Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 21:10:48
Wat was jullie allereerste loc? door grossraumwagen
Vandaag om 20:58:24
De fabriek - Spoor 0 door NS264
Vandaag om 20:43:53
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:38:42
Her-(her-)beginnen door meino
Vandaag om 20:21:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:13:29
Sfeer op je modelbaan door Rob Ellerman
Vandaag om 19:46:38
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
Vandaag om 19:35:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:22:52
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
Vandaag om 19:19:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:15:29
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
  

Auteur Topic: DE-1 vraag over de cabinedeur  (gelezen 5323 keer)

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3186
    • SpoorObjecten
DE-1 vraag over de cabinedeur
« Gepost op: 10 May 2014, 14:16:54 »
Hoi alle,

Ik heb een vraagje over de DE-1 / Blauwe Engel.

Kan iemand mij vertellen of de cabine deuren een ronding hadden om met de vorm mee te lopen of dat ze gewoon rechte vlakken waren?


Hier heb ik hem als een vlak oppervlak, maar ik heb het gevoel dat hij in het echt meeloopt met de ronding?
Klopt dat?
« Laatst bewerkt op: 10 May 2014, 16:59:15 door Bert van Gelder. Reden: Titel: taalfoutje. »

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2884
    • foto's op Imgur
Re: DE-1 vraag over de cabine deur
« Reactie #1 Gepost op: 10 May 2014, 14:39:26 »
Op de meeste grootbedrijf foto's is het erg moeilijk te zien.

Als ik op deze afga:

https://soundcloud.com/#dick-1952/vertrek-blauwe-engel-uit

dan zou ik zeggen dat die deuren in 1 richting iets gekromd waren.

Als je hem horizontaal doorsnijdt een lichte kromming; vertikaal doorgesneden is hij dan recht.
Maar als je op die foto goed naar de rechter deurnaad kijkt, lijkt die toch ook niet helemaal recht...
« Laatst bewerkt op: 10 May 2014, 14:41:14 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3186
    • SpoorObjecten
Re: DE-1 vraag over de cabine deur
« Reactie #2 Gepost op: 10 May 2014, 14:47:23 »
Bedankt Marc.

Vanuit de email kreeg ik ook te horen dat er inderdaad een kromming in zit en hij de kop volgt.

Op dit moment ben ik meerdere trein koppen voor 1:45 aan het namaken (Mat '54, SGM en nu de DE-1) vandaar mijn vraag :)


Ookal is het 1:45 laat ik nog steeds details weg, maakt het schuren makkelijker en kunnen later nog van messing gemaakt worden of in hoge resolutie geprint worden.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7485
Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
« Reactie #3 Gepost op: 10 May 2014, 17:43:30 »
Hij wordt fantastisch Mitchell. En inderdaad een goede afweging om niet alle details op de kop zelf te zetten. Het stukje onder de deur heeft ook een kromming, maar dan in tegengestelde richting. Op de tekening moet dat wel duidelijk te zien zijn.

Met vriendelijke groet, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
« Reactie #4 Gepost op: 10 May 2014, 21:07:47 »
Goedenavond beste mitchell.
Kun je op de 1:87 versie van Artitec dat ook niet herleiden?
http://www.sleutelspoor.nl/img/DE-II/Att_DE-II_30.jpg
Anders heb ik hier nog wel een linkje.
http://www.gertvanvoorst.nl/tp_de1_6.jpg
Zover te zien had de DE1 aan de bagagezijde (dubbele deur) het rechte hoekje,en aan de andere cabine het ronde hoekje.



Mvg jamie diks
« Laatst bewerkt op: 10 May 2014, 21:19:02 door Jamie »

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3186
    • SpoorObjecten
Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
« Reactie #5 Gepost op: 10 May 2014, 21:52:46 »

Bedankt voor alle reacties!
Ik ben voor een deur gegaan die met de ronding een beetje meeloopt.
Hierdoor kreeg ik het beste resultaat.

Overigens was de kop ronding niet helemaal goed, links de oude, rechts de nieuwe :)


3Dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • Fred
Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
« Reactie #6 Gepost op: 10 May 2014, 23:11:34 »
Strak bezig!! (y) (jij in 0 ik in N)
Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
« Reactie #7 Gepost op: 10 May 2014, 23:59:26 »
Cabinedeuren zijn horizontaal mee gebogen met de bak mee.
De halve bagagedeur is wel volledig vlak.

Meegebogen geldt dus voor DE1, DE3 mat36/40/46 etc..
Bij mat 54 is de deur volledig vlak.
« Laatst bewerkt op: 11 May 2014, 00:01:48 door Thom »

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
« Reactie #8 Gepost op: 11 May 2014, 00:31:27 »
De cabinedeur bij Mat '54 is niet vlak.

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Quinzeedied

  • Online Online
  • Berichten: 1385
Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
« Reactie #9 Gepost op: 11 May 2014, 14:04:15 »
Ik denk dat de huidige kromming van de deur ook nog een ruime onderschatting is.
Zelf heb ik voor mijn MSTS-model van de Mat '46 hier ook uitvoerig naar gekeken.

Wat voorbeeldfoto's:


Van dichtbij is de kromming van de deur goed te zien (foto is wel vertekend door groothoeklens, maar dit is geen foto van heel dichtbij maar vanaf een paar meter ingezoomd), de zijwand zit bij de deurscharnieren al een heel stuk naar binnen gekromd:


Van voren gezien valt de kromming ook goed op:


Hier is het verschil bij de DE-1 tussen cabinedeur en bagagedeur goed te zien:


En hier bij de 41 is de kromming recht van voren goed te zien:


In het virtuele model heb ik de vorm als volgt geïnterpreteerd:


En de kromming van boven gezien. De kromming begint ongeveer waar de deur begint, en loopt tot na het klapraam door, daarna even een stuk wat minder kromming om vervolgens weer door te krommen naar een punt met de andere zijde:


Verder valt mij op dat de bovenzijde van het raam (raam 3) tussen het klapraam en de 3 frontramen, erg kort is vergeleken met bijvoorbeeld raam 2. Ook lijkt op het eerste gezicht de ruimte tussen het klapraam (raam 4) en de cabinedeur relatief gezien te lang.
____   ____  ____ ___   ___
\   2 | |   1  | |  2  / / 3 |  | 4  |
 \ __| |___ | |__/ /___|  |__ |
« Laatst bewerkt op: 11 May 2014, 14:11:03 door Quinzeedied »

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7485
Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
« Reactie #10 Gepost op: 11 May 2014, 20:48:14 »
Hele duidelijke foto's en een mooi MSTS model!  (y)

Mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
« Reactie #11 Gepost op: 11 May 2014, 22:40:30 »
De cabinedeur bij Mat '54 is niet vlak.

Ted
Ik heb mijn uitspraak nog even nagekeken, inderdaad hij is niet geheel vlak maar het is maar een fractie dat de deur enigszins 'bol' staat. Aan de zijkanten is die 38,5 mm dik en op zijn dikste punt 41 mm.

De bolling staat dus niet echt in verhouding tot de ander genoemde kopportieren die overduidelijk bol zijn  ;)
« Laatst bewerkt op: 11 May 2014, 22:48:45 door Thom »

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
« Reactie #12 Gepost op: 12 May 2014, 11:30:23 »
(Beetje offtopic) Toch heeft de bolling van mat'54 deuren wel met de kop te maken, de ronding van de kop begint namelijk achter de deur, echter is de radius van die ronding heel groot waardoor die nauwelijks zichtbaar is. Die radius is namelijk 8872 mm. Het middelpunt van die cirkel ligt bijna zes meter buiten de trein :o

Groeten Edwin.

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
« Reactie #13 Gepost op: 12 May 2014, 12:06:25 »
Correctie Edwin, de radius is 8872,5 mm. De plaatdikte op de kop is namelijk 2,5 mm. Niet dat zo'n verschil er zichtbaar is ;D

Groeten
Ted
« Laatst bewerkt op: 20 May 2014, 09:33:00 door guest7823. Reden: citaat verwijderd wegens directe onderposting »
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
« Reactie #14 Gepost op: 12 May 2014, 13:17:36 »
Je hebt helemaal gelijk, het vijfje over het hoofd gezien, maar inderdaad een halve millimeter op bijna 9 meter is natuurlijk niks ;)

Groeten Edwin.