Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen  (gelezen 65507 keer)

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #120 Gepost op: 28 februari 2017, 11:42:53 »
Het uitsluiten van diverse systemen lijkt mij niet constructief en sluit niet direct aan bij het onderwerp: Wat is er en hoe werkt het een en ander.
Arduino, zover ik gelezen heb, heeft zijn nadelen maar ook zeker zijn voordelen met aansturingsmogelijkheden. Een nadeel is het leren van de coderingen, zover ik het nu weet.
Maar ik ben benieuwd welke andere systemen er nog meer zijn en wat hun tekortkomingen zijn. En hun kracht.
Heeft elk systeem zijn eigen focus in gebruik (bv: Koploper bij grote banen, Z21 bij kleine banen, PC aansturing zoals iTrain voor een beperkt aantal treinen, merken o.i.d.)?
Ik ben een leek op het gebied van digitale aansturing en wordt graag bijgepraat.
Zover ik nu gelezen heb denk ik met Arduino heel ver te kunnen komen. Maar misschien zijn er wel andere, betere systemen.
En: Zijn diverse systemen door elkaar te gebruiken?
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #121 Gepost op: 28 februari 2017, 12:37:53 »

Heeft elk systeem zijn eigen focus in gebruik (bv: Koploper bij grote banen, Z21 bij kleine banen, PC aansturing zoals iTrain voor een beperkt aantal treinen, merken o.i.d.)?


Dit topic gaat over herintreder digitaal / digitaal beginnen.

Digitaal is echt een ander onderwerp dan het rijden met een treinbesturingsprogramma zoals Koploper of iTrain. Misschien moet je je toch nog eens wat verdiepen in de theorie want zoals het nu is haal je alles door elkaar.

Je zegt leek te zijn maar je zegt ook met Arduino heel ver te kunnen komen. Ik denk dat je niet weet waar je over praat. Als gezegd: trek de materie eens uit elkaar en haal niet alles er bij, ik beloof je dat je anders gaat verzuipen.

Gr, Ben.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #122 Gepost op: 28 februari 2017, 13:56:43 »
Na dit draadje eens goed doorgelezen te hebben heb ik eigenlijk nóg meer vragen over digitaal rijden dan dat ik vóór het lezen had.

Ik denk dat dit draadje geen goed voorbeeld is voor mensen die digitaal willen gaan rijden maar nog niet van de hoed en de rand weten, want het draadje gaat toch vooral om een bepaald type, en dan met de bekende uitwijdingen van diverse technici.

Volgens mij kun je beter een eigen draadje beginnen, en daarin je eigen uitgangspunten formuleren. Want die heb je, en ieder heeft zo z'n eigen uitgangspunten, de een wat pragmatischer dan de ander, en de een met wat meer ervaring dan de ander.

Ik krijg de indruk dat jij denkt aan uitwisselbare modules (of segmenten) die nu eens zus dan weer zo gekoppeld worden, en idealiter daarom een eigen digitale wereld vormen. Analoog heeft dat zeker voordelen, maar digitaal nou net wat minder.
Denk je aan digitaal, dan denk je aan netwerken (LAN, hubs, routers, protocollen, verbindingen: ring, ster, wifi).

Het tweede ding waarmee ik je zie worstelen is de vraag of je de toevallige som van alle ingezette modulen centraal moet kunnen willen besturen, of juist decentraal.

Het derde aspect wat ik voel is dat je allerminst zeker weet of je het geheel of delen met Apple, PC (Windows of Linux) of Arduino wil aansturen, en dat komt omdat je de knoop ervoor nog niet hebt doorgehakt (centraal of decentraal, en hoe verbonden).

Het is daarom logisch dat je uiteenlopende antwoorden kunt blijven verwachten tot je ofwel zelf de knopen door hakt, ofwel vraagt om op abstracter niveau voordelen naast elkaar te zetten.

M.i. zul je zien dat je dan uitkomt op iets met LAN besturing; eilandjes met elk hun eigen neurale netwerk, gekoppeld samenwerkend via protocollen. De hardware maakt geen mallemoer uit. De software destemeer. Ik hoop dat je goed thuis bent in C, C++, Java, Assembler, delphi, of god weet wat (Visual Studio Enterprise, om een oudje te noemen). Je zal het nodig hebben om bestaande libraries te herbruiken.  Want je wil duidelijk een eigen weg in slaan.

Al eens bij RocRail rond gekeken?
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #123 Gepost op: 28 februari 2017, 14:25:57 »
Maar ik ben benieuwd welke andere systemen er nog meer zijn en wat hun tekortkomingen zijn. En hun kracht.
Heeft elk systeem zijn eigen focus in gebruik (bv: Koploper bij grote banen, Z21 bij kleine banen, PC aansturing zoals iTrain voor een beperkt aantal treinen, merken o.i.d.)?
Het een staat los van het ander.
Je haalt nu besturingsprogramma's en centrales door elkaar.
Zowel Koploper als iTrain zijn besturingsprogramma's om op de PC computer gestuurd automatisch een baan te besturen.

Zoals Ben al aangeeft, dat is wat anders dan digitaal rijden.
Digitaal rijden kan ook handmatig met een centrale met geïntegreerde regelaars of losse handregelaars.

De Z21 is een voorbeeld van een centrale, waarvan er 10 tallen bestaan. Allemaal met zijn voor en nadelen.
En dat heeft vrijwel niets te maken met een grote baan of niet. De centrale geeft de commando's door naar de rails via een booster. De grote van de baan bepaalt het aantal boosters wat je nodig hebt.
Of je nu met je centrale 1 booster aanstuurt maat niets uit.

En ik herhaal het nog maar eens.
Begin eerst met een simpel baantjes met een simpele centrale, bv de multimaus.
Dan leer je de beginselen van digitaal rijden kennen. Kan je daarna eens gaan nadenken over uitbreiding.
Gr.
Eric

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #124 Gepost op: 28 februari 2017, 14:58:42 »
Jan Willem en Erik,

Bedankt voor deze uitleg. Dit maakt heel veel duidelijker.
Ben: Je hebt gelijk dat ik mij wat beter moet verdiepen in digitaal, maar ook vandaar mijn vragen.

Jan Willem: IK heb hier ooit een draadje over gestart maar ook vanwege onbekendheid kon ik niet de juiste vraagstelling uitzetten. Dit draadje gaf een beetje antwoord op mijn vragen (wat zijn de mogelijkheden) en vandaar dat ik op dit draadje verder borduurde.
Wat betreft de toepassing voor mijzelf heb ik idd wel een specifiek idee, maar was mijn kennis binnen digitaal te beperkt om daar tot een goed punt te kunnen komen.
Erik: Misschien is het idd handiger om eerst maar eens de modules (of in ieder geval 1) te gaan uitwerken om daar later wat electronische oplossingen aan toe te kunnen voegen.

Toch wil ik iedereen bedanken voor jullie meedenken en jullie uitleg (vooral jullie geduld).

Groet,
Arbhin
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #125 Gepost op: 20 maart 2017, 16:56:45 »
Citaat van: Arbhin
En hoe werkt Arduino?
Heb je even tijd?  Zie o.a.  https://www.arduino.cc/en/Tutorial/Foundations.

Citaat
Als aansturing van diverse onderdelen zoals servo motoren, of kun je seinen en loc-sturing direct vanaf een Arduino doen?
Een Arduino is een computer, daar kun je mee doen wat je wil als je een programma in C++ kan schrijven, ook een DCC centrale maken... Deze centrale kun je dan aansturen met Rocrail.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Bart Sanders

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #126 Gepost op: 27 november 2017, 13:43:19 »
Beste PeterNS,

Omdat ik zelf net een vraag heb gesteld, zie ik jouw vraag in een "vastgespeld" item over beginners/herintreders.

Ik heb net met "zoek" even gecheckt en ik heb zeker niet deze hele draad doorgelezen, maar wat jou zeker zou kunnen helpen is MARDEC of ArCoMoRa zoals het nu heet.

Als je dat inmiddels al weet en al flink verder bent met digitaal rijden / je digitale baan, dan vergeet deze hint maar.

En anders heb je er misschien toch iets aan.

Groet!

Bart