Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
18 april 2024, 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
18 april 2024, 19:04:45
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
18 april 2024, 14:07:57
  

Auteur Topic: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen  (gelezen 65575 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #105 Gepost op: 25 oktober 2016, 17:04:14 »
In ieder geval alle stroomkringen met de centrale verbinden. Gewoon met de draden die er nu ook aanzitten.
Stroomscheidingen worden op digitale banen toegepast om treinen te kunnen detecteren. Vaak nodig bij automatiseren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

peco

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #106 Gepost op: 25 oktober 2016, 17:47:26 »
In ieder geval alle stroomkringen met de centrale verbinden. Gewoon met de draden die er nu ook aanzitten.
Stroomscheidingen worden op digitale banen toegepast om treinen te kunnen detecteren. Vaak nodig bij automatiseren.
Dank je wel Henk, duidelijk.

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #107 Gepost op: 24 februari 2017, 09:34:16 »
Na dit draadje eens goed doorgelezen te hebben heb ik eigenlijk nóg meer vragen over digitaal rijden dan dat ik vóór het lezen had.
Is er ergens goede informatie over digitaal rijden? Ik lees dat er nogal wat mogelijkheden zijn maar welk systeem is voor welk type baan het best en hoe zit het met digitaal rijden en keerlussen?
Als je met modules werkt moet dan elke module een eigen digitale aansturing hebben?
Hoe doe je dat met blok-beveiliging en dergelijke?

Groet,
arbhin
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #108 Gepost op: 24 februari 2017, 12:49:47 »
Al eens in de encyclopedie rondgesnuffeld?

Vindt je denk al heel veel antwoorden op je vragen.

Zo zijn keerlussen met digitaal rijden geen probleem. Zijn zat oplossingen voor te vinden  :D
Gr.
Eric

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #109 Gepost op: 24 februari 2017, 18:00:38 »
Ik heb idd in de encycplopedie gekeken, via internet allerlei installaties bestudeerd en gekeken naar oplossingen bij anderen.
Even naar mijzelf vertaald: Ik wil gaan werken met losse modules, met op elke module een eigen zelfstandig stukje modelbouw. Maar de modules zijn wel aan elkaar te koppelen op allerlei manieren.
Ik denk zelf dat het verstandig is om elke module zijn eigen besturing/ controle te laten hebben, maar hoe dit digitaal op te lossen is?
Bijvoorbeeld: Module 1 - Rangeren-haven; Module 2 - Rechttoe-rechtaan scenery; Module 3 - Station; etc...

Voor de digitale wereld ben ik nieuw en weet er eigenlijk niet veel meer van dan dat het kan.

Graag hoor ik alle mogelijke info en adviezen van mensen die bekend zijn met digitaal.

Groet,
Arbhin
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #110 Gepost op: 24 februari 2017, 18:04:46 »
Een modulebaan is niet veel anders dan een vaste baan.
Alleen bouw je onder de betreffende modules alles wat je op die module wilt aansturen, zoals bezetmelders, wisseldecoders, servodecoders etc.
De modules koppel je onderling via een bus waaraan je ergens je centrale aansluit.
Elke module een eigen centrale is niet gebruikelijk.

Kijk maar eens naar het  principe van de BNLS modulebaan.
Gr.
Eric

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #111 Gepost op: 24 februari 2017, 18:26:43 »
Hoi,

Ik denk zelf dat het verstandig is om elke module zijn eigen besturing/ controle te laten hebben, maar hoe dit digitaal op te lossen is?

Niet los doen. Gewoon allemaal aan elkaar knopen. Door middel van stekkers en pluggen. Als je een soort van standaard aan houdt kan je ze zo allemaal door elkaar aan elkaar knopen. :) Je moet zorgen dat overal de spanning of digitale signalen komen om te kunnen rijden en schakelen. In mijn bouwdraadje kan je bijvoorbeeld zien hoe ik dat bij mijn thuisbaan doe: De Bedrading bijna gereed. Op deze manier kan ik van links of rechts de baan voeden of eventueel vanuit een bak in het midden.

Voor de digitale wereld ben ik nieuw en weet er eigenlijk niet veel meer van dan dat het kan.

 Ik kan zowel digitaal als analoog rijden als ik via de stekkers een analoge trafo op de baan aansluit. Bij een modulebaan moet je gewoon de spanning en schakelstroom op de juiste manier door lussen naar iedere bak. Hoe je de baan aanstuurt maakt niet uit :)

Succes!

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #112 Gepost op: 27 februari 2017, 08:48:55 »
Met welk digitaal systeem zou het dan het beste werken? PC en dergelijke? Of toch beter arduino?
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #113 Gepost op: 27 februari 2017, 09:56:48 »
Volgens mij kun je het beste met aansturing door de PC beginnen. Arduino kan bij het beginnen best lastig zijn.

Ik gebruik Arduino boards wel voor bepaalde functionaliteit zoals bijvoorbeeld een keerlus besturing, maar de baan besturen gaat met Koploper op de computer in combinatie met Lenz. De loc decoders zijn van Lenz en ESU. De overige componenten voor wisselsturing en terug melding is ook Lenz. Alleen voor de seinbesturing maak ik gebruik van Litfinski decoders.

Richard

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #114 Gepost op: 27 februari 2017, 10:08:55 »
Met Koploper moet je toch de hele baan invoeren? Aangezien ik met 'mobile Modules' wil werken (elke module is zelfstandig op een eigen manier aan de rest te koppelen, of zelfstandig te opereren) zou ik elke keer koploper opnieuw moeten opzetten.
Of kan ik in koploper elke module apart opzetten, en dit samenvoegen gelijk aan de opstelling van dat moment?
En in Koploper (had ik gelezen) zijn seinen niet 'rij-gevoelig'. Dit wil ik eigenlijk wel: treinen kunnen pas rijden als het sein 'veilig' is gegeven.

En hoe werkt Arduino? Als aansturing van diverse onderdelen zoals servo motoren, of kun je seinen en loc-sturing direct vanaf een Arduino doen?
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #115 Gepost op: 27 februari 2017, 12:49:27 »
Met welk digitaal systeem zou het dan het beste werken? PC en dergelijke? Of toch beter arduino?
Ik zou als start met een Multimaus beginnen.
Maak eerst een proefbaan om de technieken onder de knie te krijgen en ga dan pas beginnen met het digitaliseren van een modulebaan.
Arduino zou ik in eerste instantie even links laten liggen.
Leer eerst de basis beginselen. (y)

En in Koploper (had ik gelezen) zijn seinen niet 'rij-gevoelig'. Dit wil ik eigenlijk wel: treinen kunnen pas rijden als het sein 'veilig' is gegeven.
Denk dat je hier een klok en klepel verhaal hebt  ;D

Wat je waarschijnlijk gelezen hebt is dat de seinen op de baan puur cosmetisch zijn. Je kunt zonder.
In koploper teken je alle seinen in en stel je ze in zodat ze het juiste seinbeeld geven. Treinen zullen dan ook stoppen voor een virtueel rood sein. In koploper geef je ze dan allemaal adres 0. Er zullen dan geen daadwerkelijke opdrachten verstuurd worden.
Sluit je fysiek seinen aan dan zullen die ook het juiste seinbeeld tonen als je de decoder goed ingesteld hebt.
Zo kan je je hele baan beveiligen en hoef je alleen in het zichtbare deel daadwerkelijk seinen te plaatsen.

Ook hiervoor geldt, maak een proefbaan en experimenteer met dit soort zaken.
Gr.
Eric

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #116 Gepost op: 28 februari 2017, 02:37:47 »
Met Koploper moet je toch de hele baan invoeren? Aangezien ik met 'mobile Modules' wil werken (elke module is zelfstandig op een eigen manier aan de rest te koppelen, of zelfstandig te opereren) zou ik elke keer koploper opnieuw moeten opzetten.
Of kan ik in koploper elke module apart opzetten, en dit samenvoegen gelijk aan de opstelling van dat moment?
Of het in Koploper kan, weet ik niet. In iTrain kan dat wel. Je kunt de modules in aparte tabbladen tekenen. Met knip-en-plak-werk kun je de gewenste modules in het hoofdblad zetten en dan aan elkaar knopen. Een kwartiertje werk.
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2017, 02:43:17 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #117 Gepost op: 28 februari 2017, 07:56:54 »
iTrain had ik nog niet bekeken. Hoe werkt iTrain? Of is daar meerinformatie over te vinden?
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #118 Gepost op: 28 februari 2017, 08:47:25 »
Hoe werkt iTrain? Of is daar meerinformatie over te vinden?

iTrain is verkrijgbaar in 4 uitvoeringen, van Lite tot Professional. Meer informatie is te vinden op de website: https://www.berros.eu/nl/itrain/

Zelf gebruik ik het al jaren tot volle tevredenheid en iTrain heeft een zeer goede ondersteuning.
Met vriendelijke groet,
Peter

Goosie

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
    • www.henkdegans.nl
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #119 Gepost op: 28 februari 2017, 11:22:17 »

En hoe werkt Arduino? Als aansturing van diverse onderdelen zoals servo motoren, of kun je seinen en loc-sturing direct vanaf een Arduino doen?
Arduino zou ik zeker niet links laten liggen, gebruiksgemak is optimaal!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=68257.new;topicseen#new
En met arsicdec is het instellen van seinen kinderspel
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,71976.0.html
Met vriendelijke groet,

Henk de Gans