13:50:38 »
Hoi Tom,
Mijn koppelstangen bestaan uit twee delen, hoor. Door de nieuwe wielen met dito crankpins moesten ook die eraan geloven..
Maar de rest van je verhaal klopt. Scheven crankpins? Zou kunnen. Die zijn makkelijk uit te wisselen, dus ik zou de stoute schoenen aantrekken en daar starten. Wie weet is het de spijker op zijn kop...
Gelogd
Met groet,
Ger.
Tomasso
Offline
Berichten: 6051
BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #144 Gepost op:
08 December 2014, 14:25:49 »
Ha Ger,
Oh, dat ik ff niet door...
Hoe dan ook, zijn niet de standaard crankpins, zijn in dit geval boutjes... Maar goed, als het draad in de wielen scheef getapt is, dan wordt het weer een ander probleem. Hoe dan ook, de wielen gaan er toch eerst af, ga helemaal bij de basis (frame, lagers, wielen) beginnen en dan stapje voor stapje naar buiten werken (drijfstangen, cranks)...
«
Laatst bewerkt op: 08 December 2014, 14:27:22 door Tomasso
»
Gelogd
Spoor 0 adept
Gerke
Mcn NSR
Offline
Berichten: 2309
NS 4503!
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #145 Gepost op:
08 December 2014, 14:50:28 »
Is natuurlijk het meest logische, maar soms zie ik zó op tegen aldat werk dat ik wel eens een sprongetje maak. Soms heb ik dan geluk. Maar dat is dan wel bij modellen die nog in de lak moeten en niet zoals bij jou een stokoude Philo in hulk-liverij.... Maar met jouw aanpak komt het vast goed.
Gelogd
Met groet,
Ger.
Tomasso
Offline
Berichten: 6051
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #146 Gepost op:
08 December 2014, 16:50:50 »
Het scheelt dat dit voor de lak vrij weinig uit maakt, de kap is tenslotte al helemaal goed en het frame is zo bijgewerkt (is tenslotte maar 1 kleur)...
Gelogd
Spoor 0 adept
Tomasso
Offline
Berichten: 6051
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #147 Gepost op:
22 December 2014, 22:53:06 »
Mooi nieuws, Jan heeft een kwarteertool voor me gemaakt, dus de wielen kunnen er vanaf! Dat wordt vast weer een leuke verbouwing! Ik kan niet wachten om de boel eens uit te proberen! Nou, volgende week maar eens op bezoek bij Jan, ben nieuwschierig...
Gelogd
Spoor 0 adept
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #148 Gepost op:
23 December 2014, 00:23:27 »
Citaat van: roadster36 op 22 May 2014, 22:45:42
En wil het dan nog niet dan ben ik wel zo goed om hem over te nemen voor de messingprijs.
aanbod geldt nog steeds
Tis wel gezakt van 4,80 in mei naar 2,70 vandaag
http://www.kh-metals.nl/schrootprijzen?gclid=CNSCtr3m2sICFQiWtAodMQEAEA
«
Laatst bewerkt op: 23 December 2014, 00:29:07 door roadster36
»
Gelogd
Tomasso
Offline
Berichten: 6051
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #149 Gepost op:
23 December 2014, 00:29:34 »
Haha, jaja
Gelogd
Spoor 0 adept
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
Vorige
-
Volgende
-
1
...
8
9
[
10
]
11
12
...
39
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing