Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DDAR op basis van een Artitec DDM door Bartje81
Vandaag om 18:21:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:11:39
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
Vandaag om 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 17:44:39
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 17:40:31
Programmeren cv door Martin Domburg
Vandaag om 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 17:30:36
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door MOVisser
Vandaag om 17:14:37
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 17:00:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 16:42:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
Vandaag om 15:44:26
Zelf gebogen brug maken door FritsT
Vandaag om 15:09:52
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 12:13:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 12:13:00
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 12:12:23
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:10:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
  

Auteur Topic: Batterijtreinen op dunne spoorlijnen goedkoop alternatief voor elektrificatie  (gelezen 10190 keer)

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Vervuilende centrale plus vervuilende auto's of vervuilende centrale maar auto's die geen uitlaatgassen hebben.

Auto's die geen uitlaatgassen hebben. Tja. Bij elektrische tractie van welke soort dan ook, verplaats je de vervuiling naar daar waar de elektriciteit wordt opgewekt. Alleen als je zeker weet dat die opwekking plaats vindt zonder milieubelasting is elektrische tractie schoon. En daar valt nog best wat op af te dingen, helaas.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2269
    • Biesje.nl
Even eerst iets vertellen: Ik ben zelf zeker geen milieurakker (mijn auto is een Trans Am uit 1984 met een dikke 5 liter V8, ook al is het een hobby en rij ik er niet veel mee) maar ik kijk overal vrij objectief tegenaan.

Het opwekken van elektriciteit kan in een centrale veel efficiënter én schoner gedaan worden dan met een dieselmotor. De vervuiling van een centrale kan veel beter gecontroleerd worden en gefilterd worden dan in een diesel. Fijnstof en andere rommel word zo verminderd doordat het niet meer onderweg uitgebraakt wordt maar meteen gefilterd (tenminste, dit zou moeten gebeuren).

Ik heb ook gelezen dat ze bezig zijn met een bepaald soort algen te kweken die de koolstof direct uit de schoorsteen van de centrale omzet in biomassa en dan weer uitgeperst kan worden om een bio diesel te maken. Dan is er als het ware een soort CO kringloop. Ook is het nu nog zo dat veel elektriciteit opgewekt word met kolen of gas, maar kernenergie in een moderne centrale is op korte termijn een flink stuk schoner, op lange termijn zit je weer met de afvalstoffen die ergens opgeslagen moeten worden. Ook niet ideaal.

Andere manieren om elektriciteit op te wekken zoals wind en zonne-energie zijn ook in opkomst. In tegenstelling tot wat velen denken werkt een zonnepaneel ook als het bewolkt is en de panelen worden ook steeds efficiënter. Ook zijn er plannen om energie op te wekken met zeewater dat heen en weer gesleurd wordt door de maan: eb en vloed zijn in staat om met behulp van de juiste apparatuur energie op te wekken. Verder natuurlijk kernfusie (niet te verwarren met de kernsplijting centrales die we nu hebben), nu nog in de kinderschoenen maar hopelijk in enkele decennia rijp om genoeg energie op te wekken.

Het mooie van elektrisch rijden is dat het universeel is: het maakt voor de trein of de auto niet uit waar de prik vandaan komt. In de toekomst word energie vast efficiënter en milieuvriendelijker opgewekt. Belangrijk is om daar alvast mee te beginnen. Er zijn nu eenmaal veel factoren die meespelen. Ook vergeten velen de vervuiling die noodzakelijk is om de olie op te snorren en te verwerken en transporteren naar praktische brandstoffen.

Even terug on topic: ik denk dat het heel erg goed is dat accu's gebruikt worden. Dit levert meer know how op en wellicht innovaties om accu's nog efficiënter te maken. Natuurlijk is de typische diesel geur en geluid (smaak ook?) geweldig en nostalgisch. Maar daar hebben we straks de musea voor :)

Mvg,

Robert.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Maar gaat het hier alleen om het milieu ?
Volgens mij niet, en is het idee dat elektrisch rijden in ieder geval een stuk goedkoper is dan op diesel rijden sinds treinen ook gewoon op witte diesel rijden.

Het idee van accu treinen is dat je dan niet de hele infra van een baanvak hoeft te voorzien van bovenleiding, wat al een kostbare aangelegenheid is, en je daarmee dus al weer kosten uitspaart en tóch van de diesel af bent...

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Die centrale kan ook een windmolen of een zonnepanneel zijn.
Dat is bij dit vraagstuk niet interessant. Omdat er geen overschot is van zonne- en windenergie, betekent dat per definitie dat het laden van electrische auto's op basis van deze energiebronnen ten koste gaat van andere verbruikers die nu van zonne- en windenergie gebruik maken. De extra energie die benodigd is voor electrisch auto's zal dus altijd uit centrales komen die nog overcapaciteit hebben en dat zijn de (bruin)kolen- en gascentrales en in een land als Frankrijk mogelijk ook nog kerncentrales. Daarvan vallen de gascentrales om prijstechnische redenen als eerste af.
Zeker omdat de accu's door het gewicht het energieverbruik van de auto's nog extra verhogen, is het nog maar de vraag of er per saldo een milieuvoordeel valt te behalen met electrisch rijden.

Huub

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22524
De uitstoot ter plekke is in ieder geval een stuk lager en dat is in stedelijke gebieden wel zo prettig. Komen we misschien toch nog aan de fijnstofnormen en dat scheelt weer wat gezondheidsschade.

Maar met accurijden op nevenlijnen heeft dat natuurlojk niks te maken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
In zoverre wel, dat ook daar de afweging moet worden gemaakt tussen een al dan niet hybride dieselvariant en een hybride vorm met accu's.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Op welke lijnen dan?
Zover ik weet rijden in NL op (bijna)alle diesel lijnen moderne GTW(spurt etc) treinen rond, die zie ik komende 20 jaar niet snel verdwijnen...
Alleen traject Zwolle - Enschede en Zwolle Kampen rijden nog buffels, dat tweede is wel een dunne lijn maar kostenplaatje voor aanschaf moet je ook naar kijken.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8860
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Apeldoorn-Dieren??

Duikt weg.. ;D

Groet,
Michel

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Voor een buffel kun je dat ook beter doen.  8)
Jeroen

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4533
  • Heerwijk in H0
    • vames
Apeldoorn Dieren is en blijft een museum lijn  >:(

Groet Martijn  :)
Woon in Eerbeek
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8860
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
hap  ;D

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4533
  • Heerwijk in H0
    • vames
jup  ;D

Wel geinig die PPM gevalletjes

Groeten

Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Ik begrijp alleen niet hoe ze met droge ogen kunnen en blijven beweren dat accu/batterij voeden duurzamer en groener is dan diesel of gewoon bovenleiding.
Uit het Gelderland-onderzoek bleek al dat bovenleiding gewoon voordeliger is in de exploitatie, na de initiele investering (1 rondweggetje minder?).
Die exploitatie is nou juist waar het geld bij moet.
Die bovenleidingtechniek is volledig bekend en relatief eenvoudig, dus een cynicus zegt dat dit soort projectjes alleen gaat om het bij vrindjes doen belanden van geld uit de publieke ruif.
En bij de GTW's is het een kwestie van de aandrijfunit wisselen/ombouwen, dus weinig kapitaalvernietiging (en dan negeren we de onduurzaamheid).
Bovendien is Arnehm - Doetinchem - Winterswijk nou juist géén "dunne" lijn - met een kwartierdienst (zeker op een enkelsporige lijn, gevoelig voor vertraging doorgeven) vrààg je juist om elektrificatie (vermogen! en frequentie - drukker dan op menige nog door NS geelektrificeerde lijn).

Doe die onderzoeken maar naar het wegtransport (vrachtwagens!) en doe dat vooral van het wegverkeersbudget, in plaats van het al minieme OV-budget te verbrassen aan speeltjes (voor rijke bedrijven) die uiteindelijk toch altijd weer het belang van het wegverkeer dienen (in dit geval wordt gesuggereerd dat de trein "niet duurzaam" is, maar het is nog steeds vele malen efficienter qua energie, ruimtegebruik, ... dan het concurrerende wegverkeer waar de Trans-Am's  ;) ongehinderd blijven rondrijden).

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
Maar gaat het hier alleen om het milieu ?
Wordt er bij het accu verhaal ook rekening gehouden met de milieu-aspecten van het vervaardigen van de accu's en van het na gebruik weer ontmantelen van de accu's. Daar zitten nogal wat goedjes in die je niet zomaar ergens mag dumpen en zo....
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22524
Denk het wel. Bij recyclen maak je van die stoffen gewoon weer een nieuwe accu en accu's worden hier bijna 100 procent gerecycled.

Ondertussen schijnen tweetactscooters de grootste aantasting van de luchtkwaliteit te veroorzaken. Dus nee, die treintjes gaan het verschil niet maken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.